Skal man vaske risene?


annesofie89
 Share

Recommended Posts

Jeg har haft nogle venner på besøg og så skulle vi lave mad.

Da jeg så så den ene stod og vaske risene.

Fordi der er en masse affaldsstoffer på dem.

kan du virkelig være rigtigt man skal gøre det?

Jeg troede egentlig, at grunden til at man vaskede risene var, at der er en masse stivelse (?) på overfladen, der gør at risene ellers kommer til at klistre sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede egentlig, at grunden til at man vaskede risene var, at der er en masse stivelse (?) på overfladen, der gør at risene ellers kommer til at klistre sammen.

Klisteregenskaben afhænger af rissorten, og hvordan du koger risene.

Jeg vil gætte på, at ikke forarbejdede ris bør (skal) skylles før brug (ligesom vi skyller frugt og grønt og bulgur.)

JesperT, kan du love, at de alle tisser på vores ris, så jeg ikke skyller forgæves? :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad for ikke ret lang tid siden og så et madprogram med en eller anden kendt kinesisk eller japansk kok. Han sagde at man skulle skylle risene for at få det overskydende lag stivelse vasket af risene. Så den køber jeg. Man skulle iøvrigt blive ved med at skylle dem indtil vandet ikke længere blev hvidt af det overskydende stivelse. Når vandet var klart, var risene klar til at blive kogt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Affaldsstoffer <_<

Nu må i sgu tage jer sammen pylder-røve. Lortet skal for fanden da koges!

Desuden, hvis risene har suge pis, er det sgu ikke noget, der kan vaskes af.

Jøsses!

Skyller i også pastaen? -Og hvad med colaen, der er jo masser af affaldsstoffer i; vasker i også den? :tongue:

Haha.. Så fik du vist sat det på plads fistan.. :D 100% enig

Jeg har nu aldrig hørt om nogen der har pisset i lasterne med ris, og HVIS i nu fik en pose ris fyldt med pis, ville i nok kunne lugte det eller se det.

Desuden bliver de jo kogt, så det dræber alligevel bakterierne..

Jeg har forresten en onkel der har arbejdet hos Cocio, og han har også fortalt om hvordan de blandede harsk kakao sammen med frisk kakao, så de derved stadig kunne sælge det..

Så kan ik nok ikke drikke Cocio længere var? :devil:

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg sad for ikke ret lang tid siden og så et madprogram med en eller anden kendt kinesisk eller japansk kok. Han sagde at man skulle skylle risene for at få det overskydende lag stivelse vasket af risene. Så den køber jeg. Man skulle iøvrigt blive ved med at skylle dem indtil vandet ikke længere blev hvidt af det overskydende stivelse. Når vandet var klart, var risene klar til at blive kogt.

Thomas

*G* Tror ikke det gælder for alle ristyper......ihvert faldt bliver vandet ikke hvidt af vilde ris, hvilket er den eneste ristype jeg spiser!!!!

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
*G*

Hvad er der sjovt i det ?? Det var alvorligt ment.

ihvert faldt bliver vandet ikke hvidt af vilde ris, hvilket er den eneste ristype jeg spiser!!!!
Nå ja, du spiser efter det der mumbo-jumbo princip som du linkede til for ikke ret lang tid siden :D

Thomas

*GG*

Link to comment
Share on other sites

Affaldsstoffer <_<

Nu må i sgu tage jer sammen pylder-røve. Lortet skal for fanden da koges!

Desuden, hvis risene har suge pis, er det sgu ikke noget, der kan vaskes af.

Jøsses!

Skyller i også pastaen? -Og hvad med colaen, der er jo masser af affaldsstoffer i; vasker i også den? :tongue:

Ja det er ærlighed.

Link to comment
Share on other sites

Niks, det er snavs og skal f.eks. gøres ved parboiled ris.

Jeg tjekkede tre forskellige mærker parboiled ris i går i Kvickly, der var ingen instruks om, at de skulle skylles før kogning. Det var der til gengæld på sushiris, brune ris og naturris.

"Almindelige" ris er polerede, så jeg er ikke sikker på, at du kan skylle stivelse ud af dem, det er ikke noget, jeg gør så meget i. :unsure:

Sushiris skal netop være meget klæbrige, så den med at skylningen skulle mindske netop den egenskab, kan jeg ikke se logikken i.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share