Muskler eller fedt


@ctive
 Share

Recommended Posts

Hej,

- indimellem - somregel i weekenden, sker det at jeg ikke lige får spist helt regelmæssigt - nogle gange springer jeg næsten både morgenmad og frokost over og spiser først om aftenen, hvor jeg så til gengæld er mega sulten. I løbet af sådanne en dag med lidt mad begynder kroppen naturligvis at bruge af depoterne i stedet - hvilket jo for så vidt er fint nok. Jeg kom bare til at tænke på - hvilke depoter tæres der først på fra kroppen? og i hvilke tilfælde kan kroppen begynde at omdanne muskler til energi i stedet for fedt depoter?. Det er jo lidt usmart hvis jeg smider min træning på gulvet bare fordi jeg ikke lige får spist!!!

/@ctive

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kommer helt an på dit energiindtag generelt.

Hvis du indtager mad i mængder, så dit energiindtag er lig med eller større end dit energiforbrug, vil kroppen alene tærre på dine kulhydratreserver (jeg mener det er ca 400 g glucogen kroppen har i depoter = energi til en ca. halv dag).

Ud fra det du skriver, lyder det som om, du er i energioverskud eller balance set over hele dagen. Men er du derimod i et mere permanet energiunderskud ser tingene anderledes ud. Her tærre kroppen ikke på sine kulhydratreserver, men på fedt- og proteinreserver (det sidste er stort set - desværre - dine muskler). Forholdet mellem hvor meget der tæres af fedt og protein afhænger delvist af din "kropsbygning" (tyk, almindelig, tynd, veltrænet, bb osv.). Men kroppen vil helt sikkert tære mest på dine fedtreserver, såfremt dette er muligt.

Noget helt andet er, at det ikke sundt at sulte sin krop i løbet af dagen og specilet ikke, hvis man prøver at opbygge sin krop motions- eller muskelmæssigt. Husk at spise nok protein og (sunde) kulhydrater i løbet af dagen og navnligt lige før og efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share