Pencillin og alkohol?


Anders
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er lidt i tvivl om det her underforum er det rette at stille mit spørgsmål i, men nu prøver jeg altså... ;)

Nu ligger landet sådan, at jeg skal til fest her i eftermiddag og gerne vil være stiv, da vi skal ud og party-bowle i aften. Men jeg har lige haft lungebetændelse, og er derfor på pencillin-kur, og her siger man jo, at det ikke er godt at drikke alkohol - men hvorfor er det egentlig sådan? Sker der noget ved det? Det eneste jeg ved er faktisk bare, at man efter sigende skulle blive voldsomt stiv af ret små mængder alkohol, men hvorfor?

Alle der ved noget, eller selv har erfaring - fyr løs... :bigsmile:

Tak!

Link to comment
Share on other sites

Nu må du ikke hænge mig op på det, men jeg er ret sikker på at det er en skrøne at man ikke må drikke alkohol når man er på penicillin. Jeg mener ikke at de to interagerer på nogen måde, når de indtages sammen. Men det er nok mere et spørgsmål som jsc, angel eller nogen af de andre medicin studerende kan svare på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kiggede lige et smut forbi lægens bord, hvor jeg fandt følgene artikel:

Http://www.dr.dk/laegen/gl_site/ugensgaest/250903/

Der står, at der ikke er noget generelt forbud mod, at man drikker alkohol selvom man er på pencillin - jeg synes bare det er underligt, at man altid får af vide, at det er banlyst at drikke alkohol i forbindelse med antibiotika-indtag!...hvad skal man tro? <_<

:)

Link to comment
Share on other sites

Svar fra Netdoktor:

Jeg får antibiotika. Kan jeg indtage alkohol?

21. juni 2002

SPØRGSMÅL: Jeg får Primcillin 800 mg x 3 pga. en byld i halsen.

Mht alkohol og penicillin, man hører altid, at man ikke

skal blande det, for så slår alkoholen mere, men jeg

kan ikke finde noget om det i lægemiddelleksikonet eller

andre steder? Er det rigtigt? Jeg skal til fødselsdag, men

havde da tænkt at tage et glas eller to, det skader vel ikke?!

SVAR: Tak for dit spørgsmål.

Hvis man får antibiotika og man ønsker at indtage alkohol, skal man altid undersøge om dette er i orden. Det gælder også for al anden medicin.

Man bør derfor læse indlægssedlen på ens medicin grundigt.

Man kan også slå de enkelte produkter op på vores sider.

Enten i generelle grupper eller i dit tilfælde specifikt om Primcilin:

http://www.netdoktor.dk/medicin/Fakta/primcillin.htm

På disse sider vil der altid stå hvis der er specielle ting man skal passe på med under kategorien ”Advarsel”.

I tilfældet for Primcillin, stå der intet, hvilket betyder at alkoholindtagelse i princippet er i orden.

Der er således ingen såkaldte ”interaktioner” mellem alkohol og Primcillin.

Dette gælder generelt for antibiotika af penicillin-typen. Andre antibiotika skal man dog passe mere på med.

Alkoholen kan i øvrigt heller ikke dræbe antibiotika, hvis man altså ikke lige står og blander det sammen.

Det vil sige at du kan godt tåle eet glas vin eller to til den fødselsdagsfest du skal til.

MEN:

Man skal dog huske generelt at når man får antibiotika, så er det fordi man er syg.

Alkoholindtagelse og ”turen rundt i byen” skal derfor absolut være ”med måde”.

Link to comment
Share on other sites

Svar fra Netdoktor:
Jeg får antibiotika. Kan jeg indtage alkohol?

21. juni 2002

SPØRGSMÅL: Jeg får Primcillin 800 mg x 3 pga. en byld i halsen.

Mht alkohol og penicillin, man hører altid, at man ikke

skal blande det, for så slår alkoholen mere, men jeg

kan ikke finde noget om det i lægemiddelleksikonet eller

andre steder? Er det rigtigt? Jeg skal til fødselsdag, men

havde da tænkt at tage et glas eller to, det skader vel ikke?!

SVAR: Tak for dit spørgsmål.

Hvis man får antibiotika og man ønsker at indtage alkohol, skal man altid undersøge om dette er i orden. Det gælder også for al anden medicin.

Man bør derfor læse indlægssedlen på ens medicin grundigt.

Man kan også slå de enkelte produkter op på vores sider.

Enten i generelle grupper eller i dit tilfælde specifikt om Primcilin:

http://www.netdoktor.dk/medicin/Fakta/primcillin.htm

På disse sider vil der altid stå hvis der er specielle ting man skal passe på med under kategorien ”Advarsel”.

I tilfældet for Primcillin, stå der intet, hvilket betyder at alkoholindtagelse i princippet er i orden.

Der er således ingen såkaldte ”interaktioner” mellem alkohol og Primcillin.

Dette gælder generelt for antibiotika af penicillin-typen. Andre antibiotika skal man dog passe mere på med.

Alkoholen kan i øvrigt heller ikke dræbe antibiotika, hvis man altså ikke lige står og blander det sammen.

Det vil sige at du kan godt tåle eet glas vin eller to til den fødselsdagsfest du skal til.

MEN:

Man skal dog huske generelt at når man får antibiotika, så er det fordi man er syg.

Alkoholindtagelse og ”turen rundt i byen” skal derfor absolut være ”med måde”.

Mange tak - det er lige præcis den pencillintype jeg er på... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan huske engang da min kammerat på helt egen hånd havde fundet noget penicilin som han mente ville hjælpe ham i den sygdom han nu havde fundet. Så tog han til fest, drak en øl og var tvunget til at sidde med hovedet i hænderne i en time fordi han ikke rigtigt kunne andet. Det gik dog væk da øllen så at sige var brændt af og han var nød til at gå hjem.

Link to comment
Share on other sites

Engang da min læge gav mig penicillin, var jeg straks bange for at kommende fest ville blive ødelagt.

Min læge svarede mig at jeg sagtens kunne tage til fest og at det er en skrøne.

Det eneste som kan gøre at man føler at penicillin gør tingende værre, er fordi at det har en sløvende effekt kombineret med alkohol og vist især øl. Derfor kan man hurtigere føle sig udbrændt, træt og fuld.

/Nygren

Link to comment
Share on other sites

Gennem hele to år var jeg næsten konstant på penicillin grundet halsbetændelse og jeg har aldrig haft gener/bivirkninger ved at drikke alkohol - jeg har som flere herinde også hørt at det er en skrøne...dog vil jeg så lige tilføje, at jeg netop har været på en anden antibiotika kur og der må jeg ikke drikke alkohol, da medicinen virker som antabus. Men det fik jeg udtrykkeligt at vide af både min læge og af apoteket - så med mindre du ikke bliver oplyst om det (eller der ikke står noget på indlægssedlen) så mener jeg ikke, at der sker noget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share