Mave træning-hvor meget af gangen?


boozy
 Share

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja jeg fik så lige fundet den der guide om mave træning, og mit spørsgmål er så om hvor længe man skal træne og hvor mange gange om dagen???
Hvad er det for en mave guide?

Hvis du fx træner fullbody 3 gange i ugen, tja, så træner du mave 3 gange i ugen.... :)

Det med at ligge og tage 100 mavebøjninger 5 gange om dagen er ikke optimalt, hvis man vil have en markeret og stor mavemuskulatur.

og hvornår burde man kunne se at man har trænen...?

Det kommer helt an på hvem man er. Hvis man har et ordenlidt spæklag på sækken kan man godt have en meget stor og stærk mavemuskulatur uden at kunne se noget somhelst andet en en "one pack".....Se bare på de fleste store styrkeløftere!

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg fik så lige fundet den der guide om mave træning, og mit spørsgmål er så om hvor længe man skal træne og hvor mange gange om dagen???

Du skal træne mave 2 gange om ugen... ikke mere.... kun 2 du skal træne hårdt

Du vil efter en månede ku se rasultater :) ellers små rasultater.. :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal træne mave 2 gange om ugen... ikke mere.... kun 2 du skal træne hårdt

Du vil efter en månede ku se rasultater :) ellers små rasultater.. :)

Det var så den store hemmelighed bag effektiv mavetræning...glem alt om kost, fedtprocent, motion og alt det pjat, du skal bare knække sæk 2 gange om ugen (kun 2, og hårdt), så begynder sixpack'en at dukke op efter 30 dage. Så er det det, jeg har gjort forkert alle de år!

Link to comment
Share on other sites

Du skal træne mave 2 gange om ugen... ikke mere.... kun 2  du skal træne hårdt

Du vil efter en månede ku se rasultater :)  ellers små rasultater.. :)

Det var så den store hemmelighed bag effektiv mavetræning...glem alt om kost, fedtprocent, motion og alt det pjat, du skal bare knække sæk 2 gange om ugen (kun 2, og hårdt), så begynder sixpack'en at dukke op efter 30 dage. Så er det det, jeg har gjort forkert alle de år!

Jeg tror ikke vi hjælper manden på den måde...... B)

boozy >> Se inde i Getbig's artikeldatabase. Der er rigtig mange gode ting om træning generelt, der er nemme at gå til. Man risikerer at blive en del klogere.... :)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg fik så lige fundet den der guide om mave træning, og mit spørsgmål er så om hvor længe man skal træne og hvor mange gange om dagen???

Hvad er det for en mave guide?

Hvis du fx træner fullbody 3 gange i ugen, tja, så træner du mave 3 gange i ugen.... :)

Det med at ligge og tage 100 mavebøjninger 5 gange om dagen er ikke optimalt, hvis man vil have en markeret og stor mavemuskulatur.

og hvornår burde man kunne se at man har trænen...?
Det kommer helt an på hvem man er. Hvis man har et ordenlidt spæklag på sækken kan man godt have en meget stor og stærk mavemuskulatur uden at kunne se noget somhelst andet en en "one pack".....Se bare på de fleste store styrkeløftere!

Rommel

Det er den der guide hvor der er 10 forskellige "lette" måder at lave mave træning på, den hedder vist : fra nybegynder til topatlet....

hvad skal jeg gøre for at de muskler bliver at se?

Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun sige det fra min ejen afaring :) og efter en månede træning så kunne man allerede se dem :) og ja kosten betyder rigtig meget... men nu sporte han jo kun om træning... hmmm KUN 2 GANGE om ugen... hmmm jeg kan høre på dig at du ikke træner din mave odenlig... LoooL 2 gange er fint nok... 3 så over træner du bare...

Tro aldrig du ved nok!!!!! Der er uendeligt mange aspekter af bodybuilding, så det er bare at begynde at læse og ikke stille sig tilfreds med latterlige svar fra uerfarne folk...læs din røv i laser og forhold dig kritisk til det du læser!!! Nogen af dem der svarer aner ikke, hvad de snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Du skal træne mave 2 gange om ugen... ikke mere.... kun 2   du skal træne hårdt

Du vil efter en månede ku se rasultater :)  ellers små rasultater.. :)

Det var så den store hemmelighed bag effektiv mavetræning...glem alt om kost, fedtprocent, motion og alt det pjat, du skal bare knække sæk 2 gange om ugen (kun 2, og hårdt), så begynder sixpack'en at dukke op efter 30 dage. Så er det det, jeg har gjort forkert alle de år!

Jeg tror ikke vi hjælper manden på den måde...... B)

boozy >> Se inde i Getbig's artikeldatabase. Der er rigtig mange gode ting om træning generelt, der er nemme at gå til. Man risikerer at blive en del klogere.... :)

Rommel

Hmm er sku forvirret nu :w00t:

så prøver igen, hvorfor kun 2 gange om ugen? er det ikke okay hvis man gør det hver dag, hvor man f eks laver 50 sit-ups 3 gange om dagen?+

Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun sige det fra min ejen afaring :) og efter en månede træning så kunne man allerede se dem :) og ja kosten betyder rigtig meget... men nu sporte han jo kun om træning... hmmm KUN 2 GANGE om ugen... hmmm jeg kan høre på dig at du ikke træner din mave odenlig... LoooL 2 gange er fint nok... 3 så over træner du bare...

Tro aldrig du ved nok!!!!! Der er uendeligt mange aspekter af bodybuilding, så det er bare at begynde at læse og ikke stille sig tilfreds med latterlige svar fra uerfarne folk...læs din røv i laser og forhold dig kritisk til det du læser!!! Nogen af dem der svarer aner ikke, hvad de snakker om.

hehe nu hvis du siger det sådan, så må du da gerne lige give mig nogle punkter hvad jeg ihvertdfald ikke må spise drikke.... osv....

og hvad er det galt i at træne mere end 3/ at over træne...?

hvis du siger 2 gange om ugen, hårdt, hvor længe er det så? og er det kun en gang om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Rommel>> okæ, okæ…jeg regnede nu med, at man kunne se igennem ironien.

boozy>> et lille hint til getbig: læs artiklerne ”CUTS” og ”Sixpack til sommer” (med tilhørende artikel med billeder), så er du godt hjulpet.

ZeeTo>> så så, din lille hidsigprop. Så vil du vel også mene, at fullbody 3 gange om ugen er VOLDSOM overtræning?

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt træne 3 gange om ugen;) men ikke 3 gange mave om ugen

Vis du træner din mave rimelig hådt og tungt så skal du helst ha ondt i mulane i en til 2 dage efter din træning...

Du for lige nogle link af mig .. med det med kosten..

Er du medlem i et motions center ?? det er en rimelig god ide at starte der.. sammen med en marker, så i kan prasse ihanden

Link to comment
Share on other sites

3 så over træner du bare...
Nej, det gør man altså ikke! At træne sin mave fx mandag onsdag fredag med belastning fx: 3 x 8-12 repetitioner er altså ikke at overtræne. Begrebet bliver også brugt alt for tit. Overtræning er ikke noget man laver fra gang til gang, men over en længere periode.
Tro aldrig du ved nok!!!!!

Nej, det er til gengæld rigtigt! :)

Hør efter boozy:

Hvis du gerne vil have en markeret mave så kunne en fremgangsmåde være at træne den 3 gange i ugen eller hver anden dag med belastning og reps på ca. 8-12 per sæt.

Du bliver skuffet hvis du tror du kan øge muskelmassen ved at tage 50 situps 4 gange om dagen...... ;)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

LoooL 2 gange er fint nok... 3 så over træner du bare...

Tillykke, du har lige erklæret HST ubrugeligt og den sikre vej til overtræning. :blink:

Jeg tvivler i det hele taget meget på du kan komme i en tilstand af overtræning pga for meget mavetræning...

Man skal ikke have ondt et par dage efter træning, uanset om det er mavetræning eller andre muskelgrupper. Hvis din træning er markant anderledes/hårdere end den var sidst vil du nok få DOMS, men hvis man kun øger en lille smule som man f.eks. ofte vil gøre i HST, så er det ikke sikkert det er nok til at give DOMS/muskelømhed. På trods af det får man resultater alligevel - hvis man træner og spiser ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Unclebully fullbody 3 gange om ugen er VOLDSOM overtræning

Hvor har du det fra? :blink:

En muskel er rigeligt restitieret efter 48 timer OGSÅ selvom den stadig er øm (har DOMS).

Der er ikke noget i vejen for at træne den igen!

Rommel

Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun sige det fra min ejen afaring :) og efter en månede træning så kunne man allerede se dem :) og ja kosten betyder rigtig meget... men nu sporte han jo kun om træning... hmmm KUN 2 GANGE om ugen... hmmm jeg kan høre på dig at du ikke træner din mave odenlig... LoooL 2 gange er fint nok... 3 så over træner du bare...

Tro aldrig du ved nok!!!!! Der er uendeligt mange aspekter af bodybuilding, så det er bare at begynde at læse og ikke stille sig tilfreds med latterlige svar fra uerfarne folk...læs din røv i laser og forhold dig kritisk til det du læser!!! Nogen af dem der svarer aner ikke, hvad de snakker om.

Det skal du nok have ret i! Jeg har absolut ikke alle svarene, men det er lidt morsomt at du fyrer den af som erfaren træningsguru i betragtning af dit indlæg 18. januar her på MOL:

Nu har jeg trænet i snart 3 måneder. Jeg har taget 5 kilo på, og det sidder godt på mig, så der ik er nogen deller der hænger..  Over i det trænings center jeg træner i, der er der nogen gutter som siger at hvis man træner med mange gentagelser med lavt kilo, så får man mere markante muskler (Så de kan ses bedre) Og for at de skal blive store er det bare få gentagelser og mange kilo.. Er det rigtigt? Altså jo flere gentagelser og lavere kilo jo mere fremtræder dine muskler? For det er det jeg ville have..

Jeg har læst inde på de forskellige sider og de siger det modsatte.. Så nu spørger jeg jer som træner, hvis i har nogen råd til mig..

MvH zeeto 

Link to comment
Share on other sites

Unclebully fullbody 3 gange om ugen er VOLDSOM overtræning

Hvor har du det fra? :blink:

En muskel er rigeligt restitieret efter 48 timer OGSÅ selvom den stadig er øm (har DOMS).

Der er ikke noget i vejen for at træne den igen!

Rommel

Det passer nu ikke helt.

Proteinsyntesen og andre muskelopbyggende processer er forhøjet i CIRKA 48 timer efter træning, men helt afhængig af hvordan træningen har været i forhold til din konditionering kan restitutionen tage længere end de 48 timer.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

MP >> Bevarres :) Men jeg tror ikke det har nogen praktisk betydning for mandens mavetræning. Det var mest der jeg ville hen (fik måske lige generalliseret for meget)

Rommel

Jeg ved det, men det er nu en yderst vigtig ting at have i tankerne når man planlægger sit program. Man skal ikke tro man kan slippe afsted med hvad som helst og undgå overtræning "bare" fordi man kun træner hver muskelgruppe hver anden dag. :)

Link to comment
Share on other sites

MP >> Nej, ok. Hvis man laver alle øvelser til faliure og har en kammerat der er meget rundhåndet med massere af forced reps er det da nok muligt.

Men hvis man tager det forbehold at personen træner nogenlunde fornuftigt tror jeg ikke at overtræning er en særlig stor risiko.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Som du kan se boozy er meningerne mange :) og sådan er det bare du skal selv finde din vej :)

Nybegynder har en stærk tilbøjelighed til at tro, at des mere de træner, des større og stærkere vil de blive. Dette er naturligvis en fuldkommen fejlagtig tanke, som ofte har som konsekvens, at der opnås minimale og meget ringe resultater. Ofte begynder man at overtræne kroppen, hvorved kroppen kan tvinges ind i en katabolsk (nedbrydnings) stadie.

Man bør i stedet fokusere på følgende punkter.

Træn intenst

Træn intenst og ikke hyppigt og langvarigt. Vil man være større og stærkere, så skal man træne med så tunge vægte som overhovedet muligt. Og man skal samtidigt køre få øvelser, sæts samt reps.

Sagt mere simpelt; Kør kun 3 øvelser med 3 sæt ( for hver øvelse) og max 12. reps ( for hver sæt). Og minimer pauserne mellem sættene og øvelserne.

Pauserne bør dog ikke minimeres alt for meget idet det vil medføre, at man ikke får nok ilt transporteret ned til muskelerne samtidigt med ,at der hurtigt bliver dannet for meget mælkesyre i muskelerne. Hermed vil man ikke få trænet muskelens styrke fuldt ud, hvilket er meget vigtigt for at forøge styrken og størrelsen.

Pauserne bør være så lange, at man lige præcis føler sig klar til at køre tungt og intens igen ( pauser på ca. 1-3 minutters varighed anbefales ).

Kort sagt: Minimere pauserne ned til det punkt, hvor du lige får pusten og samtidig undgår at samle for meget mælkesyre i muskelerne.

Træn kortvarigt

Når du træner, så træn kort varigt. Træn ikke uafbrudt i 2 timer, men istedet i 30-45 minutter med fuld tryk på, dvs. korte pauser, hvor man bevæger sig hurtigt fra det ene sæt til det andet. Denne form for træning belaster muskelerne mest og her gør man også mest efficient brug af kroppens begrænsede ressourcer.

Man bør, så vidt det er muligt, undgå at få sig en "sludder for en sladder" under træningen. Eventuelle samtaler bør man udskyde til efter træningen.

En muskel om ugen

Store muskeler såsom bryst, bag og forlår og ryg, bør ikke trænes mere end én gang om ugen. Mindre muskeler såsom biceps, triceps samt skuldre ( herunder læg og mave ) kan trænes 2 gange ugentligt. Men selv disse bør ikke trænes 2 gange ugentligt i for lange perioder adgangen

Træn max 3-4 dage om ugen

Træn ikke alle ugens 7 dage, men træn i stedet 3, (max. 4 gange om ugen). Her skal man tilgengæld træne meget tungt og intenst.

At fordele træningen over 4 dage er også en fin ide, idet det vil give en kortere og mere intens træning

Hold træningspauser på en uges varighed

Hold træningspauser på en uges varighed (efter 2-3 mrd. uafbrudt træning). Kroppen, eller rettere sagt senerne kan ikke klare at træne tungt, hver gang. De er tilbøjelige til at blive overbelastet meget lettere og hurtigere end muskelerne. Det er derfor en meget gunstig ide at træne tungt ca. 4-6 uger i træk og derefter holde en uges pause, for derefter at påbegynde den intense træning igen.

Man har ofte hørt om reglen der siger, at musklerne har brug for 48 timers pause for at restituere sig selv. Dette er korrekt. Men dette gælder ikke for senerne. Senerne har brug for langt længere tid. Derfor er det af afgørende betydning at man ikke træner 7 dage om ugen.

Varierer træningen

Bodybuildere har en stærk tilbøjelighed til at blive for konservative i deres træningsrutiner. Bodybuildere, som kan lide at træne med tunge vægte, træner tungt hver evig eneste gang og det modsatte gør sig gældene for bodybuildere, som foretrækker at træne med lettere vægte.

Dette er naturligvis uheldigt og inefficient. Man skal, så vidt det er muligt, variere sin træningsrutiner, for således at "chokere" kroppen. Er man vant til at træne med tunge vægte, så prøv en gang om måneden at køre noget "syre-træning", dvs. hvor man gennemfører en øvelse med et højt antal af reps (gentagelser) ca. 15-25 reps.

Det omvendte bør gøre sig gældende med bodybuildere, som har tilbøjelighed til at træne med lette vægte.

Man kan eventuel indføre Supersæt konceptet i sin træning. Denne går i al sin simpelhed ud på, at man ikke holder nogle pauser imellem sættene, men udfører 3 sæt af 12 reps på en gang ( uanset hvilken øvelse man udfører).

Dette kan man naturligvis ikke udføre med samme vægt, som man kører ved almindelig sæt. Det er også hensigten at vægten sættes ned, idet syretræning er en af bagtankerne ved konceptet.

Udfør forskellige øvelser

Det er også vigtigt, at man ikke udfører de samme øvelser igen og igen. Har man en forkærlighed til bænkpress og har en stærk tilbøjelighed til at udføre denne uge efter uge, da bør man tvinge sig selv til at erstatte denne øvelse med eksempelvis dips, skrå bænkpress, flyes eller noget helt fjerde.

Træn ikke 2 dage i træk

Dine muskeler er ikke de eneste, der behøver hvile efter en hård træning: Hele dit nervesystem har også brug for en dags hvile pause.

Opvarm og stræk ud

Før påbegyndelse af en hvilken som helst øvelse, bør du opvarme samt stræke ud i muskelerne. Opvarmningen samt udstrækningen er med til at forberede muskelerne til den intense træning. Ved en grundig opvarmning samt udstrækning vil man også være istand til at løfte tungere.

Træningen bør også afsluttes med en nedkøling iform af udstrækning og nedvarmning. ( Nedvarmning er mere eller mindre det samme som opvarmning, dog er tempoet sat betydeligt lavt ned ).

Hav en protein samt kulhydrat drik klar, efter træning

Efter en hård træning er kroppens celler meget modtagelige overfor optagelse af proteiner, kulhydrater samt fedt, her er det altafgørende, at man får fyldt disse celler til tiden for at få fuldt udbytte af træningen.

En protein/kulhydrat-drik samt hurtige kulhydrater ( eksempelvis drue-sukker) lige efter træningen vil være en meget fin ide. Man kan også blot nøjes med almindelige fødevarer.

Det her er nogle gold korn Så skal du nok få en 6pack om ca 8måneder 12

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share