Mave træning-hvor meget af gangen?


boozy
 Share

Recommended Posts

Unclebully

Det skal du nok have ret i! Jeg har absolut ikke alle svarene, men det er lidt morsomt at du fyrer den af som erfaren træningsguru i betragtning af dit indlæg 18. januar her på MOL:

LoooooL du har bare haft tid til at være her inde :( det har jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

boozy hvor høj er du og tung ?

altså du vil sige ca 8-12 tre gange daglig? hver anden dag?

jeg er hmm ca 184 høj, og vejer ved de 67 kg...

spørgsmål her, hvordan fanden for man de skide side deller væk, argh de er sku irriterende :o

Link to comment
Share on other sites

altså du vil sige ca 8-12 tre gange daglig? hver anden dag?

Du finder nok ud af om nogle år hva der er best.. 3/4øvelser 3/12 rep

jeg er hmm ca 184 høj, og vejer ved de 67 kg... jeg er 168 og min vægt er 67kg... du skal spisse meget når du træner.. lige efter du har trænet skal du bare spisse....

spørgsmål her, hvordan fanden for man de skide side deller væk, argh de er sku irriterende...

jeg er sikker på at det kommer helt af sig selv når du begynder at lave din kost plan om... Husk nu masser af proteiner.. jo flere jo bedre

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke han skal ud at løbe....! da ikke med den højde og vægt... fedt spille jo også en stor rolle når man skal lave musklar... han har sikkert en fedt% på 12 eller tæt på...

fik ikke fat i hvor meget jeg skal træne på de dage... var det 3 gange om dagen 2 gange om ugen, og hver dag skulle jeg lave 3x 8-12 sit-ups

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det her er nogle gold korn Så skal du nok få en 6pack om ca 8måneder 12

Det kan så diskuteres, noget af det er rigtigt nok men meget af det er også en fordrukken gang sludder. At stå og sttrække ud er IMO spild af tid. Den samme muskelgrupper kan sagtens trænes hver anden dag, det er bla. en af grundprincipperne i HST. Der er ikke nogen "deadlline" for hvornår et træningspas skal være afsluttet.

Beezy hvis du vil have fremgang og resultater så lyt til nogen af de mere erfarne brugere herinde. Unclebully og Rommel har været her i lang, det har maxpower også. Jeg kan anbefale dig at læse getbig's artikel om sixpack til sommer. Der er vist en masse forskellige øvelser som du kan bruge.

Et par links omkring træning af maven:

http://www.t-mag.com/articles/205abs2.html

http://www.t-mag.com/nation_articles/body_232ab.html

Link to comment
Share on other sites

3 gange om ugen... ex

Mandag Ryg+biceps+mave Her skal du starte med ryg og sluttet af med biceps

Onsdag Bryst+triceps Triceps til sist

Fredag Skulder+nakke+mave+under arme Under arme til sist

Start altid med de store musklar og de små til sist

Link to comment
Share on other sites

Med den højde og vægt ville jeg nok også hellere koncentrere mig om at fylde nogen kilo kød på skelettet! Der er skrevet en forfærdelig masse på MOL om at tage muskelmasse på og tabe fedt samtidig, men helt let er det ikke.

Det bedste du kan gøre er vel i første omgang at prøve at gaine så meget muskelmasse og så lidt fedt som muligt og senere prøve at tabe så meget fedt og så lidt muskelmasse som muligt.

Simoh>> tak for tilliden – MOL er helt sikkert et fint sted at søge viden, men jeg ville nu være ked af det hvis hele min ”enorme” (bemærk anførselstegn + smiley) viden udelukkende stammede fra MOL! Jeg synes ikke man skal bedømme folks troværdighed ud fra deres indmeldelsesdato på MOL – og jeg har for resten først meldt mig til i oktober sidste år!

Men det kan være utrolig svært at skille skidt fra kanel – jeg har selv spildt mange år på at træne hver muskelgruppe (bortset fra mave!) én gang om ugen, fordi ”det sagde alle de andre at man skulle”. Jeg er glad for, at jeg blev klogere.

***rettet***

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Zeeto -> de råd du har postet der er måske generelt meget fornuftige for en nybegynder, men de indeholder desværre end del myter og misforståelser omkring træning.

Træn intenst

Træn intenst og ikke hyppigt og langvarigt. Vil man være større og stærkere, så skal man træne med så tunge vægte som overhovedet muligt. Og man skal samtidigt køre få øvelser, sæts samt reps.

Sagt mere simpelt; Kør kun 3 øvelser med 3 sæt ( for hver øvelse) og max 12. reps ( for hver sæt). Og minimer pauserne mellem sættene og øvelserne.

Pauserne bør dog ikke minimeres alt for meget idet det vil medføre, at man ikke får nok ilt transporteret ned til muskelerne samtidigt med ,at der hurtigt bliver dannet for meget mælkesyre i muskelerne. Hermed vil man ikke få trænet muskelens styrke fuldt ud, hvilket er meget vigtigt for at forøge styrken og størrelsen.

Pauserne bør være så lange, at man lige præcis føler sig klar til at køre tungt og intens igen ( pauser på ca. 1-3 minutters varighed anbefales ).

Kort sagt: Minimere pauserne ned til det punkt, hvor du lige får pusten og samtidig undgår at samle for meget mælkesyre i muskelerne.

Du skal træne tungt, ja, men ikke så tungt som muligt hele tiden. Styrketræning er en anaerob aktivitet som bruger ATP-lagrene i musklerne. Efter hvert sæt skal disse regenereres, derfor holder man pauser. Holder man for korte pauser vil der ikke være regenereret nok ATP til at du kan tage det samme som i første sæt. Ved tunge basisøvelser kan op til 5 minutter være nødvendigt, men det afhænger meget af program-designet. Der er naturligvis ikke nogen grund til at holde længere pauser end nødvendigt.
Træn kortvarigt

Når du træner, så træn kort varigt. Træn ikke uafbrudt i 2 timer, men istedet i 30-45 minutter med fuld tryk på, dvs. korte pauser, hvor man bevæger sig hurtigt fra det ene sæt til det andet. Denne form for træning belaster muskelerne mest og her gør man også mest efficient brug af kroppens begrænsede ressourcer.

Man bør, så vidt det er muligt, undgå at få sig en "sludder for en sladder" under træningen. Eventuelle samtaler bør man udskyde til efter træningen.

Igen, det må ikke være et mål i sig selv at gøre pauserne så korte som muligt, hvis det betyder at din ydeevne forringes mht hvor meget vægt og hvor mange reps du kan lave.

Der er intet i vejen for at træne 1½-2 timer, hvis man har trænet sig op til det, men for en relativt utrænet vil ca en time sikkert være rigeligt.

En muskel om ugen

Store muskeler såsom bryst, bag og forlår og ryg, bør ikke trænes mere end én gang om ugen. Mindre muskeler såsom biceps, triceps samt skuldre ( herunder læg og mave ) kan trænes 2 gange ugentligt. Men selv disse bør ikke trænes 2 gange ugentligt i for lange perioder adgangen

Forkert. Store muskelgrupper kan trænes lige så ofte som mindre. Man skal dog være opmærksom på at store basisøvelser har større risiko for at give en akkumuleret systemisk træthed hvis de udføres til failure eller med forced reps for ofte. Dette KAN føre til overtræning på sigt. I HST trænes ALLE muskelgrupper cirka 3 gange om ugen, men fordi volumen pr træning er relativt lav og man holder sig fra failuretræning, så kan det sagtens lade sig gøre, og giver super resultater hvis udført korrekt.
Træn max 3-4 dage om ugen

Træn ikke alle ugens 7 dage, men træn i stedet 3, (max. 4 gange om ugen). Her skal man tilgengæld træne meget tungt og intenst.

At fordele træningen over 4 dage er også en fin ide, idet det vil give en kortere og mere intens træning

3-4 gange er formentlig passende for langt de fleste, men har man opbygget en god konditionering og har et godt sammensat program kan der være fordele i at træne f.eks. 6 gange om ugen (det kunne være en 2-split gentaget 3 gange eller en 3-split gentaget 2 gange).

Ofte kræver denne metode så også at træningen varieres i intensitet, så den ene gang f.eks. er tung træning, mens den anden kan være lidt lettere, men måske flere sæt.

Hold træningspauser på en uges varighed

Hold træningspauser på en uges varighed (efter 2-3 mrd. uafbrudt træning). Kroppen, eller rettere sagt senerne kan ikke klare at træne tungt, hver gang. De er tilbøjelige til at blive overbelastet meget lettere og hurtigere end muskelerne. Det er derfor en meget gunstig ide at træne tungt ca. 4-6 uger i træk og derefter holde en uges pause, for derefter at påbegynde den intense træning igen.

Man har ofte hørt om reglen der siger, at musklerne har brug for 48 timers pause for at restituere sig selv. Dette er korrekt. Men dette gælder ikke for senerne. Senerne har brug for langt længere tid. Derfor er det af afgørende betydning at man ikke træner 7 dage om ugen.

Træningspauser ELLER perioder med lettere træning er fornuftigt at indlægge med passende interval.
Varierer træningen

Bodybuildere har en stærk tilbøjelighed til at blive for konservative i deres træningsrutiner. Bodybuildere, som kan lide at træne med tunge vægte, træner tungt hver evig eneste gang og det modsatte gør sig gældene for bodybuildere, som foretrækker at træne med lettere vægte.

Dette er naturligvis uheldigt og inefficient. Man skal, så vidt det er muligt, variere sin træningsrutiner, for således at "chokere" kroppen. Er man vant til at træne med tunge vægte, så prøv en gang om måneden at køre noget "syre-træning", dvs. hvor man gennemfører en øvelse med et højt antal af reps (gentagelser) ca. 15-25 reps.

Det omvendte bør gøre sig gældende med bodybuildere, som har tilbøjelighed til at træne med lette vægte.

Man kan eventuel indføre Supersæt konceptet i sin træning. Denne går i al sin simpelhed ud på, at man ikke holder nogle pauser imellem sættene, men udfører 3 sæt af 12 reps på en gang ( uanset hvilken øvelse man udfører).

Dette kan man naturligvis ikke udføre med samme vægt, som man kører ved almindelig sæt. Det er også hensigten at vægten sættes ned, idet syretræning er en af bagtankerne ved konceptet.

Variation er godt, bare der er en ide bag.

Udfør forskellige øvelser

Det er også vigtigt, at man ikke udfører de samme øvelser igen og igen. Har man en forkærlighed til bænkpress og har en stærk tilbøjelighed til at udføre denne uge efter uge, da bør man tvinge sig selv til at erstatte denne øvelse med eksempelvis dips, skrå bænkpress, flyes eller noget helt fjerde.

Set fra musklens synspunkt har det ikke voldsom stor betydning. Mange klarer sig fint med en god håndfuld basisøvelser og meget lidt variation, bare der er variation i andre elementer af programmet.
Træn ikke 2 dage i træk

Dine muskeler er ikke de eneste, der behøver hvile efter en hård træning: Hele dit nervesystem har også brug for en dags hvile pause.

Træner du 4 gange om ugen vil du træne 2 dage i træk en gang om ugen. Det er for firkantet bare at sige man ikke må træne 2 dage i træk.

Opvarm og stræk ud

Før påbegyndelse af en hvilken som helst øvelse, bør du opvarme samt stræke ud i muskelerne. Opvarmningen samt udstrækningen er med til at forberede muskelerne til den intense træning. Ved en grundig opvarmning samt udstrækning vil man også være istand til at løfte tungere.

Træningen bør også afsluttes med en nedkøling iform af udstrækning og nedvarmning. ( Nedvarmning er mere eller mindre det samme som opvarmning, dog er tempoet sat betydeligt lavt ned ).

Opvarmning: JA

Udstrækning: NEJ

Udstrækning umiddelbart inden tung træning kan faktisk gøre din præstation ringere. Efterfølgende udstrækning er overvurderet. Dine muskler bliver ikke kortere fordi du ikke strækker ud. Lav ordentlig udstrækning hvis du vil være mere smidig. Udstrækning mindsker heller ikke eventuel efterfølgende muskelømhed

Hav en protein samt kulhydrat drik klar, efter træning

Efter en hård træning er kroppens celler meget modtagelige overfor optagelse af proteiner, kulhydrater samt fedt, her er det altafgørende, at man får fyldt disse celler til tiden for at få fuldt udbytte af træningen.

En protein/kulhydrat-drik samt hurtige kulhydrater ( eksempelvis drue-sukker) lige efter træningen vil være en meget fin ide. Man kan også blot nøjes med almindelige fødevarer.

Enig :)

Det var så mine guldkorn

Link to comment
Share on other sites

noget jeg ikke helt har fået fat i, her f eks:

Lying floor crunches, 2-3 sæt a 8-12 reps

2-3 sæt a 8-12 reps

vil det sige 2-3 gange om dagen hvor man skal lave f eks 8-12 lying floor crunches?

Nej, 3 sæt á 8-12 reps vil sige at du tager:

8-12 reps - 1 min. pause - 8-12 reps - 1 min. pause - 8-12 reps.

Og det med pauselængden er der selvfølgelig også masser af meninger om!

Link to comment
Share on other sites

Jeg står af her.
Det gjorde jeg så ikke alligevel.....
Prøv lige at hør dig selv simoh smart ass..!!! jeg synes vi skal tage nogle billeder af os.... så kan boozy selv vælge hvem han vil høre på...!!! LoooooL siger jeg bare

Javel, ja. Den der er størst og stærkest og mest rippet træner naturligvis på den mest optimale måde og ved mest om tingene. :blink:

Jeg synes godt at man kunne have lidt selvkritik med hensyn til sine egne evner som guru. De folk der VIRKELIG ved noget om træning og fysiologi herinde kan tælles på ikke så mange hænder; men fælles for dem er, at de er ydmyge omkring deres viden og at de deler ud af den på en sober måde.

Så kan vi andre bare suge til os og lære...... :)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Forresten boozy nu kan jeg se du er ny på MOL. Jeg kan kun anbefale dig at oprette en log her. På det måde kan du føre en trænings dagbog hvor andre brugere kan følge med og f.eks give konstruktiv kritik. Det bliver også nemmere at se om man laver fremskridt med træningen.

Link to comment
Share on other sites

Prøv lige at hør dig selv simoh smart ass..!!! jeg synes vi skal tage nogle billeder af os.... så kan boozy selv vælge hvem han vil høre på...!!! LoooooL siger jeg bare

Kan vi bede om en lidt pænere tone, TAK <_<

Der er ingen grund til at kalde folk navne fordi de har en anden mening end en selv. Du citerede sådan set også bare en artikel fra bodybuilder.dk

Du kan vel ikke tage det personligt, hvis den artikel bliver kritiseret for at være forældet?

Næste gang du finder nogle link... så på DK det er jo ikke alle som er expert i E

Det kan være tæt på umuligt, hvis du er interesseret i at læse materiale fra rigtige eksperter. Hvis vi virkelig vil lære noget om træning (og kost) så bliver du næsten nødt til at kunne lidt engelsk. ;)

mvh

MaxPower

Moderator

Link to comment
Share on other sites

noget jeg ikke helt har fået fat i, her f eks:

Lying floor crunches, 2-3 sæt a 8-12 reps

2-3 sæt a 8-12 reps

vil det sige 2-3 gange om dagen hvor man skal lave f eks 8-12 lying floor crunches?

Nej, 3 sæt á 8-12 reps vil sige at du tager:

8-12 reps - 1 min. pause - 8-12 reps - 1 min. pause - 8-12 reps.

Og det med pauselængden er der selvfølgelig også masser af meninger om!

og det er kun 1 gang om dagen eller?

Link to comment
Share on other sites

noget jeg ikke helt har fået fat i, her f eks:

Lying floor crunches, 2-3 sæt a 8-12 reps

2-3 sæt a 8-12 reps

vil det sige 2-3 gange om dagen hvor man skal lave f eks 8-12 lying floor crunches?

Nej, 3 sæt á 8-12 reps vil sige at du tager:

8-12 reps - 1 min. pause - 8-12 reps - 1 min. pause - 8-12 reps.

Og det med pauselængden er der selvfølgelig også masser af meninger om!

og det er kun 1 gang om dagen eller?

Ja :)

Hvorfor "kun"? :unsure:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share