Sejeste øvelse


Martin
 Share

Hvilken øvelse synes du der er mest prestige i?  

111 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Synes nok at bænk er den "kedeligste" af de tre store. Dødløft er den mest rå, og vinder nok, men teknikken der kræves i squat, gør den til en "close runner up"...

Altså dødløft :devil:

(Jeg ville dog nok måbe en del, hvis jeg så en fyr i mit center lave fem dragon flags så rent som Pavel himself...) :blink:

Link to comment
Share on other sites

(Jeg ville dog nok måbe en del, hvis jeg så en fyr i mit center lave fem dragon flags så rent som Pavel himself...) 

Jeg har en kammerat der kører 12 i ren pavel stil med en lille hældning på bænken for at gøre det hårdere ;)

Tror dog også selv at jeg kan lave 5 reps i dragonflags i strict Pavelstil hvis jeg er helt frisk :)

Link to comment
Share on other sites

(Jeg ville dog nok måbe en del, hvis jeg så en fyr i mit center lave fem dragon flags så rent som Pavel himself...) 

Jeg har en kammerat der kører 12 i ren pavel stil med en lille hældning på bænken for at gøre det hårdere ;)

Tror dog også selv at jeg kan lave 5 reps i dragonflags i strict Pavelstil hvis jeg er helt frisk :)

Imponerende!

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvor meget man vender og drejer funktionalitet og teknik, så er der ikke noget der er mere prestige i i min omgangskreds end at have et ordentligt bænkpres.

Jeg husker selv en lykkelig stund bænken har givet mig; jeg sad i kemi og en af de der sportsidioter som tilfældigvis kan ramme en bold (hvilket jeg ikke kan :tongue: ), var godt på vej til at give en sviner om mit manglende boldtalent. Så måtte jeg jo bare bryde ind og sige "Tilgengæld kan jeg bænke 95 kg, og det er med garanti mere end du kan." Så var der ikke mere fis fra ham. :triumferendesmily:. Derimod kunne jeg høste stakkevis af beundrene blikke, og sætninger som "kan du virkelig det", "du er altså også blevet stor" osv. :bigsmile:

Det var jo ikke sket, hvis jeg havde udbrudt at jeg kan lave 5 dragonflags.

Link to comment
Share on other sites

Armstrækning med 1 arm er også sejt.

Uha Henning, der ahr du fat i den lange ende... Det er øvelse der kræver styrke, stil og den kan udføres alle steder.

Om du laver den foran en 120kg AS-fætter i centret eller når du alligevel ligger i sandet på Bellevue efter en lang bold i Beach Volley midt i højsæson - det er underordnet - det er god stil uanset hvad!

Gør det med stil - så gør du det rigtigt!

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dødløft fordi det er så råt!

Det er dog klart den af de 3 store jge er suverænt dårligst til :(

Dragonflags syntes jeg dog ikke er videre imponerende.. Kan tage en 7-8 stk i pæn stil.. såeh.. Men det hænger vel sammen med mine tynde stikkelsbærstænger.. :angry:

en arms pull-ups og en arms stræk kan jeg også. dog kun en pull-up med højre arm.

Sjovt som jeg er god til kropsvægtsøvelser.... Men min squat og dødløft skraber virkeligt bunden.. :( :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Svært at sige. Bænkpres er der prestige i som Smeden nævner fordi alle har kørt øvelsen = en fælles referenceramme.

Squat har ikke den samme referenceramme men omvendt har den den "fordel" at der er en del gym-rats der lejlighedsvis har prøvet kræfter med øvelsen og opgivet den fordi den var for svær, for hård, for farlig, eller fordi man ikke træner længe nok så der sker den vægttilpasning der gør at det ikke føles ulideligt at have vægten liggende på ryggen ;) Distanceret respekt for squat.

Stemte squat.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Squat! Fordi det i mine øjne er den mest ulideligt tunge, hårde, trælse øvelse og samtidig den mest visuelt imponerende og fysisk belønnende, hvis den udføres korrekt. Fordi alt for mange mennesker squatter ad helvede til og ikke gider anstrenge sig for at lære det ordentligt. Fordi jeg selv squatter af helvede til, men kæmper helt vildt for at blive bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres er der prestige i som Smeden nævner fordi alle har kørt øvelsen = en fælles referenceramme.

Her er jeg enig med SAS. Alle, som på et eller andet tidspunkt i deres liv har trænet med vægte, har lavet bænkpres. Det er simpelthen ØVELSEN i ethvert træningscenter, og derfor er det også noget alle kan forholde sig til. Og sammenligne andres resultater med deres egne.

Selvom dødløft og squat er langt hårdere øvelser, så har de ikke den samme prestige. Udenfor styrkeløfterkredse betragtes dødløft som en slags underlig vægtløftning, og squat er helt ukendt. Og derfor totalt blottet for prestige.

Det samme gælder iøvrigt Dragon Flags (som jeg ikke ved hvad er). Den øvelse er sandsynligvis kun kendt her på MOL, hvor Pavel-med-det-vanskelige-efternavn bliver betragtet som en guru. Prestigen i "det almindelige samfund" ved at kunne lave Pavels Dragon Flags er næppe stor.

Prestige i en øvelse afhænger ikke af øvelsens nytteværdi eller sværhedsgrad, men af hvor mange, som selv laver den.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

stemte Squat. synes det er så sejt med folk der kan squatte helt sindsyge vægte :D

det er også den øvelse jeg føler man kan presse sig selv allermest i. når først man har unracket og er på vej ned - så er der ingen vej tilbage :devil:

en anden ting er også at øvelsen har tre elemter.

(Un)Racking: de dræner og er ikke altid let at få stangen ind og ud og få stillet sig ordentligt.

Eccentrisk fase: sænke vægte kontroleret uden at kollapse forover - og man skal helt ned under parallel B)

Koncentrisk Fase: så er det bare at give den GAS!!! :devil::firebounce: :firebounce: :devil:

men nu har jeg så også antaget at det er prestige løfterne imellem.

Link to comment
Share on other sites

Squat :)

Det var enten squat eller dødløft. Mener dog squat er hårdere da der ingen vej er tilbage når først man er i knæ med stangen på nakken. I DL kan man altid smide stangen, hvis vægten er for tung. Det er ikke så lige til i Squat, der skal den bare op :devil:

Personligt syntes jeg også squat rent visuelt er en flot øvelse :bigsmile:

I mit center står der over squat racket "There are two kinds of people - squatters and loosers" Mere præcis kan det vel ikke siges B)

Link to comment
Share on other sites

Dødløft!

Der er et eller andet æstetisk over, hvor simpel denne øvelse er. Der er noget tungt på jorden: Saml det op!

Nu er dødløft kun "sejt", hvis det er tungt. Kropsøvelser som pistols, dragon-flags og en-arms chin-ups er langt mere imponerende, da man skal være stærk for bare at kunne lave en enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share