Ville du deltage i en SL-konkurrence....


incognito
 Share

Recommended Posts

Ville du deltage i konkurrence med følgende regler? Ville du deltage, eller har du allerede deltaget i almindeligt styrkeløft? Ville du deltage, hvis der osse blev konkurreret i vend?

Bænk

Kan udføres i undertrøje, stramtsiddende bomulds-T-shirt eller tricot uden ærmer. Udføres med fuld pause og kontakt mellem balderne og bænken. Man må først løfte stangen ud på kommando. Ingen krav om symmetrisk lockout eller nedadgående bevægelse. Bælte ikke tilladt.

Squat/benbøj

Skal udføres i tights, men tricot ikke tilladt. Squatsko er tilladt, men ikke bælte. Godkendt dybde er den samme som i almindelig styrkeløft. Man må først løfte stangen ud på kommando, men der skal ikke afventes kommando for at lægge den ind. Ingen krav om symmetrisk bevægelse eller nedadgående bevægelse.

Dødløft

Man må ikke løfte i tricot, men ellers er det enste krav, at man skal kunne se kropsposituren, så ingen vinterjakker. Squatsko er tilladt, men ikke bælte. Man må først løfte stangen på kommando. Ingen krav om symmetrisk bevægelse eller nedadgående bevægelse.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg synes bare man hører en del, som siger, at de ikke gider styrkeløft pga udstyret.... Så ville jeg høre, hvad de sagde til det uden udstyret. Men når man begynder på diskussionen om hvad er "udstyr" og hvad der ikke er, hvad kan retfærdiggøres udfra et terapeutisk synspunkt, og hvad kan ikke, så stopper snakken gerne der. Så nu har jeg lavet en rent subjektiv definition og spørger folk ad, mere er der såmænd ikke i det.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Nej det ville jeg ikke.

Hvis du vil have et regelsæt omkring udstyr så er det nok mere nærliggende at adoptere det fra vægtløftning. Bl.a. synes jeg det er underligt du ikke vil tillade bælter, men har en underlig diffus regel omkring knæbind. Endvidere bliver det noget af et show hvis der ikke er regler om skæv udstrækning/lockout.

I Styrkeløft kredse er der ikke den store interesse for udstyrsfri konkurrencer, i hvert fald hvis man skal dømme efter Norland Cup 2003.

Link to comment
Share on other sites

De generelle regler for løftene kunne efter min mening godt tyndes noget ud, som det også er blevet diskuteret før.

Jeg går ud fra du mener der skulle stå dødløft til sidst, eller hvad? Hvad er grunden til man ikke må løfte i tricot der?

Jeg tror da helt sikkert brugen af udstyr gør at en del vælger ikke at stille op. Selvom det bedrager med et mere teknisk element for den enkelte løfter kan man vel sige at det er begrænset hvor meget det bidrager til sporten som sådan (set fra publikums side f.eks.)

For mit eget vedkommende ser jeg det da som rimelig sandsynligt at jeg i hvert fald ville prøve styrkeløft tidligere hvis man løftede raw. Men hvis/når jeg bliver styrkeløftaaa' kan jeg da ikke forestille mig andet end at jeg hopper i de elastiskker der nu er tilladt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det med benbøj/squat er selvfølgelig en fejl. det skulle være dødløft.

Og hør nu her: Hvis jeg havde spurgt styrkeløfterne om de er tilfredse med IPF-reglerne, havde jeg nok skrevet "styrkeløftere: Er i tilfredse med reglerne i jeres forbund?", men det er jeg ikke interesseret i, da jeg allerede kender koncensus holdningen. Så gider i svare på mit spørgsmål istedet for at drage baggrunden for at stille det i tvivl. Jeg har allerede besluttet mig for at stille spørgsmålet, så irriterer det mig egentlig lidt at folk siger "det er der ingen grund til", "hvorfor skulle nogen det" eller lignende. Ja, det var lige et surt opstød.

Læg mærke til at det er et spørgsmål rettet til alle, der løfter og ikke styrkeløfterne i almindelighed.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have et regelsæt omkring udstyr så er det nok mere nærliggende at adoptere det fra vægtløftning. Bl.a. synes jeg det er underligt du ikke vil tillade bælter, men har en underlig diffus regel omkring knæbind. Endvidere bliver det noget af et show hvis der ikke er regler om skæv udstrækning/lockout.

Jeg kan sagtens se, hvad du mener, men sådan var det jo i starten, indtil man begyndte at lave sindssyge elastiktricoter. Så skal man til at tage stilling til, hvor meget elasticitet der må være i en tricot, for at den kan tillades. Derfor betragtningen omkring klædning der ikke løber i hele kroppens længde. Du har ret i det med knæbind. Det terapeutiske argument er at holde leddet varmt, men man kan jo bare have knæbind på indtil man skal løfte og så tage det af.... det fjernes hermed.

Betragtningen om skæv lockout er egentlig den at ingen løfter skævt med vilje, da man løfter mest, hvis den kommer lige op. Men kommer lortet endlig op, skal den ikke dømmes ude, fordi den blev lidt ujævn. Synes jeg

Link to comment
Share on other sites

I Styrkeløft kredse er der ikke den store interesse for udstyrsfri konkurrencer, i hvert fald hvis man skal dømme efter Norland Cup 2003.
Hænger det ikke sammen med, at de træner specifik udstyrstræning, som ikke kan omsættes 1:1 til et raw løft. Feks kunne jeg forestille mig, at man forsømte bundtræningen fordi den ikke er relevant, når man løfter med trøje.

Det skal lige understreges, at jeg ikke er særlig stor udstyrskender, så det er bare et gæt B)

Endvidere bliver det noget af et show hvis der ikke er regler om skæv udstrækning/lockout.

Hvorfor mener du lige netop den regel er vigtig at holde fast i?

, hvis du så mig lave maxløft, så ville du vide hvorfor :4whistling:
Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Søren W)

Endvidere bliver det noget af et show hvis der ikke er regler om skæv udstrækning/lockout.

Hvorfor mener du lige netop den regel er vigtig at holde fast i?

Til tider synes jeg selvfølgelig også det er underligt at et løft bliver underkendt pga. en lille skævhed i udstrækningen, problemet er bare at hvis der først lægges op til gradbøjning af hvor meget er tilladt, hvor går grænsen så?
QUOTE (Søren W @ 17. Mar 2004, 12:47)

I Styrkeløft kredse er der ikke den store interesse for udstyrsfri konkurrencer, i hvert fald hvis man skal dømme efter Norland Cup 2003. 

Bare vent i år vil der i hver fald være en håndfuld flere styrkeløftere tilmeldt til Nordland Cup 

Skal dig og Luci ikke med, nu hvor det bliver holdt i Århus?

Jeg ved det ikke rigtig, måske, der er jo grillmad courtesy of Mr. Kierstein :)

QUOTE (Søren W @ 17. Mar 2004, 13:47)

Hvis du vil have et regelsæt omkring udstyr så er det nok mere nærliggende at adoptere det fra vægtløftning. Bl.a. synes jeg det er underligt du ikke vil tillade bælter, men har en underlig diffus regel omkring knæbind. Endvidere bliver det noget af et show hvis der ikke er regler om skæv udstrækning/lockout. 

Jeg kan sagtens se, hvad du mener, men sådan var det jo i starten, indtil man begyndte at lave sindssyge elastiktricoter. Så skal man til at tage stilling til, hvor meget elasticitet der må være i en tricot, for at den kan tillades. Derfor betragtningen omkring klædning der ikke løber i hele kroppens længde. Du har ret i det med knæbind. Det terapeutiske argument er at holde leddet varmt, men man kan jo bare have knæbind på indtil man skal løfte og så tage det af.... det fjernes hermed.

Hvis det skal være uden knæbind, så går jeg ud fra du mener af den støttende slags, her kunne man bare vælge "knækogere", som er tilladt til Norland Cup.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Søren W)

Endvidere bliver det noget af et show hvis der ikke er regler om skæv udstrækning/lockout.

Hvorfor mener du lige netop den regel er vigtig at holde fast i?

Til tider synes jeg selvfølgelig også det er underligt at et løft bliver underkendt pga. en lille skævhed i udstrækningen, problemet er bare at hvis der først lægges op til gradbøjning af hvor meget er tilladt, hvor går grænsen så?

Det er da gummiregler så det batter allerede ;)

Fra IPF-rulebook:

"The lifter must then return the bar to arms length with no

excessive / immoderate uneven extension of the arms, both arms locking out simultaneously / together."

Jeg kan ikke se det skulle hjælpe løfteren som sådan at han må strække skævt ud.

Der er ingen regler ang skæv udstrækning i squat og dødløft :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et spændende og interessant spørgsmål.

Ville ikke-konkurerende styrkeløftere/whatever stille op i en styrkeløft-konkurrence, hvis udstyr ikke var tilladt? Det er vel sådan essensen af spørgsmålet røde tråd i det.

Jeg håber der kommer flere på banen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke-konkurerende styrkeløftere/whatever stille op i en styrkeløft-konkurrence, hvis udstyr ikke var tilladt?

Ja! Det ville være meget nemmere at gå til hvis jeg ikke skulle tænke på at købe udstyr i dyre domme og træne specifikt efter at kunne udnytte det. Det er min primære grund til ikke at have gjort noget aktivt for at få licens endnu. At stille op uden udstyr i en "normal" konkurrence er jo ikke det klogeste hvis man vil være bare lidt konkurrence-dygtig.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Det er nogle udmærkede regler du har lavet, og jeg ville gerne deltage i en konkurrence på de vilkår. Dog mangler jeg lige en præcisering af om knæbind er tilladt i squat? Det bør de efter min mening være af den højst subjektive grund, at jeg får ondt i knæene af at squatte uden dem ;) .

Link to comment
Share on other sites

RAW SPIRIT :devil::devil::devil:

Jeg sys oz det er ringe at der ikke er en RAW afd. indenfor amatør/professionel styrkeløft...

Hvis der var så er jeg da klar :tongue:

:respekt: til dem der løfter vilde vægte selvom det er med udstyr, deres RAW's er jo sikkert helt åndsvage alligevel :devil: plus at de har nogle strikse regler på udførelse.

Jeg er klart RAW homie, + magnesium da mine fingre smutter ret så let <_<

og synes da klart at det er mest interessant at se hvad et menneske kan løfte, bare sådan som det er født...

Så min RAW liga ville se således:

Bænk

Som gud har skabt dig dvs ingen form for forbindinger eller lign.(in case you listen osama, Turban is granted :lol: +

- Hvis de ik var fordi stangen er så kold, ville det være i bare mave :lol: , Armhule og arm skal være beklædningsfri(fx undertrøje) beklædning skal være løstsiddende

- Magnesium tilladt

- Selv løfte stangen ud

- Røv og fødder i

- stang ned og røre

- ingen stilkrav, hvis den kommer op er den godkendt.

Squat

Som gud har skabt dig dvs ingen form for forbindinger eller lign.(in case you listen osama, Turban is granted :lol: +

- sko frit valg

- løst siddende beklædning(dog så vandret kan erkendes)

- Selv hente stangen ud

- Dybde til vandret

- Skal ikke vente på kommando, efter løftet afgøres der om det er godkendt.

- Om du så er nede i verdens vildeste goofmorning, hvis du kommer op er den godkendt...

- ingen stilkrav

Dødløft

Som gud har skabt dig dvs ingen form for forbindinger eller lign.(in case you listen osama, Turban is granted :lol: +

- Med eller uden sko

- Magnesiun tilladt

- stange må ikke rulles

- hvis du kommer op i udstrakt godkent, derfor ingen stilkrav

Som sagt det er fedt at nogle kan løfte under diverse stilkrav, men i sidste ende sys jeg sku det er federe at kunne bænke 130kg i en vild infight med, pause, skævhed osv. end at kunne bænke 120 efter nogle stil-regler ;)

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Det er lidt for nemt at komme uden forudsætninger og pege fingre ad de eksisterende regler. Reglerne er ikke skrevet i sten, det har de aldrig været, og de er nok ikke grebet ud af den fri luft af én eller anden komité. Jeg forestiller mig at reglerne er som de er pga. erfaring. Det kan umiddelbart være svært at se hvad den ene og anden regel skulle gøre godt for, men det er helt sikkert at hvis der findes det mindste smuthul af den ene eller anden art, så bliver det fundet og udnyttet. Engang hed reglen for squatdybde f.eks. kun til parallel, det var der åbenbart problemer med, så det blev ændret.

Hvis folk er så vilde efter RAW styrkeløft, hvorfor starter I så ikke jeres eget forbund mv?

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Hvis folk er så vilde efter RAW styrkeløft, hvorfor starter I så ikke jeres eget forbund mv?

Der strammer du den nok lige en tand for meget. Hvis vi laver et Raw-forbund. Så begynder vi at få amerikanske tilstande, så mangler vi bare at lave et dopingforbund også <_<

RAWløfterne har altid været det, så det burde da være udstyrsløfterne, som skulle starte et nyt forbund, hvis det var, men i dag kan man uden problemer stille op til styrkeløft stævner uden udstyr, men skal dog have pause på brystet osv.

Ens chance vil ikke være så stor for at vinde noget, men den er der :)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Divito, som gud har skabt os, men dog ikke med Raw i bænkpres.
Hvorfor ik i bænk?
Måske skulle man bare vælge og slette alle rekorder, så begynde med at fjerne alt udstyret. Måske løfter man 20-30kg mindre, men fuck da det.  :)

Sys nu ik man behøver at slette noget, man ved jo at de løft er foretaget med disse hjælpemidler. Så de er jo i den kategori for sig selv...

Kan ikke engang huske hvad Mol's uofficielle styrkeliste har af krav... og endnu en liste vil nok ikke blive pinned men til de RAW homie's der cruiser på mol skal der da oz være en liste hvor de kan brilliere ;) Listen kommer til at indholde Bænk, squat, dødløft, Clean & Yerk, Clean, Snatch.

Og lige til mod, tråden skal bare ligge som alm tråd, så herfra udgår der ingen ønske eller forestilling om pinning af denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share