Ville du deltage i en SL-konkurrence....


incognito
 Share

Recommended Posts

Handler udstyrsdiskussionen ikke i bund og grund om, hvorvidt DSF skal være et forbund for bredden eller eliten? Uanset hvad man mener om udstyr, så er ingen vel uenige i, at det skaber en distance mellem de etablerede udstyrsløftere og så den store gruppe af ikke-licensløftere.

Udenfor den (lille) etablerede styrkeløfterfamilie betragtes det lovlige udstyr som underligt, besværligt og lidt uhæderligt. Alligevel tillades det. Sandsynligvis med begrundelsen, at danske løftere ellers ville klare sig dårligere til internationale stævner. Og hvad så? Er DSF til for en lille håndfuld eliteløftere eller er det til for bredden? Svaret er vist givet på forhånd. Og derfor er der heller ikke udsigt til, at DSF forbyder brugen af det udstyr, som gør visse dele af sporten til en lidt aparte affære.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er DSF til for en lille håndfuld eliteløftere eller er det til for bredden?
DSF er til for udøverne. Jeg bruger udstyr, men det gør mig ikke ligefrem til elite.
Ikke desto mindre ser man ofte på MOL, at løftere pludselig sætter PR's når de får bundet deres knæbind af en "ekspert", right?

Som oftest betyder bundet af en ekspert at de bare har fået et par stramme knæbind på. Der er ikke så meget hurlumhej i at lægge knæbind på, de skal bare have noget gas.

Link to comment
Share on other sites

Handler udstyrsdiskussionen ikke i bund og grund om, hvorvidt DSF skal være et forbund for bredden eller eliten? Uanset hvad man mener om udstyr, så er ingen vel uenige i, at det skaber en distance mellem de etablerede udstyrsløftere og så den store gruppe af ikke-licensløftere.
Nej, og det virker for BT-sentationelt at stille det op på den måde. DSF har da en del gode tiltag for bredden, herunder alle de forskellige stævner som er åben for alle, summercamp i Juni, folk som tager i klubberne og hjælper dem i gang, og endda en breddeudvalg. Ja, det skaber da en hvis distance mellem licensløftere og de andre, men man fristes lidt til at sige "og?" Jeg kan hellere ikke rigtig identificere mig med Lance Armstrong alligevel, selvom jeg var glad for cykle på et tidspunkt. Lad os se det i øjene, der er mange som træner for at få store muskler(nok flere end for styrkeløft, vægtløftning, etc.) men langt de færrest af disse kan hellere ikke identificere sig med konkurrencebodybuilderen, som bruger selvbruner og stramme trusser for at kunne gøre sig på scenen.
Udenfor den (lille) etablerede styrkeløfterfamilie betragtes det lovlige udstyr som underligt, besværligt og lidt uhæderligt.

For de to første punkter synes jeg ikke at man behøves at være motionist for tænke sig sådan. Det er da underligt at putte folk i noget der minder om spændetrøjer :blink: og det er besværligt, men sådan vil der altid være nogle bagsider ved den sport man dyrker.

Sandsynligvis med begrundelsen, at danske løftere ellers ville klare sig dårligere til internationale stævner. Og hvad så?
Men hvad er så formålet med at konkurrere? Don't bring a knife to a gunfight. :chicken:
Er DSF til for en lille håndfuld eliteløftere eller er det til for bredden? Svaret er vist givet på forhånd. Og derfor er der heller ikke udsigt til, at DSF forbyder brugen af det udstyr, som gør visse dele af sporten til en lidt aparte affære.

Igen, det er lidt for BT-agtigt at stille det op på den måde. Der er massere af gode tiltag for bredden(som nævnt tidligere), så hvad er problemet egentligt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis udstyrsreglerne skulle ændres skal det vel ske ved IPF? Jeg går da ud fra alle de nationale forbund under IPF har samme regler for udstyr? :unsure:

Ja, dog med forbehold. ;)

Norge havde indtil fornylig forbud imod bænkprestrøjer, så de forskellige forbund kan have særregler, men det gælder ikke den anden vej, dvs. tilføje bedre udstyr end IPF tillader, dvs. i Danmark kan man ikke lovliggøre trippellagsdenimtrøjer til bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Henning Friis>Når du taler om DSFs breddearbejde, handler det så ikke om, at man ganske vist gerne vil have flere styrkeløftere, men at det skal ske på de præmisser, som gælder idag? Overvejer man seriøst at forbyde bænkprestrøjerne med begrundelsen, at det holder folk væk fra sporten? Næppe.

Du nævner selv Lance Armstrong som eksempel. Jeg vil godt bruge en anden cykelrytter som eksempel. Nemlig Chris Boardman, som satte nogen fantomtider for ca. ti år siden på en helt speciel cykel. Forestil dig, at man fra cykelforbundet forsøgte at få flere til at engagere sig i sporten. Men samtidig holdt fast i, at der til konkurrencer kunne benyttes kostbare fantomcykler i kulfiber med underligt design. Hvor stor en succes ville sådan en bredde-kampagne mon få?

I AaSK holdt vi et julestævne sidste år, hvor man selv kunne bestemme, om man ville deltage i udstyrsgruppen eller ikke-udstyrsgruppen. Der var lige mange tilmeldte i hver gruppe. Og af ikke-udstyrsløfterne ville sandsynligvis ingen have deltaget i stævnet, hvis der kun havde været én gruppe, hvor man selv kunne bestemme, om man ville bruge udstyr eller ej.

I øjeblikket har vi i DSF den ret aparte situation, at man i mange vægtklasser er sikret en medalje ved B- og C-DM bare for at stille op. Fordi der er så ringe interesse for sporten på konkurrenceplan. Det tror jeg personligt hænger sammen med udstyret, som skaber en mur mellem den etablerede klike og så bredden.

Angående den internationale konkurrence, så ville jeg ikke have noget problem med at danske løftere ikke deltog. Bortset fra Niels Stærkjær, så har vi alligevel kun udsigt til sekundære placeringer, da alle medaljepladserne er besat af dopede østeuropæere. Og selvom det ikke var tilfældet, så bør man ikke ofre det nationale grundlag for sporten for en lille håndfuld eliteløfteres skyld.

Link to comment
Share on other sites

Henning Friis>Når du taler om DSFs breddearbejde, handler det så ikke om, at man ganske vist gerne vil have flere styrkeløftere, men at det skal ske på de præmisser, som gælder idag? Overvejer man seriøst at forbyde bænkprestrøjerne med begrundelsen, at det holder folk væk fra sporten? Næppe.
Næh, og jeg tror hellere ikke det hjælper(læs senere i indlægget hvorfor)
Du nævner selv Lance Armstrong som eksempel. Jeg vil godt bruge en anden cykelrytter som eksempel. Nemlig Chris Boardman, som satte nogen fantomtider for ca. ti år siden på en helt speciel cykel. Forestil dig, at man fra cykelforbundet forsøgte at få flere til at engagere sig i sporten. Men samtidig holdt fast i, at der til konkurrencer kunne benyttes kostbare fantomcykler i kulfiber med underligt design. Hvor stor en succes ville sådan en bredde-kampagne mon få?

Men sådanne hightech cykler anvendes stadigvæk, dog ikke i samme klasse som den Board fik lavet. De cykler man kører på i Touren kan på ingen måde sammenlignes med de havelåger som hr. og fru Jensen kører rundt på.

AaSK holdt vi et julestævne sidste år, hvor man selv kunne bestemme, om man ville deltage i udstyrsgruppen eller ikke-udstyrsgruppen. Der var lige mange tilmeldte i hver gruppe. Og af ikke-udstyrsløfterne ville sandsynligvis ingen have deltaget i stævnet, hvis der kun havde været én gruppe, hvor man selv kunne bestemme, om man ville bruge udstyr eller ej.
Men hvor mange dukkede op til Nordland Cup, udover klubbbens egne løftere? Det er alt andet noget lettere og mere betryggende at stille op til et klubstævne end at drage ud til et stævne andet sted i Danmark.
øjeblikket har vi i DSF den ret aparte situation, at man i mange vægtklasser er sikret en medalje ved B- og C-DM bare for at stille op. Fordi der er så ringe interesse for sporten på konkurrenceplan. Det tror jeg personligt hænger sammen med udstyret, som skaber en mur mellem den etablerede klike og så bredden.

Forklaringen skal nok nærmere findes i at de fleste som træner med vægte i dag, ganske enkelt ikke er interesseret i træning for styrke. Derved bliver grundlaget for rekrutteringen også mindre, og folk gider ikke at gå specifikt efter styrkeløftsklubber. Styrkeløft var hellere ikke nogen kæmpesport før udstyret kom til, og det bliver den nok hellere ikke uanset. Hvis udstyret var problemet, hvorfor er styrkeløft i USA så udbredt(måske mere end i Danmark)??

Angående den internationale konkurrence, så ville jeg ikke have noget problem med at danske løftere ikke deltog. Bortset fra Niels Stærkjær, så har vi alligevel kun udsigt til sekundære placeringer, da alle medaljepladserne er besat af dopede østeuropæere. Og selvom det ikke var tilfældet, så bør man ikke ofre det nationale grundlag for sporten for en lille håndfuld eliteløfteres skyld.

Igen stiller du det op meget firkantet, dem imod os. Det er ikke det som det handler om, men derimod at konkurrere under et given regelsæt.

Mig bekendt har styrkeløft aldrig været helt udstyrsfrit. Gennem historien er der mange som har fundet på alskens sjove ting for at løfte lidt mere(såsom tennisbolde bag knæene) og cowboybukser.

Hvis man så gerne vil konkurrere men uden udstyr, så er der Nordland Cup. Hvis det er for lidt, så står det folk frit for at arrangere flere stævner af den slags. ;)

Jeg har selv planer om at stille til Nordland Cup, ikke fordi jeg hader udstyr, men fordi jeg gerne vil konkurrere og teste mig selv.

Link to comment
Share on other sites

Ja for lige at svare på det oprindelige spørgsmål: Ja. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at stille op i den kategori.

Jeg træner ikke decideret styrkeløft, men dermed ikke sagt at jeg ikke kunne have lyst til at prøve en konkurrence engang imellem. Og hvis man kunne stille op uden at skulle købe en masse udstyr, og tilpasse sine teknikker osv, så var det sgu helt sikkert noget jeg synes kunne være sjovt.

Det jeg synes er en af de store mangler ved at træne er at der ikke rigtig er nogen konkurrencer. Spiller du fodbold er der søndagskampe, til roning har du regattaer osv. De fleste sporter har enten kampe eller stævner et par gange om året. Hvis nogen har lyst til at tage initiativet til at starte noget op indenfor styrkeløft, så skal de sgu bare sige til, jeg hjælper gerne med at arrangere noget.

Så kunne man jo hurtigt spørge hvorfor jeg ikke bliver licensløfter hvis jeg gerne vil konkurrere? Hmm. Hvorfor har vi serie 5 (4) når Superligaen jo klart er den bedste? Det har man jo fordi nogen synes det er sjovt at spille bold, men ikke har tid/lyst/talent til at satse hårdt på det. En "søndagsliga" indenfor styrketræning kunne nu være meget skæg. Når nu man bruger så mange timer nede i centeret kunne det da også være skægt at mødes med andre som har samme interesse engang imellem.

Det var lige min mening ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er en af de store mangler ved at træne er at der ikke rigtig er nogen konkurrencer. Spiller du fodbold er der søndagskampe, til roning har du regattaer osv. De fleste sporter har enten kampe eller stævner et par gange om året. Hvis nogen har lyst til at tage initiativet til at starte noget op indenfor styrkeløft, så skal de sgu bare sige til, jeg hjælper gerne med at arrangere noget.

What? Har du overhovedet kigget i terminslisten på styrke.dk?

Hvert eneste år er der følgende stævner

ER-Open i Bænkpres

DM B/C i 3-kamp

DM Diverse (ungdom, junior, masters, etc.)

A-DM i 3-kamp

Thy Cup

DM i Bænkpres

Nordland Cup

SM i Bænkpres

JM i Bænkpres

SM i 3-kamp

JM i 3-kamp

Copenhagen Cup

Nogen af stævner udelukker hinanden, såsom JM og SM, men alligevel. Der er rigeligt med stævner hvis man vil afsted.

Derudover er der ligastævner med tilhørende finaler, ligesom der også er VM, EM, NM i både 3-kamp og bænkpres, og endda for åbne klasser, juniorer, seniorer. Det kræver dog lige at man kvalificerer sig til det først.

Det kan være ret stressende for kroppen at konkurrere(endsige umuligt) at stille op i samtlige stævner i Danmark, ligesom det kræver tid at træne op imod et stævne.

Link to comment
Share on other sites

For at svare på spørgsmålet: Ja :)

Jeg ville ikke have noget imod at stille op helt raw, men igen, heller ikke hvis det var med bælte og knæbind, og heller ikke i fuld dragt.

Det, jeg går op i, er min egen styrke, og derfor vil jeg faktisk helst forbedre min styrke på alle måder B)

Link to comment
Share on other sites

Hej Henning,

Det lyder jo fornuftigt nok, men er det licensstævner vi taler om? For så tror jeg vidst allerede jeg har svaret på dit spørgsmål i mit første indlæg.

Jeg er nu bare interesseret i at stille lidt op for sjov. Ved på forhånd godt at jeg kommer til at placere mig lousy, men man skal jo starte et sted, og pt. aner jeg ikke hvor jeg kommer i gang.

Min pointe er i hvert fald at det kunne være meget skæg med nogen stævner man kunne stille op til uden at man behøver at have tilhørsforhold til en klub + licens.

Kan man komme fra gaden og stille op i de stævner du nævner her?

Link to comment
Share on other sites

Der er en god og måske mest væsentlig grund til at man skal have licens og derved træne i en styrkeløftsklub, dopingkontrol, og så er det vel også for at forbundet har styr på deres løftere.

Kan man komme fra gaden og stille op i de stævner du nævner her?

Har man haft licens i 3 måneder, så kan man ja, pånær DM-A, hvor man skal have lavet guldkrav maksimum et år før. Derudover kan man hellere ikke stille op til Master DM, hvis man er ungdom, JM hvis man tilhører en sjællandsk klub, etc.

Man behøves dog ikke at træne dagligt i styrkeløftsklub, idet man kan være langdistancemedlem med licens, men det er op til den enkelte klub om de ønsker dette, med tanke på at man derved ikke altid har mulighed for dopingtests.

Nogen klubber arrangerer også stævner for motionister hvor reglerne lempes lidt så der er mange måder at komme igen på.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Ok, så var mit oprindelige indlæg jo ikke så langt ude aligevel.

Dopingkontrol er en god grund til at have licens. Er selv kraftigt imod alt hvad der lugter af steroider. Men som tidligere nævnt så leder jeg jo bare efter et par hyggestævner, og så er det måske lige en tand omstændigt at få licens.

Til at starte med kunne jeg bare godt prøve at stille op til et par stævner rent for sjov. Og bliver jeg bidt af det kunne licens måske være en mulighed. Men pt er det ikke noget jeg ville gå efter.

Og så er vi i øvrigt også tilbage i udstyrs debatten. Jeg går ud fra at de stævner du nævner ikke tillader at man møder op i shorts og undertrøje ;-)

Men hvis du kender nogen stævner i Københavnsområdet hvor man kan stille op fra gaden af hører jeg da gerne nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Dopingkontrol er en god grund til at have licens. Er selv kraftigt imod alt hvad der lugter af steroider. Men som tidligere nævnt så leder jeg jo bare efter et par hyggestævner, og så er det måske lige en tand omstændigt at få licens.
Man underskriver en formular på som sendes ind til forbundet og så har man sin licens. Det tager ikke mange minutter. Hvis man så bliver fast medlem i en styrkeløftsklub samtidig, så er der sågar folk som tager sig af den slags for dig, og man skal så bare sætte sin underskrift på (dog nok efter en samtale med den ansvarlige). De fleste styrkeløftsklubber er også billige at træne i, så hvis man kan klare sig uden forkromede TechnoGym maskiner og den slags, så er de fleste styrkeløftsklubberne faktisk ret fine at træne i.
Og så er vi i øvrigt også tilbage i udstyrs debatten. Jeg går ud fra at de stævner du nævner ikke tillader at man møder op i shorts og undertrøje ;-)

Som minimum kræves der en trikot samt en normalt t-shirt, dog hovedsagligt neutral i udseende groft sagt, til bænkpres. Reglerne for t-shirts kan øvrigt findes på styrke.dk

Men hvis du kender nogen stævner i Københavnsområdet hvor man kan stille op fra gaden af hører jeg da gerne nærmere.

Uden licens kan jeg ikke hjælpe dig, men igen, der er en del klubber i Københavnsområdet og det er altså ikke besværligt at anskaffe sig en licens.

Link to comment
Share on other sites

[Men for at kommentere dine påstande, så har alle adgang til at købe det samme udstyr, og selvom det måske virker lidt dyrt, så er det ikke værre end at alle kan være med. Det er ikke tale om Formel 1 agtigt tilstande her. :crazy:

Du trænger til en tilværelse på SU

Hvis du skal godt igang slipper du ikke billigere end 4000-5000 kr. og udstyret bliver let slidt især knæbind, så det løber hurtigt op i nogle penge, som langt fra alle har råd til <_<

Vi kan vel blive enig om, at man skal have følgende: Squatdragt, bænktrøje, dødløftdragt, tricot, knæbind, bælte og styrkeløftsko/sportssko, hvis man vil være konkurrencedygtig.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel blive enig om, at man skal have følgende: Squatdragt, bænktrøje, dødløftdragt, tricot, knæbind, bælte og styrkeløftsko/sportssko, hvis man vil være konkurrencedygtig.

Men man behøver jo trods alt ikke det hele for at komme igang. Tricot og et par fornuftige sportssko er vel nok til at stille op.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel blive enig om, at man skal have følgende: Squatdragt, bænktrøje, dødløftdragt, tricot, knæbind, bælte og styrkeløftsko/sportssko, hvis man vil være konkurrencedygtig.

Men man behøver jo trods alt ikke det hele for at komme igang. Tricot og et par fornuftige sportssko er vel nok til at stille op.

Det har du ret i, men jeg skrev også, at hvis man ville være konkurrencedygtig :)

Link to comment
Share on other sites

Sikke noget vrøvl, jeg får jo ingen hjælp til selve løftet ved at få udløft.
Det gør du da, for hvis du ikke for den ud af stativet kan du jo slet ikke lave løftet... Hvad bliver det næste at man oz henter DB ud fra et stativ bag bænken :lol:
Hvad er forskellen på at bounce vægten og have bænkpres trøje på (udover at bænkprestrøjen giver flere kg end bounce)? Begge dele er en kunstig måde at løfte flere kg på end dine muskler kan klare.

Nå nu er 100%natura oz kunstig :lol: Hvordan tror du selv en brystkasse har det hvis du bouncer 300kg... Bounce er sku da ik kunstig hvor præcis er det kunstige i at bounce :blink: (nå ja det må jo være den indbyggede bounce trøje som alle har :sneaky: Så er det oz kunstigt at vægtløfterne laver cleans og ikke powercleans eller hvad?

Uden dommer fordi der ikke findes stævner til "din slags".
Hallo! jeg ville ligesom påpege at jeg aldrig har snakket om at der ikke skulle være dommere tilstede....
Jeg forstår ikke helt hvornår du vil have stangen til at gå nedad i en GM/squat efter du har været under vandret?

Hvis du laver "goodmorningen"/bøjer forover mens røven er på vej op...

Ja det står i tråden, med måske verdens dårligste argument.
Jeg er magnesium fra at være 1000000% raw hvad er du?
Sjovt som folk har det med at indrette raw så det passer dem bedst.

Sjovt som folk skal have udstyr til det hele.....

Link to comment
Share on other sites

Sikke noget vrøvl, jeg får jo ingen hjælp til selve løftet ved at få udløft.

Det gør du da, for hvis du ikke for den ud af stativet kan du jo slet ikke lave løftet... Hvad bliver det næste at man oz henter DB ud fra et stativ bag bænken :lol:

Jeg tror nu godt at Søren kan løfte stange ud, men vælger at lade vær for at skåne skulderen, hvilket man jo lige så godt kan benytte sig af, nu hvor muligheden er der :)

Link to comment
Share on other sites

JEg kan bare ik se problemet her, hvorfor bliver "alle" udstyrs løftere pludselig helt :devil: fordi nogen er interesseret i RAW konkurrence.... De kan da være total ligeglade, og passe deres udstyrs konkurrencer. Der er jo ingen der tvinger dem til RAW løft...

Det er som om de føler sig truffet et eller andet sted... De har deres regelsæt og det er da fint sådan :)

Fx i atletik ved 100meter der sys jeg da oz det er lidt tamt at de må have spikes på skoene... Men de er jo fælles om det så det er lige for alle :)

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share