WSB vs. flot fysik


Balleh
 Share

Recommended Posts

Hej alle, og især de der har erfaringer med WSB - systemet.

Jeg vil bare høre dem, der har trænet WSB, om det er muligt et træne efter de grundliggende principper i WSB og samtidig opbygge en flot fysik (flot fysik er relativ, men jeg mener BB/fitness look). Her tænker jeg især på de muskler, der ikke trænes direkte, når man træner efter WSB - principper, fx biceps. Eller må man forvente en stagnation eller meget lille fremgang her (altså i masse)?

Hilsen Lasse

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke værre end at du kan smide en øvelse ind til de muskler som ikke rammes så godt i WSB, hvis du finder det nødvendigt. At få en flot fysik mens man kører WSB har mere at gøre med ens diæt, for selve WSB programmet opbygget rigeligt med masse. Om fysikken fremstår flot har mere med fedtprocenten at gøre. Så hvis du har styr på din diæt, så kan du sagtens opnå en flot fysik mens du kører WSB. Se bare på Chuck Vogelpohl fra WSB. Han ligner mere end bodybuilder end en styrkeløfter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Man kan sige at i systemet bliver der lagt meget vægt på hypertrofi. Så rent størrelsesmæssigt kan det sagtens bruges til at opbygge en flot fysik. Og egentligt træner de hele kroppen godt igennem. Masser af ryg, triceps, ben, mave.

For biceps kører de ofte hammercurls, hvilket måske også skyldes dens effekt på underarmene. Man siger at man skal have store underarme for at bænke stort.

Selv et udsat område som skuldrene kører de presses for en gang i mellem. Men det er dog min opfattelse af at de primært nøjes med lidt laterals.

Et område hvor wsb og en flot fysik måske ikke passer helt sammen er ved deres store fokusering på baglår og baller. De mener jo at man simpelthen ikke kan få for store baglår og baller. Baglårene er vel fine nok at de er store, men næsten alle ordentligt øvelser til baglårere går også i ballenene. Grunden til deres store fokus på baglårnene hænger nok til dels sammen med at de løfter i deres hardcore-dragter, så for en der løfter RAW vil der nok skulle være lidt mere fokus på quads. Dermed kan man godt slippe afsted med at køre lidt mindre baglår og røv til fordel for forlår i en raw-version.

Brystet er lidt i samme boldgade. Det ligger de ikke så meget vægt på, nok til dels grundet at de løfter i dragter. Så en raw-løfter vil nok ligge mere vægt på pattøjet, som jo er et must for en flot fysik.

En ting man dog ikke må glemme er at man ikke bør gå helt amok i hjælpeøvelser, da dette kan ligge en dæmper på styrkefremgangen. Dette er noget man langsomt bygger på efterhånden som ens work capacity bliver øget. Derfor kan det for en bb synes at være lidt for sparsomt med øvelser og sæt, specielt for dem med en lavere work capacity.

Overordnet tror jeg at det for mange vil være en god måde at få noget masse på kroppen, da styrke og størrelse efter min mening hænger nogenlunde sammen.

Link to comment
Share on other sites

Nu er wsb jo mere et system end et fastlagt program... det er jo som TJ nævner mere et spørgsmål om at have styr på kosten... den store forskel (sådan som jeg ser den) imellem traditionel styrke-wsb og BB-wsb er vel at man i et styrke-orienteret wsb ligger fokus på de steder men er svag og i et masse-orienteret-wsb ligger fokus på de "underudviklede" sider af ens fysik så den bliver mere harmonisk.. som Torben er inde på ville du på alm wsb nok få ret store hams og glutes hvilket de fleste ikke er særlig interesseret i... men så kan man jo bare holde sig fra sumo-dødløft og måske endda dødløfte konventionelt fra klods... det ville fjerne meget stress fra røveren ihvertfald... squat kunne være med smal stand og front istedet for back... samtidig kunne man på ME-dagene som TJ tidligere har forslået i en wsb-bb-hybrid lave en 6reps max istedet for 1rm... DE-dagene kunne så være volume-dage som TJ også tidligere har nævnt... wsb er et sjovt og meget motiverende system da du hver uge har 2 ME-dage hvor du skal slå dine tidligere max's... du kan sagtens afpasse det fuldstændig efter dine egne mål samtidig med at du bibeholder den grundlæggende tanke med conjugate method og rotation af hjælpe-øvelser ;)

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det mest interessant at betragte WSB som et princip, og så derfra bygge det konkrete træningsprogram op.

Hvem siger at man lige skal fokusere på at blive stærk i de 3 store? Man kunne sagtens vælge at fokusere på helt andre øvelser og så ellers anvende de andre principper så langt som muligt. Selv hvis man er styrkeorienteret, og bibeholder en DE-dag i stedet for en volume dag, så er der stadig stort potentiale i programmet, selvom en volume dag nok vil være mere optimalt.

ME Military Press kombineret med ME-Rows var en mulig kombination.

Link to comment
Share on other sites

Faldt lige over et par artikler fra elitefts.com om WSB. Den første er skrevet af en løfter som bruger WSB-principerne til RAW-styrkeløft og den anden af en atlet som bruger principerne til at styrke sit overhead press. :)

http://www.elitefts.com/documents/westside_raw.htm

http://www.elitefts.com/documents/westsideandthelogpress.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Faktisk er det mest interessant at betragte WSB som et princip, og så derfra bygge det konkrete træningsprogram op.

Hvem siger at man lige skal fokusere på at blive stærk i de 3 store? Man kunne sagtens vælge at fokusere på helt andre øvelser og så ellers anvende de andre principper så langt som muligt. Selv hvis man er styrkeorienteret, og bibeholder en DE-dag i stedet for en volume dag, så er der stadig stort potentiale i programmet, selvom en volume dag nok vil være mere optimalt.

Da jeg roede lavede jeg et styrkeprogram efter WSB-principerne(2 ME dage og 2 DE dage), men med hovedvægten lagt på de øvelser som var vigtige i forbindelse med roning. Det fungerede utroligt godt, jeg havde den største styrkemæssige fremgang ever. Steg blandt andet 17½ kg. i max i en øvelse som jeg ellers kun havde forbedret ca 5 kg. de sidste 2-3 år.

WSB holder 112% :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Her er et billede fra t-mags forum af "Jackass" en af gutterne der træner sammen med Louis Simmons og de andre wsb drenge. Derudover er han bryder.

Rimeligt bb'er agtig at se på :D

415614.1077588175727.FrontPose.JPG

Han udtaler længere nede i tråden:

JackAss  02/24/04  04:45 PM   

WESTSIDE!!!

A lot of Westside would have a thick lean look if they ate to look that way.  Most if not all them have massive amounts of muscle built up. Look at J.L. , Dave Tate, Jim Wendler, and John Stafford. These dudes are huge and if they chose to they could look damn good in a pair of spandex.....ewww sorry for the visual. The people that train Westside style, You know no what I mean.  If they ate to be lean they would be. Because of all the muscle they got.    Bottom line Westside training can be applied to anything. That is what makes it great!    JackAss

Han må vel vide det, ha træner samen med crewet (Louis Simmons, Dave Tate osv..).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share