Minus-fødevarer


941Tjekkei
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg efterhånden stødt på begrebet "minus-fødevarer" et par gange på foraer rundt omkring. Senest på et slanke-forum på jubii, tror jeg nok. Og dér forklarede ophavspersonen at det er fødevarer som man bruger mer energi på at forbrænde end de indeholder. Rå gulerødder var nævnt som eksempel. Men men men, jeg er altså temmelig skeptisk her. Hvad siger I? Findes det overhovedet? Er det bevist? Hvilke fødevarer er det i så fald?

- Tjekkei -

Link to comment
Share on other sites

Minus-fødevarer indeholder så lidt energi at kroppen bruger mere energi på at nedbryde dem end hvad den får ud af det. På en måde er det jo interessant, men det er egentlig også ligegyldigt. Vi skal jo have noget energi for at overleve, så man kan ikke leve af de fødevarer udelukkende. Bare spis din salat og tænk ikke så meget på om det er en 'minus-fødevare' eller ej :)

Link to comment
Share on other sites

findes ikke

OK ... så siger vi det!!!! :blink:

Altså ... når en fødevare er svært nedbrydelig fordi den indeholder mange fibre, så vil der ofte gå mere energi til at nedbryde den end hvad du kan få ud af den!!!

Selleri, knoldselleri, rucola og andre mørkegrønne salat typer kræver mere energi at nedbryde end de indeholder!!!

Link to comment
Share on other sites

Altså ... når en fødevare er svært nedbrydelig fordi den indeholder mange fibre, så vil der ofte gå mere energi til at nedbryde den end hvad du kan få ud af den!!!

Selleri, knoldselleri, rucola og andre mørkegrønne salat typer kræver mere energi at nedbryde end de indeholder!!!

Er det noget du kun underbygge fagligt? Videnskabelige undersøgelser eller beregninger på de metaboliske processor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rent teoretisk er det en sjov tanke :)

I praksis er det egentlig ligegyldigt om selleri giver + eller - kalorier - du vil alligevel ikke kunne analysere din kost så nøjagtigt at det giver nogen mening.

Husk at tabelværdier for grønt ALTID er gennemsnitsværdier, og varierer alt efter sort, oprindelsessted, årstid, osv.

+ at dit energiforbrug jo også varierer pga. forskellige faktorer.

Det korte og lange er at sellerien indeholder forsvindende lidt energi.

Link to comment
Share on other sites

Det korte og lange er at sellerien indeholder forsvindende lidt energi.

Og så smager bladselleri rigtigt godt med lidt balsamico-eddike på. :4mewantfood:

OT - undskyld.

Men idéen med æggekuren fra gamle dage var vel også at kroppen bruger mere energi på at fordøje ægget end der er i ægget?

Hvordan er de kcal. angivelser der gives for diverse madvarer fundet? De er vel ikke målt i menneskekroppen men udenfor på en eller anden måde?

Link to comment
Share on other sites

Men idéen med æggekuren fra gamle dage var vel også at kroppen bruger mere energi på at fordøje ægget end der er i ægget?

Nej, det er ihvertfald ikke tilfældet ved æg at der skal bruges mere energi end der tilføres.

Der er findes flere af disse kure med kun en fødevare for eksempel banankuren.

Et af hovedpunkterne i kuren er at det er "næsten" umuligt at spise så meget at du kommer i energioverskud. Du indtager mindre energi og taber dig.

Kj angivelserne på fødevarer udregnes på basis af indholdet af de forskellige makronæringsstoffer i gram ganget med en standard faktor.

Protein 17Kj/g, Kulhydrat 17Kj/g, osv.

Standard faktorerne har baggrund i en række forsøg Atwater lavede for mange år siden. Derfor kaldes de også "Atwater faktor". Det foregik i et bombekaloriemeter, hvor man brænder en fødevare af i en lukket kuppel som er nedsænket i vand. Man måler derefter vand temperaturens ændring og kan regne ud hvor meget energi der var i fødevaren.

Link to comment
Share on other sites

Kylling med Campylobacter... Det giver raser mave.... Der skal nok bruges en masse energi.

Det er da intresant, hvis der er nogle fødevare man kan spise uden at de skal tældes med når man cutter.

Jeg har da tit problemer med at jeg har lyst til at spise noget, ja gerne sødt, men det kan man jo ikke. Så hvis man kunne spise 1kg af X der også smagte godt. Så gik tiden jo med det, og man fik ikke spise noget sødt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se, hvordan det kan give mening.

Hvis gulerødder virkelig skulle være en "minus-fødevare" ville det betyde at man kunne dø af underernæring, hvis man kun spiser gulerødder - det giver i mine øjne ikke megen mening.

Der er nok en række fødevarer som bidrager forsvindende lidt til kalorieregnskabet, men et egentligt negativt bidrag tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Kroppen skal vel også varme iskoldt vand op for at kunne benytte det - det må også koste noget energi at varme vandet op, som i forvejen IKKE indeholder nogle kcal.

Mener det har været oppe og vende før, og at svaret var at kroppen bruget ekstremt lidt energi på at varme det vand op.

B.

Link to comment
Share on other sites

Hvis gulerødder virkelig skulle være en "minus-fødevare" ville det betyde at man kunne dø af underernæring, hvis man kun spiser gulerødder - det giver i mine øjne ikke megen mening.

Næh, det synes jeg netop heller ikke, derfor var jeg skeptisk da jeg hørte om det. Især giver det ikke mening hvis det skulle være sådan noget som gulerødder, knoldselleri, kål/salat-whatever, altså fødevarer som man ved mennesker har levet meget af gennem tiden.

Så nej, det giver overhovedet ingen mening! Men hvor så folk har fået det fra...?

- 941 -

Link to comment
Share on other sites

Mener det har været oppe og vende før, og at svaret var at kroppen bruget ekstremt lidt energi på at varme det vand op.

B.

Har fået at vide af en ven, at iskoldt vand generelt ikke er sundt for kroppen. Er der nogen, der ved om det kan have sin rigtighed?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share