Militæret og vabler


tutifruti
 Share

Recommended Posts

Hver gang jeg ser nogle udsendelser med folk fra milli så har de kæmpe vabler, og så tænkte jeg er det fordi deres sko er elendige eller er er det bare fordi at det er så hårdt for fødderne??? fordi i mine løbesko har jeg aldrig haft en vabel før! så tænkte bare om det somsagt er fordi deres sko er dårlige eller hva sker der :)?

Mvh

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger af hvor godt skoen sidder på foden(well duh!? :D ) men generelt relaterer det sig til mest til brugen af støvler. I min tid i forsvaret fik jeg aldrig vabler af skoene, men fik dog et par grumme af slagsen på min rekruttur af støvlerne. Senere hjalp det meget da jeg blev vænnet til at gå i støvlerne, samt at jeg fik skaffet støvler i den korrekte størrelse.

Link to comment
Share on other sites

En militærstøvle er ikke designet med helt samme formål som en løbesko, så det er lidt svært at sammenligne.

Derudover er nogle af de marcher man bliver udsat for i ens militærtid også forskellige fra en løbetur søndag morgen.

Jeg døjede egentlig kun med vabler efter vores rekruttur, men den sluttede også af med en 60km. march der startede kl. 5 om morgenen og sluttede kl. 22 om aftenen. Vi måtte igennem et par åer undervejs, så der var alle forudsætninger for at få vabler.

Derudover havde jeg egentlig ikke problemer med vabler. Egentlig tror jeg også der var flere der havde problemer med skinnebensbetændelse end vabler. De nye hold der startede mens jeg var inde fik også lov at gå med egne sko de første 2-3 uger for at undgå det. Ak ja, siden er det kun gået tilbage for cirkus mili :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det kan osse skyldes hård hud på fødderne. Det er ikke så sjovt at gå en dancon march(30km), når man efter 5km får vabler på begge fodbalder. Der gik hul på dem efter ca 20 km, også er det ikke sjovt at gå de sidste 10km..... :tongue:

Så husk at pleje jeres fødder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ahh. Gode gamle cirkus grønt. Det var tider.

Vablerne kommer når støvlerne begynder at blive fugtige, dvs når man har været en tur igennem et vandhul eller hvis man sveder. Den slags oplever du jo sjældent i kondisko.

Du kan jo bruge tensoplast osv, men den bedste kur er sgu bare at lave være med at pive, for så er det sgu heller ikke værre.

Smerte er kun svaghed der forlader kroppen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gik Nijmegen i det hollandske havde jeg stor succes med en tynd ulsok inderst, en mellemtyk uldsok uden på og så en skive tenso på fodbalderne og på hælen.

Vil give Baloo ret i at vabler ikke er så slemme når de bliver gået varme, men hvis man har rigtig dårlige fødder kan ens vabler blive til sår. Et par af de gutter jeg gik med genneførfte med kødsår på fusserne. Det var sku' ikke for børn.

Q

Link to comment
Share on other sites

Vabler er sgu noget underligt noget...afsluttede selv for et par uger siden min rex-tur uden en eneste vabel, det eneste jeg havde gjort for at forhindre dem var at købe et par gode sokker

Og så var der nogen af min kammerater som havde inversteret masser af penge i alt muligt gejl, men måtte konstatere vabler allerede efter kontrol marchen på første dagen :(

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaa.... Vabler er sku ikke for sjov! Og det har ikke en skid med tudefjes at gøre! Det kan give meget store problemer hvis man får betændelse og måske det der er værre bare fordi man skal spille smart og lade som om at det ikke gør ondt. Den bedste måde at undgå det på er at pleje føddene godt og sørge for at fjerne al hård hud. Hvis uheldet er ude så skal de have masser af luft og bades. Selvfølgelig kan man bare gå videre, men man risikerer at få gjort vablen større. Så skal man videre, skal der prikkes hul i "gå retningen" og evt. bruge noget klorhexidin pulver. Et par gode sokker er også guld værd!

Hvis man bare skal gå en lang march og derefter bare kan komme hjem og ligge på sofaen kan man da bare smadre fødderne, men skal man holde mange dage ude er det vigtigt at fødderne er i orden!!!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

ingen tvivl om at fødderne skal plejes og man skal bruge ordentlige sokker og fodtøj og det er da helt bestemt federe at kunne holde sig fri for vabler end at have fødderne fulde af dem, men der skal nu en del til før vabler bliver alvorlige og så længe de ikke er det tager man ikke skade af dem.

Men helt klart hvis man kan undgå det er det da det bedste

Link to comment
Share on other sites

ingen tvivl om at fødderne skal plejes og man skal bruge ordentlige sokker og fodtøj og det er da helt bestemt federe at kunne holde sig fri for vabler end at have fødderne fulde af dem, men der skal nu en del til før vabler bliver alvorlige og så længe de ikke er det tager man ikke skade af dem.

Men helt klart hvis man kan undgå det er det da det bedste

Da jeg i 2001 gik Nijmegen march opdagede jeg om morgenen på dag 4 at jeg havde en blodvabel under den ene knyst på venstre fod. "Øv bøv" tænkte jeg og prikkede den med en kanyle, trak i sokkerne og begyndte på dagens 40 km gåtur. Det gik da også rimeligt godt, men min fod svulmede efter marchen op til ca. 1,5 gange normal størrelse og blev ret blå i det. Så det endte med at jeg skulle på pennicillin :(

Ellers var det en sjov tur.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

En ordentlig indlægssål + tynd sok inderst og tyk sok yderst hjalp til at holde mine fusser vabelfrie også under hjemmarch fra søgård tur på sjantskolen. Hvis du ikke gider bruge et par hundrede på ordentlige såler, så start med at lægge sålernn fra FUT-skoene over i støvlerne. Men det er kun en midlertidig løsning.

Og så pas på med at bruge alt muligt tape-gejl og tensoplast og alt muligt andet, hvis du kan undvære det. Har prøvet det een gang, men måtte pille det af allerede efter 5 km, fordi det ikke sad 100% rigtigt fast og derfor kom til at gnave.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Hvis kun selv fået en enkel vabel under vandring - men derimod en del under løb - hvilket har skyldes sko der skraver.

Det eneste god jeg kan se ved mindre vabler er at de kan aflede opmærksomheden fra ømme muskler. Har dog også hørt om

Har lidt den holdning en enkel lille vabel betyder ikke at man ikke kan gå/løbe - men alle har vel en grænse hvor viljen stopper - men forhåbentlig ikke efter en lille.

Katrine

Ps: Brug dine gamlesåler fra udtjente løbesko i dine vandrestøvler - har for mig gjort dem en del mere behagelige at vandre i.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Hvis kun selv fået en enkel vabel under vandring - men derimod en del under løb - hvilket har skyldes sko der skraver.

Det eneste god jeg kan se ved mindre vabler er at de kan aflede opmærksomheden fra ømme muskler. Har dog også hørt om

Har lidt den holdning en enkel lille vabel betyder ikke at man ikke kan gå/løbe - men alle har vel en grænse hvor viljen stopper - men forhåbentlig ikke efter en lille.

Katrine

Ps: Brug dine gamlesåler fra udtjente løbesko i dine vandrestøvler - har for mig gjort dem en del mere behagelige at vandre i.

Hej og velkommen til MOL, ved ikke hvor ny du er men jeg har ikke set dig før, så velkommen og kan iøvrigt godt lide din holdning til vabler ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lige klaret marthon med en stor vabel - men markede den ikke :) Kiggede dog lidt da jeg tog skoen af og så en blodvabel på størrelse med en 25 øre :o

Det positive er dog at det var den eneste og jeg har ikke mstet nogle nye negle :bigsmile:

Humper lidt vidre Katrine

Link to comment
Share on other sites

Har kun en kommentar til jer der ikke kan holde til vablerne, TUDEFJÆS!!! Vabler skal gås væk, når de bliver gået varme har de aldrig været noget problem for mig. Men vabler skal man da have ellers går man for lidt

Hvad er det dog for noget forbandet vrøvl. Med ordentligt fodtøj og sokker og gradvis tilvæning burde der ikke opstå vabler med mindre man har babyhud, nye sko/støvler el.lign.

Fodhygiene og fornuftigt beklædning burde reducere problemet til et minimum.

Jeg ved godt at man indenfor militæret har en forkvaklet opfattelse ift. træningsopbygning og -tilvænning - så undgås kan det nok ikke i den branche. Og selvfølgelig gennemfører man alligevel, men det er selvpineri ikke af minimere risikoen.

Og lige for at imødegå de hjerneløse kommentarer ala tudefjæs vil jeg lige indskyde at jeg i hin fortid stillede op og gennemførte mit planlagte første marathonløb selv om jeg havde betændelse i negl og storetå, så hvad et par vabler kan man da overleve.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nævnt, så er forholdende i forsvaret ikke at sammenligne med en joggetur i det sivile. Er du infanterist går du ofte langt med tung oppakning eller moser rundt med våde sokker og støvler i svært terræn i op til en uge ad gangen. Disse forhold gør det naturligvis lettere at få vabler, og manglende mulighed for hvile og pleje gør det ikke mere behageligt. På hårde øvelser er det ikke altid lige sjovt at være soldat, og man har bestemt ikke brug for store smertende vabler. Så jeg forstår da udemærket dem som vil vide om de kan forebygge problemet.

Fik selv den tvivlsomme fornøjelse at opleve en gigantisk vabel på hver hæl. Først da de begyndte at lugte råddent fik jeg besked på at tage den med ro. Jeg blev i øvrigt allergisk overfor plaster i forsvaret pga. brug af Tensoplast - kan ikke engang tage plaster på fingeren nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share