Kalorie måling


Karina1976
 Share

Recommended Posts

Hej med jer ;)

Jeg har lige købt et pulsur, som ovenikøbet også kan måle, hvor mange kalorier man forbrænder under træning. Jeg træner primært i fitness center og på alle cardio maskiner, kan man som bekendt også aflæse, hvor mange kalorier, man forbrænder. Dog synes jeg der er en markant forskel på antal forbrændte kalorier på f.eks. trappemaskinen kontra pulsuret. Er der nogle af jer der har erfaring med hvilken måling man bedst kan regne med- den på pulsuret eller den på cardio maskinen?

Jeg håber spørgsmålet var til at forstå - jeg synes nemlig selv det var en smule kringlet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan regne lige dårligt med begge to.

Kalorietællingen giver kun et fingerpeg om, at man laver noget, det er ikke et tal for den reelle forbrænding, da folk jo kan være meget forskellige i kropsbygning, og derved forbrænde forskelligt ved den samme intensitet...

Men som motivationsfaktor er det vel meget godt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mit puls-ur er et af de mest avancerede. Her skal man både taste højde, alder, vægt og køn. Men det beyder ikke, at du kan regne 100% med det - men man kan bruge som en rettesnor.

Pulsmålerne som er monteret på/i maskinerne, kan du - efter min mening - overhovedet ikke regne....som sagt fordi du giver det så få oplysninger. Jeg har, ligesom dig, konstateret, at maskinens tal ligger væsentligt højere end mit eget. Faktisk helt op til 30%...og det er trods alt en del...

Link to comment
Share on other sites

nu er jeg ikke det hurtigste dyr i skoven men de burde da være præcist nok det der står på maskinen. den måler vel den energi der bliver udført på den og omregner det til kcal. man udføre jo samme energi på apparatet uanset om man er dame, mand, overvægtig osv. (såvidt jeg har forstået i fysik altså :) )

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg ved ikke hvordan maskinerne tælder.

Du kan bruge det pulsur til at sammenligne dine træninger fra gang til gang.

Jo højere tallet er jo mere har du trænet, dog 20 min snak trækker godt op.

Du kan ikke bruge kcal tallet til så meget, så skal du jo gå med uret døgnet rundt.

Det er kun en vejledene måling, men det kan bruges.

Link to comment
Share on other sites

nu er jeg ikke det hurtigste dyr i skoven men de burde da være præcist nok det der står på maskinen. den måler vel den energi der bliver udført på den og omregner det til kcal. man udføre jo samme energi på apparatet uanset om man er dame, mand, overvægtig osv. (såvidt jeg har forstået i fysik altså :) )

Ja, men den energi afhænger jo netop af alder, højde, køn osv. Og de tal har maskinen ikke - den går udfra nogle standardtal...som af den grund heller ikke passer på alle og en hver!

Link to comment
Share on other sites

Att: electrovoice

nej, det behøver ikke de infomationer for de er irrelevante for målingen af energi udført på apparatet

Eksempel.

det kræver samme energi at løfter en 1kg bly lod 30cm lodret op fra et bord uanset om du er høj, lav, overvægtig, mørkhåret osv. sålænge tempoet er det samme for alle.

at det kan føles hårde for nogle end andre hænger sammen med absolut styrke, explosiv styrke og konditionering :) - ligeledes er der nogle variable for cardio der gør det føles forskellig hårdt fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Att: electrovoice

nej, det behøver ikke de infomationer for de er irrelevante for målingen af energi udført på apparatet

Eksempel.

det kræver samme energi at løfter en 1kg bly lod 30cm lodret op fra et bord uanset om du er høj, lav, overvægtig, mørkhåret osv. sålænge tempoet er det samme for alle.

at det kan føles hårde for nogle end andre hænger sammen med absolut styrke, explosiv styrke og konditionering :) - ligeledes er der nogle variable for cardio der gør det føles forskellig hårdt fra person til person.

Muligvis, men apparatet ved jo ikke, hvilken puls du løber med - det er jo noget den anslår!! Altså ved det heller ikke, hvor meget energi det kræver! Og derfor heller ikke, hvor mange kalorier der forbrændes!

Edited by electrovoice
Link to comment
Share on other sites

Don nors -> du har ret i at maskinen i princippet kan vide hvor meget "arbejde" der er blevet udført på den. Hvis det er en cykel så ud fra belastningen og omdrejningstallet.

MEN maskinen ved jo ikke hvor effektiv DU er til at udføre det arbejde, og det har uden tvivl utrolig meget at sige. På løbebåndet bliver der ikke taget højde for løbestil og der er sikkert også andre faktorer der er ubekendte.

Derfor: Brug den estimerede kalorieforbrænding fra enten uret eller maskinen som motivation eller relativ rettesnor for om du har lavet en tilpas stykke arbejde.

Ligesom du heller ikke kan beregne dit ligevægtsindtag ud fra en formel så kan en maskine eller et pulsur ikke fortælle præcis hvor meget energi du har brugt. :)

Link to comment
Share on other sites

Att: electrovoice

du mu lige uddybe hvorfor pulsen er nødvnedig for at kunne estimerer eneri forbruget :)

Att: MaxPower

god iagtagelse. men hvor meget skønner du man kan cykle eller steppe uhensigtmæssigt? jeg vil give dig ret i at løbe bånd har en kæmpe fejlkilder her men jegt tror ikke denne fejlkilder har særlig stor indflydelse på kcal resultatet i stepping maskiner og andre cardio maskiner.

den største fejlkilde jeg kan komme i tanke om er den opvarmning som sker af kroppen under cardio. kroppen skal således bruge mere energi end der bliver arbejdet på apparatet fordi en del af energien ender som varme energi.

spørgsmålet er om man med en temperatur målinger med termometer kunne estimerer hvor meget energi der er endt som varmeenergi. - hvis man kan det synes jeg vi er tæt på at have en præcis kcal beregning :D

Link to comment
Share on other sites

spørgsmålet er om man med en temperatur målinger med termometer kunne estimerer hvor meget energi der er endt som varmeenergi. - hvis man kan det synes jeg vi er tæt på at have en præcis kcal beregning :D

Der har du fat i noget af det rigtige, hvis du vil vide hvor mange kalorier du har brugt skal du bare måle hvor meget varme du har produceret. Du skal selvfølgelig sikre dig at der ikke slipper noget energi væk. Så jeg vil anbefale en lufttæt og meget isoleret box. :D Så behøver du heller ikke at måle pulsen mm.

Link to comment
Share on other sites

Lillefrø - du skal bare have dit vinter tøj på når du køre cardio :D - det kan godt være det er ubehageligt men du kan beregne dit kcal forbrug.

men det lille box er nu også et godt forslag.

er der ikke noget der gider forklarer hvorfor i finder puls så essentielt for kcal forbrænding?

Link to comment
Share on other sites

Pulsen kan benyttes som et værktøj til at lave et estimat af energiforbruget ud fra nogle beregninger - MEN det har INTET at gøre med en måling!

For at kunne måle energiforbruget 100% nøjagtigt er det nødvendigt at kunne opsamle udåndingsluften.

zink_brian:

"Du kan bruge det pulsur til at sammenligne dine træninger fra gang til gang."

Ja, men du kan jo også bruge andre informationer på samme måde.

"Jo højere tallet er jo mere har du trænet"

Desværre er det ikke så enkelt - gid det var :)

Et pulsur er et godt redskab, men for at kunne bruge på den bedste måde er det nødvendigt at kende BÅDE dets styrker såvel som svagheder - men det gælder nu også så mange andre ting B)

Link to comment
Share on other sites

Som fast legs konstaterer er det iltoptagelsen der er den mest præcise og korrekte målestok for energiforbruget.

Så længe der ikke i pulsmålere indtastes og korigeres for sammenhængen imellem iltoptagelse, blodprocent, slagvolumen ved forskellige belastningsniveauer, konditionsniveau osv. vil pulsuret være betydelig mere upræcist end en simpel vægt x distance beregning for løb. Ganske simpelt fordi energiforbruget ved løb i grundtræk er en funktion heraf.

Der kan selvfølgelig være afvigelser vedr. løbeøkonomi mv., men denne usikkerhed vil være betydelig mindre end forskelle i de usikkerhedsmomenter, der inddrages ved opgørelse af energiforbrug ud fra simpel pulsmåling. Dette gælder fx. forskelle i konditionsniveau, som der overhovedet ikke tages højde for ved opgørelse i pulsurene.

Om maskiner så reelt viser et mere korrekt energiforbrug ved jeg ikke med sikkerhed, da jeg ikke kender de bagvedliggende formler, men efter alt sandsynlighed gør de. De giver under alle omstændigheder et mere stabilt sammenligningsgrundlag både over tid og mellem personer. Formforbedringer godskrives fx. overhovedet ikke via pulsmålingsmetoden, da puls for samme arbejdstid evt. er konstant selv om arbejdsmængden øges.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i de ovenstående forbehold. Nogle ure kan medregne ens faktisk målte Vo2-max - herunder flere i Polars S-serie. Det gør det en smule bedre - men precist? Nope! Og så kræver det lige at man kan få det målt... og tit...

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at fitness-maskiner ikke blot udregner effekten af det udførte arbejde, men måske også beregner det basale energiforbrug ud fra højde, vægt, køn osv.

Hvad skulle disse oplysninger ellers bruges til? Andet end at "beregne" makspuls?

Så det tal man bliver præsenteres for i displayet på maskinen = udført arbejde + basalt energiforbrug (og derfor er tallet måske højere)

Krunsj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share