Bøjer i håndledene


Edior
 Share

Recommended Posts

Når jeg f.eks laver bænkpres eller bruger brystpres-maskinen, bøjer jeg altid i mine håndled. Hvis jeg skal holde dem strakte, er jeg nødt til at sætte så lav vægt på at jeg ikke kan træne pectoralis ordentligt.

Er ikke meget for at bruge staps, for hvis jeg har svage håndled skal jeg vel netop sørge for at bruge dem? Men ved ikke om det er skadeligt at bøje så meget når man træner?? :unsure:

Hvilke muskler skal jeg træne for at opbygge et stærkt håndled?

Link to comment
Share on other sites

Hvad vil du bruge trækremme til i bænkpres?

Dit problem er at du ikke lægger stangen oven på håndroden. Gør du dette vil du få en bedre kraftoverførsel, du vil ikke bøje hånden bagover og du vil have en meget mindre belastning på senerne der går gemmenhåndledet.

Link to comment
Share on other sites

Det har også noget med det at gøre, Jast nævner. Men jeg mener da helt klart at ha bemærket, at snævert greb på stangen betyder, du belaster håndleddene mere end ved bredt greb. Nu kan det selvfølgelig være, du løfter stangen ned mod ølvommen, når du kører close grip. Jeg gør ikke. :lol:

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Hvis du placere stangen ovenpå håndroden som jast nævner så bøjer du ikke dit håndled bagover... At man holder smallere på stangen ændre ikke på hvor meget man bøjer håndledet bagover så længe man placere stangen samme sted. Jeg vil faktisk påstå at det brede greb ligger et større pres på håndledet da man er nødttil at vinkle håndlet en smule indad i det horisontale plan hvis man skal have stangen placeret optimalt.

Det har som jeg ser det heller ingen betydning hvortil man sænker stangen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du placere stangen ovenpå håndroden som jast nævner så bøjer du ikke dit håndled bagover...  At man holder smallere på stangen ændre ikke på hvor meget man bøjer håndledet bagover så længe man placere stangen samme sted. Jeg vil faktisk påstå at det brede greb ligger et større pres på håndledet da man er nødttil at vinkle håndlet en smule indad i det horisontale plan hvis man skal have stangen placeret optimalt.

Det har som jeg ser det heller ingen betydning hvortil man sænker stangen.

Hvis du skal ha stangen helt ned på håndroden, så er du da næsten nødt til at ha alle fem snitter på samme side af stangen. :blink:

Hvis vi nu forestiller os - sådan som det hele tiden har været mit udgangspunkt - at man laver close grip, så har du armene helt ind til siden. Og så er det ikke ligegyldigt hvor man løfter til. Jo længere ned mod mavsen, des mere lodret kan underarmene være i bevægelsen. Muligt, det er specielt godt at holde med fem fingre på samme side af stangen. Jeg ville nok synes, man mistede lidt styring med stangen på den måde.

Fotoet nedenfor er fra King's tricepsartikel. Vil du mene, ungersvenden holder stangen på håndroden?

Med bredt greb må det da være nemmere at holde underarmene lodrette gennem bevægelsen. Som det ses på fotoet, er armene ikke lodrette - hvilket så ifølge min husmandsforstand siger, at så skal håndleddene tage mere fra.

post-10-1081791139.jpg

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share