overvægtige børn lider af åreforkalkning


Guest Benjamin64
 Share

Recommended Posts

Først og fremmest skulle man sørge for at alle deltog i timerne. Ikke noget med "jeg er syg" "jeg har menstruation", "Jeg har fået knust begge knæskaller"

Desuden skal læreren have tilladelse til at skyde eleverne med en paintball-pistol hvis de ikke løber hurtigt nok.

Sidst men ikke mindst, det skal være forbudt at stå stille i frikvateret, alt foregår i let løb.

Jeg mener det faktisk alvorligt selvom jeg overdriver lidt :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Sidst men ikke mindst, det skal være forbudt at stå stille i frikvateret, alt foregår i let løb.

Øhhh var vist i min tid man var ude i frikvarteret, nu sidder de vist foran computeren...

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest skulle man sørge for at alle deltog i timerne. Ikke noget med "jeg er syg" "jeg har menstruation", "Jeg har fået knust begge knæskaller"

Desuden skal læreren have tilladelse til at skyde eleverne med en paintball-pistol hvis de ikke løber hurtigt nok.

Sidst men ikke mindst, det skal være forbudt at stå stille i frikvateret, alt foregår i let løb.

Jeg mener det faktisk alvorligt selvom jeg overdriver lidt :D

Jeg er enig. Fra 6-9 klasse lavede vi absolut INTET i gymnastik, bortset fra hvad vi selv havde lyst til ( Det blev ikke til ret meget... ;) )

Når jeg ser tilbage ville jeg egentligt ønske at jeg havde været mere fysisk aktiv da jeg var mindre :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Der skulle simpelthen med lov indføres nogle flere motions timer i folkskolerne, og så skulle deroplyses endnu mere om ernæring, og sættes ekstra mums på sodavand og slik og andet junk.

Som Rasmus G er inde på, så kan folkeskolen ikke gøre en disse uden forældrenes samtykke. Folkeskolen som den er i dag, er underlagt skolebestyrelsens meninger og tanker (Tak, Bertel Haarder :thumb_down: ) Jeg er principelt enig med dig i, at der bør være flere idrætstimer, men ikke fordi børnene er tykke. Deres fedme stammer fra en elendig kost og livsførelse, hvilket indirekte er forældres skyld. Nu har jeg ikke en referencen liggende, men jeg har læst, at børns kost- og bevægelsesvaner ofte stammer fra deres forældre.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Det kan næppe være folkeskolens ansvar at rydde op efter forældre der propper deres børn med affaldskost i højere grad end i forvejen??

De 2-3 timers gymnastik om ugen kan ikke gøre det store for at rette op på flere års dårlig ernæring og mangel på motion. Det er udelukkende forældrene der har ansvaret for den elendige tilstand, som mange børn er i, men det er nok nærmest umuligt at gøre noget ved det :(

Damn, jeg lyder jo næsten som JS :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Der skal ikke moms på fed mad m.m.

Det er et samfundsproblem i sig selv, og hvis der ikke fortsat er fede og overvægtige mennesker, med diverse sygdomme pga. deres fedme, vil jeg ik' ha' mit fremtidige arbejde om et par år :lol:

Kynisk.......

Desuden har craw da også ret, de 2-3 timers motion er en "dråbe" i havet når den resterende tid bruges på blot at forværre formen.

Et skridt frem og ti tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er forældrenes skuld. Men det er heller ikke nemt idag.

Jo man kan sakkens være en streng skid, og sige børnene ikke må spise noget.

Hvad så når der kommer gester med slik til børnene ? Eller når man er nogle stæder, så må de heller ikke få?

Det er et samfunds problem, og alle skal tage et ansvarg for det...

Alle søde ting der kan købes, kunne godt laves lidt sundere uden det kan smages.

Jeg tror det ville være en godt ting med moms på slik og minder på frugter.

Hvorfor skal det være billiger pr kg at købe en kingsise? Så kan de tjæne mere på deres produkter. Det er godt for deres penge pung og dårligt for vores helbred. Jeg skal da indrømme at jeg er en af der der køber kingsise, der får man jo mere for sine penge.

Hvorfor skal en protein bar koste 30 når en mars koster 12 ??????

Det skal være dyrt at spise sundt, folk der er beviste vil også gerne betale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg køber ikke rigtig den med at det er samfundets skyld osv og den med at forældre har det hårdere end fx mine forældres generation køber jeg slet ikke. Nutidens forældre er mindst ige så velbemidlede som for 20-30 år siden, og de arbejder heller ikke mere end dengang.

Jeg tror at mange forældre enten fodrer deres børn forkert af uvidenhed, pga dovenskab eller fordi gerne vil gøre det så godt som muligt for deres børn. De tror måske at de ender med at være lyksagelige, når de får slik og sodavand hver dag? Istedet bliver de fede og syge <_<

Det minder lidt om den holding man ser i Tulips frikadelle reklame. Moren sidder og spiller computer, og børnene vil have mad. De må lige vente til hun har spillet færdig, og så får de lige nogle papfrikadeller fra pose <_< Fedt signal Tulip sender :raisebrow: Bare giv dine børn junkfood, så får du mere tid til at spille computer :lol:

Så er der hele snakken om at de små pus bevæger sig for lidt og sidder for meget på deres flade foran skærmen. Skolen kan gøre noget ved det i idrætstimerne, men forældrene har til syvende og sidst ansvaret for hvad børnene laver uden for skolen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det må da være samfundets ansvar som helhed, det er jo os som tillader alle de skod madvarer som man kan få i butikkerne idag.

Kan man give forældrene skylden, ja kunne man måske, men mange gange er det jo på grund af uvidenhed for hvad gør man som forældre.

Der er stadig folk som tror slankekurer findes istedet for livsomlægning, kræver jo ikke så meget at skifte et par enkelte fødvarer ud med andre, hvis man ved hvordan.

Men er der ikke mange der gør, så sidder hele familien og gnasker salat blade en uge og så er de tilbage hvor de slap, fordi de bliver for sygt.

Og den værste faktor må være den manglende motion, måske man skulle opfinde et løbebånd foran computeren, så man bliver nød til at gå i rask tempo mens man står foran computeren.

Jeg mener det er samfundets ansvar at få gjort noget ved det her, bare se på mcdonalds og andre lignende steder, portionerne bliver større og større og ligesådan med folks maver.

Og så skulle der være meget mere oplysning om kost.

B & :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Det minder lidt om den holding man ser i Tulips frikadelle reklame. Moren sidder og spiller computer, og børnene vil have mad. De må lige vente til hun har spillet færdig, og så får de lige nogle papfrikadeller fra pose  Fedt signal Tulip sender  Bare giv dine børn junkfood, så får du mere tid til at spille computer 

Hvad med den hvor fitness kvinden drikker jugurt. Det er sund morgenmad??????

Det skulle da ikke være lovligt at fyre sådan noget sluder af... Der er jo mere sukker i end i et sodavand og man skal drikke 4 før man opdager at man har fået noget i maven.

Hvad er det for noget men at kunne tage patent på fedtfattig leverpostej?

(jeg kan ikke huske hvad sagen ente med) Men hvad nyt er det i noget kan være fedtfattigt???

Hvorfor er er slik ved legetøjet?

Hvorfor ligger der slik ved kassen?

Hvorfor er der kun gammelt frugt ved DSB kiosken og slik på tilbud?

Vi mensker er nemme og friste og der bliver gjordt alt hvad de kan for at sælge mere slik.

Jeg holder på at det er vores samfunds problem, og vi skal i fældesskab sætte grandser.

Vi er nød til at hjælpe dem der har svært ved at sætte grandser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg køber ikke rigtig den med at det er samfundets skyld osv og den med at forældre har det hårdere end fx mine forældres generation køber jeg slet ikke. Nutidens forældre er mindst ige så velbemidlede som for 20-30 år siden, og de arbejder heller ikke mere end dengang.

Jeg tror at mange forældre enten fodrer deres børn forkert af uvidenhed, pga dovenskab eller fordi gerne vil gøre det så godt som muligt for deres børn. De tror måske at de ender med at være lyksagelige, når de får slik og sodavand hver dag? Istedet bliver de fede og syge <_<

åhh, det skal såmænd nok passe at forældrene arbejder mere end "den gang", i og med at standarden i dag er at begge forældrene er udearbejdende og ofte er stressede og ikke har/tager sig tid til børnene. Så er der en del af dem der prøver at kompensere for det ved at forkæle dem med slik og andre usunde ting som de godt kan lide.

Desuden er der nok også flere forældre i dag der selv spiser mange usunde ting, og det smitter og af på afkommet.

Med hensyn til ansvaret er det da primært forældrenes men også skolen må tage deres del i ansvaret for at lære de små poder lidt om kost og motion, og prøve at så lidt interesse for at dyrke sport/bevæge sig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg køber ikke rigtig den med at det er samfundets skyld osv og den med at forældre har det hårdere end fx mine forældres generation køber jeg slet ikke. Nutidens forældre er mindst ige så velbemidlede som for 20-30 år siden, og de arbejder heller ikke mere end dengang.

Jeg tror at mange forældre enten fodrer deres børn forkert af uvidenhed, pga dovenskab eller fordi gerne vil gøre det så godt som muligt for deres børn. De tror måske at de ender med at være lyksagelige, når de får slik og sodavand hver dag? Istedet bliver de fede og syge <_<

åhh, det skal såmænd nok passe at forældrene arbejder mere end "den gang", i og med at standarden i dag er at begge forældrene er udearbejdende og ofte er stressede og ikke har/tager sig tid til børnene. Så er der en del af dem der prøver at kompensere for det ved at forkæle dem med slik og andre usunde ting som de godt kan lide.

Tjah, godt nok er jeg gammel, men ikke så gammel ;) Jeg tror ikke på at kvinderne nu om stunder er mærkbart mere udearbejdende end i 70'erne og 80'erne. Hvis vi snakker 50'erne og deslige, så er vi vist enige.

Men jeg køber stadigvæk ikke den med at samfundet har et ansvar udover det der i øjeblikket gøres. Man kunne da godt bruge husgernings/idrætstimerne til at undervise i kost og motion, men så synes jeg også at samfundets "ansvar" ophører.

Hvad skal der gøres da? Skal "usunde"" madvarer forbydes, og hvordan gør man det? Man kan også blive fed af at spise "sunde" madvarer, sålænge man får for meget og er fysisk inaktiv. Alle ideer om forbud er en glidebane mod et totalt kontrolsamfund, hvilket jeg synes ville være ærgeligt.

Det er i sidste enden folks eget ansvar hvad de propper i munden, og da børnene ikke ved bedre og ikke selv har noget personligt ansvar, før de bliver myndige, så er der kun forældrene tilbage.

Link to comment
Share on other sites

amen hvor dybt kan man synke? er det nu McD's skyld at visse individer ikke motionerer og køber deres vare? og hvor ynkeligt er det lige at forældre lader sig styrer af deres 6-årige børn? personligt har jeg aldrig kunne rokke mine forældre. og når jeg passer min 8 årige niece er jeg da ligeledes ansvarsfuld. self skal der være plads til slik og sodavand - sålænge man for godt med motioner og i rimelige mængder kun.

jeg har fuld respekt for overvægtige sålænge de er bevist om at det er deres ansvar. og at motion er godt er jo ikke ligefrem nogen hemlighed :)

EDIT: har fjernet et unødvendigt angreb :)

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

Det er i sidste enden folks eget ansvar hvad de propper i munden, og da børnene ikke ved bedre og ikke selv har noget personligt ansvar, før de bliver myndige, så er der kun forældrene tilbage.

Ja, men hvad gør vi så, når forældrene ikke lever op til deres ansvar. Skal vi lade stå til, mens de samfundsmæssige omkostninger bliver større og større?

Personligt så jeg gerne, at der blev indøfrt differentieret moms på frugt og grøntsager, samtidig med, at børnene får mere indsigt i ernæringslære igennem skolen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det burde være forældrenes ansvar, men netop i de tilfælde, hvor det ikke lykkedes for dem, kan jeg nu godt lide tanken om at samfundet hjælper til :)

Det er trods alt meningen at børnene skal lære noget i skolen, og hvorfor skulle de ikke også lære noget om kost og motion? Som jeg har det nu, ville jeg i hvert fald gerne have hørt noget om motion, i stedet for de tvungne idrætstimer, hvor vi halvhjertet spillede rundboldt, der alligevel kun fandt sted en gang hver tredje uge, fordi lærerne alligevel ikke kunne tage sig sammen til at møde op... <_<

Link to comment
Share on other sites

Det er i sidste enden folks eget ansvar hvad de propper i munden, og da børnene ikke ved bedre og ikke selv har noget personligt ansvar, før de bliver myndige, så er der kun forældrene tilbage.

Ja, men hvad gør vi så, når forældrene ikke lever op til deres ansvar. Skal vi lade stå til, mens de samfundsmæssige omkostninger bliver større og større?

Personligt så jeg gerne, at der blev indøfrt differentieret moms på frugt og grøntsager, samtidig med, at børnene får mere indsigt i ernæringslære igennem skolen.

Det er svært, da man ikke rigtig kan gøre noget ved forældrene :( Det skulle måske lige være at tude dem ørene fulde om det i tv, da det efterhånden er noget af det eneste folk accepterer som autoritet på noget område :lol:

Måske er det noget der bare skal tage en generation om at synke ind, så dem der er fede nu opforstrer slankere børn, men det er stadigvæk synd for de børn der kommer i klemme lige nu :angry:

Hvis man endelige skal gøre noget fra det offentliges side, så synes jeg det burde starte tidligere end skolen. Måske i børnehaven eller fritidshjemmet? Jo tidligere man kan give ungerne nogle gode motionsvaner, istedet for at de sidder på den flade dagen lang, desto bedre.

Og når nu man har idræts og hjemmekundskabstimerne i folkeskolen, så kunne man også bruge dem til noget fornuftigt. Jeg synes bare ikke man skal bruge flere resourcer på det end der bruges i forvejen. De skal bare bruges bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man endelige skal gøre noget fra det offentliges side, så synes jeg det burde starte tidligere end skolen. Måske i børnehaven eller fritidshjemmet? Jo tidligere man kan give ungerne nogle gode motionsvaner, istedet for at de sidder på den flade dagen lang, desto bedre.

Og når nu man har idræts og hjemmekundskabstimerne i folkeskolen, så kunne man også bruge dem til noget fornuftigt. Jeg synes bare ikke man skal bruge flere resourcer på det end der bruges i forvejen. De skal bare bruges bedre.

Det er ikke nogen helt dårlig ide, at starte så tidligt. DErudover vil jeg give dig ret i, at vi skal forsøge at bruge de nuværende ressourcer så godt som muligt. Jeg er bare af den mening, at hvis det ikke er nok, så vil det ikke være en dårlig ide at give mere undervisning i det.

Det kan godt være det ikke er samfundets ansvar, men det er samfundet der betaler prisen. Derfor ser ingen problemer i, at samfundet blander sig. Det bedste ville selfvølgelig være, at forældene blev sig deres ansvar bevidst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share