Brystkræft


Tryllemusen
 Share

Recommended Posts

Jeg modtog forleden nedenstående tekst pr. email, og vil høre om der er nogle kyndige mol-boer, der kan kommentere på det. Håber I kan bære over med at det er på norsk. ;)

VÆRD AT UNDERSØGE OG TAGE TIL EFTERRETNING !!!!!

BRYSTKREFT

Denne informasjonen dreier seg om en forklaring angående en mulig årsak til brystkreft. Den ble skrevet av en spesialist i cellulær biologi; Gabriela Larrosa, ved Universitetet i Uruguay. "For kort tid siden var jeg tilstede ved et seminar om brystkreft. Under spørretimen

etterpå spurte jeg hvorfor armhulen er det stedet på kroppen hvor brystkreft utvikler seg oftest. Spørsmålet mitt kunne ikke besvares på det tidspunktet, men forleden mottok jeg et brev med svaret på mitt spørsmål, og dette vil jeg gjerne dele med dere;

Hovedårsaken til brystkreft er bruk av anti-perspiranter! De meste produktene på markedet er en kombinasjon av anti-perspiranter og deodoranter. Deodoranter er uskadelige. Vær så snill og se på sammensetningen av stoffer i de produktene De har hjemme! Dersom de

inneholder ALUMINIUM CHLORHYDRAT, KAST DEM! (Selv under navnet deodorant). Prøv å bruk andre merker som ikke inneholder denne bestanddelen. Grunnen er enkel; Det er bare noen få deler av kroppen vår som er i stand til å eliminere giftige stoffer, og det er; baksiden av knærne, baksiden av ørene, mellom beina og armhulene. Disse giftige stoffene

blir utskilt gjennom svette. Anti-perspiranter forhindrer svette. De giftige stoffene forsvinner

dermed ikke ut av kroppen, men hoper seg opp i lymfekjertlene under armene. De fleste tilfeller av brystkreft starter i denne øvre delen av brystet. Menn er mindre følsomme for utvikling av denne typen sykdom. Selv om de bruker anti-perspirant, har denne en tendens til å bli hengende i hårene i armhulen, og trenger ikke direkte inn i huden. Kvinner som bruker anti-perspirant rett etter hårfjerning, løper en enda større risiko, fordi de kjemiske stoffene trenger inn i kroppen fortere via små sår etter hårfjerningen.

Vær vennlig og informer menn og kvinner du kjenner om dette. Brystkreft er i ferd med å nå alarmerende proporsjoner. Dersom vi kan forhindre noen få tilfeller ved hjelp a denne

beskjeden, vil det være verdt det. Takk!

Med hilsen

Bente Anita Kleppe, spesialrådgiver

Nordlandssykehuset Lofoten

Sykehusbk. 23, 8372 Gravdal

Jeg har før hørt negativ omtale af anti-perspiranter. Det jeg hæfter mig i ved denne tekst er, at det både hævdes at faren ligger i at sveden hæmmes, hvorved affaldsstoffer ikke kommer ud, men også at selve stoffet (aluminium chlorhydrat) er skadeligt at få i huden. Jeg er lidt forvirret, og håber nogen kan bidrage med oplysninger. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er et rygte, der har cirkuleret i flere omgange på nettet, se fx her

Urban legend

og her

American Cancer Society

For at det ikke skal være løgn, så er der forskere, der mener, at hyppig barbering af underarme og efterfølgende brug af deodorant (?) kunne øge risikoen for kræft pga. bestemte indholdsstoffer, se

Fine glatte og vellugtende underarme

Heldigvis for mange af MOL's brugere (hvis man skal tro på snakken om kropsbehåring i visse tråde) er problemet nok ikke stort, fx skulle statistikken være temmelig shaky.

Myomax

Link to comment
Share on other sites

Blev helt optaget af emnet og fandt en kæmpestor hjemmeside om alskens sygdomme redigeret af en patolog, der tilsyneladende har styr på sit stof, og han afliver rygtet ganske effektivt

En patolog om brystkræft og antiperspiranter

Han gør sig i øvrigt nogle betragtninger over bodybuildere og europæiske kvinders behåringskultur:

"...If the claim were true, male bodybuilders and others would have more breast cancer than unshaved European women."

Selv om det sker sjældent, så kan mænd faktisk godt få brystkræft.

Myomax

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog stadig interesseret i at høre om der er argumenter mod at bruge anti-perspirant.

Hvis du gerne vil lugte af sved? :unsure:

'Pyt

Der er forskel på anti-perspiranter og deodoranter. ;)

:blink:

Anti - modsat, imod

perspirere - uddunste (jf. transpirere)

transpirere - svede

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share