Købeloven


linder
 Share

Recommended Posts

Jeg arbejder i Brugsen, og i dag da jeg sad i kassen, var der en kunder der hævdede, at hvis han købte 3 flasker vin for 120,- (normal pris 50,-/flaske) så skulle han også have den 4. flaske for 40,-!

Han sagde at det stod i købeloven :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på det står i købeloven, men du kan selv tjekke her.

Edit: Jeg kan ikke linke direkte til købeloven, men tryk på søg, og vælg derefter "gældende" og skriv "købeloven" under populærtitel.

Jeg ved dog, at Føtex og Bilka giver rabat på den fjerde vare (i dit eksempel).

Edited by Tryllemusen
Link to comment
Share on other sites

Har også selv arbejdet et par år i Føtex - ufatteligt hvor uintelligente kunder kan være, og man bliver lige overrasket hver gang.

Af hensyn til emnet, så nej det kan han på ingen måde kræve. Det eneste der kommer bare lidt i nærheden, kunne fx være: En given vare på tilbud til fx 3 stk for 120 kr, normalpris 50 kr. Hvis der så kun er en tilbage af den pågældende vare, kan han få den for 40 kr. Lidt rodet eksempel, og jeg tvivler faktisk også lidt på at kunden kan kræve dette, men det er praksis (og almindelig god service) at dette sker.

Link to comment
Share on other sites

det erindrer jeg ikke der står noget om i kbl. De 3 flasker for 120 er jo bare en form for kvantumsrabat. Hvis han vil have den fjerde, vil jeg mene han skal bøffe en 50'er.

De fleste butikker gør dog som tryllemusen siger > giver også rabat på den fjerde, eller faktisk bare tager 40 kr. pr. stk, når man mindst køber 3..

Du kunne da have bedt ham henvise til en paragraf?

Link to comment
Share on other sites

Det er naturligvis god købmandskab at give rabatten på den fjerde vare, med mindre man sælger under indkøbspris, og ikke vil overfaldes af kiosk-hamstre. De bedste kunder er dem der vender tilbage.

I øvrigt skal I kassefolk, lige tænke på hvem der betaler jeres løn inden I puster jer for meget op.

Link to comment
Share on other sites

Ang prisen på den 3. når der er rabat på 2:

link

Hvad koster den 3. agurk, når  man på tilbud kan købe 2 agurker for 10 kr.?

Når en forretning har tilbud på f.eks. 2 agurker til 10 kr., hvad koster så den 3. agurk?

Koster den den normale stk.pris - eller koster den 5 kr.

Er der regler, der regulerer dette.

Jeg spørger, fordi jeg oplever at forretninger håndterer det forskelligt.

Svar:

Den tredje agurk koster det samme som prisen på en enkelt agurk, men vælger forretningen at udregne prisen på en anden måde, fx som gennemsnittet af prisen på to agurker, er det naturligvis ok.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share