Tung træning = større muskeltilvækst


ptpoul
 Share

Recommended Posts

Det jeg egentlig prøvede at argumentere for, før jeg begyndte at plapre løs om bicepstræning, var, at det er lige så let at snyde i compound øvelser, og at der ikke rigtigt er nogen grund til at træne anderledes i såkaldte isolationsøvelser.

Man kan lige så let snyde i flerledsøvelser, som Clorius er inde på, og det ses fx rigtig tit i bænkpres.

Cheating er bare en teknik hvorpå man bruger momentum til at komme forbi ens stickingpoint og betyder ikke nødvendigvis at man ligner en epileptiker med en stang i hænderne.

Det burde ikke være det store problem at træne tungt med lave reps i isolationsøvelserne, for så længe fokus er på god form, så kan vægten ikke blive "for" tung.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lave reps kan sagtens give større hypertrofi end 6-12.

Problemet har nok været at sammenligningerne har været imellem BBere og VL/SLere.

VL/SL træner jo for styrke primært og holder derfor længere pauser.

I forsøget varierer man desværre også på pausen imellem sættene - hvorfor?

Det interessante er jo rep/sæt kombinationen, så hvorfor bringe endnu en variabel ind.

Måske nok pga. den traditionelle tilgang til høj/lav rep træning, men den traditionelle lav-rep træning er jo fokuseret på styrke og skal derfor bruge længere pauser imellem sættene.

Måske derfor TJ opnåede den bedste hypertrofi med WSB træning, hvor der køres med endog meget korte pauser på nogle af dagene

BB.

3 sæt, 10 reps, 75 kg = 2250 kg i tonnage

SL:

8 sæt, 3 reps, 90 kg = 2160 kg i tonnage

Som man kan se i dette eksempel så er tonnagen næsten ens. Alligevel vil BB-programmet (alt andet lige) stimulerer mere hypertrofi.

Absolut ikke min erfaring. Med korte pauser imellem de 8 sæt vil man få en betydelig større hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Absolut ikke min erfaring. Med korte pauser imellem de 8 sæt vil man få en betydelig større hypertrofi.

Netop. Det er den oplevelse jeg har haft, og jeg har prøvet alt mellem himmel og jord for at blive større, da jeg trænte ren BB. En 8-10 sæt af 3-5 reps, med korte pause vil stimulere voldsom god hypertrofi. Og jeg vil endda påstå bedre hypertrofi end 3-5 sæt af 8-10 reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Absolut ikke min erfaring. Med korte pauser imellem de 8 sæt vil man få en betydelig større hypertrofi.

Netop. Det er den oplevelse jeg har haft, og jeg har prøvet alt mellem himmel og jord for at blive større, da jeg trænte ren BB. En 8-10 sæt af 3-5 reps, med korte pause vil stimulere voldsom god hypertrofi. Og jeg vil endda påstå bedre hypertrofi end 3-5 sæt af 8-10 reps.

Thomas

Hvordan så med intensiteten ved de 3-5 reps ?

Mine skuldre bl.a., ville sikkert gå kolde ret hurtigt, hvis det var tungt hele tiden...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan så med intensiteten ved de 3-5 reps ?

Mine skuldre bl.a., ville sikkert gå kolde ret hurtigt, hvis det var tungt hele tiden...

Ja, for mig styrtdykker intensiteten i hvertfald enormt hurtigt ved tunge vægte, så ender man (jeg) tit op med en underlig udefinerbar fornemmelse af træthed, hvor man ikke føler man har presset sig selv nok.

Jeg gad også godt se et bud på intensiteten ved lave reps. Først der kan man vel egentlig sammenligne.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal definere intensiteten, så skal man jo først kende sine RM´s ved en given intensitet, men lad os da endelig stille et teoretisk eksempel op.

60 % = 20RM

65 % = 15RM

70 % = 12RM

75 % = 10RM

80 % = 8RM

85 % = 5RM

90 % = 3RM

95 % = 2RM

100 % = 1RM

Lad os bare antage at det er vores cirka RM´s ved de forskellige intensiteter. Ved normal bodybuilding kunne et pas se således ud.

4 sæt x 8-10 reps med 75 % af 1RM med 2-3 minutter mellem sættene

Når vi snakker om lav-rep bodybuilding, så kunne det se således ud.

10 sæt x 4 reps med 80 % af 1RM med 1 minut mellem sættene

Et andet eksempel kunne se således ud.

Normal BB pas.

4 sæt x 6-8 reps med 80 % af 1RM med 3-4 minutter mellem sættene

Lav-rep BB.

12 sæt x 3 reps med 85 % af 1RM med 2 minutter mellem sættene

Personligt synes jeg at høj-rep sæt tapper mere end lav-rep sæt. Jeg føler mig langt mere frisk efter 10 sæt af 3 reps med korte pauser, end jeg gør når jeg kører 3 sæt x 10 reps med lidt længere pauser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Charles staley skrev også en artikel hvor han anbefalede 10 sæt af 3 reps med den samme vægt som du normalt ville anvende ved 10reps træningen.

Fordelene skulle være:

Højere kvalitet (teknisk og hastighedsmæssigt),

Optimal spænding på musklen i hvert sæt da man var mindre træt på den sidste rep,

Mindre risiko for at trne til failure og dermed kune få skader/skulle bruge spotter.

Staley's anbefalinger var her 10sæt af 3 med 1min pause. Dvs kortere pause end normalt og flere sæt, evt lidt tungere vægt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
hmm ja, jo.

Måske provokerende jeg spørger igen, men jeg mangler lidt at få sat ord på hvorfor nogen der taler for 3 reps, vælger at køre så højt som 12 gentagelser på f.eks mave crunch maskinen, hasecurl, curls, preacher curls, triceps pushdowns, lateral raise osv. Hvad er det der gør førnævnte øvelser så farlige at man er nød til at fravige princippet om at udføre 3 gentagelser og i stedet springe op på xx antal gentagelser?

En af de grunde jeg har hørt nævnt ofte er at det er kraftigt tidsbesparende! En anden fordel ved de mange sæt på de store øvelser, er netop øgning af kvaliteten på reps'ene (altså at det også tjener som tekniktræning), og det har man nok sjældent det store brug for i de mindre assistance-løft.. Og samtidig (som også er nævnt tidligere) er tung træning med f.eks 3 reps i extensions enormt hårdt ved albuerne for langt de fleste (også ved tæt på optimal teknik) og det samme gør sig gældende ved mange andre iso-øvelser..

Men enig med din observation om at det kan være noget svære at presse sig på 3-repper sæt end på 12-repper sæt.. Man så er spørgsmålet om det at presse sigselv på den måde kan opstilles med hypertrofi-responset? Jeg taler ikke for at være en doven satan, men styrketræning behøver ikke at være superhårdt, men supertungt.. At det så har en masse andre fordele at træne "superhårdt" ved siden af, er en anden sag :smile:

(havde sgu ikke engang set at den var SÅ gammel den tråd.. ups :blush: )

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad betyder TUT?

Time under tension = Tid under spænding

Jo færre reps du udføre i et sæt, jo kortere tid vil musklen være under spænding, forudsat at repsne bliver udført med den samme hastighed :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share