Hjemmelavede frikadeller


TranceT
 Share

Recommended Posts

Hejsa :)

Jeg har forsøgt at beregne hvor mange kcal der er pr 100g i hjemmelavede frikadeller, da jeg ikke rigtig kan holde mig fra dem når min far laver dem :bblush:

Jeg har taget følgende med i min beregning:

Ingridienser:

Svinekød (10%), 3 kg (3000g)..= 660g prot - 0g kulh - 300g fedt

løg, 2stk..................................= 2g prot - 12g kulh - 0,4g fedt

letmælk, 2 liter (2000g)............= 68g prot - 94g kulh - 30g fedt

æg, 2 stk................................= 19,8g prot - 1,8g kulh - 18,6g fedt

total.......................................= 749,8g prot - 107,8g kulh - 349g fedt

Dette giver i alt ca 140 frikadeller af 30-50g stykket

tager vi middelværdien, 40 og multiplikerer dette med de 140 får vi ca 5600g

Jeg har så valgt at beregne værdien ud for 100g dog, så jeg har brugt følgende regnestykke®:

(749,8/5600)*100 = 13,4g prot

(107,8/5600)*100 = 2g kulh

(349/5600)*100 = 6,5g fedt

Dette giver ca 120 kcal pr 100g hjemmelavet frikadelle.... Kan det passe?

De sidste købefrikadeller vi købte, lå kcal mængden på ca. 220 pr 100g - men dette antager jeg er pga svinkekødet ikke er lige så "magert" osv.

Alt i alt vil jeg gerne høre de kloge hoveder ad, om jeg evt har lavet en regnefejl eller om regnestykket passer - da jeg blev lidt overrasket over der var så "få" kcal pr 100g ;-) (i forhold til forventningerne)

MVH

Link to comment
Share on other sites

Du skal lave en mere præcis vejning hvis du vil ha en mere præcis energiberegning.

Du kender ikke vægten på den færdige mængde men estimerer den til 5600g.

Hvis gennemsnits-dellen kun vejer 35g er det en forskel på 700g. Det er en del.

Som der bliver sagt skal fedtstof også tælles med, og det kan godt forklare en del af forskellen i energiindhold mellem dine og de købte.

Offtopic:

Ryger der kun 2 æg i? Det er meget normalt der bruges ca 4 æg pr 1000g frikadellefars.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke en ørn til at regne på kostværdier, men er frikadellerne ikke stegt i en eller anden form for fedtstof, og skal dette ikke tælles med?

Tjah, så vidt jeg ved er det utroligt lidt de rent faktisk optager... men tror heller ikke der er blevet brugt særligt meget fedtstof til stegningen... plejer vi ikke :-)

Så har valgt blot ikke at regne det med :unsure:, da jeg ved min far alligevel ikke har målt det

Link to comment
Share on other sites

Du skal lave en mere præcis vejning hvis du vil ha en mere præcis energiberegning.

Du kender ikke vægten på den færdige mængde men estimerer den til 5600g.

Hvis gennemsnits-dellen kun vejer 35g er det en forskel på 700g. Det er en del.

Som der bliver sagt skal fedtstof også tælles med, og det kan godt forklare en del af forskellen i energiindhold mellem dine og de købte.

Offtopic:

Ryger der kun 2 æg i? Det er meget normalt der bruges ca 4 æg pr 1000g frikadellefars.

Tjah... det er lavet over 2 * vejning so far :-)

En med 6 stk og en med 8 stk, der var gennemsnitsvægten 40g hver gang :)

Tjah, angående fedtstoffet mener jeg kun det var 3-5% af den brugte mængde de optager cirkus - men ikke så tit vi bruger fedtstof :-) Der er dog nok blevet brugt en smule kunne jeg forestille mig <_<

jowjow, der er kun blevet brugt 2 æg denne gang :-) Ihvertfald så vidt den gamle kunne huske :lol:

Link to comment
Share on other sites

A_R -> prøv at få ham til at lave dem i ovn (hjemmelavede). De smager 21049587150198761986709 gange bedre end dem der er stegt og så skal de jo heller ikke steges i fedt 
really? må jeg sq prøve at få ham til næste gang så B)
Dellerne suger op til ca 2g fedtstof pr 100g. Det kan blive til nogle Kj på den potion.

Men som du siger er det med stor sandsynlighed også federe kød der er brugt i købe-dellerne.

okay, rart at vide :-)

Men tjah, regner ikke med det gør den store skade, da frikadellerne somregel ikke overlever mere end 1 uge af gangen her i huset :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share