Note fra "Alt for damerne"


Recommended Posts

Læste her forleden i "alt for damerne", at der var lavet en stor udersøgelse på hvordan man træner optimal styrketræning (altså hurtigst fremgang)....der skulle have deltaget over 1000 personer.....

Konklusionen var.....at hvis man ikke var veltrænet i forvejen, så fik man bedst fremgang ved at lavet 15 rep og 4 sæt .....hvis man var veltrænet, så ville 6 rep, 2 sæt give optimal fremgang........

Nogle der kender til denne undersøgelse eller kan skrive under på det???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

link

Du som enkeltperson kan bare ikke bruge hvad der er gennemsnitligt "optimalt" til særlig meget ;)

Måske og måske ikke....selvfølgelig har vi individuelle mål, men en muskel er en muskel *G* (så der er vel ikke så meget pjat der)

Det eneste spørgsmål der så må være, er: "Hvornår er man så veltrænet?? *G*"

Link to comment
Share on other sites

Men restituive evner og konditionering er stærkt individuelt.
Det eneste spørgsmål der så må være, er: "Hvornår er man så veltrænet?? *G*"

:lol: Ja, den er svær

Ja men alligevel...når så mange har deltaget...så må et gennemsnit være et meget godt bud..går ud fra, at ingen af dem har trænet før de var restitueret osv....fået nok protein osv...

Glemte at nævne, at hvis man ikke var veltrænet, så skulle man kun træne alle muskelgrupper igennem 1 gang på en uge.....hvis man derimod er veltrænet, så er det optimale 2 gange......

Any way.......

Træner ikker styrke pt. alligevel....men det kunne være man skulle prøve de 2 sæt, 6 rep når min styrketræningsperiode starter.....tjah....problemet er bare hvis det virker....vil sq ikke være større...men stærkere!!!

Edited by No body is perfect
Link to comment
Share on other sites

Ja men alligevel...når så mange har deltaget...så må et gennemsnit være et meget godt bud..går ud fra, at ingen af dem har trænet før de var restitueret osv....fået nok protein osv...

Nej, gennemsnittet eller lidt under (for at være på den sikre side) kan være et fornuftigt udgangspunkt, hvis man ikke har nogen anelse om hvor man ligger.

Forsøgprotokoller er fastlagt fra starten og ikke efter om forsgøspersonerne er restituerede osv, det er alligevel så godt som umuligt at måle vil jeg tro.

Hvis det gennemsnitligt er optimalt at træne 3 gange om ugen for at tage et eksempel, men for nogle er det kun 1-2 gange om ugen de kan restituere nok fra mens andre kan klare måske 4-5 træninger og stadig restituere fornuftigt, hvad kan den enkelte så bruge gennemsnittet til?

Link to comment
Share on other sites

Ja men alligevel...når så mange har deltaget...så må et gennemsnit være et meget godt bud..går ud fra, at ingen af dem har trænet før de var restitueret osv....fået nok protein osv...

Nej, gennemsnittet eller lidt under (for at være på den sikre side) kan være et fornuftigt udgangspunkt, hvis man ikke har nogen anelse om hvor man ligger.

Forsøgprotokoller er fastlagt fra starten og ikke efter om forsgøspersonerne er restituerede osv, det er alligevel så godt som umuligt at måle vil jeg tro.

Hvis det gennemsnitligt er optimalt at træne 3 gange om ugen for at tage et eksempel, men for nogle er det kun 1-2 gange om ugen de kan restituere nok fra mens andre kan klare måske 4-5 træninger og stadig restituere fornuftigt, hvad kan den enkelte så bruge gennemsnittet til?

Som du selv siger...som et udgangspunkt eller rettesnor!

Hvis vi fx. siger, at man træner 2 gange kroppen igennem, 2 sæt, 6 rep......og man føler man ikke er helt restitueret eller det er for hårdt...så er der heldigvis man parametre at rykke på.....hvis man står inde for, at jeg vil køre dette program...så kan man jo prøve at kigge på sig selv og sige: "hvad kan jeg gøre, så jeg restituere hurtigere osv." Hvis det ikke er muligt for den enkelte person, så kan man jo bare smide en ekstre dags pause ind i programmet ( skulle nok ikke have den store indflydelse....andet ind på restitutionen)

Nen jeg tænker osse specielt på alle de fitnes-instruktøre, som kun kan sige en ting 10 rep og 3 sæt....uden egentlig at vide hvad der "bevist" er bedst osv.....eller hvad deres mål er....(tænker specielt på nystartede)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft godt udbytte af et program her fra sitet, der også havde grundlag i en gennemsnitlig betragtning, nemlig 2 opvarmningsæt (et let og et tungt) og herefter yderligere et tungt sæt og et derefter et lettere, tæt på failure. Det virkede fint. Dog mangler jeg styrkefremgang i bryst.

Link to comment
Share on other sites

For at udtale dig om hvad der virker bedst for netop dig skal du have prøvet et utal af (sæt reps volume) osv-kombinationer... jeg tvivler stærk på at 3x8 er det mest optimale for dig men igen det kan jeg sagtens sige jeg kender dig jo ikke... måske du har ret ;)

Og Tommyboi/No body is perfect eller hvad du nu hedder i denne uge... kunne være du skulle starte med at læse lidt basal fysiologi istedet for at hente din viden fra dameblade :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

For at udtale dig om hvad der virker bedst for netop dig skal du have prøvet et utal af (sæt reps volume) osv-kombinationer... jeg tvivler stærk på at 3x8 er det mest optimale for dig men igen det kan jeg sagtens sige jeg kender dig jo ikke... måske du har ret ;)

ZOA, hvorfor skriver du dette her??

Jeg HAR prøvet en forskellige sæt reps, volume osv, derfor skriver jeg også hvad der virker BEDST FOR MIG.

For at kunne udtale mig :sneaky:

Og hvorfor tvivler du stærkt på at det virker for mig, det fatter jeg ikke en brik af hvordan du kan skrive det uden at ANE hvem jeg er eller hvordan jeg træner osv??

:smashtard:

Link to comment
Share on other sites

Jamen det er ikke et angreb... slap da af mand :) jeg siger jo også at jeg ikke kender dig og jeg ikke er sikker... men har du prøvet at køre et volume-program som f.eks. Sheiko eller et system som WSB? jeg ville mene det er noget mere gavnligt end 3x8 med progression og her snakker jeg ikke styrke-mæssigt men udelukkende med masse-briller på... jeg stiller mig bare tvivlende overfor din udtalelse ikke andet... ingen grund til at fare i flint ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvad der vil virke bedste for mig, er et resultat hvor mine muskler bliver stærkere men ikke større....ved det er modstridigt.....men ivirkeligheden ved jeg nok ikke hvordan jeg træner optimalt i forhold til min målsætning....kig på Bruce Lee, det er min målsætning *G*

Lige nu træner jeg bare en masse rep 15-25 stykker og kører på med 3-5 sæt.....min plan er så, at skifte over til styrketræning i 2 uger, så tilbage igen til mange reps (4 uger) også tilbage igen til styrke osv.....(bare for variationen)

Link to comment
Share on other sites

Hvad der vil virke bedste for mig, er et resultat hvor mine muskler bliver stærkere men ikke større....ved det er modstridigt

Nææ egentlig ikke :)

Metoden for øget styrke og ingen eller meget begrænset muskelvækst:

Færre reps, max 5.

Moderat volumen, men det kan svare til alt fra 3 til 10 sæt, evt flere hvis det er singler du laver.

Tilpas lange pauser

kalorieindtag svarende til ligevægt

15-25 reps bliver du i hvert fald ikke meget stærkere af.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hvad der vil virke bedste for mig, er et resultat hvor mine muskler bliver stærkere men ikke større....ved det er modstridigt

Nææ egentlig ikke :)

Metoden for øget styrke og ingen eller meget begrænset muskelvækst:

Færre reps, max 5.

Moderat volumen, men det kan svare til alt fra 3 til 10 sæt, evt flere hvis det er singler du laver.

Tilpas lange pauser

kalorieindtag svarende til ligevægt

15-25 reps bliver du i hvert fald ikke meget stærkere af.

Komme an på hvem du spørg....i sidste ende er det vel den samlede effekt man har udført...om du laver det på den ene eller andet måde...er vel lige meget :)

5 reps og ingen muskelvækst...lyder spændende.....dvs. at jeg ikke skal spise kalorier :-o

Edited by No body is perfect
Link to comment
Share on other sites

Komme an på hvem du spørg....i sidste ende er det vel den samlede effekt man har udført...om du laver det på den ene eller andet måde...er vel lige meget
Tjaa, hvis du spørger nogle kloge hoveder er jeg overbevist om de vil svare noget lignende.

3 sæt á 8 reps og 8 sæt á 3 reps er samme volumen, nemlig 24 løft i alt.

MEN når du kun skal lave 3 reps i hvert sæt kan du bruge en tungere vægt, og en tungere vægt giver større neurale tilpasninger = øget styrke uden at blive større.

lyder spændende.....dvs. at jeg ikke skal spise kalorier

:lol: et par stykker på du nok hellere spise, så du ikke forsvinder helt.

Kosten er uden tvivl den vigtigste parameter for muskelvækst, men kræver naturligvis også en fornuftig træning.

Spiser du efter dit ligevægtsindtag kan du hvis det bliver gjort ordentligt nedbringe din fedtmængde, men stadig holde samme vægt OG blve stærkere.

Link to comment
Share on other sites

3 sæt á 8 reps og 8 sæt á 3 reps er samme volumen, nemlig 24 løft i alt.

MEN når du kun skal lave 3 reps i hvert sæt kan du bruge en tungere vægt, og en tungere vægt giver større neurale tilpasninger = øget styrke uden at blive større.

Hmm, jeg er ikke sikker på at 8x3 giver mindre masse end 3x8. Det håber jeg da ihvertfald ikke, da jeg godt kan lide at træne tungt, men gerne vil have masse samtidig. Hvis man gerne vil undgå masse, skal man vel holde både sæt og repantal lavt :unsure:

Link to comment
Share on other sites

3 sæt á 8 reps og 8 sæt á 3 reps er samme volumen, nemlig 24 løft i alt.

MEN når du kun skal lave 3 reps i hvert sæt kan du bruge en tungere vægt, og en tungere vægt giver større neurale tilpasninger = øget styrke uden at blive større.

Hmm, jeg er ikke sikker på at 8x3 giver mindre masse end 3x8. Det håber jeg da ihvertfald ikke, da jeg godt kan lide at træne tungt, men gerne vil have masse samtidig. Hvis man gerne vil undgå masse, skal man vel holde både sæt og repantal lavt :unsure:

Det var primært for at illustrere at samme volumen ikke nødvendigvis giver samme resultat.

Som jeg også foreslog før er det i NBIP's situation nok bedre at holde volumen lav også, men det ændre vel ikke ved at kosten stadig må være det der angøre om han vokser eller ej ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man gerne vil undgå masse, skal man vel holde både sæt og repantal lavt 

Nej .. det er lige omvendt. Ønsker du at minimere din muskelvækst, skal du træne let og med et højt antal reps.

Det er ikke forbudt at tænke sig lidt om. Kig på din lokale styrkeløfter, han træner sikkert tungt med lave rep, og han er helt sikkert ikke en spinkel pind.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share