Squat


cilius
 Share

Recommended Posts

I går da jeg var nede at træne squat, kom der en hen og sagde, at vi burde stille os med hælen på et par små 2½kg vægte der i forvejen lå på gulvet.

Diplomatisk og interesseret spurgte jeg ham hvorfor, og efter at have konsulteret en af instruktørerne kom han frem til, at det var for bedre balance ved høje vægte.

Spørgsmål  - hvor meget hold er der i dette?

                   - vil der være andre forhold for og imod?

Link to comment
Share on other sites

Den eneste grunn til å trene squat med skiver under helene er om man har ekstremt stive ankler som ikke lar seg tøye opp, slik at man kommer på tærne i bunn når man squater.

Det er endel styrkeløftere som mener at squat skal utføres med flate såler. Jeg kjenner sogar flere personer som løfter i vegtløftersko med avsagte/ kuttede  hæler!

Dette skal gjøre det lettere å nå godkjent dybde.

Teoretisk vil vel oppbygde hæler flytte mer treningsstress til lårets fremside, men dette kan uanset oppnås ved OLsquat/ frontsquat.

Link to comment
Share on other sites

Ved squat er det vigtigt at du presser med hælen, og ikke den forreste del af foden. Hvis man som TT nævner, er stiv i ankel leddet er det ikke muligt at nå ned til parrallel uden at hæve hælen et par centimeter.

Men et korrekt squat foregår på flad fod med flade hårde såler. Så dem der træner i Nike Air sko, drop det.

Jeg bruger selv en 3 cm høj træklods når jeg squatter, den gør det muligt for mig at sætte mig helt ned med røven på læggen. Men parrallel er som sagt tilstrækkeligt.

Link to comment
Share on other sites

Hov sådan et par har jeg dag.

Oplevede noget skræmmende i morges. Skulle lige have et par Disel Cowboy bukser på. Der var bare 6 cm fra at knapperne kunne nå hinanden, og jeg kunne kun lige mase mine ben ned i dem. HMMM de kg begynder at kunne mærkes. Det bliver dyrt i tøj.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med at holde balancen bunder efter min mening og erfaring i at folk ikke helt er fortrolig med det at squatte.

Som jeg ser, så er det bagdelen(røven om man vil) som indleder bevægelsen og trækker låret med. Det handler om at sætte sig tilbage som det hedder. Gør man dette, så har man ingen problemer med at vælte forover, nej tværtimod.

Min egen træningsmakker havde også problemer med at holde hælene i jorden første gang, men efter et par træningssesioner under instruktørens bevægenhed, så var det problem løst.

Link to comment
Share on other sites

Good point XAX. Den nøjagtige forklaring fra instruktøren var, at ved høj vægt vil mange have en tendens til at vælte forover. Men det lyder sandsynligt, at det skyldes manglende teknik (hvorfor træner de mennesker så ikke noget teknik først!).

Undlod at komme ud i en længere varende debat med manden, delvis grundet manglende viden om den konkrete situation, og han er ganske kompetent som instruktør.

Takker

Link to comment
Share on other sites

Har i nogen sinde set sådan et par sko vægtløftere løfter i?

De har en helt hård sål der på ingen måde giver efter og hælen er cirka 3 cm højere end sålen under snuden.

Med sådan et par på, kan man komme længere ned, på korrekt vis, uden at skulle krumme ryggen eller at gå på tæerne. Det kan nemlig give nogle rigtig gode skader.

Sådan et par sko koster omkring 1000 kr og kan købes hos Eleiko i Sverige. De er pengene værd, også selvom man ikke er vægtløfter.

Jeg har selv brugt en del tid på at sidde på hug, med hælene i jorden og en Eleiko-stang på knæene, for at presse dem ned. Hvis ens bundstilling ikke er iorden, bliver ens benbøjninger noget lort.

Det har taget mig omkring et år at opbygge den smule smidighed det kræver.

Det er vigtigt at træne denne smidighed med benet bukket, så det ikke bare er haserne man bliver smidig i, men akillesenen.

Læg evt. mærke til vægtløftere. De kan alle presse knæene langt frem, med hælene i jorden. Det er en betingelse for at kunne lave vægtløftning - eller bare benbøjninger.

Den der med at stille hælene op på noget der ligger og flyder på gulvet, bør kun bruges i starten som nødløsning.

Hvis fitness-instruktører skulle sige noget andet, skal de bare gelejdes høfligt tilbage i saunaen hvor de kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

Som mvp skriver giver det gode resultater at sidde i hugstilling og presse sig ned. Jeg har også fået gode resultater mht. smidighed ved at køre frontsquats. Smidighed der kan overføres direkte til almindelige (dybe) knæbøjninger. Ved frontsquats er man nemlig tvunget til at holde ryggen oprejst - ellers er det ummuligt at holde stangen i "vendingspositionen".

Mine Eleiko vægtløftersko er den bedste investering jeg har gjort i lang tid. Foruden den fordel at der er lidt hæl på, så giver skoen også en rigtig god stabilitet når man laver sine knæbøjninger.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...jeg kan da godt holde min bøtte, når mere erfarne folk taler :) Det er klart en fordel at have en stor teoretisk erfaring, men der er nu ikke noget som slår praktisk erfaring. Man kan selvfølgelig læse sig til meget, men i sidste ende er det kun personen som vitterligt HAR bænket 250 kg eller squattet 350 kg, som ved hvilke forhindringer man kan møde på sin vej.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ehh...lige for at vende tilbage til squat m. "hævet" hæl!!

Jeg blir´så forbandet når jeg læser indslag som hævder at problemet ved squat bare kan løses ved at arbejde lidt med teknikken..... jeg HAR altså for stive lægge (samt rimeligt lange ben) til at jeg kan køre squat uden ca. 2-3 cm under hælen...så er det sgu ligemeget hvor meget jeg roder med min teknik....jeg ER bare for stiv i læggen til at det vil kunne lade sig gøre at køre med hælen i gulvet og samtidig køre dybt....tro mig , jeg har lavet diverse forsøgt og jeg kan KUN køre squat hvis jeg har støtte under hælen !

...bare min 25 cents;0)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share