Spinning Marathon


Fillimus
 Share

Recommended Posts

Jeg har her til morgen meldt mig til mit første spinning Marathon, for ca 3 måneder siden spinnede jeg 2-3 gange om ugen, men de sidste par måneder er det nok kun blevet til 2-3 gange om måneden pga anden træning osv.

Har nogen erfaring med om det evt er lidt "dumt" at deltage hvis spinning formen ikke er helt i top, jeg har spinnet igennem det sidste 1½ år.

Og til sidst, hvad bør man indtage dagen før og om morgenen inden det går løs??

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er sådan en 3-timers sag med moderat/høj intensitet, så handler det mindst lige så meget om at få drukket rigelig væske dagen før, som at få fyldt depoterne op. Spinning er en meget effektiv måde til at dehydrere sig på, så masser af vand dagen før, under akten og i timerne bagefter.

M.h.t. mad, så skal du bare have noget forholdsvis kulhydratrig og fedtfattig mad, no big deal. Morgenmadsideer: lyst brød, banan, æbler, marmelade, rosiner og vand, det er altsammen letoptageligt.

God tur!

Ziggymund :bike:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Jeg anser det for vanvid at sidde mere end 60 min. på en stationær cykel medmindre det er rigtig vinter udenfor ;)

Nej, jeg har aldrig kørt marathonspinning og er ikke i besiddelse af så meget fantasi at jeg tør tro det nogensinde vil ske. Derimod står jeg gerne op kl. 5 om morgenen for at koge pasta, inden jeg skal køre et 3 timers væddeløb i stiv sidevind og piskende regn. Sådan er vi så forskellige :lol:

Om det er for hårdt for dig, det ved jeg ikke. Et af "problemerne" med spinning er jo at man selv bestemmer hvor hårdt man vil gå til den. Så du kan jo tilpasse intensiteten til et niveau, du kan klare. Og går du kold, så kan du jo stoppe, medmindre det går for hårdt udover din stolthed. Men mu kan det jo være at det bliver din bagdel, der bestemmer hvor længe du hænger på :lol: :lol: :lol:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ja heldigvis er vi så forskellige.

Jeg står også op kl.05 hver dag, men fame ikk for at lave mad.

Jeg skal virkelig også gå helt kold hvis jeg skal stå af cyklen før tid, det ville min stolthed ikke kunne klare, niksen det blir ikke min bagdel der kommer til at bestemme lige det her :bootyshake:

Sidder sku og blir lidt grøn over at du står og laver mad om morgenen :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Med 3 timers motion er det en fordel at spise masser af kulhydrater i dagene op til marathonspining af flere årsager.

For det første for du fyldt dine glykogenlagre op, og de holder ca. 1½ time under hårdt arbejde. For det andet binder glykogen vand, som du også har behov.

Da du skal arbejde i 3 timer, kan du sagtens gå sukkerkold (næsten tomme glykogenlagre), og så kan man godt være tilbøjelig til at stoppe. Så tag noget letoptagelig energi med, udover masser af væske.

Krunsj

Link to comment
Share on other sites

Har nogen erfaring med om det evt er lidt "dumt" at deltage hvis spinning formen ikke er helt i top, jeg har spinnet igennem det sidste 1½ år.

Jeg synes du skal gøre op med dig selv, hvad formålet er med at spinne 3 timer i træk. Hvis du er i kanon form og det eneste der kan tilfredsstille dit ekstreme behov for træning er 3 timer højintensiv cardio, er det helt fjong. Repekt! Hvis det bare er for at bevise at du kan, er det vel også i orden. Hvis det derimod bare er for at få en ordentlig gang træning, så synes jeg det er spild af tid. Jeg har enkelte gange gennemført en tre-timers træning: combat+pump+spinning i én køre. Det er sgu begrænset hvad man får ud af den sidste time. Jeg oplever klart, at det er bedre at give sig fuldt ud i 1-2 timer end at trække pinen ud bare for et syns skyld. Men smag og behag. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nogen erfaring med om det evt er lidt "dumt" at deltage hvis spinning formen ikke er helt i top, jeg har spinnet igennem det sidste 1½ år.

Jeg synes du skal gøre op med dig selv, hvad formålet er med at spinne 3 timer i træk. Hvis du er i kanon form og det eneste der kan tilfredsstille dit ekstreme behov for træning er 3 timer højintensiv cardio, er det helt fjong. Repekt! Hvis det bare er for at bevise at du kan, er det vel også i orden. Hvis det derimod bare er for at få en ordentlig gang træning, så synes jeg det er spild af tid. Jeg har enkelte gange gennemført en tre-timers træning: combat+pump+spinning i én køre. Det er sgu begrænset hvad man får ud af den sidste time. Jeg oplever klart, at det er bedre at give sig fuldt ud i 1-2 timer end at trække pinen ud bare for et syns skyld. Men smag og behag. ;)

Det er både fordi jeg elsker at træne, (jo mere jo gladere :) Og så er det også fordi jeg godt kunne tænke mig at prøve det, der er så mange omkring der taler om det og hvor fedt det er osv, jeg har prøvet 2 timer, men det var med indlagt pause..

Vil gerne opleve hvordan det er at sidde og svine-svede i 3 timer sammen med 20-30 andre mennesker der også kæmper for at komme igennem, sådan er jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Går ud fra at det er i FitnessDK du skal til spinning på lørdag.

Jeg var til det samme i adelgade i lørdags og der fik man både energidrik, frugt og barer undervejs hvilket gjorde, at man forblev forholdsvis frisk i alle 3 timer. Endvidere drak jeg cirka 3 liter vand på de 3 timer.

Jeg er vant til at spinne minimum 3 gange om ugen og nogle gange op til 7 gange op det var ikke vildt hårdt at køre 3 timer. Det værste var helt klart at ens sokker allerede var våde efter den første time, hvilket ikke var helt behageligt.

Jeg kører selvfølgelig også selv med på lørdag og det bliver rigtigt sjovt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er din form jo ikke til 3-timers spinning, så det er lidt af et projekt. 1 spinning-marathon er dog langt fra så hårdt som et løbemarathon blot der undervejs indtages tilstrækkelig med specielt væske (øget behov p.g.a. varmen idendørs) og kulhydrater.

Licensryttere og motionsryttere tager ofte 3 timer i sadlen udendørs også med ret høj intensitet. Så er man vant til dette er det ikke det ikke noget særligt. Forskellen er primært det større væskebehov, da der svedes meget indendørs, samt at kontrollere intensiteten frem for at køre r.... ud af bukserne i den første time (ja selvfølgelig er cyklen selvfølgelig også anderledes). Mulighederne for selv at kontrollere kørslen er dog reelt langt større på spinningcyklen, da der ikke er en gruppe du skal hænge på, bakker eller modvind.

Du skal selvfølgelig med din manglede form regne med at være smadret bagefter og evt. ikke være i stand til at sidde på en cykel noget tid efter (med mindre du tager det som en ren hyggetur). Du skal derfor ikke regne med du bliver i bedre form af de 3 timer snarere tværtimod.

Jeg har selv i tiders morgen prøvet 1 spinningmarathon, samt et par gange 3 spinningtimer i rap. Lige et par afsluttende råd:

- Start i et ikke alt for højt tempo de første 1-2 timer. Har du overskud den sidste time kan du fyre den af her. Så er der større sandsynlighed for du gennemfører.

- Kør kun eller primært stående som pause for siddende kørsel, så mindskes skadesrisikoen og du har måske overskud til at stå op på cyklen mere den sidste time når/hvis det gør for ondt at sidde ned.

- Kør med lavere "gear"/belastning, men hurtigere omdrejninger (mindsker skadesrisikoen og øger udholdenheden) end du normalt gør til spinning.

- Køre mindre intervalbaseret sammenlignet med en alm. spinningtime ellers er du måske færdig efter 1½ time.

- Drik minimum hvert 1/4 time. Drik inden du bliver tørstig. Husk lav sukkeropløsning i din dunk evt. dunk med og uden sukker.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar :)

Jeg er måske ikke i spinner-form, men tilgengæld dyrker jeg meget andet, så i en eller anden form er jeg da :lol:

Jan, tak for rådene, dem vil jeg ihvertfald prøve at følge og uanset hvad form jeg er i, så regner jeg med at være godt smadret bagefter, så det er godt de viser både håndbold og fodbold det meste af lørdagen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hov, har helt glemt at skrive hvordan det gik, det er nok fordi jeg har skrevet det i min log.

De første to timer gik fint, da der så var 45 min tilbage, så var det pludselig ikke sved jeg lugtede af mere, det var noget der lugtede endnu dårligere, ved sku ikke hvad det var, det må ha været det sidste kroppen kunne finde frem, men det var en fed fornemmelse og ikke sidste gang jeg har deltaget i sådan et ræs ;)

Link to comment
Share on other sites

Det du kunne lugte vil jeg gætte på var en lidt kemisk lugt. Lidt ala acetone, har jeg ret? Det er nemlig sådan, at kroppen begynder at forbrænde fedt, når glycogendepoterne er tømt. Og én af affaldsprodukterne fra fedtforbrænding er stoffet acetone, som lugter.

Jeg prøvede engang at gå på en no-carb-diet, hvor man kun spiser max 20 g kulhydrat om dagen i 7 dage. Der gik ikke lang tid før man begynder ar lugte vildt underligt på sådan en kur. Det er ikke behageligt, men det er da dejligt, at man kan "lugte" at det virker ;)

Jeg spinner selv i snit 10 timer om ugen og er helt tosset og pjattet med det. Støver alle de spinningmarathons op, som jeg kan finde i Equinox-centrene rundt i DK (da jeg er medlem i Equinox) og drøner med på 2½, 3 ja gerne 4-timers marathons... Det er SÅ fedt... Til dagligt kører jeg 3 timer ad gangen 2 gange om ugen + nogle flere timer fordelt ud over de andre dage. Jeg kan næsten ikke få nok. Men jeg er enig i det Rønne siger med, at det er begrænset hvad man får ud af den sidste time. Det kommer selvfølgelig an på, hvor meget man har brændt af de første 2 (eller 3)... Jeg tror nu mest jeg gør det fordi jeg bliver HØJ af det. Jeg er ENDORFINJUNKIE og jeg lægger ikke skjul på det...

Hilsen Spinningtossen

Læser ernæring og sundhed

Skriver normalt på forummet på gomotion.dk

Link to comment
Share on other sites

Hej Jeanett.

Joe det kan egentlig godt være det lugtede lidt acetone agtigt, det var ihvertfald halv klamt.

Men helt sundt er det vel ikke at svede så man lugter af acetone, eller??

Er det virkelig når kroppen har brændt det af den kunne, og så henter nogen reserve som normalt ikke bliver brugt??

Det lyder jo ligefrem lidt udrensende ha ha.

Må jeg spørge hvorfor du var på den kur??

På et tidspunkt spinnede jeg ca 4 gange om ugen, men nu tager skolen alt min tid, så det blir kun til stykretræning og en enkelt gang imellem lidt spin, derfor var det også fedt at være med til.

Jeg skal nok sige til hvis jeg hører om noget event på cyklen og det må du også meget gerne gøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share