bicipital tendinitus


arash239
 Share

Recommended Posts

jeg har efterhånden haft skulderen skadet en del gange, tror at det som regl er bicipital tendinitus den er gal med.

det jeg så vil vide er: hvordan undgår man egentlig skader?

det jeg umiddelbart kan komme i tanke om er at man skal opvarme og ikke løfte noget man ikke kan!

andre forslag til hvordan man ungår skader?

Link to comment
Share on other sites

Har haft det samme problem i begge skuldre; i højre efter en akut skade, hvor jeg løftede for tungt i DB bænkpres og vred skulderen, da jeg tabte håndvægten. I venstre en overbelastningsskade, da biceps kom på ekstra arbejde gr. svaghed i andre muskler efter nerveskade.

Øvelser, som særligt belaster den lange bicepssene er variationer af BB rows, hvor biceps arbejder mens overarmen stikker bagud (ekstenderet skulderled). Jeg havde også lidt ballade ved chinups med overhåndsgreb.

Du kan evt. prøve at være lidt forsigtig med disse øvelser, dvs. køre dem kontrolleret og med høje reps/meget lav intensitet :)

Link to comment
Share on other sites

andre forslag til hvordan man ungår skader?

La vær med at træne en bestemt øvelse fordi man kan li den på et tidspunkt hvor strukturerne er overbelastet.

Vælg øvelser med omhu og lær af andre der får skader.

MHT til dit problem, find ud af om problemet kommer af f.eks bænkpres eller curl øvelser eller noget tredje?

Hvis du kører curl øvelser skal du være opmærksom på at preacher curls og incline curls ikke er godt at køre ved bicipal tendinitis. Førstnævnte kan indeklemme din bicepssene, sidstnævnte kan belaste senen unødigt med for meget stræk. Curl med albuen i siden, hvis der overhovedet skal curles. Rygøvelser hvor du hiver ovenfra og ned belaster dine bicepsene mere end at hive i vandret plan.

Sommetider er skader genetisk betinget og viser sig når kroppen belastes ved ekstremer som ved f.eks vægtræning, så er det bare med at finde ud af at tilpasse træningen derefter. Kan man ikke tåle at squatte f.eks dybt - så skal man ikke gøre det bare fordi andre siger det osv.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan hovedsagligt mærke det når jeg laver fly's og en anelse når jeg bænker.

jeg kan dog ikke mærke det når jeg træner min biceps.

men gnerelt mærker jeg det mest når jeg laver den bevægelse med armen, som man laver med fly's. og der skal næsten ingen belastning til før jeg kan mærke det.

Link to comment
Share on other sites

tak for svarende!

jeg får såmænd ikke smerter ved at strække armen bagud, men bare når jeg laver en stor bevægelse med den, såsom at kaste noget.

læste lige i den anden tråd at det muligvis har opstået fra squat... det kunne det godt være da jeg kan mærke det ret meget i squat.

igen ifølge den anden tråd så var der nogen der sagde at man bare skulle træne og droppe de øvelser hvor man kan mærke det.

så det tror jeg at jeg vil gøre.

jeg vil har efterhånden ikke trænet i en mdr pga det, og det er ikke gået helt væk endnu, så jeg starter nok igen ligeså stille.

thank u guys ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg har et problem der ligner. Jeg blev tacklet til en fodbold kamp og skulderen sagde en dejlig *KNASE* lyd :( og hang fremme ved brystet) Jeg tog på skadestuen om aftenen, og fik taget billeder af den. Her fik jeg af vide at det var mine muskel fibre der var blevet revet over og intet var brækket. Det skal lige siges at min skulder ligesom stak op, og at jeg ikke var i stand til at holde fast i min tandbørste. gæt hvad jeg fik på recept!!!!

Nu efter 3 - 4 år sidder min skulder stadig mærkeligt. Da jeg startede med at træne igen efter et år var det med håndvægte på 2 -3 kg <_< Jeg er stadig langt fra lige så stærk i BP og træk til bryst som jeg var engang.

Det er ikke mere end et halvt år siden jeg gik til lægen og fik taget nye billeder, og de kunne stadig ikke finde noget på dem.... Min skade er aldrig gået helt over :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share