Virkningen af Kreatin


Tjalfen
 Share

  

44 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

For at føle effekten af creatine skal man være lidt erfaren, og kende sin krops respons rimelig godt.

En nybegynder vil altid få gode resultater så her er det svært at vurdere om det skyldes creatinen.

Man kan ikke konkludere, på baggrund af individuelle udsagn, om creatin virker, da man ikke har noget sammenlignings grundlag (e.g. en person som ikke bruger creatin men træner på samme måde).

Utallige undersøgelser HAR påvist at creatin rent faktisk virker men herhjemme er der mange som prøver at dementere den påstand (især ham idioten Bengt Saltin!!! ), så jeg kan godt forstå hvis mange er skeptiske overfor creatins virkning!

Link to comment
Share on other sites

Bengt Saltin har vist ikke på noget tidspunkt sagt, at kreatin ikke virker - i så fald ville der vel ikke være noget grund til at sætte det på dopinglisten, som han advokerer...

Derimod mener han at det kan være farligt, og at man derfor ikke bør bruge det - det er vist noget helt andet.

Der er vist ikke nogen tvivl om, at det virker/ vil virke for 60 - 70 % af befolkningen.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Ham Bengt Saltin i referere til er da helt galt på den hvis han siger det er farligt at indtage kreatin. INGEN og jeg gentager INGEN undersøgelser har påvist at kreatin kan være farligt.

Nogle vil så påstå at man ikke kender bivirkningerne på lang sigt, og det kan tildels være rigtigt nok. Men hvis der skulle være slemme bivirkninger på langt sigt undrer det mig meget at man ikke kan finde dem. Foruden har kreatin da været fremme nogle år efterhånden....

Link to comment
Share on other sites

selv EU kommissionen har lavet en undersøgelse hvor de kommer frem til at kreatin virker! og at det umiddelbart ikke er farligt, der mangler dog længerevarende undersøgelser. Den længste indtil videre er vidst 2 år med 20g dagligt uden nogen belastning af organer!

Link to comment
Share on other sites

Vi skal passe på med at sige at kreatin er 100% ufarligt, for faktum er at vi ikke kender langtidsvirkningen. Og vi mennesker har jo taget grundigt fejl i tidens løb. Jeg nævner i flæng "duck and cover", som var amerikanernes løsning hvis der skulle falde en atom bombe (at gæmme sig, fx under et bord). At man i 60èrne tog bad i DTC, for at give en sundere hud (uha, idag ved vi at det ikke var heldigt). Jeg ved godt at det er grælle tilfælde det her, men det er bare for at understrege, at bare fordi vi ikke har fundet skadelige effekter endnu, betyder det ikke at det ikke er farligt!!  Vi ved det bare ikke endnu!

  Og så skal det da lige tilføjes at jeg selv bruger kreatin, så jeg vil da håbe at det viser sig, at der ikke er langtids bivirkninger ved det!!

Link to comment
Share on other sites

Alle himler op om at creatine kan være farligt og burde forbydes fordi det kan være en trussel med folkesundheden og blah blah blah

Hvaaaa' er der ikke noget om at f.eks rygning er skadeligt. Og jeg mener at jeg kan erindre ca 2 milliarder undersøgelser som HAR påvist dette. Desuden er der vist noget med at over 15000 dødsfald om året (i Danmark) er relateret til rygning.

Der er også en million madvarer som er skadelige men ingen vil forbyde smør og remoulade. Hvorfor ikke??? Mange mennesker dør da af fedme!!!

HVORFOR BLIVER DER IKKE GJORT NOGET VED DETTE????

Istedet langer de forbandede læger (selvfølgelig ikke dem alle) ud efter folk som rent faktisk dyrker meget motion, spiser sundt, men bruger creatine (som er uuuuh så faaarligt).

Nu tror jeg at jeg vil gå ud og fylde en bøtte remouleade i sækken i et forsøg på at blive fed og lad og til sidst dø af fedme. MEN jeg kan gøre det med god samvittighed og uden at jeg føler mig som en dopingsynder.

Bengt Saltin og de kvæulanter som er på hans hold burde gøres fredløse!!!

Link to comment
Share on other sites

Der er heller ikke nogle der har forbudt kreatin. Men det virker som om, at hver eneste gang man nævner muligheden for at det er farligt, så himler folk om, at det ikke er bevist.

Ikke desto mindre er der nu undersøgelser, der tyder på, at lang tids brug kan være farligt, det giver vel anledning til at, om ikke forbyde, så dog advare... præcis ligesom man advarer om rygning og fed mad.

Jeg kender ikke selv de nævnte undersøgelser i detaljer, men de indledende overvejelser, jeg har læst viser, at kreatin ganske givet kan omdannes til formaldehyd i kroppen - om det så i praksis er skidt, det vil tiden vise. Mon ikke Morten Z. kan fortælle lidt mere om de foreløbige resultater?

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share