Hvor høj skal pulsen være når man løber?


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger
Har besluttet mig for at kondien, skal have et skub i den rigtige retning, så jeg har investeret i et pulsur...Da jeg har lidt problemer med at holde tempoet når jeg løber 

Hvor høj skal pulsen være, før det "batter noget" rent konditionsmæssigt?

Fordi du har et puls ur er det jo ikke ensbetydende med du kan holde tempoet.

Er jo individuelt hvordan pulsen er, både fra person til person og ren konditions mæssigt.

Jeg har haft en maks puls på 206 men nu kommer den ikke over 197, kan ikke presse mig

selv derop mere.

Ligesådan hvis du løber op af en bakke og med sammen intensitet, vil din puls jo også stige, og falde igen når du render ned igen på den anden side.

Så jo bedre din kondition bliver jo mere vil din maks puls også falde, så man kan ikke sige at pulsen skal være nogen bestemt værdi.

Så bare løb nogle lange ture, evt presse dig selv i nogle spurter hvis du gerne vil ha pulsen op, ellers prøv at se om du kan finde en gennemsnits puls som du kan holde sådan rimelig stabilt mens du løber så du har den samme intensitet under hele turen, kan sagtens være hårdt nok.

god tur

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Så jo bedre din kondition bliver jo mere vil din maks puls også falde

:unsure::unsure::unsure:

Er det ikke kun hvilepulsen, der falder ved bedre kondition?? Lance Armstrong har en maxpuls på 201, så jeg tvivler ærligt talt... maxpulsen falder dog så vidt jeg ved med alderen..

Link to comment
Share on other sites

HVIS det skal være helt rigtigt, kan max pulsen godt falde en lille smule når man kommer i bedre form. Det skyldes at hjertet jo vokser og derfor ikke behøver at slå så mange gange for at transportere den samme mængde blod ud i systemet.

...Men det var nu ikke for at starte en debat om emnet, jeg tror at vi har været der i en anden tråd...

Men til det oprindelige spørgsmål, så er du nødt til at teste din max/min puls hvis du skal træne efter pulsen. Derefter kan du lave intervaltræning eller distance/udholdenhedstræning efter pulsen - se evt. under Konditionstræning

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft en maks puls på 206 men nu kommer den ikke over 197, kan ikke presse mig

selv derop mere.

Bemærk også lige at ens "tilladte" makspuls falder med alderen, "tilladt" makspuls udregnes således: 220 - alder

Så f.eks. hvis man er 25 år, så må pulsen ikke overstige 195 osv.

Tillige ændres pulstallet som afgør, hvorvidt man træner "effektivt" eller ikke, også med alderen.

Edited by SizZLeR
Link to comment
Share on other sites

Bemærk også lige at ens "tilladte" makspuls falder med alderen, "tilladt" makspuls udregnes således: 220 - alder

Så f.eks. hvis man er 25 år, så må pulsen ikke overstige 195 osv.

Tillige ændres pulstallet som afgør, hvorvidt man træner "effektivt" eller ikke, også med alderen.

Selv er jeg pt. 28 år og når jeg enten ror, eller løber kommer min puls sjældent over 175 og når jeg er deroppe omkring kan jeg godt mærke det.

Normalt når jeg løber på bånd tilsigter jeg at holde min puls omkring 160, for min alder skal den (så hut jeg hvisker) ligge omkring 155 for at være optimal.

Det er jo noget vrøvl der er ikke noget med den ikke MÅ overskride en vis værdi, det er bare din maxpuls... altså det du KAN presse din puls op på.

Du siger du løber på løbebånd hvorfor skulle 155 være optimalt ? kommer da helt an på hvad du vil med din træning.

Link to comment
Share on other sites

hik med al' respekt.... Skal der ikke en lidt længere sprint til tilsidst for at opnå maxpuls?

Det optimale ville klart være at løbe nogle km uden at være helt smaret og så finde en dejlig stor bakke og give den 100% hele vejen op, men max skal stadig være der hvor du virkelig føler du ikke kan mere :D

Link to comment
Share on other sites

hik med al' respekt.... Skal der ikke en lidt længere sprint til tilsidst for at opnå maxpuls?

Det optimale ville klart være at løbe nogle km uden at være helt smaret og så finde en dejlig stor bakke og give den 100% hele vejen op, men max skal stadig være der hvor du virkelig føler du ikke kan mere :D

Ja!

og lad mig side det på den måde jeg var smadret på under 200 meter :-P

Link to comment
Share on other sites

Det skal helst tage ca 8-10 min for at komme op på max pulsen. Hvis man bare fyrer til den på 30 sek. går man kold inden man kommer på max puls.

En god måde er på løbebånd hvor du starter med en given hastighed udregnet i forhold til en cooperstest. Efter 4 min stiger løbebåndet 2% indtil man går kold. Man får en sele på så man bare kan lade sig falde når man enten besvimer, eller bare ikke kan mere... Har prøvet det, og det er ikke sjovt!!

Se også: Ny formel til beregning af aldersbestemt maximalpuls

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Så jo bedre din kondition bliver jo mere vil din maks puls også falde

:unsure::unsure::unsure:

Er det ikke kun hvilepulsen, der falder ved bedre kondition?? Lance Armstrong har en maxpuls på 201, så jeg tvivler ærligt talt... maxpulsen falder dog så vidt jeg ved med alderen..

Det er nemlig helt rigtigt at max-pulsen falder med alderen ikke som man kommer i bedre form.

vi er alle født med en makspuls, og den falder jo ældre man bliver.

Pointen er så bare at det bliver sværere og sværere at presse sig op på sin max-puls, jo bedre form man kommer i. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej iksåkreativ,

såvidt jeg kan se, fik du aldrig svar på dit spørgsmål om, hvilken puls du skal løbe med for at forbedre kondien :lol:

Jeg bruger selv disse pulsintervaller:

Restitution/jogging: 60-71%

Kondition: 71-85% (Jeg bruger 2 intervaller: 71-78% når det skal være roligt, 78-85% når der skal lidt mere tempo på).

AT-træning: 85-92%

(Syretræning: 92-100%).

Dvs. at du primært skal løbe med en intensitet på 71-85% for at forbedre din kondition.

Du omregner til pulsintervaller med denne formel (fra dourun.com):

(maksimal puls - hvile puls)x belastning i % + hvilepuls = puls slag/min.

Dvs. at med mine tal (max.puls 189 og hvilepuls 46) skal min puls være

(189-46)x0,78 + 46 = 157,54 hvis jeg vil løbe med en intensitet på 78%.

vh. Eva

Link to comment
Share on other sites

220 - minus alder er vist den "gamle formel". Der er kommet en ny, mener jeg.. kan bare ikke huske den!! :( :(

Måske er det noget med 210 - minus (alder/2) eller noget...

Er der mogen, der kender den??

Ok? nej har ikke hørt om det, den anden formel har jeg set på nogle af de fitnessmaskiner der er der hvor jeg træner, tillige så jeg noget om det i tv for nylig hvor de sagde det samme.

Skal dog ikke kunne sige om der er kommet en ny, men vil da lige checke op på det engang. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noget vrøvl der er ikke noget med den ikke MÅ overskride en vis værdi, det er bare din maxpuls... altså det du KAN presse din puls op på.

Du siger du løber på løbebånd hvorfor skulle 155 være optimalt ? kommer da helt an på hvad du vil med din træning.

Jamen så blev vi da alle så kloge, at vores puls altså ingen øvre grænse har og at det ikke kan være farligt uanset hvor høj en puls man opnår under træning.

Imponerende, det strider kun med hvad man kan læse i en masse magasiner om motion osv., men de gætter vel bare, uden nogen form for anelse om hvad de egentlig siger? ROFL

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noget vrøvl der er ikke noget med den ikke MÅ overskride en vis værdi, det er bare din maxpuls... altså det du KAN presse din puls op på.

Du siger du løber på løbebånd hvorfor skulle 155 være optimalt ? kommer da helt an på hvad du vil med din træning.

Jamen så blev vi da alle så kloge, at vores puls altså ingen øvre grænse har og at det ikke kan være farligt uanset hvor høj en puls man opnår under træning.

Imponerende, det strider kun med hvad man kan læse i en masse magasiner om motion osv., men de gætter vel bare, uden nogen form for anelse om hvad de egentlig siger? ROFL

SizZLeR -> Jeg er sikker på du misforstår Hennestar totalt.

Din maxpuls er naturligvis din MAKSIMALE puls og den kan ikke overskrides - den kan bare være svær at finde.

Du snakker om den "tilladte" maxpuls. Hvor har du læst om det henne, og hvad sker der helt præcist hvis man overskrider den?

Hvis jeg forstår dig rigtigt siger du reelt, at man ikke må opnå sin reelle maxpuls, og jo ældre man bliver jo længere skal man holde sig fra den - eller er det kun pga den faldende maxpuls?

Normalt når jeg løber på bånd tilsigter jeg at holde min puls omkring 160, for min alder skal den (så hut jeg hvisker) ligge omkring 155 for at være optimal.

Optimalt for hvad?

At du undgår at blive forpustet, forbrænder den største procentdel af energi fra fedtet, forbedre din kondition optimalt???

Ang. magasinerne: Don't believe everything you read or hear or see ;)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

SizZLeR -> Jeg er sikker på du misforstår Hennestar totalt.

Din maxpuls er naturligvis din MAKSIMALE puls og den kan ikke overskrides - den kan bare være svær at finde.

Du snakker om den "tilladte" maxpuls. Hvor har du læst om det henne, og hvad sker der helt præcist hvis man overskrider den?

Hvis jeg forstår dig rigtigt siger du reelt, at man ikke må opnå sin reelle maxpuls, og jo ældre man bliver jo længere skal man holde sig fra den - eller er det kun pga den faldende maxpuls?

Normalt når jeg løber på bånd tilsigter jeg at holde min puls omkring 160, for min alder skal den (så hut jeg hvisker) ligge omkring 155 for at være optimal.

Optimalt for hvad?

At du undgår at blive forpustet, forbrænder den største procentdel af energi fra fedtet, forbedre din kondition optimalt???

Ang. magasinerne: Don't believe everything you read or hear or see ;)

Det er muligt jeg misforstår HenneStar i forhold til hvad hensigten er. :)

Første gang jeg så det med maks tilladte puls var i motionscentret hvor det stod påtrykt på de forskellige maskiner, step, cykler, løbebånd osv.

Der var tegnet flere grafer i et koordinatsystem med puls på den ene akse og alder på den anden.

Den ene graf viste hvor høj pulsen minimum skulle være for at træningen reelt set var noget værd, det var beskrevet således at træningen var ineffektiv hvis pulsen lå under den angivne grænse.

Tillige var der en graf som viste pulsen vs. alder på atletniveau og det hele toppede så med maks, maks. var beskrevet således: (220 - alder) = maks. i den påtrykte tekst stod der at "maks" ikke burde overskrides fordi dette kunne være farligt.

I mine ører lyder det rimligt nok og samtidig ser jeg ikke hvad jeg f.eks. skulle kunne opnå ved at pumpe min puls op på f.eks. 200, andet end at jeg formentlig ville blive frygtelig svimmel. ;)

Det med udregning for "maks" har jeg siden set noget om på tv også, husker ikke hvilket program, tror det var på reality channel eller explorer, husker det ikke, men det er ikek så længe siden igen, nok indenfor 6-8 uger. :)

Magasinerne: klart man ikke skal stole blindt på tingene, men når man ser/hører de samme fakta flere steder fra og tillige at disse stemmer overens med egne erfaringer, ja så er det jo rimeligt at tro på det synes jeg. :)

Har i øvrigt en lægetid her om nogle få dage hvor svar på en allergitest skulle lgge klar, jeg tror jeg vil prøve at spørge min læge ad hvordan det forholder sig med puls osv., kunne da være meget sjovt lige at få et lidt info der fra også synes jeg. ;)

Nu vil jeg meget apropos tage til træning nu her og så checker jeg lige hvad der helt præcis står på de maskiner, intet er umuligt og jeg kan jo huske forkert. :)

Edited by SizZLeR
Link to comment
Share on other sites

Producenterne af den slags maskiner tror jeg ofte har en tendens til at skrive på dem hvad folk gerne vil høre, og hvad der sælger mest.

På flere af de løbebånd og kondicykler de har der hvor jeg træner er nemlig også tegnet sådan et fint koordinatsystem med puls på y-aksen og alder på x-aksen, og der er så tegnet to bælter som skulle vise hvilket område din puls skal ligge i for at du hhv træner konditionen og fedtforbrænding.

Desværre er det noget værre BS - for at sige det rent ud.

Forklaringen er her

Desuden lidt retningslinjer for konditionstræning taget herfra:

Nogle få retningslinier:

- jo højere intensitet man træner på, desto større effekt får man - ikke bare på konditionen (den maksimale iltoptagelse), men også på udholdenheden.

- Ulempen ved at træne med høj intensitet er, at man ikke kan træne i ret lang tid.

- Det gælder derfor om at finde den rigtige balance mellem intensitet og volumen, så man får et passende træningsstimulus.

- Meget utrænede personer kan have effekt af træning helt ned til intensiteter på 50 %.

- Jo mere veltrænet du er, desto højere intensitet kræves der for at blive bedre.

- Hvis man ellers er frisk, er der ingen grund til at holde sig fra intensiteter på over 90 %, specielt ikke ved cykling, roning og svømning. Ved løb og aerobic kan det dog være ensbetydende med belastninger på muskler/sener/led som øger restitutionstiden.

Magasinerne: klart man ikke skal stole blindt på tingene, men når man ser/hører de samme fakta flere steder fra og tillige at disse stemmer overens med egne erfaringer, ja så er det jo rimeligt at tro på det synes jeg.

Hvilke personlige erfaringer er det præcist du har som passer med at det er dårligt for kroppen at presse sig op i nærheden af sin maxpuls?

"Bare" for flertallet siger én ting, betyder det så at de har ret og mindretallet ikke har? ;)

Jeg kan sådan set godt (på et eller andet plan) forstå hvorfor der står den slags ting på diverse motionsmaskiner. De ved nemlig ikke hvem der kommer til at bruge deres maskiner, og ved at være super konservative i deres "anbefalinger" kan de måske undgå at folk med dårligt hjerte, for højt blodtryk eller hvad ved jeg kommer galt afsted hvis de uden at have snakket med deres læge eller lignende hopper på maskinerne og giver den gas. Det er bare forbandet ærgeligt hvis det er den slags der skal forhindre normale raske mennesker i at bruge deres tid i træningslokalet bedst muligt.

Indrømmet, det er ren spekulation - måske ved de bare ikke bedre :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Producenterne af den slags maskiner tror jeg ofte har en tendens til at skrive på dem hvad folk gerne vil høre, og hvad der sælger mest.

På flere af de løbebånd og kondicykler de har der hvor jeg træner er nemlig også tegnet sådan et fint koordinatsystem med puls på y-aksen og alder på x-aksen, og der er så tegnet to bælter som skulle vise hvilket område din puls skal ligge i for at du hhv træner konditionen og fedtforbrænding.

Desværre er det noget værre BS - for at sige det rent ud.

Forklaringen er her

Desuden lidt retningslinjer for konditionstræning taget herfra:

Nogle få retningslinier:

- jo højere intensitet man træner på, desto større effekt får man - ikke bare på konditionen (den maksimale iltoptagelse), men også på udholdenheden.

- Ulempen ved at træne med høj intensitet er, at man ikke kan træne i ret lang tid.

- Det gælder derfor om at finde den rigtige balance mellem intensitet og volumen, så man får et passende træningsstimulus.

- Meget utrænede personer kan have effekt af træning helt ned til intensiteter på 50 %.

- Jo mere veltrænet du er, desto højere intensitet kræves der for at blive bedre.

- Hvis man ellers er frisk, er der ingen grund til at holde sig fra intensiteter på over 90 %, specielt ikke ved cykling, roning og svømning. Ved løb og aerobic kan det dog være ensbetydende med belastninger på muskler/sener/led som øger restitutionstiden.

Magasinerne: klart man ikke skal stole blindt på tingene, men når man ser/hører de samme fakta flere steder fra og tillige at disse stemmer overens med egne erfaringer, ja så er det jo rimeligt at tro på det synes jeg.

Hvilke personlige erfaringer er det præcist du har som passer med at det er dårligt for kroppen at presse sig op i nærheden af sin maxpuls?

"Bare" for flertallet siger én ting, betyder det så at de har ret og mindretallet ikke har? ;)

Jeg kan sådan set godt (på et eller andet plan) forstå hvorfor der står den slags ting på diverse motionsmaskiner. De ved nemlig ikke hvem der kommer til at bruge deres maskiner, og ved at være super konservative i deres "anbefalinger" kan de måske undgå at folk med dårligt hjerte, for højt blodtryk eller hvad ved jeg kommer galt afsted hvis de uden at have snakket med deres læge eller lignende hopper på maskinerne og giver den gas. Det er bare forbandet ærgeligt hvis det er den slags der skal forhindre normale raske mennesker i at bruge deres tid i træningslokalet bedst muligt.

Indrømmet, det er ren spekulation - måske ved de bare ikke bedre :unsure:

Cool nok fremlægning af argumenter af der, linket checker jeg senere når jeg har bedre tid. ;)

Personligt har jeg to ting jeg forholder mig til som gør det "rigtigt" for mig ikke at presse min krop til det absolut yderste.

Den første er at jeg har prøvt at køre hårdt på for at forbedre min 1000m i roning i maskine, maskinen kan ikke måle min puls og jeg selv havde ikke noget pulsur el. lign. på, så min puls der kender jeg ikke, dog ved ejg at der var fart på, kunne mærke det i forhold til hvordan den var ved løb hvor min puls ligger omkring 160-170.

Jeg prøvede i romaskinen at presse mig så langt jeg kunne holde det ud, dvs. til det punkt hvor jeg følte at jeg ikke kunne få luft nok og hvor jeg begyndte at blive svimmel, et umiddelbart gæt på pulsen ville ligge omkring 190-195, men som sagt, jeg kunne ikke måle den mens jeg roede, umiddelbart efter roningen tog jeg pulsen via løbebåndet som stod ved siden af og den viste så hut jeg hvisker omkring 180 og det var så ca. 8 sekunder efter jeg var tosppet med roningen, altså den tid det tager at hive fødderne fri af stropperne og få flyttet røven 5 meter over gulvet. ;)

Den anden grund er, at f.eks. hjerte m.v. ikke har godt af at køre på grænsen, ikke hvad jeg har hørt ihvertfald, jeg er ikke læge, så hvad der rent teknisk sker kan jeg ikke udtale mig om, men når man kører i så høje omdrejninger at luften begynder at føles tynd og svimmelheden melder sig, ja så må der være tale om at kroppen mangler ilt og det er efter min mening ikke noget der særligt sundt. :-/

Så de to ting tilsammen, den teoretiske del i kombination med min egen erfaring, det er hvad jeg rimeligt nok har antaget kunne anses som værende "rigtigt". :)

Hvad angår påskrifter på maskiner, ja så er jeg stadigvæk ikke læge eller motions-ekspert, så jeg vil ikke påstå at det er rigtigt eller ikke, kun formidler jeg information om noget teoretisk som viste sig at stemme overens med et praktisk forsøg jeg selv udførte. :)

Jeg var forresten på båndet i dag for første gang i et år, bemærkede at min puls lå omkring 170 når jeg løb i et tempo som føltes passende. :)

Edited by SizZLeR
Link to comment
Share on other sites

Nogle få retningslinier:

- jo højere intensitet man træner på, desto større effekt får man - ikke bare på konditionen (den maksimale iltoptagelse), men også på udholdenheden.

- Ulempen ved at træne med høj intensitet er, at man ikke kan træne i ret lang tid.

- Det gælder derfor om at finde den rigtige balance mellem intensitet og volumen, så man får et passende træningsstimulus.

- Meget utrænede personer kan have effekt af træning helt ned til intensiteter på 50 %.

- Jo mere veltrænet du er, desto højere intensitet kræves der for at blive bedre.

- Hvis man ellers er frisk, er der ingen grund til at holde sig fra intensiteter på over 90 %, specielt ikke ved cykling, roning og svømning. Ved løb og aerobic kan det dog være ensbetydende med belastninger på muskler/sener/led som øger restitutionstiden.

Udmærkede retningslinier, men hvad angår diskussionen om træningsbelastning/pulszoner er det også vigtigt ikke kun at fokusere på den optimale træningsform, men også den individuelle kapacitet. Intervaltræning forudsætter er gradvis opbygning både hvad angår længde, tempo og fordeling i pulszoner.

Meget erfarne atleter med lang træningstid bag sig vil være i stand til at træne med en høj pulsintensitet over længere tid. Omvendt vil begyndere og motionister have svært ved at fastholde en høj pulsintensitet over længere tid. Højintensitetstræning forudsætter ikke kun gradvis opbygning og tilvæning af muskler, iltoptagelse etc., men også en gradvis opbygning af kredsløbsbelastningen.

Derfor er der ikke noget entydigt svar på hvormeget man bør træne med hvilken pulsintensitet. Pulsuret er derimod et udmærket værktøj til at styre træningsintensiteten, således at fordelingen af træningstiden i pulszoner bliver optimal tilpasset med gradvis progression.

Det betyder ikke at man ikke som motionist kan træne med max. pulsbelastnng, men omvendt er det ikke en god ide at træne meget på max. puls, hvis man ikke har den store træningsbaggrund.

Og ja, har man ikke lagt man intervaller bag sig eller vejer for meget, har for høj blodtryk etc. er det nok en dårlig ide at starte ud med max. puls intervaller (hvilket jo desuden applerer til skader).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu fået lavet mig en ordenlig test af mig selv på løbebåndet her de sidste to dage.

I min opvarmning plejer jeg at ro 2000m (ca. 8-9 min.) derefter træner jeg maven og så løber jeg 10 min ved 8km/t. det er den hastighed som jeg føler mig bedst tilpas ved, det er vist mere jogging end løb?

Anyways, så ligger min puls i snit på 170 mens jeg løber/jogger, de sidste 60 sekunder skruer jeg hastigheden op på maks (16 km/t) og tager så en slangs spurt til sidst, lige efter spurten ligger min puls på 194.

Det gør mig ikke forpustet og ej heller oplever jeg nogen form for ubehag ved det, da jeg i går var hos min læge for at få svar på en allergitest, da nævnte jeg det for ham, han sagde at det imidlertid var flot at jeg kunne få pulsen helt derop og at dette tydede på godt helbred og god kondition (selvom jeg aldrig rigtig har konditionstrænet noget videre og i reglen først er startet her for 2-3 mdr. siden), så det i sig selv var positivt nok og samtidig maner det så min tidligere overbevisning i jorden om at min puls ikke må komme over 192 som også Max power var inde på. ;)

Videre havde jeg medbragt deklarationen på *det produkt der lyder som celle teknologi* og forklarede kort hvad producentens dokumentation sagde om produktet og hvorfor det skulle virke, denne teori blev også bekræftet af min læge som sagde at det virkede rigtigt nok, tillige bekræftede han at kreantilsskud kan forårsage at kroppen selv sænker produktionen og derved er det helt logisk at man kan/vil opleve at effekten af evt. kreatintilskud fortager sig efter et par mdr. :)

Som det sidste bad jeg om at få målt mit blodtryk eftersom jeg netop er startet på TP og det lå lidt højt, dog var det heller ikke længe siden jeg have taget en tp i forhold til da jeg fik målt blodtryk og det sagde lægen at det formentlig var det der gjorde udslaget, mit blodtryk viste 140/90, hvilket han beskrev som lige oppe på grænsen.

Nu agter jeg imidlertid at få målt blodtrykket engang hver md. i starten her nok hver 14. dag for at være på den sikre side, vil absolut ikke risikere noget, tp er jo medicin selvom nogle æder dem som børnevitaminpiller. :-/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share