Hvor høj skal pulsen være når man løber?


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

Ja så forstår jeg bedre min læge syntes det var flot, at jeg kunne trække den op på 194.

Jeg kan ikke forstå hvorfor din læge synes det er flot at du kan få din puls højt op ?? Det giver jo ikke mening. Maxpulsen er jo ekstremt forskellige fra person til person, og har meget med den træningsmæssige tilstand at gøre (jo bedre form du kommer i, jo sværere bliver det at få pulsen op på de høje niveauer). Indurain havde en maxpuls omkring 160, da han vandt Tour de France. Efter din læges udtalelse, så er det dårligt at Indurain ikke kan få den højere op. Det holder jo ikke.

Det du nærmere bør være stolt af, er hvis du dividere din hvilepuls op i din maxpuls, og så får et højt tal. Det indikerer nemlig at du har en stor kardiovaskulære kapacitet. Indurains hvilepuls var så vidt jeg husker 27 eller sådan noget. Det giver et tal på lige omkring 6, hvilket er ekstremt højt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som jeg netop indikerer må det hænge sammen med at et menneskes maks puls falder med alderen, altså ganske enkelt er man ikke i stand til at nå samme høje puls når man er ældre som når man er ung.

Én ting er 100% sikkert, det kan umuligt betyde ringere helbred jo højhere puls man kan opnå uden at føle sig enten utilpas el. lign., så jeg vælger nu at tage min læges ord for at det er et sundhedstegn, da jeg ikke ser det som en umulighed at han ved noget om det. ;)

Imidlertid kunne det da være sjovt at få andre professionelles udtalelse om det med pulsen, lige foruden den jeg har fra min læge og så få en teknisk forklaring på hvad den reelt set betyder, det tror jeg faktisk jeg vil prøve at grave lidt i. ;)

Link to comment
Share on other sites

så jeg vælger nu at tage min læges ord for at det er et sundhedstegn,

Det er vel hverken eller. Du kan ikke sige at det er et sundhedstegn at du kan få pulsen så højt op. Men man kan heller ikke sige det modsatte. Det er ene og alene et spørgsmål om alder, genetik og træningstilstand. Hvilepulsen derimod kan bedre anvendes som en målestok for sundhedstilstanden, da en lav hvilepuls indikerer at man er i god form (som regel), og at hjertet skal arbejde mindre i hvile.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det må det bero på hvor meget man kan yde uden at komme i mangel på ilt og næring til muskler m.v. i kroppen.

Kunne min puls f.eks. ikke nå mere end 150, ja så ville jeg ganske enkelt ikke kunne præstere det samme som nu, for derved ville blodet strømme for langsomt til at levere den mængde ilt og næring mine muskler og hjerne har brug for, derfor ville jeg blive svimmel og besvime.

Så det "gode" ved at min puls kan komme derop hvor den kan, det må være at jeg så kan præstere mere i forhold til min kondition end ellers. :)

Link to comment
Share on other sites

Sizzler: Det er ikke korrekt. Ved en bedret træningstilstand ændres bl.a. også hjertets evne til at kontrahere sig samt venernes kontrahering, og derved øges tømningsevnen => større mængde blod pr. slag. (Starling effekten)

Det er også en af grundene til, at du som veltrænet har en lavere puls ved et givet stykke arbejde, end som utrænet :)

Link to comment
Share on other sites

Sizzler: Det er ikke korrekt. Ved en bedret træningstilstand ændres bl.a. også hjertets evne til at kontrahere sig samt venernes kontrahering, og derved øges tømningsevnen => større mængde blod pr. slag. (Starling effekten)

Det er også en af grundene til, at du som veltrænet har en lavere puls ved et givet stykke arbejde, end som utrænet :)

Jamen så er vi jo enige, for det er jo netop det jeg mener, at jeg på mit aktuelle konditionsniveau, kan yde mere end hvis jeg på samme konitionsniveau ikke kunne få pulsen lige så højt op, jeg sammenligner ikke på tværs af konditionsniveau, men kun på tværs af pulsens frekvens. :)

Deraf eksemplet med at hvis min puls i dag kun kunne nå 160, så ville jeg ikke kunne præstere det samme som jeg aktuelt kan nu hvor min puls kan nå 194, netop fordi min kondition ikke er til det, jeg ville så i førstnævnte tilfælde kunne træne mig op til at kunne det samme, men det som min læge kalder et "sundhedstegn" er nok det at min puls har muligheden for at tilpasse sig så langt op. :)

Så vi er som jeg ser det helt enige. :)

Link to comment
Share on other sites

OK. Det som forvirrer er, at du skriver:

at jeg på mit aktuelle konditionsniveau, kan yde mere end hvis jeg på samme konitionsniveau ikke kunne få pulsen lige så højt op
Du får det til at lyde som om at du med en højere maxpuls kan yde mere end en person med samme kondital som har en lavere maxpuls. Og det er så vidt jeg ved ikke korrekt.
Deraf eksemplet med at hvis min puls i dag kun kunne nå 160, så ville jeg ikke kunne præstere det samme som jeg aktuelt kan nu hvor min puls kan nå 194, netop fordi min kondition ikke er til det, jeg ville så i førstnævnte tilfælde kunne træne mig op til at kunne det samme

Denne sætning forstår jeg simpelthen ikke??

Link to comment
Share on other sites

Du får det til at lyde som om at du med en højere maxpuls kan yde mere end en person med samme kondital som har en lavere maxpuls. Og det er så vidt jeg ved ikke korrekt.

Prøver igen så. :)

For at søge en øget overskuelighed vil jeg sætte tal på mellem et og ti.

Min teori er således:

Lad os sige at mit konditionsniveau er = 4

Hvis jeg løber, så kræver mine muskler etc. noget blod for at få energi og næring, jo højere belastning jeg udsætter min krop for, desto mere energi og næring kræver den.

Så når jeg på nuværende udsætter min krop for 6 i belastning, så kører min puls med f.eks. 175 spm.

Når jeg så øger belastningen til f.eks. 8 ved at øge tempoet på løbet, så kræver mine muskler etc. mere blod med ilt osv. for at kunne yde det ekstra og derfor øges min puls.

Når jeg til slut øger belastningen til 10, så topper min puls på de 194.

Dvs. at hvis min puls kun kunne nå f.eks. 160, så ville jeg ikke kunne klare 10 i belastning lige så længe, fordi hjertet så ikke ville kunne følge med, det ville ikke kunne pumpe blodet hurtigt nok rundt i kroppen og muskler m.v. ville så ikke få ilt osv. nok til at holde præstatinen lige så længe.

Hvis du kan give mig den rent tekniske forklaring på hvorfor det ikke er sandt, så vil jeg meget gerne have den, for jeg er skam oprigtigt interesseret i at blive klogere, også hvorfor jeg gør så meget ud af at forklare mig. :)

Link to comment
Share on other sites

hik med al' respekt.... Skal der ikke en lidt længere sprint til tilsidst for at opnå maxpuls?

Godt spørgsmål, jeg har testet på en anden måde:

Normalt løber jeg 10min. ved 8km/t som led i opvarmningen, det giver vist ca. 1.3km, når jeg har løbet i ca. 3-4 minutter, så ligger min puls stabil omkring de 170-175, når der så er 60 sek. tilbage, så skruer jeg tempoet op på maks på båndet (16km/t) og efter 30 sekunder er min puls oppe omkring 190 og de sidste 15 sekunder inden tiden løber ud, der viser den 194. :)

Jeg har lavet "testen" 2 gange på to forskellige dage og resultatet var det samme begge gange.

Link to comment
Share on other sites

Dvs. at hvis min puls kun kunne nå f.eks. 160, så ville jeg ikke kunne klare 10 i belastning lige så længe, fordi hjertet så ikke ville kunne følge med, det ville ikke kunne pumpe blodet hurtigt nok rundt i kroppen og muskler m.v. ville så ikke få ilt osv. nok til at holde præstatinen lige så længe.

Er ikke helt med på hvad du mener her ?? Mener du at hvis dit hjerte LIGE NU OG HER, ikke var istand til at komme op på 194 i puls, men eksempelvis kun 160, så ville du ikke være i stand til at yde det samme som du kan med puls 194, eller mener du aldrig ville være i stand til yde det samme ved puls 160, som du kan ved puls 194 nu ??

Det er jo soleklart, at hvis vi rent teoretisk forestille os at alle fysiologiske faktorer (kapillarisering, lungekapacitet osv.) var som de er nu, men hjertet ikke var i stand til at yde mere end puls 160, så ville du ikke kunne yde det samme som ved puls 194. Det giver jo sig selv. Men hjertet tilpasser sig på mange niveauer, og på et tidspunkt vil du kunne yde det samme ved puls 160, som du kan ved puls 194 nu. Og det er sådan set det som er pointen. Tilpasningerne i hjertet og kredsløbet kan blive så udtalte, at du aldrig nogensinde vil være i stand til at komme op på puls 194 igen. Flaskehalsen vil simpelthen befinde sig et andet sted. F.eks i musklerne.

Derfor kan jeg heller ikke se at det er sundhedstegn at du kan komme op på puls 194. Kan ikke se hvad din læge mener med dette. Det skal selvfølgelig ikke forståes som om at det er et dårligt tegn, men du kunne jo ligeså godt være en genetisk kopi af Indurain, og så troppe op hos lægen og fortælle ham at din puls ikke kan komme længere end 160. Man kunne næppe karakterisere det som en dårlig ting, da du nok ikke finder mange hjerter med en effektivitet som Indurains.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Excactly! Din høje makspuls er imho ikke ensbetydende med, at du er i stand til at yde mere end en ligeså veltrænet med makspuls 160. (jvf. det jeg skrev om hjerte tidligere)

Hvis dit hjerte pumper mere blod ud pr. slag, behøver det jo ikke at slå så tit ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit hjerte pumper mere blod ud pr. slag, behøver det jo ikke at slå så tit ;)

Nemlig. og det er jo også derfor at et menneskes hvillepuls kan fortælle noget om konditionen. Jo lavere hvilkepuls, jo mere blod pr. hjerteslag, jo mere effektivt er dit hjerte.

Makspulsen ikke siger en dyt, da flaskehalsen som Thomas J siger, kan befinde sig et andet sted end isoleret i hjerets kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share