Nederste af lats (obliques?)


Kranken
 Share

Recommended Posts

Hej...

Jeg er udstyrret med en yderst uheldig kombination af bredde hofteben og en smal talje...

Jeg har en ide om, at et par ordentlige "vinger" kan rette op på dette og give en pænere figur.

I den forbindelse vil jeg høre om man kan træne det nederste af lats'ne? Eller er der tale om een stor mulle, der ikke kan trænes "lokalt"?

Jeg kører i forvejen russian twists på bold, og føler denne øvelse hjælper lidt i den rigtige retning.

Jeg er i øvrigt i tvivl om hvorvidt sidebends (altså træning af obliques) vil hjælpe, eller blot gøre "problemet" større.

Jeg har set på mange andres postedes pics, at de har lignende figur. Er det kun undertegnede der synes det ser skørt ud?

Nogen gode råd? :blink:

Jg har vedhæftet et billede...

post-10-1083322766.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Vingen", Latissimus Dorsi.

Du kan ikke få den "længere ned", da musklens vedhæfte ikke kan flyttes (med mindre du får det revet over og sat på plads igen :lol: ), men en større muskel burde hjælpe på problemet.

Obliques er en af mavemusklerne og trænes f.eks. ved sidebends. Ud fra dit billede ville jeg nok skære ned på obliques øvelser og evt se om du kunne smide lidt fedt fra håndtagene. Der er desværre ikke rigtig noget du kan gøre for at fedtet lige præcis bliver taget derfra, så hvis du vælger den løsning skal du tabe dig generelt - mere motion/mindre mad eller begge dele :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hæfter latissimus dorsi ikke helt nede på hoftebenskammen? Kan man ikke på en eller anden måde lægge større pres på den nederste del fremfor den øverste?

Så vidt jeg erindrer hæfter latissimus på fascia thoraco-lumbalis og kun med ganske få accesoriske snipper ned på christa iliaca (hoftebenskammen.

Mht. regionær hypertrofi er der ikke noget der tyder på at man kan styre hvilken del af en given muskel vokser.

Måske vil man i fremtiden kunne ændre fokus en anelse fra en del til en anden. Men lige nu er der ingen klar viden om dette.

Her er en fremragende artikel, der diskuterer dette emne.

Link to comment
Share on other sites

Hæfter latissimus dorsi ikke helt nede på hoftebenskammen? Kan man ikke på en eller anden måde lægge større pres på den nederste del fremfor den øverste?

Så vidt jeg erindrer hæfter latissimus på fascia thoraco-lumbalis og kun med ganske få accesoriske snipper ned på christa iliaca (hoftebenskammen.

MP exrx's udpspring,lyder lidt :unsure:

Quoter lige fra min A-bog. Så er der lidt dansk:

"M.latissimus dorsi udspringer kortsenet fra fra de seks nederste thorakalhvirvlers precessus spinosi og fra den kaudale(nederste) del af fascia thoracolumbalis. Derudover kommer der supplerende fibdre fra den bagerste del af crista iliaca, fra de tre nederste ribben og fra angulus inferior scapulae(skulderbladets nederste vinkel) Muskelens fiberbundter konvergerer lateralt(væk fra kropsmidten), således at den øverste muskelkant er horizontal, medens den nederste er næsten vertikal. Musklen danner nederste del af aksillærfolden, snor sig rundt om m.teres major og hæfter med en flad sene på tuberculi minoris.

Mht. regionær hypertrofi er der ikke noget der tyder på at man kan styre hvilken del af en given muskel vokser.

Hvorfor ikke det? Ved at køre forskellige bevægbaner bruger du forskellige fibre.. Lats har vandrette og næsten lodrette fibre, samme med trapeziuz og delts...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Tak for Jeres svar.

Jeg har godt styr på det praktiske vedr. kalorie-over/underskud. Det vil helt sikkert hjælpe at smide et par kilo spæk - og jeg er netop igang med at cutte i anledning af sommerens komme.

Jeres svar giver lige anledning til et par follow-up questions:

- Hvilke øvelser vil primært aktivere de nederste (vandrette eller lodrette?) muskelfibre?

- Er der andre muskler (end lats) jeg med fordel kan træne for at fylde lidt masse på de markerede områder i siderne?

- Er der nogen med samme "problem", der har fundet en praktisk "løsning"

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

- Hvilke øvelser vil primært aktivere de nederste (vandrette eller lodrette?) muskelfibre?

Nederste vil så være de diagonale / lodrette.

Du skal lave nogle øvelser hvor du trækker oppe fra og ned, fx chins, træk til bryst med bredt greb.

Hvis du arbejde på horizontal plan vil du trække med de vandrette.

Det er nok meget firkantet stillet op, men mit bud ihvertfald...

Afhængigt af hæfteplaceringen på din rykstrækker E.spinae's nederste laterale del(kan ik lige huske hvad den hedder,) kunne den måske fylde lidt ud ;)

dvs lændeøvelser...

Link to comment
Share on other sites

- Hvilke øvelser vil primært aktivere de nederste (vandrette eller lodrette?) muskelfibre?

Nederste vil så være de diagonale / lodrette.

Du skal lave nogle øvelser hvor du trækker oppe fra og ned, fx chins, træk til bryst med bredt greb.

Jeg vil mene at chins med et smalt greb vil aktivere nederste del af Latissimus Dorsi en smule bedre pga. den større ROM som et smalt greb tillader ift. det brede greb. Det brede greb arbejder, som jeg ser det, mere på øverste del af L.Dorsi.

Devito>Hvorfor bredt greb til nederste del ?

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Oki - tak for jeres svar.

I første omgang får fedttabet højeste prioritet.

Jeg kører i forvejen chins og træk til bryst, så det vil jeg fortsætte med.

- Hvordan rammer jeg Serratus?

- Hvilke andre øvelser vil hjælpe til en "fuldere" ryg?

- Vil en større transversus hjælpe, eller ligger den "for dybt"?

På forhånd tak for hjælpen

Jeres hengivne

Krank :lol:

Link to comment
Share on other sites

- Hvordan rammer jeg Serratus?
Serratus anteriors eneste funktion er at abducere skulderbladene (dvs køre dem fra hinanden). Den bedste øvelse er bænkpres hvor du ligger med strakte arme, og så lige giver den en ekstra tand opad (så det er lige før dine skulderblade letter fra bænken). Det kan også gøres i en brystpres-maskine.

Desuden rammer man også serratus anterior en lille smule når man laver shrugs og kører "fremad" med skuldrene.

- Hvilke andre øvelser vil hjælpe til en "fuldere" ryg?

Tjah, chin-ups og træk til bryst ville nok også være mine foretrukne. Men du kan jo også supplere med lidt bent-over rows eller en-arms-rows. Måske en pulley row hvis du har mulighed for det.

- Vil en større transversus hjælpe, eller ligger den "for dybt"?

Man kan ikke se transversus, så det vil næppe have nogen kosmetisk effekt at træne den. Det eneste den bruges til er at trække maven ind mod rygsøjlen.

Edited by SpArKleZ
Link to comment
Share on other sites

en Arms-rowing..

Har fået min "vinge" til at vokse meget.. Og kan mærke at den bliver "længere" når jeg spænder den rækker den næsten helt ned til Hoften.. Det har virkelig lavet en forandring på det..

Har også en maskine i motions centeren hvor man trækker mod sig selv..

Link to comment
Share on other sites

Tak for Jeres svar.

Ud fra det I skriver, tror jeg Serratus får fred i første omgang..

en Arms-rowing..

Har fået min "vinge" til at vokse meget.. Og kan mærke at den bliver "længere" når jeg spænder den rækker den næsten helt ned til Hoften.. Det har virkelig lavet en forandring på det..

Yes - det må være noget i den dur jeg skal have fat på... Et par "lange" lats.

Hvordan udfører du een-arm-rows? I en maskine eller med håndvægte?

I forbindelse med chins mener jeg engang at have læst, at man evt. kan køre dem som "ladder". Jeg kan selvfølgelig ikke finde det igen...

Vil det sige man kører:

1 rep

2 reps

3 reps

4 reps

5 reps

6 reps

5 reps

4 reps

3 reps

2 reps

1 rep

?

Og i givet fald - har det nogen speciel god effekt

Jeg kører i øvrigt ogås pulley rows ved lejlighed.

Tak endnu engang...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt..

jeg bruger begge dele :)..

med hådnvægt: (den nederste på siden ( En arms-rowing

her

maskine: Kan ik lige finde en. Men det er en maskine hvor du sidder ned og "trækker" nogle stænger mod dig selv.

håber du kan bruge det til noget.. Ellers spørg igen :)

Link to comment
Share on other sites

forbindelse med chins mener jeg engang at have læst, at man evt. kan køre dem som "ladder". Jeg kan selvfølgelig ikke finde det igen...

Vil det sige man kører:

1 rep

2 reps

3 reps

4 reps

5 reps

6 reps

5 reps

4 reps

3 reps

2 reps

1 rep

?

Og i givet fald - har det nogen speciel god effekt

Jeg plejer at starte forfra ved 1 når jeg når max rep. mener også det er sådan Pavel beskriver det skal gøres.

The ladder gør, at du kommer til at kunne tage mange reps. i pågældende øvelse

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer at starte forfra ved 1 når jeg når max rep. mener også det er sådan Pavel beskriver det skal gøres.

The ladder gør, at du kommer til at kunne tage mange reps. i pågældende øvelse

okey, tak...

Men har det nogen speciel effekt i forbindelse med hypertrofi?

Eller vil en form for progressionsforløb være et bedre approach?

Og så skal jeg lige have slået fast en sidste gang:

Større Obliques vil IKKE udfylde det område hvor jeg mangler masse?

Jeg vedhæfter lige endnu et billede. Der hvor jeg har markeret med grønt, kan jeg mærke mit hofteben. Der befinder sig under ½ cm spæk uden på, så jeg har virkelig de sygeste hofter :lol:

Obliques'ne ligger ikke OVER hoftebenene? Jeg har studeret utallige anatomitegninger, men kan ikke blive klog på det..

mvh. kranken2004 :)

post-10-1084523102.jpg

Edited by Kranken
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu altså påstå at træning af obliques vil have en effekt, da der er lodrette fibre fra ribbenene ned til hoftekanten, og det er det område du vil fylde ud...... Ikke :unsure: Det er dem der laver den fold der kaldes atletlommer.

Derudover vil alle øvelser der sætter store krav til muskelkorsettet hjælpe, såsom dødløft og squat.

Mvh Buc

Edited by Buc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share