Digital camera


LOTTE
 Share

Recommended Posts

Jeg ville kigge efter et af de store mærker som Canon, Olympus, Nikon eller måske Fuji. Nogle af de mindre kameramærker er også ok, men det et lotteri hvis man ikke kan få det på prøve et par dage.

Til almindelig brug ville jeg satse på 3-4MPixel, det giver nogle rigtig flotte print i A4 størrelse.

Sørg for at tjekke prisen på edbpriser.dk , der er ofte mere end 1000kr at spare i forhold til merlin og fona.

Du skal også huske at kigge på hvor stort hukommelseskortet er, ofte følger der kun et 16MB kort med og det er der ikke meget sjov ved, medmindre du altid har en bærbar computer med dig. Så undersøg hvad et 64 eller 128MB hukommelseskort koster inden du køber kameraet nogle typer hukommelseskort er meget dyrer end andre.

Nogle kameraer kan kører på almindelige batterier og det er en stor fordel hvis man skal på ferie eller løber tør for strøm til tante annas 50'års fødselsdag.

Du kan også chekke anmeldelser af kameraer på akamera.dk

Håber det hjælper

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige givet min kone et HP 635

Det var på tilbud for 1000,- kr.

Og hvad får man så for de penge:

Et lækkert lille kamera, let at bruge og det tager rigtig gode billeder.

Det kan også tage videoklip.

Der var ikke opladelige batterier med, men det bruger almindelig runde AA

batterier, så vi købte 4 opladelige for 80 kr,

Der sidder 2 i, og så er der 2 ekstra at skifte ud med.

Det findes i en udgave 735, til ca 1400,- kr.

Så har det flere megapixels til forstørrelse og til at billederne alligevel skal

gøres mindre inden de bruges på PC eller sendes i en mail :)

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Hold dig langt væk fra HP kameraer. De sluger mere strøm end man kan følge med til.  :(

Gør alle kameraer ikke det, hvis man bruger displayet bagpå ?

Jeg synes nu godt man kan følge med, for de er lette at skifte :)

Og derfor er det en fordel at de bruger 2 AA batterier, for så er det ingen sag

at have 2 ekstra opladede i tasken, og evt 2 Alkaline batterier i reserve.

Mange andre kameraer bruger specielle batterier, der er dyre,

hvis man skal have et i reserve.

Husk at købe ekstra batterier på 2000 mAh eller endnu bedre 2500 mAh.

4 stk 2000 mAh batterier fås hos harald Nyborg for 80 kr.

Men så skal man have en lader i forvejen.

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Hej Lotte

Først og fremmest skal du finde ud af hvad der er vigtigst for dig. Jeg var længe om at købe digitalkamera fordi jeg synes det var møgirriterende at mange kameraer tager billedet med en lille forsinkelse efter man trykker på udløseren. Desuden ville jeg gerne have et lille kompakt kamera med god automatik (er ikke kameranørd ;) ). Mange kamera'er er ret store, og det duer bare ikke hvis man skal have det med i lommen en tur i skoven. Jeg er meget glad for mit kamera, som tager billeder af god kvalitet og holder strøm længe (specialbatteri). LCD-skærmen bagpå er ret brugbar både i stærkt og svagt lys, for du kan indstille den efter behov. Det er hurtigt til at lagre billeder, så man skal ikke vente før man kan tage nye billeder. Mit kamera er et Konica Revio

Men find ud af hvad der er vigtigt for dig og hvor meget du vil give for kameraet. Få flere demonstreret godt i en fotoforretning og prøv det selv, naviger rundt i menu'erne for nogle er ret indviklede og så er det nemmere at have spurgt sig for i forretningen.

Held og lykke med at finde et godt kamera, der passer til dit behov :)

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have et RIGTIGT godt kamera for pengene, så få fat i et Olympus Mju 300 /eller 400...Jeg er i hvert fald ALT for glad for mit, det leverer perfekte billeder...

Tip: Hold dig endelig fra Sony's, i hvert fald 75'eren, som er ELENDIGT ;)

Link to comment
Share on other sites

Er der normalt selvudløser på digitalcameraer?

Ja. :)

Jeg kan varmt anbefale Canon Ixus-modellerne - specielt de nyere. Vi har et IXUS II, og det er rigtig lækkert. Eneste minus er, at der kun er 2 x optisk zoom (glem alt om digital zoom).

Link to comment
Share on other sites

Hmmm de fleste af kameraer har en MB på max 16 i prisklassen under 2.000 kr. Og så vidt jeg kan se koster det omkring +500 kr. at få det opgraderet til ca. 64 MB. Så hvor vigtigt er det egentlig med en god hukommelse? Nu er jeg overhovedet ikke inde i det, men hvor sådan rent praktisk hvad svare 16 MB så til?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm de fleste af kameraer har en MB på max 16 i prisklassen under 2.000 kr. Og så vidt jeg kan se koster det omkring +500 kr. at få det opgraderet til ca. 64 MB. Så hvor vigtigt er det egentlig med en god hukommelse? Nu er jeg overhovedet ikke inde i det, men hvor sådan rent praktisk hvad svare 16 MB så til?

mere hukommelse = flere billeder

Et 5 MegaPixel billede gemt ved medium kvalitet kan nemt fylde over 1 MB, dvs der kan kun være cirka 16 billeder på et 16MB kort.

Link to comment
Share on other sites

Det er noget af en jungle at få et godt digitalkamera.

Det kommer meget an på hvad du skal bruge det til. Som eksempel kan jeg sige at vi har ca. 10 forskellige digitale kameraer her på min gang (kollegium). Vi tager typisk billeder når vi er mega stive og det er mørkt. Kameraerne svinger mellem 800 kr og 6000+. Hvilket kamera tror du der tager de bedste fuldemandsbilleder (dvs. betjent af en stiv person og dårlig belysning) ? Ja det til 800 kr.

Der er 2 på gangen der har Kodak kameraer og de virker åbenbart bedst med de betingelser vi giver dem. Det ene er Kodak CX6200 (det til 800 kr) og det andet er lidt ældre. Typisk for de dyrere kameraer gælder at de har optisk zoom, fancy fokus der afhænger af hvor længe man holder releaseren nede og andre features. Nogle af billederne bliver gode, men mange bliver uskarpe eller mørke. Det billige kamera har ingen zoom eller andet gejl og tager billeder med samme skarphed hver gang (lader det til). Jeg er ikke i tvivl om at man kan tage bedre billeder med de dyrere kameraer, men man skal altså også være ædru nok til at tænk og bruge det rigtigt.

Du skal også være opmærksom på at megapixels ikke betyder alt. Mange kameraer kører med en chip der ikke yder antallet af pixels retfærdighed. Antallet af Mpixels siger mest noget om hvor meget billedet fylder. Haves 2 kameraer hver med samme chip, men det ene er et 1Mpixel kamera og det andet er et 4Mpixel kamera, så betyder det at 4 pixels i det 'store' kamera får samme farve som 1 pixel i det 'lille' kamera. Så simpelt er det nu ikke helt, men det giver lidt ide om det. Desværre er det lidt en gråzone, for mange har ingen anelse om hvilken chip der sidder i et givent kamera.

"In the consumer market, which Dalsa does not target, 5-megapixel cameras often use the same size CCD as a 3-megapixel camera. More pixels are simply crammed onto the same-size chip."

Taget fra: http://www.space.com/businesstechnology/te...wed_040114.html

hvor man også kan læse at Mars rover kun bruger et 1Mpixel kamera, men har en usædvanlig god CCD chip og nogle super linser.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Sidste år købte jeg et Olympus uz c-720.

Det er jeg meget glad for, det har kun 3M pixels, men det er mere en nok til mig.

Det skal siges at det har 8x optisk zoom, det er for fedt.

Jeg ville aldrig købe et med kun 3 gange zoom. Digital zoom kan man lige så godt gøre hjemme på pc'en.

Mit har også 3x digitalt zoom, når jeg bruger bægge er der 24x zoom, man kommer meget tæt på, men det ødelægger billederne.

god jagt.

Brian

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige købt et enormt lækkert Canon Powershot A75 for et par uger siden og det kan VARMT anbefales, hvis man altså har omkring 4000kr at bruge. Selve kameraet koster godt nok "kun" omkring 2500kr, men det bruger 4 stk. AA batterier, så det er en god idé at investere i en intelligent oplader og et sæt ekstra genopladelige batterier. Hertil kommer et større RAM-kort, da det der følger med kun er på 32 mb.

Review: http://www.dpreview.com/news/0402/04020905canona75.asp

Sådan meget generelt vil jeg desuden tilslutte mig, at man bør vælge et af de mærker, der er hovedsageligt beskæftiger og altid har beskæftiget sig med kameraer. Altså Canon, Nikon, Minolta eller lign. Så går man sjældent galt i byen.

Edited by Berg19
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share