Bedste DB triceps øvelse?


Sidious
 Share

Recommended Posts

Hvad er den mest effektive DB øvelse til triceps? PT kører jeg One arm triceps extension, men ville lige være sikker på at jeg også får det mest optimale ud af den. Så hvis i har bedre alternative, så sig frem.

Hvis du spørger mig er lige netop den øvelse+tricep kickback nogle af de dårligste øvelser du kan lave.

Alt for meget balancemoment hvor du bedre kan trykke igennem i øvelser hvor du kan bruge 2 arme. Desuden trækker den uforholdsvis meget i bunden (modstand) og lkan være hård ved albuen.

Kører du udelukkende dumbelsl synes jeg skulderpress foran er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bedste DB Triceps øvelser er:

Tate Press (Incline eller flad)

Lying Triceps Extension

Kickbacks er spild af tid, kun en meget kort del af ROMen der er egenlig effektiv. Det kunne så forsvares hvis man benyttede tunge vægte, men det kan man ikke engang. <_<

Link to comment
Share on other sites

Clorious:

Dumbbell One Arm Triceps Extension er den bedste tricepsøvelse for maksimal muskelvækst.

I tilfælde af, at man kun må vælge én triceps-øvelse, vil jeg være mere tilbøjelig til at give 1. pladsen til "dips" - denne øvelse træner alle triceps' hoveder, hvilket ikke kan siges om "Dumbbell One Arm Triceps Extension".

Kan du begrunde yderligere hvorfor "Dumbbell One Arm Triceps Extension" er så effektiv til maksimal muskelvækst?

Link to comment
Share on other sites

ptpoul:

Der er ikke nogen øvelse der er den mest effektive...

Selv den der er den mest effektive vil med tiden miste sin effektivitet...

Til ovenstående kommentar ville en sand HST mand udbryde, "det er et spørgsmål om strategisk dekonditionering (SD)". Desuden er det vel de færreste, som smider squat, dødløft og bænkpres på træningsmødningen, fordi de har benyttet sig af disse øvelser over en årrække.

Link to comment
Share on other sites

Kan du begrunde yderligere hvorfor "Dumbbell One Arm Triceps Extension" er så effektiv til maksimal muskelvækst?

Dumbbell One Arm Triceps Extension er så god, fordi det er den tricepsøvelse, der giver bedst stræk over triceps. Det vil en "sand HST mand" påskønne ;)

Dips er rent biomekanisk ikke nogen særlig god øvelse for hverken styrke eller hypertrofi i bryst, skulder eller triceps.

Link to comment
Share on other sites

Clorious:

Jeg bemærker, at du til lejligheden, pludselig fremhæver strækket over musklen, som det afgørende for hypertrofi-responset. Du har helt ret i at "stræk over musklen" er sød musik i HST folks ører, men vi kan sikkert også hurtigt blive enige om, at det ikke er den eneste væsentlige faktor for muskelvækst.

Mht. biomekanikken, så forekommer det mig ikke som en uvæsenlig detalje, at samtlige triceps hoveder aktiveres ved "dips", men ikke "Dumbbell One Arm Triceps Extension". Desuden giver "dips" mulighed for at smække en masse ekstra kilo mellem benene og køre tungt - det er en del sværere at jonglere med en tung hångvægt bag nakken.

Det værste ved "dips" er i mine øjne skadespotentialet.

Link to comment
Share on other sites

Til ovenstående kommentar ville en sand HST mand udbryde, "det er et spørgsmål om strategisk dekonditionering (SD)". Desuden er det vel de færreste, som smider squat, dødløft og bænkpres på træningsmødningen, fordi de har benyttet sig af disse øvelser over en årrække.

Touché

Nu tog jeg ikke alverdens variable med så som dekonditionering osv..

Men der er mindst lige så effektive alternativer selv til "hellige" øvelser så som død, squat og bænk!!

(sagde han lige hvad jeg tror han sagde??? :freaked:).

Dødløft kan køres stående på en skive for længere rom, eller omvendt fra pins for kortere rom.

Goodmornings eller zercher squats vil være værdige alternativer, ligesom en sumo død eller romanian deadlift heller ikke er at fornægte.

Squats: front squats, safety bar squat, olympic squat, powerlifter squat, box squat, hip belt squats.

Bænkpres: decline, incline, dips, close grip: incline, decline, regular. Evt floor presses.

Der er mange varianter, der med fordel kan benyttes, som alt efter styrker/svagheder for den enkelte, kan være endnu bedre end de øvelser du foreslår.

Jeg har i flere tråde plæderet for, at andre variable end lige nyt øvelsesvalg, måske er bedre at manipulere, hvis målet er hypertrofi (jeg gætter på det er det der er formålet i det oprindelige spørgsmål).

Men jeg ville med mit svar pointere at der ikke findes noget universelt svar der gælder for alle, og den enkeltes fysiologi vil ændre sig, bla. i respons til "vidunderøvelsen".

Så det der tidligere var optimalt ikke længere vil være lige så effektivt.

F.eks. vil man få sticking points i relation til sit øvelsesvalg. Vil opleve en ensidig belastning fra at benytte de samme øvelser konstant (her tænker jeg på bindevæv/ledbrusk).

Det mentale spiller også ind og kan også have sin effekt på præstationen => muskeltilvæksten.

Husk nu også at den dekonditionering der sker i HST ikke er komplet. Den er et kompromis mellem at dekonditionere så meget som muligt, og tabe så lidt masse som muligt.

Dvs. der vil ske en cummulativ tilpasning til de enkelte øvelser, der selv i et HST system vil mindske effektiviteten af enkelte øvelser.

Hvis ikke dette var tilfældet ville begyndere og erfarne inden for HST operere med samme volumen for at opnå samme mikrotrauma. Doms ville også være det samme (da doms relateres ti mikrotrauma).

Selv i HST ser man at mere erfarne benytter sig af en lidt forhøjet volumen. Denne øgede volumen/mindskede doms må ses som et tegn på at øvelsen ikke er lige så "effektiv" længere.

Vi kan sagtens diskutere fordele/ulemper ved enkelte øvelser. Men nogen bedste/værste øvelse finder vi aldrig...

Nu er jeg også mere wsb mand end hst mand, selvom begge systemer er vældigt effektive hver for sig :tongue:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Kan du begrunde yderligere hvorfor "Dumbbell One Arm Triceps Extension" er så effektiv til maksimal muskelvækst?

Dumbbell One Arm Triceps Extension er så god, fordi det er den tricepsøvelse, der giver bedst stræk over triceps. Det vil en "sand HST mand" påskønne ;)

Dips er rent biomekanisk ikke nogen særlig god øvelse for hverken styrke eller hypertrofi i bryst, skulder eller triceps.

Teori og praksis støder hovedkuls sammen her.

One arm hvad som helst vil være en dårligere triceps øvelse end dips, pullover (& press) eller closegrip BP, hvor man bruger begge arme. Den løftede vægt ift hvad man kan løfte på de andre øvelser er simpelthen for lav til at den giver det helt store hypertrofirespons.

Hvis man endelig skal lave en dumbbellextension, så brug begge arme.

Link to comment
Share on other sites

Julle11:

Med al respekt for din læseiver, har du så overhovedet læst de andre indlæg i tråden?

"Dips" er jo netop hvad de seneste indlæg beskæftiger sig med.

Crawdaddy:

Enig i dine overvejelser.

ptpoul:

Jeg er da fuldstændig enig i, at man med held kan benytte mange nyttige variationer over de klassiske basisøvelser - og i parentes bemærket, så opnår man uden tvivl også de bedste resultater ved engang i mellem at varierer ens øvelser - men hvis vi vender tilbage til den oprindelig udfordring, nemlig kun at vælge én triceps-øvelse, så vil jeg stadig mene at "dips" er en vinder.

I praksis vil de fleste selvfølgelig udskifte deres øvelser fra tid til anden.

Vi kan sagtens diskutere fordele/ulemper ved enkelte øvelser. Men nogen bedste/værste øvelse finder vi aldrig...

Jo jo jo! :) Om ikke andet kan vi i hvert fald hurtigt finde nogle "værste" øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Kan du begrunde yderligere hvorfor "Dumbbell One Arm Triceps Extension" er så effektiv til maksimal muskelvækst?

Dumbbell One Arm Triceps Extension er så god, fordi det er den tricepsøvelse, der giver bedst stræk over triceps. Det vil en "sand HST mand" påskønne ;)

Dips er rent biomekanisk ikke nogen særlig god øvelse for hverken styrke eller hypertrofi i bryst, skulder eller triceps.

dips er da ellers den øvelse der giver mest stræk på skulderen ;)

(og nogen gange for meget endda)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

o jo jo!  Om ikke andet kan vi i hvert fald hurtigt finde nogle "værste" øvelser.

:bigsmile:

Hmm. min pointe var jo bare at man ikke kan finde en bedste øvelse for alle hele tiden. Og nu bliver i alle bare sure :weeping: ;)

Incline dumbell extensions syntes jeg er god pga. det gode kompromis imellem hvor meget vægt man kan benytte sig af og strækket/bevægeudslaget for triceps.

Stående overhead extension med begge hænder på håndvægten har også givet mig fantastiske resultater. Enhånds har aldrig givet mig en hujende hatfis :thumb_down:

:4offtopic:

Grundlæggende set mener jeg dog at der er langt flere effektive øvelser for triceps med stænger end med håndvægte...

Jm presses, close grip benches, french presses, incline french presses, frenchpresses på gulv (prøv dem før din nabo, pausen på gulvet giver dig starting strength og ubærlig doms :D).

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

For at dreje debatten lidt væk fra det oprindelige, så er lidt forvirret over forskellen i JM pres og close-grip beænkpres. Som jeg forstår det, så er CG bænkpres med lidt bredere greb en JM pres, og vægten sænkes helt ned til brystet i CG bænkpres, mens den stoppes 10-15 cm over brystet i JM pres.

Er det korrekt?

Link to comment
Share on other sites

dips er da ellers den øvelse der giver mest stræk på skulderen 

(og nogen gange for meget endda)

Det har du jo selvfølgelig ret i sas. Der er vist dummeslag til mig.

Dips er en god massebygger for forsiden af skuldren, men jeg mener nu stadig at værdien af dips er stærkt overvurderet for bryst og triceps. Argumentet med, at det er en god øvelse, fordi man kan benytte meget vægt holder ikke. Dips er en øvelse hvor triceps bringes i en position hvor den mulige kraftudvikling begrænses. Selvom man bruger meget vægt så arbejder triceps hårdere i diverse andre tricepsøvelser med lavere vægt.

Link to comment
Share on other sites

dips er da ellers den øvelse der giver mest stræk på skulderen 

(og nogen gange for meget endda)

Det har du jo selvfølgelig ret i sas. Der er vist dummeslag til mig.

Dips er en god massebygger for forsiden af skuldren, men jeg mener nu stadig at værdien af dips er stærkt overvurderet for bryst og triceps. Argumentet med, at det er en god øvelse, fordi man kan benytte meget vægt holder ikke. Dips er en øvelse hvor triceps bringes i en position hvor den mulige kraftudvikling begrænses. Selvom man bruger meget vægt så arbejder triceps hårdere i diverse andre tricepsøvelser med lavere vægt.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om dips er god for skulderen, det var mest fordi det lige sprang i øjnene, at der var en uoverenstemmelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share