10 Spørgsmål om vægttab....


BlackGoose
 Share

Recommended Posts

Hej I glade motionsfolk

Jeg er en mand, som stadigvæk vejer for meget. Jeg har påbegyndt en slankekur igennem De Danske Vægtkonsulenter og har lagt mit liv totalt om. På 5 mdr. har jeg tabt ca. 35 kilo, og jeg er stadigvæk opsat på og super klar til at smide en masse kg mere. Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg ikke rigtigt kan finde svar på herinde: Derfor spørger jeg, om der er en eller flere venlige sjæle, der kan hjælpe mig……

1. Jeg træner hver dag 25 km. på en kondicykel…. Er der nogle spc. Måder, jeg kan optimere denne cykeltur, så den giver den optimale fedtforbrænding.? Evt. forslag til træningsmetoder modtages gerne tak……

2. Jeg træner et sted, hvor der er mange, som drikker proteintilskud i forbindelse med deres træning. Kan jeg med fordel gøre det samme? Og hvor meget må man så drikke, når man stadigvæk vil/skal tabe sig? Eller skal jeg glemme alt om det, indtil jeg har tabt det, jeg skal tabe mig?

3. Jeg vægttræner også, men er ikke helt klar over, hvordan jeg gør min vægttræning til fedt- forbrændingstræning og ikke så meget muskeltræning ( er sku stor nok, som jeg er…..)

4. Jeg fik for nylig et urinsyregigtanfald, og har svært ved at se, hvordan det kan lade sig gøre, når jeg slet ikke spiser eller drikker usundt. (Var hos lægen, som siger, at det kan man godt få, når man faster/slanker sig…Er der nogle, som har viden om det……?

5. Han sagde også, at man nedbryder muskelmasse, hvis man ikke får de proteiner, man skal have. Og det kan godt give nerver i klemme og give smerter og faktisk gøre det umuligt at kunne gennemføre sin træning…er dette rigtigt …?

6. Jeg har hørt, at der er spc. proteindrikke til folk, som gerne vil tabe sig, er dette rigtigt.? Og hvis det er, hvad er det lige, det gør for folk, som vil tabe sig….?

7. Har lige oplevet en periode, hvor det er gået lidt i stå med at tabe sig: Gået fra et gennemsnit på 2,3 kg. pr uge ned til ca. 600 gr. (højeste vægttab på en uge var 3,4 kg, laveste 600gr.) om ugen. Hvordan kickstarter man sin fedtforbrænding igen..? ( Er der spc. træning, jeg kan lave, eller noget jeg kan spise?) Jeg er godt klar over, at det rigtige er at smide ca. 500 gr. pr uge, men med min størrelse (er gået fra 163,7 til 128,5) så jeg mener, at der må være mere at give af, før det begynder at gå langsomt?

8. Hvordan får jeg min hud til at følge med……….? Vil helst ikke ligne en harmonika, når jeg er færdig? - Har hørt at fiskeolie samt lever er vejen frem, men er det rigtigt?

9. Er der nogle, som ligger inde med træningsprogrammer for folk, som gerne vil tabe sig, så vil jeg rigtig gerne ha en kopi af dette, da jeg som sagt er så klar på at nå mine mål……..

10. Hvis der er nogle, som har nogle tips og gode ideer til vægttab, så lad mig gerne høre det.

Med venlig hilsen

Martin / BlackGoose

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackgoose.

Først og fremmest TILLYKKE med det flotte vægttab :4thumbup:

1. Har du overvejet at gå til spinning, da der er meget mere varierende øvelser og derfor også giver en bedre forbrændning.

2. Jeg synted at du skal holde dig fra protein ved. vægttab, hold dig til det du har lært og brug det :D

3. Det er en gode ide at vægttræne lidt, men jeg vil forslå at bruge tid på kondi træning, såsom cykle, løbe, gå og svømning.

4. Jeg har under mit vægttab døjet med at jeg følte mig svimmel og utilpas. Jeg kender ikke noget til syregigtanfald, så der kan jeg ikke give noget råd :(

5. Du har brug for mange proteiner når du træner derfor vil jeg foreslå dig at vente med den hådre træning til at du er ved at have nået din mpl ved. vægten.

6. Ja der findes mange forskellige ting til folk som vil tabe sig. Jeg har klaret mig uden, og jeg vil foreslå dig at gøre det sammen.

7. Jeg har selv oplevet op og nedture, de skal komme og de styrker dig.. husk det. Det skal nok komme igang igen, men du kan prøve at gå i din lokale matas og købe eddike-piller da de faktisk hjælper maven med at forbrænde maden bedre, og husk nu at drikke masser af vand.

8. Du kan samtig med eddike købet også overveje at købe nogle creme, der findes nogle der hjælper mod løs hud. Men husk at såstor vægttab godt kan ende med en hudopstramning, jeg har selv overvejet det, og der er ikke noget ivejen med sådan en operation.. foruden prisen <_< (Læs min tråd om hudopstramning her)

9. Jeg har også selv ledt efter programmer, men er fundet frem til at det allerbedste er selv at lave et selv om det kan tage tid...

10. Tjaa gode råd.. som sagt vand hjælper maven med at trække sig sammen og givet noget mætheds fornemmelse. Ellers skal du bare forsætte som du har gjort indtil nu, det er sku flot det du har nået.

Ellers skriv hvis du har noget andet, kan sikker nogle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Flot med dit vægttab. Keep up the good work!!!!!!

1. Jeg træner hver dag 25 km. på en kondicykel…. Er der nogle spc. Måder, jeg kan optimere denne cykeltur, så den giver den optimale fedtforbrænding.? Evt. forslag til træningsmetoder modtages gerne tak……
Hul i fedtforbrænding!!! Det handler om at forbrænde kcal. er du i underskud af kcal over tid vil du tabe dig.

Nå spørgsmålet: Lav noget intervaltræning. Hvis du søger på "hiit" vil du få mange forslag.

Hvad med spinning? TIlbyder de ikke det der hvor du træner? Altid lidt sjovere med selskab :D

2. Jeg træner et sted, hvor der er mange, som drikker proteintilskud i forbindelse med deres træning. Kan jeg med fordel gøre det samme? Og hvor meget må man så drikke, når man stadigvæk vil/skal tabe sig? Eller skal jeg glemme alt om det, indtil jeg har tabt det, jeg skal tabe mig?

Der er maaaange kcal i en protein shake. Det er yderst vigtigt at du får både kulhydrater og protein hurtigt efter din træning. Jeg ville forslå at tage et stykke frugt og et par madder med kødpålæg med.

Dette skal indtages så hurtigt som muligt efter træning. Spis inden du har gået i bad/skiftet.

Protein shakes er bare for kcal tætte. Husk du skal tabe dig...

3. Jeg vægttræner også, men er ikke helt klar over, hvordan jeg gør min vægttræning til fedt- forbrændingstræning og ikke så meget muskeltræning ( er sku stor nok, som jeg er…..)
Ville du stege en bøf på et rivejern???

Vægttræning er et ineffektivt værktøj til at forbrænde kcal med.

Hvis er meget overvægtig aner du ikke hvor meget muskulatur du har "neden under", derfor skal du ikke droppe vægttræningen.

Husk også at jo lavere ned du kommer i vægt, jo mere muskel vil du tabe sammen med dit fedt!!!

Jeg har set alt alt for mange tabe sig meget og ligne møg fordi de ikke trænede deres muskulatur!

4. Jeg fik for nylig et urinsyregigtanfald, og har svært ved at se, hvordan det kan lade sig gøre, når jeg slet ikke spiser eller drikker usundt. (Var hos lægen, som siger, at det kan man godt få, når man faster/slanker sig…Er der nogle, som har viden om det……?

Det høje protein indtag der er i forbindelse med De Danske Vægtkonsulenters diæt kan have en effekt på dette.

Prøv at tale med dem, de burde have viden på dette område.

5. Han sagde også, at man nedbryder muskelmasse, hvis man ikke får de proteiner, man skal have. Og det kan godt give nerver i klemme og give smerter og faktisk gøre det umuligt at kunne gennemføre sin træning…er dette rigtigt …
Aehm.. Han tager tingene ud i ekstremer som er meget sjældne (anorexi og hungersnød).

Denne udtalelse viser at din læge har lært sin teori udenad uden at have fattet en skid. Jeg ved godt det er en meget kontant melding, men enhver læge der afskrækker deres overvægtige patienter fra at tabe sig og dyrke motion, skulle miste deres ret til at praktisere.

Dette er et godt tidspunkt at skifte læge!!!

Drastisk? Ja men manden er inkompetent.

Desuden hvis du følger De Danske Vægtkonsulenters råd, får du som sagt en del protein, så det er ikke et problem for dig!

6. Jeg har hørt, at der er spc. proteindrikke til folk, som gerne vil tabe sig, er dette rigtigt.? Og hvis det er, hvad er det lige, det gør for folk, som vil tabe sig….?

Du kan desværre ikke købe dig til dit mål. Det er meget tillokkende at tro kosttilskud vil løse dit problem, men det eneste der vil blive tyndere er din tegnebog.

Sund kost er vejen frem. Rigtig mad mætter mere, indeholder mere næring, og er billigere.

8. Hvordan får jeg min hud til at følge med……….? Vil helst ikke ligne en harmonika, når jeg er færdig? - Har hørt at fiskeolie samt lever er vejen frem, men er det rigtigt?
Aner det ikke. Jeg tror desværre der er risiko for at den ikke kan følge med.

Men det kan være der er nogen der har et par tips?

10. Hvis der er nogle, som har nogle tips og gode ideer til vægttab, så lad mig gerne høre det.

Hvis du følger De Danske Vægtkonsulenters er du i gode hænder.

Eneste tips er: hårdt arbejde, disciplin og regelmæssighed. Det er derfor det er så svært for folk at tabe sig i almindelighed.

Mht. træningen skal du fokusere på at forbedre din kondition og styrke.

Hvis du får bedre kondition og styrke vil du altid komme til at se bedre ud!

Sæt dig evt. et mål.

Det kunne være at køre sjælland rundt på cykel, eller at deltage i et ½marathon.

Det vil hjælpe dig med at holde dig fokuseret.

Efter hånden som du kommer ned i vægt glem vægten og fokuser på fedt% istedet. Der er mange måder at måle denne på. Check forsiden for artikle på området :D

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Ups træningsprogrammer...

Mht vægttræningen skal det ikke tage for lang tid. Brug energien og tiden på kondi istedet.

Der er en de begynderprogrammer på forsiden. Bare klø på med at øge vægten gradvist så kører den.

Mht. kondi træning. Ja så læs mine råd. mht konditræning.

Husk blot hiit og spinning er hårdt! 2-3gange ugentligt når du er på diæt ellers risikerer du at brænde ud..

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.

Allerførst så tillykke med dit flotte vægttab ! :4thumbup:

1. Reelt set så er der ikke noget der hedder fedtforbrændingszonen. Jo hårdere træning, jo flere kcal. får du brændt af. Spinning er godt ! Læs evt. artiklen om Arne på forsiden.

2. Burde ikke være nødvendigt for dig.

3. Reelt set så bevirker din vægttræning, at du vedligeholder dine muskler. Når du kører med et lavt indtag, kan du komme så langt ned i indtag så kroppen begynder at 'æde' dine muskler. Fortsæt med din vægttræning.

4. Pas !

5. Pas !

6. ??? Aldrig hørt om det.

7. Cardio (Konditionstræning: F. eks. Spinning, løb, crosstrainer, romaskine osv.)

8. Begræns dit vægttab ! Jeg har smidt 22 kg. på en 26-27 uger & har ikke problemer med slap hud. Når jeg passer min kost, vejer jeg mig dagligt, netop for at undgå KÆMPE vægttab.

9. Cardio (konditionstræning)

10. Jeg ville måske prøve at holde et vægttab på 500-1000 g. pr. uge. Det kan 'redde' dig fra at skulle have fjernet overflødigt maveskind når du er færdig. Jeg startede selv på DDV, men har reguleret den lidt for at få kcal nok ! I Gamma's log har jeg postet en formel til beregning af BMR (Kcal. behov). Du kan evt. prøve at regne dit BMR ud, og taste din mad ind i Krop & kost fra AllNatural. Det BMR tal du får, er en rettesnor ! Men optimalt så skal du ligge 500 kcal. under dit ligevægtsindtag (den mængde energi du kan indtage & stadig holde vægten)

Er du meget træt ??? Det kan være et tegn på at du får for få kcal.

Velkommen i klubben af vægttabere :bigsmile:

P.S. Du er IKKE begyndt på en slankekur ! Du er igang med en livsstilsomlægning.

Slankekur=midlertidig, livsstilsomlægning=for livet i et eller andet omfang :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Ville lige nævne at der kører noget i tossekassen på DR2 nu(Hvor gamle kan vi blive):

I en Biosphære kunne forskerne kun producere mad nok til at folk fik 1800 kcal/dag, 'som ikke er meget'. Med DDV var jeg under 1300 kcal/dag ! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Ville lige nævne at der kører noget i tossekassen på DR2 nu(Hvor gamle kan vi blive):

I en Biosphære kunne forskerne kun producere mad nok til at folk fik 1800 kcal/dag, 'som ikke er meget'. Med DDV var jeg under 1300 kcal/dag ! :blink:

1300 kcal/dag? Jeg ville helt seriøst dø :lol:

Jeg kan skære ca. 500 g om ugen ved 1800 kcal/dag. Jeg sover allerede en del, så hvis jeg spiste meget mindre ville jeg gå i hi.

Link to comment
Share on other sites

ptpoul --> Du glemte at svære på nr. 7!

Damn... Jeg undskylder mit sjuskede overfladiske svar.

Jeg er ked af at jeg ikke kommer med nogle hjælpsomme svar ;)

Spøg til side: en optimering af de andre faktorer vil afhjælpe problemet.

Helt grundlæggende er sådanne problemer komplekse og mange faktorer kan spille ind.

Stress, mangelproblemer (spis dine vitaminer)!

Manglende ærlighed over for sig selv.. Alt skal der føres regnskab med! Jeg bruger selv et regneark tildette formål. Mit personlige mål er dog det omvendte

Hvis man ser på mere komplekse sider af sagen, kan det være at du på trods af din relativt store kropsvægt allerede har fået bremset din forbrænding.

Den mere effektive træning skulle gerne hjælpe på dette. Hvis dette ikke fungerer (prøv først de ovenstående råd) kan du forsøge at kickstarte din forbrænding ved at tillade dig selv et "snydemåltid" om ugen.

Sørge for at få fedt nok i din kost. Ved at fastholde energiindtag (kcal) men øge andelen af kcal fra fedt til 30% (for at undgå dine hormonniveauer falder for drastisk).

Vitamin D + kalk kan have en påvirkning af din forbrænding, så spis din youghurt/drik din mælk/spis kaltabletter + kom ud i solen (kroppen producerer vitamin d hvis man får sollys nok).

Eddike sammen med dine kulhydrat rige måltider kan evt. hjælpe på både optagelsen af kulhydrat og leptin nieveauer (leptin er et hormon der påvirker forbrændingen).

Indtag simelthen 2-4cl. eddike sammen med de kulhydratrige måtider (kom eddike/citron/lime på dine grøntsager).

Det er også væsentligt at du får sovet nok. Sørg for at have et mørkt soveværelse og at få dine 7-8 timer hver nat.

Hvis du har søvnproblemer, sukkertrang og moderat depression kan der være visse kosttilskud der kan hjælpe dig. PM migom dette emne.

Hver i sær hjælper disse råd en smule, til sammen gør de dig sundere og slankere.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

ptpoul --> Du glemte at svære på nr. 7!

Damn... Jeg undskylder mit sjuskede overfladiske svar.

Jeg er ked af at jeg ikke kommer med nogle hjælpsomme svar ;)

Ja! Alle dine andre svar er jo lissom helt ubrugelige når du ikk svarer på nr. 7!! :lol:

Damn... Jeg undskylder mit sjuskede overfladiske svar.

Jeg er ked af at jeg ikke kommer med nogle hjælpsomme svar ;)

:devil: Dette betyder krig :2revolver: :chicken: :uzi:

:lol:

---

Da mod has fixed da quotes B)

Husk der skal være lige mange "start-quote" tegn som "slut-quote" tegn

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share