Sign in to follow this  
MusenGrisen

hvilke motion er mest effektiv?

Recommended Posts

Hvis jeg nu lægger min kost om og begynder at løbe hver anden dag, burde jeg så ikke godt kunne tabe de 7 kilo lidt hurtigere ?

Jeg mener jeg gik ved de danske vægtkonsulenter, og der tabte jeg 2,4 på en uge, og det var kun på grund af kost onlægning.

Men dem tog jeg selvfølgelig på igen :(

det der går hurtigt kommer hurtigt tilbage igen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, lidt pudsigt at du i et og samme indlæg erkender at det der går hurtigt kommer hurtigt igen, og alligevel vil tabe dig hurtigt.

Dit spørgsmål er dog lidt svært at svare på. Kostomlægning er et vidt begreb, og du skriver ikke noget om hvor meget du planlægger at løbe. Svaret er derfor "det kommer an på......"

Share this post


Link to post
Share on other sites

7 kilo - det skulle nu ikk være så svært at rende fra... Blot lidt omtanke med hensyn til kosten og lidt mere motion - for mit vedkommende er dagli' motion det bedste... Jeg læste nu også i en artikel her på siden at 6x30 min træning om ugen er bedre end 3x60 min træning - jeg er enig...

Men den artikel har du nok også været forbi - ellers er der en masse godt at finde i de artikler ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MusenGrisen

Hvis jeg nu lægger min kost om og begynder at løbe hver anden dag, burde jeg så ikke godt kunne tabe de 7 kilo lidt hurtigere ?

Jeg mener jeg gik ved de danske vægtkonsulenter, og der tabte jeg 2,4 på en uge, og det var kun på grund af kost onlægning.

Men dem tog jeg selvfølgelig på igen 

det der går hurtigt kommer hurtigt tilbage igen

Som Diddley er inde på er varigt vægttab ikke noget der opnås lynhurtigt og det sværeste er så efterfølgende at holde vægten. 2,4 kg pr. uge er meget og næppe alene fedt og ville kræve du næsten intet spiste. Normalt anbefales omkring ½ kg pr. uge med mindre det er en egentlig sultekur.

Sultekure vil ofte medføre en nedsat præstationsevne, da sukkerdepoterne ikke vil være fyldte og restitutionen efter hvert træningspas tager længere tid. Desuden medfører sultekure ofte at kroppen efterfølgende forsøger delvist at kompensere for energiunderskuddet når kuren er slut, så vægten ryger op igen.

Som det blev nævnt forbrændes der i omegnen af 1 kcal pr. kg. pr. 1 km løb. Da løb hvad der også fremgår af mit tidligere link kræver en langsom tilvænning af led/sener er det meget begrænsede løbemængder der er tilrådelig i starten. På www.dourun.dk kan du se et standardbegynderprogram for nye løbere, der starter med 17 min. løb og 20 min. gang PR. UGE (rettet efterfølgende). Har man dyrket løb under anden idræt kan man dog godt starte noget højere.

Desværre tager mange ikke disse anvisninger højtideligt og moser på med overbelastningsskade og spildt ulejlighed.

Denne mængde svarer måske til knap ca. 4-5 km pr. uge eller måske ca. 300 kcal pr. uge (afhængig af vægten), hvilket KUN svarer til ca. omkring 40-45 g fedtvæv pr. uge.

Det er jo ikke noget der rykker på kort sigt. Træning og specielt løb er derfor en langtidsinvestering, som man kun bør give sig i kast med hvis man også ønsker at løbe efter kuren er slut.

Der er her nævnt andre idrætsgrene man lettere kan øge mængden af hurtigere, men det er svært at få en meget høj forbrænding af fedtvæv lige fra starten.

DEN BEDSTE TRÆNINGSFORM.

Kender I ikke historien om kongen, der gerne ville vide hvad det var sundest at spise. Han foranstaltede en afprøvning, hvor hver af hans tjenere skulle spise een og kun een fødevare hver. Efter et stykke tid skulle det så vise sig hvad der var sundest. Det viste sig selvfølgelig at alle blev meget syge, men da kongen mødte lille prik som var det sundeste sundeste spurgte kongen hvad han spiste. "Lidt af hvert" var svaret.

Se det var en rigtig historie (som jeg desværre nok har omskrevet, da jeg ikke husker detaljerne præcist). Af historier kan man blive klog. Svaret på dit spørgsmål er nemlig hverken løb, cykling, roning, boksning, langrend etc. SVARET ER LIDT AF HVERT, dvs. en kombination af flere forskellige motionsformer, der både muliggør en samlet længere træningstid og er motionsmæssigt varierende ved at inddrage mange muskelgrupper.

Edited by Jan D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maxpower: Jeg synes det virker voldsomt at du skulle forbrænde 1000 kcal vd at cykle 1 time med 25/kmt. For dte er jo ikke engang synderligt hurtigt. Bevares, hurtigere end alm. ned til købmanden-cykeltur, men alligevel?

Hvor har du tallet fra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv om man ikke er så let kan opgøre forbrændingen ved cykling synes jeg også det lyder høj.

Men måske han er på vej op til "Passo di Gavia" sammen med Cunego og Simoni på trehjulet cykel med anhænger og klaphue. :lol:

Edited by Jan D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis 1 time med 25 km/t skulle forbrænde 1000 kcal skal det være med forholdsvis kraftig modvind/op ad en let stigning.

Hvis jeg holder 40 km/t. koster det ca. 1200 kcal på en time - og så har jeg kørt mig HELT ud!

Share this post


Link to post
Share on other sites

>>Fast legs

Jeg tror det er pga. klaphatten at forbrændingen er så høj!

>>Nexus

Den liste kende jeg ikke. Meget deltaljet ift. andre lister. Nu har jeg en sund skepsis over for generelt sammenligninger, så selvfølgelig kan jeg ikke lade være at borre lidt i den. Desværre er der så vidt jeg kan se ingen links eller præcise forklaringer af hvordan forbrændingstallene er estimeret.

Vægtberegning

Det første man kan konstatere at der er anvendt en næsten fast omregning imellem vægtangivelserne ud fra et fast forbrug pr. kg. legmensvægt for en given belastning og tempo for alle idrætsgrene. Og dette er for flere idrætsgrene ukorrekt.

For løb er vægten et udmærket udgangspunkt, men fx. ikke for cykling (on the road). På flad vej er vægten af mere begrænset betydning for fremdriften (heldigvis :bigsmile: ).

2. Sammenligninger - løb/cykling

Vinderen er i følge oversigten Running, 10.9 mph (5.5 min mile) 1.267 kcal i "mellemvægt"

hvilket ved en hurtig udregning svarer til 10 km på ca. 34 min. (lige over min PR), hvilket de færreste når og kun efter flere års hård træning.

Nu fremgår det intet steds hvilken cykel der er anvendt, hvilket jo klart er af afgørende betydning. Antages det at der er tale om en racercykel (hvilket vel er ret sandsynligt) er den højeste forbrænding i skemaet Bicycling, >20mph, racing med 1.126 kcal i "mellemvægt". 20 mph svarer til ca. 32½ km/t. Dette er selvfølgelig højt for de fleste men alligevel ikke på niveau med belastningen ved Running, 10,9 mph. og selv om udgangspunkt her må være cykling alene (ikke i felt). Timerekorden er fx. nærmest det dobbelte. Så selv om dataene skulle være nogenlunde rigtige kan man ikke sige løb forbrænder mere end cykling.

De 25 km/t må svare til Bicycling, 14-15.9mph, vigorous effort og her ligger MaxPower så over listens angivelser, mens Fast legs vel må siges at ligge under, hvis der tages højde for den højere intensitet. Generelt skal man regne med at kcal-forbruget stiger hurtigere end cykeltempoet pga. stigningen i vindmodstanden og gennemsnitsfart på cykel mange gange ikke siger så meget om intensiteten.

3. Andre sammenligninger

Sådan kunne man fortsætte med at gennemgå sammenligningerne for alle idrætsgrene fx Aerobics, high impact ligger for lavt ift. cykling/løb, hvis der virkelig gås til den (selvfølge programafhængig). At børnepasning næsten er på niveau med gymnastik er nærmest latterlig. Bare for at nævne noget.

Det niveauopdelingerne derimod indikerer at det i virkeligheden tildels er en teoretisk diskussion at fokusere på idrætsgrene. Det er derimod primært intensiteten pr. tidsinterval, der determinerer om man pr. tidsenhed forbrænder mere ved fx løb end cykling osv. osv. Og så selvfølgelig hvor lang tid man kan opretholde træningen.

Edited by Jan D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den mest effektive er... *DAMDADADAM*

LANGREND!!!!!!!!!!! :lol: Men det bliver nok ret svært i DK, specielt i sommervarmen.

Men ellers skulle løb i skoven ad små stier, altså trailrunning vist være utrolig effiktivt. I hver fald ifølge "IFORM"-bladet.

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=448&a=2071

Ved ikke hvor meget sandhed der er i det... Men ellers er en stensikker motionsform helt klart løb. MEN hovedsagen er pulsen kommer op at ringe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den mest effektive er... *DAMDADADAM*

LANGREND!!!!!!!!!!! :lol: Men det bliver nok ret svært i DK, specielt i sommervarmen.

Ikke med lidt opfindsomhed!

Der findes jo langrend "rulleskøjter" med tilhørende stave og det hele.

Spørgsmålet er så bare hvor fjollet man har lyst til at se ud, i konditionens navn....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this