Samspillet mellem motion og vægttab


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Meget udmærket artikel :a-okhand: , hvor der redegøres for hvorfor fedttab ikke altid giver vægttab.

Det kunne måske være interessant også at redegøre omvendt for hvorfor mange oplever et hurtigt vægttab (læs kun delvist fedttab) i starten (fx reduceret tarmindhold, større energiunderskud = lavere glykogendepoter?, væskeunderskud? etc.).

Så hvis man vejer 100 kg (100*0,8) har man 80 L blod.

Tør man gætte på der mangler et ubetydeligt 0 ?

Link to comment
Share on other sites

Lille rettelse nedenunder, ellers en god artikel. Jeg skal i hvert fald selv til at motionere mere når jeg cutter om et stykke tid :)

i andet afsnit:

'Hvis ikke man kontrollerer sin kost meget restriktivt vil de fleste dog ikke opleve et vægttab af denne størrelse – specielt ikke i starten.'

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god artikel.

Jeg er vist en af "nybegynderne" der tales om. Ved ikke så forfærdelig meget om anatomi.

Så nedenstående afsnit, skal det ikke forklares? F.eks. hvad er muskelsukkerdepoter, og hvorfor påvirkes de af motion? Vi ved nu hvor de findes og hvormeget de øges. Men hvorfor øges sukkerdepoterne?

"Muskelsukkerdepoterne stiger

Kroppens sukkerdepoter – glykogendepoterne – findes primært i musklerne og i leveren. Det specielle ved glykogendepoterne er, at for hvert gram glykogen (sukker) der lagres, bindes der også 2,7 gram vand. Det vil sige, at en forøgelse i sukkerdepoterne på f.eks. 300 gram medfører en samlet vægtforøgelse på over et kg. Øgningen af disse depoter sker også hurtigt - og forsvinder hurtigt igen - begge dele indenfor et par uger."

Håber dette kan bruges konstrultivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vist en af "nybegynderne" der tales om. Ved ikke så forfærdelig meget om anatomi.

Så nedenstående afsnit, skal det ikke forklares? F.eks. hvad er muskelsukkerdepoter, og hvorfor påvirkes de af motion? Vi ved nu hvor de findes og hvormeget de øges. Men hvorfor øges sukkerdepoterne?

Der er flere grunde.

Muskelsukkerdepoterne er musklernes glykogendepoter. Størrelsen på glykogendepoterne hænger sammen med muskelmassen. Ved motion øges muskelmassen og musklernes glykogendepoter øges derved også.

Ved motion bruges glykogen som energi. Glykogenen tages fra musklernes glykogendepoter. Efter motion kan glykogendepoterne fyldes op igen ved et stort kulhydratindtag over flere dage. Når glykogen depoterne tømmes øges mængden af enzym, glykogen syntase, i musklerne og mængden af glykogen kan efterfølgende øges.

Som det ses kræver en øgning af glukogendepoterne at man indtager en kulhydratrig kost.

Håber også dette kan bruges konstruktivt :)

Link to comment
Share on other sites

Giver vægttræning også en øgning i blodvolumen der ligger mellem 5-12%, eller er det udelukkende konditionstræning...?

Hvis der er en forskel på vægttræning og mere konditionspræget motion, hvad jeg formoder der er, hvor stor en forskel kan man så forvente...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvis man vil tabe sig, så handler det om at forbruge mere end man indtager. I princippet kan man derfor tabe et halvt kg pr. uge ved at bruge ca. 2.000kJ mere end man plejer pr. dag.

Er der ikke en fejl i artiklen ? - skulle det ikke have heddet 3500 kcal. ?

1kcal = 4,2kj

et halvt kg fedt er ca 3500kcal = 14700kj og i artiklen anbefales 2000kj pr dag dvs 14000kj pr uge, så det passer fint

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvor meget og hvor hård aktivitet skal der til for at øge muskelglukogendepoterne? Er det nok at med en ½ times gang dagligt eller skal det være moderat til hård aktivitet? Hvilken betydning har energiunderskud for dette? osv.

Der må være nogen undersøgelser der viser sådan ting :) Så MZ eller andre - bring dem på banen :)

Link to comment
Share on other sites

Zoater- Var det til mig? For det besvarer intet, men tak for forsøget ;) Jeg har selvfølgelig læst artiklen, men beder om artikler der uddyber den.

Hvis du kan fortælle hvor meget blodvolumen øges ved henholdsvis lav, moderat eller høj aktivitet 30 min om dagen 5-7 dage i ugen, og om energiunderskud påvirker dette, vil det hjælpe mig. Ligeledes samme spørgsmål vedrørende glukogendepoterne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
 Share