Tun i vand...


Anders
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt, at tun er fyldt med tungmetaller, hvilke kroppen åbenbart ikke har ret godt af, men hvor meget tun skal man spise, før det har nogen betydning? Altså - hvor meget tun er fornuftigt at spise hver dag, og hvor går grænsen for, hvad der er for meget? Jeg spiser selv lige omkring 1 dåse om dagen, men jeg kunne da sagtens spise mere, hvis min krop altså ikke tager skade...

Og lige en anden ting:

Min mor har sagt, at man generelt set ikke skal stille konservedåsemad som er åbnet, i køleskabet. Vil det sige, at når jeg har åbnet en dåse tun, og kun æder halvdelen, så er det "farligt" at lade tunen stå i dåsen i køleskabet? Min mor snakker noget om noget metal der bliver et eller andet i tunen... (sikke en forklaring :tongue:)

På forhånd tak! B)

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at der er en stor mængde tungmetaller i tun. Det skyldes at tunen er en fisk der i reglen lever i mange år før den bliver fanget, og derfor har haft længere tid til at optage tungmetallerne.

Hvor meget tun man "må" spise om ugen ved jeg desværre ikke - men DDV anbefaler kun at spise det en gang om ugen.

Mht. at stille det i køleskabet - det kan du altså godt, men det er en god ide at putte resterne over i en anden bøtte end den af metal.

Silke

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at der er en stor mængde tungmetaller i tun. Det skyldes at tunen er en fisk der i reglen lever i mange år før den bliver fanget, og derfor har haft længere tid til at optage tungmetallerne.

Hvor meget tun man "må" spise om ugen ved jeg desværre ikke - men DDV anbefaler kun at spise det en gang om ugen.

Mht. at stille det i køleskabet - det kan du altså godt, men det er en god ide at putte resterne over i en anden bøtte end den af metal.

Silke

Okay, tak for den hurtige respons.

En gang om ugen - det var ikke meget da :(

Ja, det var præcis det min mor sagde. Nemlig at den skulle over i en anden bøtte, for ikke at "trække metallet ud af dåsen", eller noget i den retning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke bivirkninger giver ophobning af tungmetaller i kroppen?

du dør eller du vejer mere pga. alt den metal der bliver liggende i kroppen. snilt 6-7kg om måneden + du får problemer når du skal igennem metal dektoren i lufthavnen. Som du kan se er det meget slemme bivirkninger og det er et dilemma enhver mand må stille sig over for engang i livet.

Edited by therealhurra
Link to comment
Share on other sites

Det med ikke at opbevare indholdet i dåsen, efter den er åbnet, gælder i øvrigt alle former for konserves... fra tun og bønner til Jaka Bov

og hvorfor er det lige det gør en stor forskel? :unsure:

Hvis indholdet kan holde sig flere måneder, måske år i dåsen, hvorfor skal det så ud af den med det samme man åbner dåsen?

Link to comment
Share on other sites

og hvorfor er det lige det gør en stor forskel? 

Hvis indholdet kan holde sig flere måneder, måske år i dåsen, hvorfor skal det så ud af den med det samme man åbner dåsen?

Tror der ligger en længere kemisk forklaring bag.. Sikkert noget med at vandet fra tunen og dåsen reagerer på en bestemt måde med luft :lol:

Kender ikke forklaringen, men er også spændt på at høre den ;)

Link to comment
Share on other sites

Fra forbrug.dk

Det anbefales, at rester af konserves, der skal gemmes, hældes over i en anden beholder, der er beregnet til opbevaring af levnedsmidler for bl.a. at forhindre, at dåsen afgiver metalsmag til maden.

Link til side om konserves

Men der er ingen forklaring på hvorfor tunen ikke tager smag af dåsen når den er lukket!?

Link to comment
Share on other sites

Der var vidst engang hvor dåserne indeholdt bly som reagerede med indholdet, men det er ikke aktuelt længere. Kunne det ikk tænkes at være en ganmmel myte som har holdt ved....

Det kan jo godt være det ikke er direkte usundt, men det bare er smagen af dåsen der sætter sig i tunen.

Heldigvis ik noget jeg har prøvet for det lyder da ret ubehagligt :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Min far underviser i kemi og fysik, og jeg har tidligere stillet ham netop samme spørgsmål. Fik et langt svar som jeg ikke kan huske helt ordret, men det er noget med at låget indeholder opløselige bly og tin-forbindelseer som kan være giftige når de kommer i kontakt med ilt.

Men han lader selv kattemaden stå i dåsen, og de små kræ er da ikke døde endnu! :4goodbye:

Edited by SpArKleZ
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det der gør, at koserves kan tage smag af deres beholder, typisk en tinbeholder, er, at der kan ske en opløsning af bl.a. tinholdige forbindelser i madvaren. Dette kan ske selv i en lukket dåse, men her tager det meget lang tid. Meget længere, end den holdbarhed der er angivet på konserves.

Grunden til, at det ikke er smart at opbevare rester i dåsen efter åbning er, at der nu er adgang til ilt, som gør, at den oxidation, der sker af bl.a. tin-indholdet i dåsen, foregår meget hurtigere. Hermed afgives der tinforbindelser til madvaren.

Grunden til at der ikke sker denne oxidation udefra, når dåsen er uåbnet, er, at for at oxidationen kan foregå, skal der også være et medie til stede, som kan fungere som "transporter" af elektronerne. Det er derfor, at en tør, velsmurt cykel ikke ruster så hurtigt som en våd, ikke smurt cykel. Den velsmurte cykel vil for det første have en beskyttelse af de udsatte metaldele via smøremidlet, men der vil heller ikke være et medie som fx. vand (med vejsalt, eller andre kilder til elektrolytter opløst) til stede til at fremme oxidationsprocessen.

En lidt lang og kemisk forklaring........

Link to comment
Share on other sites

Dåsen er beklædt med en beskyttende (plastisk) hinde på indersiden, der afgiver stoffer til varen, når det oxiderer. Jeg mener, at det er phtalater (sp?), men er ikke sikker. :unsure:

Omkring tungmetaller i fisk, så har det været debatteret et utal af gange, brug søgefunktionen (hvis den virker :unsure: ).

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Grunden til, at det ikke er smart at opbevare rester i dåsen efter åbning er, at der nu er adgang til ilt, som gør, at den oxidation, der sker af bl.a. tin-indholdet i dåsen, foregår meget hurtigere. Hermed afgives der tinforbindelser til madvaren.
Dåsen er beklædt med en beskyttende (plastisk) hinde på indersiden, der afgiver stoffer til varen, når det oxiderer. Jeg mener, at det er phtalater (sp?), men er ikke sikker.

Nemlig ja - ingen problem :)

- så var der en naturlig forklaring

Edited by Kander
Link to comment
Share on other sites

Grænseværdien for kviksølv i fødevarer er 0,5 mg/kg.

Tolerabel daglig indtag er 0,005 mg/kg lægemsvægt.

En person på 100kg må altså spise 1kg fisk om dagen hvis det holder sig under grænseværdierne. Tallene er dog fra en bog fra 1995 så grænseværdierne kan være ændret siden da. Det skal dog nævnes at kviksølv er langt farligere for fostre og spædbørn så i det tilfælde bør man være langt mere forsigtig.

Symptomerne på kviksølvforgiftning er mentale forstyrrelser, ukoordinerede bevægelser, tale- og hørerbesvær, indsnævring af synsfeltet, ukontrollable muskelkontraktioner og forøget spyt- og slimsekretion. (Basisbog i økotoksikologi side 84. ISBN 87-12-02789-8)

Link to comment
Share on other sites

DDV er fulde af så meget lort, at det nok er en god idé at krydstjekke med andre kilder

Jeg ved godt at de siger nogle mærkelige ting - også med lever osv.

Ikke desto mindre har jeg på 5 mdr tabt ca 25 kg - det var sidste år efter en fødsel.

Efterfølgfende har jeg så tabt 5 kg mere og vejer nu mindre end da jeg blev gravid.

Det handler vel bare om også lige at bruge sin sunde fornuft og sortere det fra der lyder for mærkeligt.

Men lige det der med tunen - det synes jeg nu ikke lyder helt skævt.

Silke

Link to comment
Share on other sites

Man kan tabe sig på mange forskellige måder, fordi DDV har en måde er det ikke ensbetydende med det er den rigtigste eller sundeste *S*

Men de er gode til at sammensætte spændende retter, som er kcal fattige - dog er noget af deres background info de største vrøvl :-) (hvilket jeg ikke vil komme nærmere ind på her i tråden, handler jo om tun ikke DDV )

Back 2 tråden - Syns det lyder pææænt nederen at tun skulle være så farligt at spise - jeg havde da tænkt mig at bruge det som mellemmåltid, da det er en god proteinkilde og er nem at have med sig :-(

Er der forskel hvis man køber kvallitetstun fremfor nettos den bedste ? - mener at have hørt/læst et sted om de dyrer mærker lader tunene udvandes inden den kommer på dåse, hvorved en del af tiungmetalerne forsvinder på en eller anden mystiskmåde.

Ret mig endelig hvis jeg er galt på den :-)

Link to comment
Share on other sites

Back 2 tråden - Syns det lyder pææænt nederen at tun skulle være så farligt at spise - jeg havde da tænkt mig at bruge det som mellemmåltid, da det er en god proteinkilde og er nem at have med sig :-(

Er der forskel hvis man køber kvallitetstun fremfor nettos den bedste ? - mener at have hørt/læst et sted om de dyrer mærker lader tunene udvandes inden den kommer på dåse, hvorved en del af tiungmetalerne forsvinder på en eller anden mystiskmåde.

Ret mig endelig hvis jeg er galt på den :-)

Jeg finder det mystisk at folk farer sådan i flint over ordet tungmetaller og straks vil nedbringe deres tunforbrug, på rygter alene. Jeg har ikke set det bevist at tun skulle være sundhedsskadeligt ved normalt indtag, ej heller er der fødevaremyndigheder der har frarådet indtaget af tun hos voksne ikke gravide mennesker.

Modsat har EB antydet at proteinpulver kan indeholde ulovlige stoffer, hvilket ikke har fået folk til at stoppe indtaget af produkter i den kategori.

Jeg vil påstå, at du indtager flere skadelige stoffer ved at bo i en storby og indånde udstødningsgasser, end du gør ved at spise en dåse tun om dagen.

I bliver nødt til at være lidt kildekritiske, fordi et udsagn lyder logisk, og der er argumenteret godt for det betyder ikke, at det er sandt.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share