fedtforbrænding


BabylonPony
 Share

Recommended Posts

Øhhh MultiCoach, jeg er lidt forvirret, er dit udsagn (endnu) et aspekt af det vi har diskuteret eller er det en irettesættelse af samme ??  

Jeg mener ikke der noget i det ovenstående, som modsiger dit udsagn (som jeg i øvrigt finder ganske evident), men måske er der noget i dit udsagn som jeg ikke har forstået.

Link to comment
Share on other sites

Det blev blot nævnt at fedtforbrændigen skulle "varmes op" - forstået således af substratvalget ville ændre sig efter ca. 20 min. Det var blot det jeg ikke umiddelbart var enig i.

Men det er jo egentlig fuldstændigt ligegyldigt eftersom vi i sidste ende er ude på at forbrænde energi - uafhængig af substratvalg. I hvert fald set i relation til vægttab.

Og dog! For på den anden side vil en høj fedtoxidation ved en given intensitet selvfølgelig være en fordel i og med det vil forlænge arbejdstiden til udmattelse og derved hvor meget energi der vil kunne forbrændes.

Link to comment
Share on other sites

Sorry at jeg ikke umiddelbart kan finde artiklen med substrat-fordelingen. Kulhydrat i musklerne rækker til 1-2 timers forbrug. Jeg har fået fortalt at det er samme gradvise skift fra hovedsageligt sukker til fedt forbrænding som gør at fluerne sværmer om dig når du starter med at løbe og efter ca 20 min stopper de (ikke de samme fluer, de er ikke blevet trætte :)).

Min måde at se situationen på (lommefilosofi som ikke kan bruges til noget, så hvis du ikke kan tage lidt gas så stop med at læse her :)) er analog til en bankkonto (penge på kontoen = fedt på kroppen). Bankrådgiveren er kroppen:

Hvis indlån > udlån => penge (energi) spares op og omvendt

Hvis bankrådgiveren ser denne situation, så intet problem. Heri kan alle være enige. Men hvad regulerer denne situation. Udgifterne er enten variable (træning, aktivitet) eller faste over kortere tid (stofskifte).

Men hvordan får man reduceret pengene, 2 muligheder:

1. Enten bruger man mere til forbrug

Hvis man kommer til at bruge for store summer på en gang vil bankrådgiveren træde ind og kræve at ens gennemsnitlige niveau af penge (energi) er højere.

2. Ellers nedsætter man pengene som går ind på kontoen (mindre energiindtag). Problemet er stadig at kun visse udsving er tilladte.

Problemet er hvor lidt penge bankrådgiveren (kroppen) tillader man har på bogen. Hvis man altid kun hæver små beløb, helst efter der er kommet penge ind, vil han tillade et lavt niveau. Hvis man hæver store summer vil han kræve et højere niveau.

Tilsvarende hvis der er små udsving men mange penge på bogen => bankrådgiveren tillader at nogle penge investeres hvor det tager længere tid at hæve dem (muskler).

Eftersom han måler penge-niveauet i kulhydrater og i mindre grad i andre aktiver (f,eks, en bil/muskler). Er det smartere f.eks. at lave noget motion som ikke forbrænder for mange kulhydrater på en gang(eller sørg for at den løbende opfylning kan fylde med).

Altså se på (og styr) de ting som regulerer systemet i stedet for blindt at se på indlån og udlån. Hvis man innorerer energiudsvingene vil kroppen skride ind, den vil nedprioritere musklerne frem for energidepoterne og den vil på et tidspunkt kræve at du indsætter mere penge (hvis du ikke følger den vil den sælge bilen og huset).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share