Nogle bliver fed mens andre får masse


cYRAx
 Share

Recommended Posts

Ja, har lagt til mærkes til at nogle bilver kun fed og slasket og får meget lidt masse på, mens andre får godt med masse og bilver ikke fede. Hvad gør "de fede" galt? Spiser for meget? Træner for lidt? Skal man ikke spise meget for at opnå masse?

Hmm...eller spiser de formeget af det forkerte? Burgere, pommes frittes osv...

Hvad er så det rætte at spise med at opnå masse uden at blive fed?

Edited by cYRAx
Link to comment
Share on other sites

HVis man først lægger ude med det spise meget

Den menneskelige krophar brug for et vist kvantum energi om dagen for at kunne fungere ordentligt. For at slanke sig skal man have et kalorieunderskud så kroppen kommer i en fase hvor den bliver nødt til at nedbryde væv fra legemet. fedt for at kunne få nok energi, og muskler for at få nok aminosyre. du kan ikke tage muskler på overhovedet da den protein du indtager vil blive brugt som energi kilde i stedet for at blive brugt til ekstra muskelmasse

Hvis du spiser akkurat den energi du skal bruge om dangen når du dit ligevægtsindtag. Du kan ikke tage på men heller ikke smide vægt.

Hvis du er i et passende kalorie overskud og indatger tilpas mængder protein hvis din krop danne muskler(forudstat du træner) hvis du har et temmeligt højt kalorie over skud og får nok protein vil din krop danne muskel men også en del fedt.

Hvis du har et stort kalorieoverskud og ikke indtager nok protein vil du kun tage lidt muskler på og en hel masse fedt.

Håber det kunne hjælpe.

T:I:R

Link to comment
Share on other sites

T:I:R:

du kan ikke tage muskler på overhovedet da den protein du indtager vil blive brugt som energi kilde i stedet for at blive brugt til ekstra muskelmasse

Det er så ikke helt korrekt - det ER muligt at gaine muskelmasse selvom man overordnet set er i underskud indenfor en given periode - da din krop vil skiftevis være i under og overskud henover en dag.

Det er bare et stort spørgsmålstegn hvorledes diæten skal koordineres, det findes der desværre ikke noget endegyldigt svar på - hvorfor man bruger den store faldskærm og siger at man generelt skal være i overskud for at gaine - og det er da nok også den sikreste approach at vælge, hvis man vil have optimal massegain.

Vedr. spørgsmålet - så spiller det helt sikkert ind hvad det er for mad man spiser, og nok også hvordan man griber tingene an - personligt synes jeg det er sværere at styre et moderat overskud, end styre et underskud.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Vedr. spørgsmålet - så spiller det helt sikkert ind hvad det er for mad man spiser, og nok også hvordan man griber tingene an - personligt synes jeg det er sværere at styre et moderat overskud, end styre et underskud.

Jeg har samme opfattelse. Et moderat underskud kan f.eks. mærkes ved, at jeg er en lille smule sulten, inden jeg går i seng. Overskuddet, og specielt størrelsen, er meget svært for mig at mærke på min krop. Alt over ligevægtsindtaget føles ens for mig.

Link to comment
Share on other sites

Som i ecto, meso und endo...

edit:

Bare lige for at gøre det helt klart - Det i hans indlæg jeg lægger mærke til er starten:

"Ja, har lagt til mærkes til at nogle bilver kun fed og slasket og får meget lidt masse på, mens andre får godt med masse og bilver ikke fede."

Jeg synes det lyder som om han spørger til kropstyper uden helt at vide... :)

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

Jeg har da forresten også denne fil liggende, jeg kan ikke lige huske hvor jeg har den fra, men der er de forskellige kroptyper da i hvert fald forklaret.

Ifølge beskrivelsen vil jeg antage jeg passede (før jeg begyndte at træne) i ectomorph kategorien, men nu ligner jeg mere en mesomorph. Jeg fik da også 2.25 i testen hvilket svarer til en mesomorph der hælder lidt til ectomorph.

Men jeg håber da de tager fejl af kalorier og joule for de anbefaler 90 kalorier pr. kg kropsvægt ... for det første skal det nok være kilokalorier og for det andet så giver det f.eks. 9180 kcal for mig hvilket er mindst en faktor 2 for stort. Det ville passe noget bedre hvis det var 9180 kjoule = 2200 kcal men stadigt ikke særlig godt.

Link to comment
Share on other sites

Kostens sammensætning kan have en overordentlig stor betydning.

No. 1 er: Hvor mange af de eksempler du nævnte havde den mindste idé om hvor mange kcal de kastede i svælget? Bare hvor mange gram protein?

Hvis ikke dette er målt, så er alle antagelser spekulation.

KISS princippet gælder i høj grad her.

Snak om kropstyper, insulinsensitivitet (en af mine interesser), energiindtagets timing, ernæringens sammesætning af makronæringsstoffer, timingen af måltider er altsammen sekundært og ren spekulation hvis ikke de førnævnte faktorer kendes.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Sheldons kropstyper er noget popvidenskabeligt bras IMHO. Alle kan drømme et klassificeringssystem op for noget. Selve ens kropskomposition består af mange faktorer, appetitregulering, fibertypefordeling og så videre, hvor den genetiske determinant til disse faktorer ikke er kendt og i hvert fald slet ikke var det for sheldon. Min pointe er at jeg synes det er ret forgøglet at bruge denne klassifikation, selve kroppen er så plastisk at det ikke giver mening i så høj grad at sige at det er ens skæbne at være whatever-morph og ihvertfald forgøglet bruge sheldons kropstyper i samme sætning som genetiske arveanlæg, for arveanlæg refererer til noget meget konkret og er der noget der ikke er konkret er det viden om sammenhæng mellem helkropsarkitektur og genetik.

Link to comment
Share on other sites

At kalde sig selv "hardgainer" "ecto/meso/polymorf" whatever er en undskyldning og en måde at affinde sig med sin egen middelmåddighed..

Latterligt at rubricere sig som det ene eller andet, hvis ikke man har ført præcist regnskab med sin kost i en længere periode.

Link to comment
Share on other sites

At kalde sig selv "hardgainer" "ecto/meso/polymorf" whatever er en undskyldning og en måde at affinde sig med sin egen middelmåddighed..

Latterligt at rubricere sig som det ene eller andet, hvis ikke man har ført præcist regnskab med sin kost i en længere periode.

Hvad affinder man sig så med hvis man kalder sig meso? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share