Vandretur


pelle r
 Share

Recommended Posts

Her til sommer skal jeg og et par af mine venner på en vandretur. Vi skal nu til at planlægge hvad vi skal have med, og er noget til et viktigt punkt maden. Hvilke ting er gode at gå på(ud over føderne :tongue:) , når det hverken skal veje eller fylde meget.

Er der nogen der har nogle erfaringer, eller bare ved noget om det.

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvad du vil bruge på det. Der findes nogen ganske udemærkede frysetørrede retter. De koster ca 50kr for en ret og der skal du bare tilsætte kogende vand. Det er absolut det mest effektive du kan få med, og det giver rigtig god energi.

Selv synes jeg bare det er alt for besværligt, så jeg slæber bare nogen dåser Beauais dåsemad med (retro-army-style for dem der husker feltrationerne) Det kan godt være de vejer lidt, men det er sgu bare extra styrketræning.

Rugbrød (Viking, Herckles osv) er også ganske god energi hvis du kan pakke det så det ikke smuldrer. Og de der klamme instant-nudler Netto har for 3-4 kr pakken er også gode mellemmåltider selvom de ikke smager så godt (det gør de i naturen).

Link to comment
Share on other sites

frysetøret mad til aften. Kan sagtens spædes op med ekstra ris, kartoffelmos og pasta. Husk kryderier da det smagger temmelig fladt, men et par fed hvidløg gør underværker.

Morgen: Jeg sværger til Havregryn eller hjemmelavet Müsli med pulvermælk og sukker. Ikke det lækreste, men masser af energi havregrød er også OK men så skal man vaske mere op om morgenen og det gider jeg ikke, hvis jeg kan slippe for det.

Middag: tro-spørgsmål. Nogen sværger til brød og pølse, jeg har altid været glad for diverse pulversupper med nudler og brød til. Logan brød kan godt bruges, men jeg fik spat af det sidste vi havde det med.

Derudover... nogen bars og lignende til mellemmåltider. jeg plejer at have nogen powerbars, marsbars og nogen poser med nødde-rosinblandinger med. jeg regner normalt med 200 g. "guf" pr dag. Og så det vigtigste.. Pulverkaffe. Sådan en kop kaffe i skumringen det er altså lækkert.

det hele kommer meget an på hvor langt og tungt man skal gå. Hvis det er 20 K+ med tung oppakning i svært terrain skal der virkelig hældes noget i posen. Jeg undgår så vidt muligt ALT i dåser.

Link to comment
Share on other sites

Jep - helt enig med Blackmoore. Med de mängder mad jeg körer ned er daaser helt udelukket, hvis der skal bäres til mere end et par dage.

Hvis det er längere ture (10 dage +) hvor der ikke er mulighed for at proviantere undervejs bruger jeg altid chokolade eller overlevelsesbars som supplement. I gamle dage kunne man faa nogle bars i spejdersport - det er vist noget i stil med palmin, cacao, sukker og noget fiber og det smager ikke ret interessant.

En fiskesnöre og en krog giver iövrigt mulighed for at faa et ikke planlagt festmaaltid undervejs :) . Et stykke tynd staaltraad til en snare har samme effekt (Altsaa hvor det er tilladt. Men husk at sätte en "alarm" paa, og tag den med naar i gaar. En ubevogtet snare er dyrplageri af värste skuffe :thumb_down: )

Link to comment
Share on other sites

De amerikanske feltrationer kommer poser. Ud over det, så er der indbygget "varmelegeme" i posen så du ikke skal til at tænde op for at få maden tilberedt.

Gatorade eller en anden form for electrolyte pulver kan anbefales til vandet, hvis I skal gå hvor det er varmt.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Hej Pelle,

Jeg er ved at planlægge en tur til Hardangerviddan, hvor vi skal vandre i 7 dage.

Vores kost består af havregryn + rosiner, ris/kartoffelmospulver/nudler og pulverpastaretter. Derudover har vi lidt saltet kød med fra slagteren og kiks/guf.

Alt sammen kan købes i ALDI for billige penge. Der er ingen grund til at gå amok i Spejdersport og spendere 600-700kr på mad, der kan fås for under det halve i et discountmarkede.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Lyder godt :tongue:

Vi skal afsted i 4 dage, tror det ender med dåsemad fra netto, og lidt af hvert. Det er sq også lidt halv dumt at bruge så mange penge i spejder sport som du siger ;) . Hvis man skal købe tingene der er man enten super rig, eller super fanatisk.

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Lyder godt

Vi skal afsted i 4 dage, tror det ender med dåsemad fra netto, og lidt af hvert. Det er sq også lidt halv dumt at bruge så mange penge i spejder sport som du siger  . Hvis man skal købe tingene der er man enten super rig, eller super fanatisk.

HVis du har flere spørgsmål mht udstyr eller andet, så bare fyr løs ... vandring er min helt store hobby :w00t:

En anden løsning er at medbringe mel og tørgær, så kan I lave snobrød. Du kan også købe de her "shake-and-bake"-poser med pandekager som er fine til at lave på et bål.

Pointen er at undgå at slæbe rundt på unødvendigt emballage, som fx. dåsevarers høje vandindhold.

- Hr. K

Link to comment
Share on other sites

jeg sværger nu selv til de frysetørrede fra spejdersport og så købe resten i lavpriskæder. deles man 2 om en frysetørret ret (det kan man sagtens hvis man tager ekstra pasta/ris med) er det 20-25 kr pr. mand pr. aften. Ikke slemt for god aftensmad.

MEN.. man kan godt lave det selv. Lave en ret og så tørre den langsomt i ovn. kender flere der har fået Ok resultater med det. det kræver bare lang tid i ovnen ved en 60-70 grader.

Spegepølse, som jeg ellers ikke er meget for herhjemme er helt Ok i fjellet.

Kirchebrandt, hvor skal i hen på Hadangervidda? det er et af mine favoritsteder i Norge :) (jeg er selv lidt en "vandrenørd :) )

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Vandpyt << Hvor hyvlan kan man købe de der amerikanske rationsposer?.. Det lyder dælme sygt, det de kan det der.. B)

Mht. til gatorade osv, hvad er det så lige præcis fordelen er med "electrolyte" effekten.. Der er jo ikke fandens meget energi i sådan en svend, dog en del salte til at genoprette balancen under fysisk aktivitet.. Men rent energimæssigt er de da ikke noget at råbe hurra for? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Uha..fedt område.

jeg vil tilråde at man går lidt sydpå og bestiger Harteigen. Der er en forrygende udsigt over hele hadangervidda. Det er en lidt stejl opstigning af Hårteigen, der er især 200 meter på en snefaner der er ret sjove, men så kommer man også op på en fantastisk top.

hele turen rundt om Jokülen er forrygende. Har i mulighed for at låne/leje grej og komme op på Blåisen?

her er vores hold i 95 på vej op af Blåisen.

post-6-1087121512.jpg

Link to comment
Share on other sites

hele turen rundt om Jokülen er forrygende. Har i mulighed for at låne/leje grej og komme op på Blåisen?

Nej desværre :( Vi regner med at ankomme via jernbanen, og har kun en kladde af en plan mht. ruten. Hvad ville du foreslå? Vi har 5 dage i terrænet, hvor vi vil gå omkring 7-8 timer om dagen.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Skal i ende samme sted som i starter? (Man kan ellers tage busser fra Eidfjord og øvre Eidfjord)

Kigget ned i Simedalen er et af de meste fantastiske i Norge, så det er helt klart en tur værd.

Nej, vi behøves ikke at ende samme sted. Toget virkede bare oplagt i mine øjne, fordi det kører til Oslo tre gange om dagen, og det går hurtigere end bus.

Ruten var oprindeligt

Geilo - Tuva - krækkja - Kjeldebu - Rembesdalseter - Hallingskeid

Problemet med Eidfjord er, at det ser ud som om, at det kun er asfalterede veje vi kan gå på. Og det er ikke lige mig.

Hvor ser du Simedalen? Og hvad er din erfaring med busserne i området, hvor ofte kører de?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share