-Hurtighed


Stepién
 Share

Recommended Posts

Træk, stød, frivend, tunge benbøjninger.

Atletikfolk bruger meget tid på det.

Og højde & længde spring med samlede ben. Lissom frøer hopper. Men vær opmærksom på om knæene begynder at drille. Det kan være lidt hårdt for dem i starten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Populært sagt er store muskler eksplosive, og dermed "hurtige" på korte afstande. Derfor er sprintere som regel nogle rimelig store gutter. Derfor skal din træning rettes mod at opbygge eksplosive muskler, ikke kun i benene men også i overkroppen.

Det er noget vås, da Maurice Green var på toppen vejede han 76 kg og jeg mener han er 178 høj, det er ikke en stor mand. Det ser bare voldsomt ud fordi de er så markedere og så ser man også mere defineret og større ud når man er sort, og det er de fleste sprintere.

Man bliver eksplosiv af at lave eksplosive øvelser som der er nævnt; træk, stød, frivend mv. Desuden kan der med fordel føjes noget absolut styrke (1RM) til stængerne og det gøres bedst med, som det er nævnt, tunge squats.

Link to comment
Share on other sites

De vægtløftere jeg har talt med nævner i øvrigt sprint over korte afstande til at forbedre træk og stød¸ så det virker begge veje. Udover som nævnt spring med samlede ben samt naturligvis tunge benbøj i den lave ende af repskalaen.

Jeg går selv med planer om at inkorporere noget sprinttræning i min træning. Er der nogen her som har erfaring med dette forbindelse med vægt/styrkeløft? Feedback ville være guld værd. :)

Link to comment
Share on other sites

Sprinttræning gør dig ikke mere eksplosiv. Det gør dig hurtigere. Det lærte jeg sidste år. At bare fordi jeg var stærkere end nogensinde før, og sprintede hurtigere end nogensinde før, så var det ikke ensbetydende med bedre kuglestødsresultater. Heller ikke selvom teknikken var god.

For at blive mere eksplosiv er det ikke det bedste at lave vægte med max!

Ca. 80% og hurtigere bevægelser. Maxløft gør dig ikke mere eksplosiv. Det er misforstået. For maxløft er langsomme bevægelser, og selvom man føler at selve løftet måske er eksplosivt fordi man presser den max, så er det et anderledes stress man udsætter musklerne for.

Den bedste måde at træne eksplosiv styrke på er olympiske løft (Træk og frivend) og bænkpres og squat, hvor man starter langsomt og giver den gas når man er lige over halvvejs på den excentriske. (Ned) Og holder farten op. Det er i hvert fald min erfaring, og det er sådan jeg gør, når jeg skal forbedre min eksplosivitet. (Hvilket jeg i princippet skal hele tiden.)

Link to comment
Share on other sites

så er det et anderledes stress man udsætter musklerne for.
Faktisk ikke musklerne. Det mest udtalte adaptive respons sker i det centrale og det perifere nervesystem.
Maxløft gør dig ikke mere eksplosiv

Det passer dog ikke helt. For som Tudor Bompa altid har været hurtig til at pointere, så bygges eksplosiv styrke på et fundament af absolut styrke. Man bliver eksplosiv af submaksimal eksplosiv træning, men man bliver ENDNU mere eksplosiv af en kombination af eksplosiv submaksimal træning og maxtræning. Dog med hovedvægten på DE træningen.

Men ellers er jeg meget enig :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld gør det en stor forskel hvor mange kilo de 80% faktisk er.

Derfor er det vigtigt at man fokuserer på at øge den maksimale styrke en del af året.

Hvor langt man støder er jo kun interessant i den periode hvor man konkurrerer. Den resterende del af året går jo på at forbedre sig til netop denne periode.

Der er jo også en grund til at Joakim Olsen max'er i squat, bænk og dødløft godt en måned før årets største konkurrence.

Link to comment
Share on other sites

Der er jo også en grund til at Joakim Olsen max'er i squat, bænk og dødløft godt en måned før årets største konkurrence

Og hans max-styrke i de nævnte øvelser er jo temmelig stor. Det er iøvrigt mere reglen end undtagelsen når vi snakker kuglestødere. Nogen af de stærkeste mænd i historien har været kasteatleter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvordan opnår man hurtighed i form af eksplosivitet over korte afstede? Hvilke øvelser kan være med til, at give en et hurtigere afset???

M.

Løbeteknik.....

JEg løber ca. som en :elephant: hele foden hamrer i jorden.... NÅr jeg ser Fastrunner spæne rundt skulle man tro jorden var 1mia. mio. grader varm, han løber på tæer og trædepuder... rigtig :devil: for læggene....

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share