Ubehagelig oplevelse med druesukker


JaWi
 Share

Recommended Posts

Goddag, jeg har lige et spørgsmål til jer velvidende træningskolleger ;)

For godt og vel en månedstid siden lavede vi et forsøg i biologi, her skulle vi teste hvorledes vores sukkerniveau i kroppen steg og faldt når vi indtog føde. Her målte vi de forskellige kulhydrat indhold i madvarerne og fik alle til at ramme ca. 50gr kulhydrat i forhold til vægten. Her skulle én spise to rundstykker, en anden et vist antal gram havregryn i vand, en anden honning i vand, og så jeg der skulle indtage 50gr druesukker.

Under forsøget målte vi vores blodsukker niveau, her er det bekendt at niveauet helst ikke skal overstige 8-10mmol/L, (eller hvad man nu måler det i)...

Jeg startede med at tygge de halvtreds druesukker tabletter, herefter var den først måling efter tid(0) = 5... efter 15 minutter steg den til 8, hvilket stadig var inden for en 'ok' grænse.. men efter 30 minutter var den pludselig oppe på 12,8 og jeg begyndte at blive lidt nervøs, det samme med min lærer. Efter 45 minutter målte vi den til hele 21,7! .. Herefter skyndte vi os over og ringede til en læge på århus sygehus, som var førende indenfor diabetes-forskning, eller sådan noget... Han sagde at det ikke var farligt, enddog i nogle tilfælde en normal reaktion, da jeg er 18 år og tynd... Han sagde jeg ville få det dårligt, og jeg skulle drikke en masse vand og sørge for at urinere rigeligt, hvilket jo automatisk sker når man drikker meget vand ;)...

Jeg fik det lidt underligt i løbet af dagen og kroppen begyndte at 'summe' rimelig meget, og jeg følte mig 'påvirket' ... men der skete heldigvis ikke noget...

Men så en uge efter fortæller min kammerat mig at han havde læst om en elev på et andet gymnasium som havde lavet samme biologi-forsøg, hvor han dog havde indtaget 80gr druesukker. Han havde fået et blackout, og forældrene havde fået at vide at han højst sandsynligt ville få hjerneskader, hans sukkerniveau var på 28...

Jeg skrev dette i en rapport til vores lærer, og sagde at jeg fandt det ansvarløst at udsætte sine elever for selvforsøg af den art, især når jeg lige havde hørt om det uheld... Han svarede tilbage med et spørgsmål "Hvad er forskellen på det at spise druesukker, og det at drikke cola?"... her stod jeg lidt tamt tilbage uden svar, da jeg som gymnasieelev ikke er uddannet biolog eller noget ;) .. og vil derfor gerne høre Jer om i ved noget om denne forskel?... druesukkeret var fra en matas butik.

Jeg ved ikke om der er forskel på koncentreret druesukker og så indholdet af kulhydrater i et rundstykke, men det virker da lidt absurd at sige, at der er lige så meget sukker i 50 druesukker tabletter som i 2 rundstykker? :blink:

Desuden forstår jeg slet ikke at forsøg som dette overhovedet må foretages i et gymnasielt biologi-forsøg..?

Vil meget gerne høre jeres meninger, og eventuelt hvad jeg bør sige til denne lærer..?

ps. ved ikke om historien om ham der fik det sukker chok, og dermed hjerneskade er sandt, har ikke selv læst det. Desuden sagde ham lægen at jeg skulle opsøge en læge da jeg kunne være ved at udvikle 'gammelmands sukkersyge' :blink:

_

På forhånd tak

JaWi

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Guest PlayboY

Hmm.. Selvom vi har snakket om det her på messenger, skriver jeg alligevel lidt.

Man kunne snildt forestille sig at det samlede energiinhold i 2 rundere er det samme som i 50gr druesukker.

Dog er druesukker monosakkarider, og altså ikke nogen kæder af sukkermolekyler der skal nedbrydes til monosakkarider før det kan optages.

Derfor kan det allerede optages i tarmen på vej ned, og fiser direkte ud i blodet.. Derfor den hurtige stigning og relativt hurtige fald i blodsukkerniveauet.

Alm. sukker mener jeg er disakkarider, og tager derfor lidt længere tid om at blive optaget..

Rundstykker er så i den ende vi kalder polysakkarider og evt. en smule disakkarider, som derfor er længere tid om at blive nedbrudt og optaget.

Dog burde det ikke kunne være farligt at indtage 50gr druesukker? :blink:

Jeg har da læst om flere der indtager ret store mængder druesukker eller maltodextrin for træning.

Men i alt fald, heldigt der ikke skete noget ;)

Link to comment
Share on other sites

Altså det er da farligt når niveaut overstiger de 8-10 da hjernecellerne hermed kan blive beskadiget, desuden hvis jeg havde haft sukkersyge, havde mine celler indtaget sukkeret, og skubbet vandet ud at de havde dehydreret, det er dette vores insulinsystem modvirker (så vidt jeg har forstået), jeg blev ikke engang spurgt om ejg havde sukkersyge inden start... synes bare det virker banalt at lave et sådan forsøg, og var da bange for bagefter at jeg havde tendenser til sukkersyge...

Link to comment
Share on other sites

Forudanelser er da altid underholdende at læse, men jeg ser da gerne nogle konkrete fakta fra en fagmand, håber virkelig der er en derude der har styr på det her, som der lige kan give en kort opsummering..? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det du mener jeg ikke har svaret på?

Jamen er det da 'farligt' at indtage for meget druesukker så?

Forstår godt hvad du mener med at cola er længere om at blive optaget, og så vidt jeg ved er vi mennesker udstyret forskelligt med henblik på hvordan vi optager sukker, nogle optager i pakker, andre optager det hele på én gang... Men hvis jeg nu havde indtaget de hundrede tabletter som først havde været på tale, så havde jeg måske fået blackout og hjerneskade?

Link to comment
Share on other sites

UGH:

Der er da en verden til forskel, optagelseshastigheden er langt hurtigere for glukose.

Man kan da godt falde om af hyperglykæmi, det er typisk sådan folk opdager de har sukkersyge. Jeg har en kammerat der en dag dejsede om til en baskettræning, og han havde vist et på omkring de 40. Det var også usædvanligt højt, men jeg ved ikke om han blev skadet.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Det var dog kummerligt :w00t::tongue:

Du kunne jo evt. prøve at pisse i et glas og smage på det. Hvis de så er sødt har du sukkersyge :D :lol:

Eller også bare prøve at få det undersøgt hos lægen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle du have det? Det er da ikke så mærkeligt at dit blodsukker stiger når du tæsker glukose i dig på den måde. Men spørg hos en læge hvis du er i tvivl. Ellers virker playboi's forslag sikkert også :tongue:

Hehe, jah det var nok en god idé... Fik jeg jo sådan set også at vide at jeg burde gøre. Men så vidt jeg kunne forstå så står det i biologibogen for lærerne at de kan bruge det her projekt, virker det ikke lidt vildt, når man kan blive skadet af det?

Er det overhovedet lovligt, at lave forsøg på sig selv af den art, i skolen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit blodsukker ligger på over 8 mmol/l , så vil jeg overveje at gå til lægen da blodsukkeret ikke bliver så høj ved folk som ikke har sukkersyge.

Hvis i har målt jeres blodsukker til 58 kan i godt tro om, havde du haft et blodsukker på bare 13 havde du ikke været i stand til at gøre meget, du vil få muskelkramper osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit blodsukker ligger på over 8 mmol/l , så vil jeg overveje at gå til lægen da blodsukkeret ikke bliver så høj ved folk som ikke har sukkersyge.

Hvis i har målt jeres blodsukker til 58 kan i godt tro om, havde du haft et blodsukker på bare 13 havde du ikke været i stand til at gøre meget, du vil få muskelkramper osv.

Målte den til 21,7 jo... men faldt jo igen, og jeg startede på 5, da jeg ikke havde spist noget morgenmad som forsøget beskrev man skulle...

Ham lægen dér, sagde jo at det godt kunne ske... når man var ung og tynd, og høj... hehe

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hørt om skader ved for højt blodsukker, men det kan ske ved for lavt.

Der er ikke den store forskel i optagelseshastigheden af fruktose og glukose, når fruktose indtages med glukose.

Det er normalt 50g kulhydrat der indtages ved GI-test, sådanne test skulle være helt sikre.

Er du sikker på at det er 1g tabletter?

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit blodsukker ligger på over 8 mmol/l , så vil jeg overveje at gå til lægen da blodsukkeret ikke bliver så høj ved folk som ikke har sukkersyge.

Hvis i har målt jeres blodsukker til 58 kan i godt tro om, havde du haft et blodsukker på bare 13 havde du ikke været i stand til at gøre meget, du vil få muskelkramper osv.

Målte den til 21,7 jo... men faldt jo igen, og jeg startede på 5, da jeg ikke havde spist noget morgenmad som forsøget beskrev man skulle...

Ham lægen dér, sagde jo at det godt kunne ske... når man var ung og tynd, og høj... hehe

du har målt dit blodsukker med et blodsukkerapparat ik?

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hørt om skader ved for højt blodsukker, men det kan ske ved for lavt.

Der er ikke den store forskel i optagelseshastigheden af fruktose og glukose, når fruktose indtages med glukose.

Det er normalt 50g kulhydrat der indtages ved GI-test, sådanne test skulle være helt sikre.

Er du sikker på at det er 1g tabletter?

Jo skader ved for højt blodsukker er skam de værste: Du kan få ben arme osv amputeret, dårlige nyrer blindhed, lavt blodsukker er normalt insulin chok, som ikke er det værste.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

For at få hurtigtoptageligt energi er mit umiddelbare gæt squattie :lol:

Jawi << Well, det er faktisk ikke lovligt det er i har gjort, på den måde at de er ulovligt at opfordre sine elever til at lave et forsøg hvor man skal bruge noget af sit eget blod.

Hvis den slags skal hænde, skal der rent faktisk en laborant til for at gøre det... Men det er ikke noget man tager så tungt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er 1g tabletter?
jah det stod på etiketten.
du har målt dit blodsukker med et blodsukkerapperat ikke?

Jov, altså kunne da godt forestille mig at det ikke er utrolig nøjagtigt. Vi prikkede hul på figrene og dryppede blod ned på en ny plade hver gang,, den var så 30 sekunder om at måle blodsukkeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share