Neural opvarmning


Torben F.
 Share

Recommended Posts

For tiden kører jeg et bb-orienteret fullbody-program med en ret let opvarmning, beståede af 1-2 lette opvarmningssæt før de store øvelser (rows, presses) og ingen for de små(curls, laterals). Det jeg spekulerer på, er om det kan betale sig at ligge nogle frivend m.pushpress ind som opvarmning, f.eks. 3*3*60-70%, for at "varme" nervesystemet op. Kan man teoretisk opnå et bedre neuralt drive i øvelser som curls, rows og laterals ved sådan en opvarmning? Og hvad siger folks erfaringer? :)

Under alle omstændigheder vil jeg prøve det af i næste uge. Så vil jeg vende tilbage med mine erfaringer herefter.

/Torben F.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det hjælper, når jeg gør det! Frivend og dødløft hjølper også på presøvelser for mig, forresten. Er sjældent bedre end efter nogle frivend i ryg og bryst.

Squats derimod giver ikke så meget.

Men normalt kører jeg en Sheikoagtig opvarmning i de fleste af de øvelser jeg laver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det hjælper, når jeg gør det! Frivend og dødløft hjølper også på presøvelser for mig, forresten. Er sjældent bedre end efter nogle frivend i ryg og bryst.

Squats derimod giver ikke så meget.

Men normalt kører jeg en Sheikoagtig opvarmning i de fleste af de øvelser jeg laver.

Cool. Nu er jeg endnu mere opsat på at prøve det af. :devil: :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det hjælper, når jeg gør det! Frivend og dødløft hjølper også på presøvelser for mig, forresten. Er sjældent bedre end efter nogle frivend i ryg og bryst.

Squats derimod giver ikke så meget.

Men normalt kører jeg en Sheikoagtig opvarmning i de fleste af de øvelser jeg laver.

Frivend er kongeøvelsen til at booste det neurale systemet inden det går løs med de øvrige øvelser. Det skal bare ikke overgøres.

Som JSC skriver, giver squat ikke rigtigt det samme.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg tog 5 reps sæt med 50 kg. før bænk og bænken føltes meget tung hvilket den ikke burde. Tror dog at jeg generelt har tabt styrke i bænk, så frivend kan nok ikke få skylden, og samtidig skulle de nu nok have været tungere, da jeg senere i træningen let kunne tage 5 med 80 kg.

Link to comment
Share on other sites

Den bedste "neurale opvarmning" til rep-træning er helt klart et par tunge singles. Er din 1RM 100 kg vil du ved at tage et par singles med 90-95 kg opleve at 5-8 reps ved 85 kg føles væsentlig lettere end normalt. Det er en fremragende måde at passere repetitions-sticking points på.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share