Kondition og alkohol


Max.Power
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg træner i øjeblikket til et mellemlangt motionsløb til efteråret. Jeg har tilmeldt mig sammen med en gruppe venner/ veninder, og vi har lavet et sjovt væddemål ud af det.

Jeg er efterhånden kommet i en rimelig grundform. Jeg løber pt. 7 km. 3 gange om ugen.

Mit problem/ spørgsmål/ emne til diskussion - er, at jeg skal til 2 runde fødselsdage og et bryllup i de 3 weekender, der ligger umiddelbart inden motionsløbet. Så:

Har indtagelsen af alkohol nogen indflydelse på konditionen?? De fleste jeg har spurgt, har en entydig holdning til, at det har en endog meget negativ indflydelse på konditionen, men ingen har nogen håndgribelige forklaringer at hæfte på påstanden.

Jeg overvejer selvfølgeligt at undgå alkohol til festerne, men synes alligevel det er ærgerligt. Er der nogen, der har nogen erfaringer (ved noget) med alkohol og konditionstræning?? Er der nogen der har nogen håndgribelige forklaringer på, hvordan de negative effekter er?? Kan man drikke 2 glas vin?? 2 flasker??

Der kan stille mange flere spørgsmål, men det må være nok med det :bigsmile:

Max Power ;)

Link to comment
Share on other sites

Alkohol har ingen længerevarende indflydelse på din kondition, men i dagene efter vil du ikke kunne træne nær så godt som normalt, så på den måde vil det selvf. have en negativ indflydelse på din form...

Men man skal da ikke gå af vejen for at sluge et anker eller to ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde ikke helt ret - og så måtte det jo slettes igen! Nå det så er sagt, så syne jeg max.power skulle finde sig et andet nick - det er lige lovligt tæt på mine kære moderator kolega Maxpowers nick!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej.

Jeg træner i øjeblikket til et mellemlangt motionsløb til efteråret. Jeg har tilmeldt mig sammen med en gruppe venner/ veninder, og vi har lavet et sjovt væddemål ud af det.

Jeg er efterhånden kommet i en rimelig grundform. Jeg løber pt. 7 km. 3 gange om ugen.

Mit problem/ spørgsmål/ emne til diskussion - er, at jeg skal til 2 runde fødselsdage og et bryllup i de 3 weekender, der ligger umiddelbart inden motionsløbet. Så:

Har indtagelsen af alkohol nogen indflydelse på konditionen?? De fleste jeg har spurgt, har en entydig holdning til, at det har en endog meget negativ indflydelse på konditionen, men ingen har nogen håndgribelige forklaringer at hæfte på påstanden.

Jeg overvejer selvfølgeligt at undgå alkohol til festerne, men synes alligevel det er ærgerligt. Er der nogen, der har nogen erfaringer (ved noget) med alkohol og konditionstræning?? Er der nogen der har nogen håndgribelige forklaringer på, hvordan de negative effekter er?? Kan man drikke 2 glas vin?? 2 flasker??

Der kan stille mange flere spørgsmål, men det må være nok med det :bigsmile:

Max Power ;)

Goddag Hr. Kunne forestille mig en hvis admin ikke er særligt glad for dit brugernavn? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jo sprut og alkohold, vil ødelægge din kondition, som du har bygget op.. bare ved at gå i byen og drik... så har du næsten ødelagt det hele, og kan starte forfra for at få den i orden..

nu drikker jeg ikke, men ved bare hvad min onkel siger, jeg løber selv meget, og ro´er, samt cykler og svømmer når jeg har tid..

din grundkondi, tager jo 3-4 mdr at bygge op ordenligt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også lige komme med mine erfaringer. Det er ikke særlig tit jeg drikker, men når jeg endelig gør det, søger jeg for at drikke meget vand før jeg går i seng. Dagen efter en bytur plejer jeg at løbe en god tur for lige at få kroppen i gang igen (selvfølgelig først sidst på dagen, eller vil maven ikke helt være med).. Jeg plejer kun at kunne mærke noget på dagen derop turen, ellers er formen ligeså god som den plejer!

Link to comment
Share on other sites

Det mest skadelige ved at drikke alkohol er at det gør at man ikke kan træne optimalt det næste stykke tid. Alkoholen hæmmer, også dagen efter, balancen og koordinationen, men jeg har ikke hørt at alkohol direkte skulle ødelægge formen. Tværtimod har jeg læst en undersøgelse som sagde at det var de "medfølgende" omstændigheder der kan ødelægge formen, da man ikke kan træne ordentligt bagefter.

Personligt kan jeg ikke mærke at min form bliver dårligere af at drikke alkohol. Jeg løber selv meget og langt. Op til marathon og går ikke af vejen for virkelig at drikke igennem en gang i mellem. Men jeg kan ikke se at de gør mine løbetider dårligere. Jeg træner ikke med tømmermænd hvilket er det største minus alkoholen medfører.

Link to comment
Share on other sites

For det første kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan hedde noget der minder om det andre hedder - det er da næsten uundgåeligt, og hvis det blot er fordi det er en mods navn finder jeg det ekstra langt ude..

Men nu til spørgsmålet. Selvfølgelig ødelægger en gang druk ikke formen, det giver slet ingen mening jo. Det er din iltoptagelse der afgører din kondition, og den ødelægges selvfølgelig ikke overnight.

Som andre skriver er ulempen, at man ikke kan træne næste dag, og måske er lidt sløv max et par dage efter - dvs druk kan være ødelæggende for træningsplanlægningen, plus restitutionen forringes en del. Dehydrering, nedsat fedtforbrænding er også nogle af bivirkningerne ved alkohol indtag, men ødelægger "formen" gør en brandert nu engang ikke.

Link to comment
Share on other sites

For det første kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan hedde noget der minder om det andre hedder - det er da næsten uundgåeligt, og hvis det blot er fordi det er en mods navn finder jeg det ekstra langt ude..

Jeg ser heller ikke noget problem i at nogle navne minder om hinanden, for som du siger er det næsten uundgåeligt.. Men i dette tilfælde minder navnene jo ikke blot om hinanden, det er nøjagtigt det samme navn bortset fra et punktum, derfor synes jeg også at ham der startede denne tråd bør skifte navn. Det kan jo bare laves om til "Maximum Power", det ser jeg ihvertfald ingen problemer i. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men i dette tilfælde minder navnene jo ikke blot om hinanden, det er nøjagtigt det samme navn bortset fra et punktum, derfor synes jeg også at ham der startede denne tråd bør skifte navn. Det kan jo bare laves om til "Maximum Power", det ser jeg ihvertfald ingen problemer i. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Han har sikkert allerede skiftet navn, - eller måske mistet interessen for MOL, for han har vist ikke været her siden juni 2004 :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du satser på at ramme en absolut top er det nok smart at holde sig fra alkoholen.. hvis du har godt med tid og bare vil komme i god form, eller rigtig god form, skader det ikke det helt vilde.. Det forøger bare fedt%..

Det forøger fedtprocenten siger du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share