ris i røven, eller røven i riis....


Guest Benjamin64
 Share

Tror du at Bjarne Riis, fik lidt ulovligt rocket fuel da han vandt tour de france.  

118 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Det er et spørgsmål som altid har pirret mig, og kunne da være sjovt nok at høre hvad i andre tror, i behøves jo ikke begrunde hvis ikke i har lyst, er jo det gode ved en poll!!!

Epo Epo du bliver aldrig nummer to :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

den latterlige taber når da ikke fx

Paul Elvstrøm, Michael Laudrup eller Morten Frost til sokkerholderne.

Jeg er helt enig med dig i at Elvstrøm er en af vores største sportsmænd, men hvordan kan du skrive noget sådant vrøvl om Riis? Han var da en sportsmand af stort format.

Link to comment
Share on other sites

Officielt er Riis jo uskyldig indtil det modsatte er bevist. Men det skal jo ikke forhindre én i at lave sin egen vurdering.

Jeg vil vurdere den til at være 95/5 for at han har dopet sig selv.

Den vurdering er vi vist meget enige i, Torben F., men derfra er der jo også et stykke til at kalde manden for "en latterlig taber".

Link to comment
Share on other sites

Var der ikke noget med, at de på et tidspunkt sagde, at mange tidligere cykelrytter havde en markant tendens til at udvikle kræft? - Netop grundet dopingmisbruget?

Min mening om doping i sport er lidt: går den så går den. Så i B.R tilfælde har jeg ikke noget ondt at sige. Specielt set i lyset af at det var vilkårene for at vinde. Dog skal de ikke komme og tude, hvis (når) de på længere sigt mærker bivirkningerne af dopingen.

Link to comment
Share on other sites

En sportsmand af stor format krudter sig ikke!

Er du sikker på at Michael Laudrup aldrig har brugt doping?

Hvad med Poul Elvstrøm? Mon han har nappet et eller andet opkvikkende før en sejlads?

Hvordan ved du at Morten Frost aldrig har taget noget?

Peter Sandvang kunne osse nemt ha nappet et eller andet, det er ihvertfald en sportsgren der har haft sin andel af doping ligesom cykelsport...

Så længe Bjarne Riis aldrig er dømt kan man ikke sige at han har brugt doping. Så er man klogere end lægekundskaben, og det er du ikke...

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror ikke på riis var clean.

Jeg har da osse en anelse om at han fik lidt ekstra på havregrynene.

Men derfra, og så til at udråbe ham til taber mm. er der lidt langt...

Dopet eller ej, så var det en stor bedrift, navnlig fordi alle der var noget ved musikken var dopet dengang...

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at Michael Laudrup aldrig har brugt doping?

Hvad med Poul Elvstrøm? Mon han har nappet et eller andet opkvikkende før en sejlads?

Hvordan ved du at Morten Frost aldrig har taget noget?

vidste godt, at dette argument ville blive hevet frem. Vi ved ikke, om ovennævnte personer har været dopet. Og hvis de har, så har effekten sandsynligvis været minimal. Derfor kan vi også være sikre på, at de i deres sportsgrene har konkurreret på lige fod med deres modstandere. Det kan vi bestem ikke sige om en vis anden herre.

Om man mener, at det er langt ude eller ej at kalde Riis en latterlig taber, må vel være en subjektiv bedømmelse og kan næppe diskuteres :blink: man kan selvfølgelig være uenig eller ej, men det er jo en helt anden sag.

Link to comment
Share on other sites

hvis de har, så har effekten sandsynligvis været minimal. Derfor kan vi også være sikre på, at de i deres sportsgrene har konkurreret på lige fod med deres modstandere. Det kan vi bestem ikke sige om en vis anden herre.

Det vil sige at ingen andre cykelryttere var dopet i de glade halvfemsere?

Vi må hellere overbringe Festina den glade nyhed :)

Bjarne Riis konkurrede skam på lige vilkår med en hvilken som helst anden cykelrytter i midten af 90'erne...

Link to comment
Share on other sites

LidtJoker> nu har denne diskussion jo været oppe og vende mindst en håndfuld gange før, og diskussioner på MOL har det med at bygge videre på tidligere diskussioner, men det er selvfølgelig ikke dit problem :)

Min overbevisning: 98% af alle cykelrytterene i TDF er dopede. Og når vi ved hvor stor en fordel doping giver, så bliver det ikke længere et spørgsmål om mental styrke, gode ben, træningsmængde gennem vinterhalvåret, genetisk disposition, kostoptimering, vilje til at vinde og taktisk overblik der kommer til at blive de helt store udslagsgivende faktorer.

I stedet bliver det en konkurrence om, hvem der har de bedste dopinglæger, og hvilke cykelryttere der tør skyde mest krudt i røven.

Ikke just min prototype på en "sportsmand af stor format"

Derfor kan man selvfølgelig stadig godt beundre deres mod på linje med linedansere og kamikazepiloter og underholdningsværdien ved TDF, er der heller ikke noget i vejen for. Ligesom mange mennesker synes det er spændende, om de kan gætte udfaldet på en lottoudtrækning.

Der er bare ikke meget "sportsmand af stor format" bag disse begivenheder (på nær måske lige linedanserne ;) )

Link to comment
Share on other sites

så bliver det ikke længere et spørgsmål om mental styrke, gode ben, træningsmængde gennem vinterhalvåret, genetisk disposition, kostoptimering, vilje til at vinde og taktisk overblik der kommer til at blive de helt store udslagsgivende faktorer.

I stedet bliver det en konkurrence om, hvem der har de bedste dopinglæger, og hvilke cykelryttere der tør skyde mest krudt i røven.

jeg vil nu mene at uanset hvor meget krudt du fylder din røv med,

så kræver det trods alt sin mand at klatre op af hine bjerge i Touren...

nu er han jo aldrig blevet snuppet, så indtil videre vælger jeg nu at have stor respekt for den vilje manden udviste undervejs og for de flotte etaper han kørte...

Link to comment
Share on other sites

jeg vil nu mene at uanset hvor meget krudt du fylder din røv med,

så kræver det trods alt sin mand at klatre op af hine bjerge i Touren...

enhver motionsrytter der har kørt bare en lille smule, kan gennemføre et "Tour de France"
nu er han jo aldrig blevet snuppet, så indtil videre vælger jeg nu at have stor respekt for den vilje manden udviste undervejs og for de flotte etaper han kørte...

det kan ingen tage fra dig, men samtidig insinuerer du, at du tror på hans uskyld indtil det modsatte er bevist, hvilket du selvfølgelig også skal have lov til, men jeg vil så mene, at det er en lettere romantiseret indstilling at have :)

Link to comment
Share on other sites

>JesperT

Jeg syntes, at det er ufatteligt at en ellers så saglig debatør som dig lukker sådan en spand bræk ud. Doping var et udbredt problem i cykelsporten i 90erne, og er det muligvis også i dag. Men Riis er aldrig blevet dømt for nogen forseelser og i det retssamfund vi lever i er man altså uskyldig til det modsatte er bevist. Jeg er da også af den overbevisning, at Riis med stor sandsynlighed var dopet, men inden du kalder ham "en latterlig taber" burde du måske kigge på det store arbejde Riis har gjort for cykelsporten efter han stoppede sin karriere. Det er sikkert ikke uden grund, at flere aktive herhjemme ønskede ham ind i Team Danmarks bestyrelse for få måneder siden.

Link to comment
Share on other sites

Min overbevisning: 98% af alle cykelrytterene i TDF er dopede. Og når vi ved hvor stor en fordel doping giver, så bliver det ikke længere et spørgsmål om mental styrke, gode ben, træningsmængde gennem vinterhalvåret, genetisk disposition, kostoptimering, vilje til at vinde og taktisk overblik der kommer til at blive de helt store udslagsgivende faktorer.

I stedet bliver det en konkurrence om, hvem der har de bedste dopinglæger, og hvilke cykelryttere der tør skyde mest krudt i røven.

Nu er det et spørgsmål om holdninger. Din holdning er åbenbart at Riis skød sig med mere end alle andre og derfor vandt.. I mine øjne er det en vanvittig udtalelse.

Det var ikke epo der trådte i pedalerne men Riis. Jeg vælger at antage at rytterne var lige meget på doping, og at dette udjævnede deres grundlag for at konkurrere. betyder dette at jeg antager at Alle der vinder over doping syndere til en event som OL sandsynligvis også er dopede: ja!

Det giver mig en bitter smag i munden, at det er det der kræves for at nå toppen, men det får mig på ingen måde til at miste respekten for deres præstationer, og det arbejde der skal til for at nå deres niveau.

Hvis det var så nemt kunne man fristes til at spørge hvorfor flere ikke tager den vej?

En god spandfuld hemopure, HGH og IGF1 skulle klare ærterne..

Husk på at Riis slog Indurain, han knuste Indurain i Touren. Induain kørte ikke for et amatørhold! Han kørte for det største hold i cykelsporten med læger og massører der vidste hvad de foretog sig.

Husk også at Riis året forinden smadrede den nye store komet på sit hold (Berzin?), på trods af manglende væske i enkelstarten (sabotage?), og et hold der modarbejdede ham. Man må da som det mindste antage, at stjernerytteren på det samme hold ikke fik værre "hjælp" end hjælperytteren Riis?

Den eneste måde man ville kunne forklare Riis's dominans via dopingen skulle være hvis han reagerede meget bedre end alle andre på disse præparater. Svært at vurdere da det ikke vides om han tog, hvad han i givet fald tog og hvordan det påvirkede ham..

Fakta er dog at han vandt, imod hårde odds, og det syntes jeg kræver respekt.

Ærgeligt at disse doping debatter altid bringer det værste frem i folk... :cry:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Doping var et udbredt problem i cykelsporten i 90erne, og er det muligvis også i dag. Men Riis er aldrig blevet dømt for nogen forseelser og i det retssamfund vi lever i er man altså uskyldig til det modsatte er bevist.
det er selvfølgelig også et problem. Men jeg er med mig selv temlig overbevist om hans skyld, og den kan jeg ikke sidde overhørig, blot fordi at man juridisk ikke kan finde en måde at knalde ham på. Hvad jeg ligger dette skyldsspørgsmål i, har jeg mange gange beskrevet på MOL før og orker ikke at gentage det.
Jeg er da også af den overbevisning, at Riis med stor sandsynlighed var dopet, men inden du kalder ham "en latterlig taber" burde du måske kigge på det store arbejde Riis har gjort for cykelsporten efter han stoppede sin karriere. Det er sikkert ikke uden grund, at flere aktive herhjemme ønskede ham ind i Team Danmarks bestyrelse for få måneder siden.

og fred være med det og godt arbejde i øvrigt! Men kan ikke rigtig se, hvad hans evner som national motiveringsikon og organisatoriske talenter har med hans evner som cykelrytter at gøre, hvilket var den del af hans liv vi diskuterede.

Link to comment
Share on other sites

Doping var et udbredt problem i cykelsporten i 90erne, og er det muligvis også i dag. Men Riis er aldrig blevet dømt for nogen forseelser og i det retssamfund vi lever i er man altså uskyldig til det modsatte er bevist.

det er selvfølgelig også et problem. Men jeg er med mig selv temlig overbevist om hans skyld, og den kan jeg ikke sidde overhørig, blot fordi at man juridisk ikke kan finde en måde at knalde ham på. Hvad jeg ligger dette skyldsspørgsmål i, har jeg mange gange beskrevet på MOL før og orker ikke at gentage det.

Du lyder nøjagtig som de tåber man kan støde på i ethvert motionscenter som har den teori, at kan man bænke mere end X antal kg er man på dope.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share