Advarsel mod energidrikke


SpArKleZ
 Share

Recommended Posts

Fandt dette på TV2's tekst-tv:

Fødevaredirektoratet advarer nu mod at blande energidrikke, alkohol og motion.

Det kan være livsfarligt at tage sig en vild tur på dansegulvet eller en lang løbetur, hvis man har varmet op med både alkohol og de såkaldte energidrikke, der bl.a indeholder stofferne koffein og taurin.

Fødevaredirektoratet opfordrer derfor til forsigtighed med energidrikkene, efter en svensk undersøgelse bekræfter formodningen om at motion, energidrikke og alkohol i værste fald kan føre til pludselige dødsfald.

Der er da forhåbentlig ingen der "varmer" op med alkohol inden man skal ud på en længere løbetur? :blink: Desuden forstår jeg ikke hvorfor det skulle skade at blande koffein og alkohol? Ud over at det er vanddrivende selvfølgelig. Og hvorfor putter man taurin i energidrikke?

Link to comment
Share on other sites

Tror det hænger lidt sammen med de historier der i sin tid gik omkring red-bull, at man var døde af det (det er populærtat køre det med vodka).

Ved dog ikke om dette bare var vandrehistorier eller hvad, men grunden der blev givet var overophedning - men det jeg undrer mig lidt ved er at disse historier er væk ? man hører ikke om flere dødsfald - derimod har man hørt om dødsfald blandt E misbrugere.

Om det så er reelt at det er direkte farligt hvis man danser natten væk (og ellers tænker sig om) - eller ej, det ved jeg ikke.

Dem der drikker drinks inden de skal ud og løbe et marathon, dem tager jeg hatten af for.

Link to comment
Share on other sites

Der er da forhåbentlig ingen der "varmer" op med alkohol inden man skal ud på en længere løbetur? :blink: Desuden forstår jeg ikke hvorfor det skulle skade at blande koffein og alkohol? Ud over at det er vanddrivende selvfølgelig. Og hvorfor putter man taurin i energidrikke?

næppe, men der er tilgengæld en del der tager en løbetur efter at have drukket lidt rigeligt for at dulme den dårlige samvittighed og ungå ukontrolleret hypertrofi i maveregionen. :devil:

og man putter forhåbentlig ikke taurin i energidrikke idanmark da det er ulovligt.

Edited by nightbringer
Link to comment
Share on other sites

Tror det hænger lidt sammen med de historier der i sin tid gik omkring red-bull, at man var døde af det (det er populærtat køre det med vodka).

Ved dog ikke om dette bare var vandrehistorier eller hvad, men grunden der blev givet var overophedning - men det jeg undrer mig lidt ved er at disse historier er væk ?

Jeg har været oppe og drikke 10 dåser red-bull med sprut på en aften... Tror ikke at jeg tog skade af det.... :clown: men man kunne bestemt godt mærke at man havde fået et kick...

Men holder mig ikke fra at drikke energidrik med sprut.... Det smager jo dejligt...

Link to comment
Share on other sites

Tror det hænger lidt sammen med de historier der i sin tid gik omkring red-bull, at man var døde af det (det er populærtat køre det med vodka).

Ved dog ikke om dette bare var vandrehistorier eller hvad, men grunden der blev givet var overophedning - men det jeg undrer mig lidt ved er at disse historier er væk ? man hører ikke om flere dødsfald - derimod har man hørt om dødsfald blandt E misbrugere.

Om det så er reelt at det er direkte farligt hvis man danser natten væk (og ellers tænker sig om) - eller ej, det ved jeg ikke.

Dem der drikker drinks inden de skal ud og løbe et marathon, dem tager jeg hatten af for.

Tror helt sikkert der er vandre historier.

Hvis man tager sydpå, så er redbull og vodka jo fast inventar på drinks kortet....

Link to comment
Share on other sites

Grunden er- Når man løber eller danser vildt en aften skal kroppen bruge en masse energi. Alkohol hæmmer nydannelsen af glukose. Kroppen får ikke den energi den skal have. Normalt vil man sætte tempoet ned eller stoppe, men energidrikkene kombineret med alkoholen gør at man ikke kan mærke faresignalerne og at man er mere udholdende, og så går det galt.

Link to comment
Share on other sites

forstår jeg ikke hvorfor det skulle skade at blande koffein og alkohol?

Gad vide hvor mange jyske landmænd der er døde af kaffepunch? Der er vist lagt i ovnen til en skandale!

Sindbad > Lige en rød voldborg med kaf' ligesom i 'the julekalender'..... man speder selvfølgeligt KUN op med snaps, forståes ! eller er man ikke en rigtig landmand :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tager sydpå, så er redbull og vodka jo fast inventar på drinks kortet....

Og det gør det bedre?? :o

/Bellini

Når lande som frankrig, spanien, schweiz osv. har godkendt red bull, så mener jeg blot at det nok ikke er så slemt som de danske myndigheder mener.

Link to comment
Share on other sites

Nu spiser de lande fx også hhv frølår, kaniner og hullerne i ostene, så de er måske ikke så gode til detder... :biggrinbounce:

Hæhæ frølår smager nu meget godt ligeså kanin, og huller i osten passer mig fint for det er jeg ikke så vild med.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share