Akupunktur


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Da jeg lider af kronisk astma, er jeg blevet anbefalet at prøve akupunktur. Jeg har selvfølgelig hørt en mirakel-historie om en astmatiker, der var stærkt medicineret og som efter en omgang hos akupunktøren blev fuldstændigt medicin-fri. Historien kommer dog fra et familiemedlem, der arbejder sammen med en, hvis søn bla bla... og jeg mener altid man bør være lidt skeptisk over for tredje/fjerdehåndsberetninger.

Tilgengæld har jeg jo en tårnhøj tillid til jer, kære MOLboer og stoler på, at I er ganske sandruelige :)

Derfor: hvad har I af personlige gode/dårlige erfaringer med akupunktur? Skal man sikre sig, at akupunktøren også er medicinsk udd. eller er det underordnet? Andre ting?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har selv lidt af ekstrem allergi (stort set alt - pollen, kat, støv etc.) - fik første år 5 behandlinger og året efter 3 behandlinger - og er nu allergi-fri ! (ja, dvs. jeg ligger på 4-5 antihistamin-tabletter hvert år lige når birken springer ud)

Jeg selv blev behandlet af en kinesisk pige på Frederiksberg, som jeg varmt kan anbefale! Men om det virker på astma, det skal jeg ikke kunne sige !? Det kan du få oplyst hos en akupuntør.

Good luck!

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Det, der er videnskabeligt bevist er, at akupunktur er smertelindrende. På dét punkt er der ingen tvivl. Smertelindring med akupunktur kaldes somme tider for "vestlig" akupunktur og har relativt sjældent noget med specifikke punkter og "meridianbaner" at gøre, til forskel fra "østlig" akupunktur. Sidstnævnte arbejder med "energier" og balance, men er ret dårligt belyst, videnskabeligt set.

Om det virker mod astma er altså uvist, men hvorfor ikke prøve? Det værste der kan ske er "fuld tilfredshed eller pengene spildt". Og hvis din astma går væk, er det vel i princippet ligegyldigt om metoden er videnskabeligt bevist (eller om det i det hele taget var akupunkturen, der gjorde noget). :)

Link to comment
Share on other sites

Om det virker mod astma er altså uvist, men hvorfor ikke prøve? Det værste der kan ske er "fuld tilfredshed eller pengene spildt". Og hvis din astma går væk, er det vel i princippet ligegyldigt om metoden er videnskabeligt bevist (eller om det i det hele taget var akupunkturen, der gjorde noget). :)

Dén køber jeg ;) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det, der er videnskabeligt bevist er, at akupunktur er smertelindrende. På dét punkt er der ingen tvivl. Smertelindring med akupunktur kaldes somme tider for "vestlig" akupunktur og har relativt sjældent noget med specifikke punkter og "meridianbaner" at gøre, til forskel fra "østlig" akupunktur. Sidstnævnte arbejder med "energier" og balance, men er ret dårligt belyst, videnskabeligt set.

Har du evt. nogle referencer til disse videnskabelige beviser? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender en akupunktør der forsker i akupunktur og astma hos børn.

Der står noget om det på hans hjemmeside

Det er faktisk en fin undersøgelse han har lavet, men det er lidt svært at se om det er selve akupunkturen der har en effekt eller ændringer i livsstil.
Akupunktur er kun et redskab, den der skal lave arbejdet, er den syge selv. Derfor er det altid nødvendigt at gøre en indsats selv, hvis man vil have et varigt resultat. Hvis man har astma, skal man bla. undgå kaffe, saftevand, alkohol, tobak og støvende isoleringsarbejde. Desuden er det vigtigt at have en fast rytme.
Link to comment
Share on other sites

Det, der er videnskabeligt bevist er, at akupunktur er smertelindrende. På dét punkt er der ingen tvivl. Smertelindring med akupunktur kaldes somme tider for "vestlig" akupunktur og har relativt sjældent noget med specifikke punkter og "meridianbaner" at gøre, til forskel fra "østlig" akupunktur. Sidstnævnte arbejder med "energier" og balance, men er ret dårligt belyst, videnskabeligt set.

Har du evt. nogle referencer til disse videnskabelige beviser? :)

Ja, "Alternativ behandling - metoder og virkninger" af Jerk W. Langer. Det er også nemt at finde masser af "dokumentation" både fra diverse akupunktursider, men faktisk også på pubmed - jeg synes bare ofte det er svært at vurdere forsøg, man ikke har kendskab til og forstand på.

Link to comment
Share on other sites

Det, der er videnskabeligt bevist er, at akupunktur er smertelindrende. På dét punkt er der ingen tvivl. Smertelindring med akupunktur kaldes somme tider for "vestlig" akupunktur og har relativt sjældent noget med specifikke punkter og "meridianbaner" at gøre, til forskel fra "østlig" akupunktur. Sidstnævnte arbejder med "energier" og balance, men er ret dårligt belyst, videnskabeligt set.

Har du evt. nogle referencer til disse videnskabelige beviser? :)

Ja, "Alternativ behandling - metoder og virkninger" af Jerk W. Langer. Det er også nemt at finde masser af "dokumentation" både fra diverse akupunktursider, men faktisk også på pubmed - jeg synes bare ofte det er svært at vurdere forsøg, man ikke har kendskab til og forstand på.

Ok, tak for det. Vil prøve at se om biblioteket har bogen. Det er så altid noget at man kan finde noget på pubmed der underbygger det, i det man må antage at de i det mindste har en minimumsgrænse for videnskabelighed.

Stadigvæk så tror jeg faktisk ikke på det. Hvis det virker så godt, og det skulle være videnskabeligt dokumenteret, hvorfor anvendes det så ikke i langt mere udbredt grad? Både af privatpersoner med også i den offentlige behandling.

Men homoøpati var jo også "videnskabeligt dokumenteret" på et tidspunkt, indtil man afslørede dokumentationen som et fupnummer. Herunder skal man ikke undervurdere placebo-effekten.

Håber ikke dette virkede som et alt for surt opstød, for det var ikke hensigten.

Link to comment
Share on other sites

Håber ikke dette virkede som et alt for surt opstød, for det var ikke hensigten.

:lol: Slet ikke - jeg er selv skeptiker af natur. Hvilket også er grunden til, at jeg refererer til Jerk W. Langer, som er læge og skeptiker og i øvrigt har sat sig grundigt ind i tingene.

Et af de steder, hvor akupunktur er meget udbredt er blandt tandlæger, som bruger det mod tand- og kæbesmerter. Dette er et af de steder, hvor akupunktur har vist bedst effekt (i hvert fald bedre end placebo). Ofte er effekt af akupunktur lige så god (eller lige så dårlig) som fx TENS (smertelindring vha elektrisk stimulation).

Sammenlignet med andre "alternative" behandlingsformer, er akupunktur rent faktisk forbløffende godt beskrevet og en af de mest effektive (omend på specifikke lidelser/symptomer). Zoneterapi, som er den mest brugte alternative behandlingsform i Danmark, har en meget lille og smal videnskabelig dokumentation. Et af de bedste forsøg har fx vist, at zoneterapi er bedre end ingen behandling i forbindelse med børn med kolik. Samme forsøg viste dog, at uspecifik massage af ungernes fødder havde ligeså stor effekt. Og homoøpati er ganske udbredt i Tyskland, på trods af manglende dokumentation og det faktum, at hele ideen i behandlingsformen strider mod den måde, hvorpå resten af universet fungerer... :blink:

Et godt sted at finde info på nettet er QuackWatch, selvom siden kan være lidt for amerikansk og en-øjet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv kronisk astma og tager derfor medicin morgen og aften.

For 2 år siden gik jeg til akupunktør, og var efter 20 behandlinger og 6000 kr. fattigere medicinfri.

Hvilken herlig følelse... Efter 3 mdr. uden nogen form for symptomer kom regningen dog - i løbet af en uge forværredes min vejrtrækning så meget at jeg var nødsaget til at begynde på min medicin.

Jeg tog ind til akupunktøren, som fortalte at der i nogen tilfælde er behov for løbende at holde astmaen nede vha. en eller to gange akupunktur i måneden. Jeg gik igang med behandlingen igen, men stoppede efter 5-6 gange, da der ingen mærkbare resultater var, og pengepungen var tom.

Tænker dog stadig på de herlige frie 3 måneder.

Held og lykke med nålene. ;)

Link to comment
Share on other sites

Stadigvæk så tror jeg faktisk ikke på det. Hvis det virker så godt, og det skulle være videnskabeligt dokumenteret, hvorfor anvendes det så ikke i langt mere udbredt grad? Både af privatpersoner med også i den offentlige behandling.

Men homoøpati var jo også "videnskabeligt dokumenteret" på et tidspunkt, indtil man afslørede dokumentationen som et fupnummer. Herunder skal man ikke undervurdere placebo-effekten

Well jeg tror på det. Og behøver ikke nogen videnskabelig dokumentation for det. Jeg synes resultaterne taler for sig selv. Jeg har selv prøvet noget zoneterapti uden nogen som helst virkning.

Men tilgengæld har jeg også efter hånden flere bekendte som har prøvet akupunktur med øjeblikkelig virkning.

Jeg er ikke i tvivl om det virker.

Tror dog der er meget forskel på dem som udfører det. Tror mange slår plat på det, og ser det som en nem vej at lave nogle penge.

Mht Homoøpati, synes jeg også der er mange positive resultater af dette også. Dog uden lige PT at kunne komme i tanke om noget konkret.

Akupunktur er faktisk vældig interesant synes jeg. Min egen mor fik kureret en kraftig smerte i forbindelse med en kæbeleds dysfunktion. Hun havde døjet med dette i flere uger. Efter en behandling med akupunktur var det væk.

Link to comment
Share on other sites

Well jeg tror på det. Og behøver ikke nogen videnskabelig dokumentation for det.

Hvis man tror på noget behøver man jo generelt ikke beviser. Hvis man gerne vil vide noget, er beviser noget mere vigtige.

Dermed ikke sagt, at RCT-forsøg er den eneste vej til viden, men det er noget mere sikkert end testimonials.

Ekstraordinære postulater kræver ekstraordinære beviser.

Personligt skelner jeg mellem hvad jeg véd og hvad jeg tror og lader dét være en faktor i mine valg.

Link to comment
Share on other sites

Mht Homoøpati, synes jeg også der er mange positive resultater af dette også. Dog uden lige PT at kunne komme i tanke om noget konkret.

Men hvis ikke det bliver underkastet streng videnskabelig diciplin så er det umuligt at skille skidt fra kanel. Hvis man tror på at noget virker inden man begynder på det, så skal man nok også "opleve" et positivt resultat. Selvom resultatet udelukkende beror på placebo-effekten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik modtog akupunktur mod allergi og astma da jeg var yngre. Det er godt nok mange år siden (dengang kunne jeg slet ikke forstå hvorfor den væmmelige damme absolut ville stikke nåle i mig!!), men så vidt jeg husker var der ikke nogen mærkbar positiv effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tror på noget behøver man jo generelt ikke beviser. Hvis man gerne vil vide noget, er beviser noget mere vigtige.

Dermed ikke sagt, at RCT-forsøg er den eneste vej til viden, men det er noget mere sikkert end testimonials.

Ekstraordinære postulater kræver ekstraordinære beviser.

Personligt skelner jeg mellem hvad jeg véd og hvad jeg tror og lader dét være en faktor i mine valg.

Bestemet. Det skulle nu meres ses i lyset af at jeg synes resultaterne taler for sig selv. Svarer lidt til at "nogen" ville nægte at Rygning var skadeligt. Der sker intet ved det. Det er harmløst. Det er videnskabeligt bevist at det er harmløst. Men hvor brugerne døde som fluer. Så er man sikkert rimeligt lige glad med de videnskabelige beviser.
Men hvis ikke det bliver underkastet streng videnskabelig diciplin så er det umuligt at skille skidt fra kanel. Hvis man tror på at noget virker inden man begynder på det, så skal man nok også "opleve" et positivt resultat. Selvom resultatet udelukkende beror på placebo-effekten.

Sandt. Dog mener jeg man skal have i tanke at det med videnskab ofte forholder sig sådan , at det der er forkert i dag kan være rigtigt i morgen. Og det den ene forsker mener er rigtigt, mener en anden er forkert.

Link to comment
Share on other sites

Sandt. Dog mener jeg man skal have i tanke at det med videnskab ofte forholder sig sådan , at det der er forkert i dag kan være rigtigt i morgen. Og det den ene forsker mener er rigtigt, mener en anden er forkert.

Det er jeg ikke helt uenig i. Men man skal dog også passe ret meget på at man ikke anerkender alt som forskerne siger. For man kan sikkert i 99% af tilfældende, finde nogen der kalder sig selv forskere, som mener det fuldstændig modsatte om samme sag. I de tilfælde må man, IMHO, bruge sin egen kritiske sans. F.eks: hvor mange forskere mener dette, har forskeren der mener dette kommercielle interesser, kan forsøget genskabes igen og igen, hvilket institutit har udgivet undersøgelsen og endelig kan man spørge sig selv om man tror på det. Med hensyn til det sidste så falder homoøpati ind under den kategori. Vand der har 1:1000000 del af x-stof, tror jeg bare ikke på kan have nogen effekt. Men hvis det en dag bliver videnskabeligt sandsyneliggjort efter helt vildt sindsygt stramme metoder, så kan det måske være jeg ændrer holdning. :)

edit: det jeg mener er at du kan sikkert finde en forsker der siger at hvis man kaster en dværg 8½ meter op i luften, samtidig med at du spiller "Internationale" på en redekam, vil det kurere nedgroede negle.

Mht. akupunkter så er det lidt det samme. Der er min holdning faktisk ganske positiv. Jeg vurderer sandsyneligheden for at det har en reel effekt til at være 90% imod og 10% for.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Stadigvæk så tror jeg faktisk ikke på det. Hvis det virker så godt, og det skulle være videnskabeligt dokumenteret, hvorfor anvendes det så ikke i langt mere udbredt grad? Både af privatpersoner med også i den offentlige behandling.

Har nu aldrig selv prøvet at få akupunktur, men min læge er også akupunktør, så det er altså ikke alle læger der afviser at det virker. Han har så vidt jeg husker også rejst i østen og lært mere om akupunktur.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke helt uenig i. Men man skal dog også passe ret meget på at man ikke anerkender alt som forskerne siger. For man kan sikkert i 99% af tilfældende, finde nogen der kalder sig selv forskere, som mener det fuldstændig modsatte om samme sag. I de tilfælde må man, IMHO, bruge sin egen kritiske sans. F.eks: hvor mange forskere mener dette, har forskeren der mener dette kommercielle interesser, kan forsøget genskabes igen og igen, hvilket institutit har udgivet undersøgelsen og endelig kan man spørge sig selv om man tror på det. Med hensyn til det sidste så falder homoøpati ind under den kategori. Vand der har 1:1000000 del af x-stof, tror jeg bare ikke på kan have nogen effekt. Men hvis det en dag bliver videnskabeligt sandsyneliggjort efter helt vildt sindsygt stramme metoder, så kan det måske være jeg ændrer holdning

Enig. Men det kan dog ofte være meget svært gennemskueligt for det almene menneske. Alene af den grund at materialet ofte er svært tilgængeligt og det er et tidskrævende arbejde. Derfor kan det være svært at danne sig et "ægte" indtryk.

Mht homoøpati er jeg stort set holdnings løs. Men akupunktur er jeg nu stadig ret overbevist om virker. Ihvertfald i et vist omfang. men nu har jeg så også selv været vidne til resultatet af det. Det har selvfølgelig meget at sige

Link to comment
Share on other sites

Det skulle nu meres ses i lyset af at jeg synes resultaterne taler for sig selv.
Ja, men så længe "resultaterne" kun er det man selv ser og hører, har det noget med tro at gøre. Hvis resultaterne er et videnskabeligt forsøg eller endnu bedre et review, er vi tættere på viden.
Dog mener jeg man skal have i tanke at det med videnskab ofte forholder sig sådan , at det der er forkert i dag kan være rigtigt i morgen. Og det den ene forsker mener er rigtigt, mener en anden er forkert.

Fint nok. Men det er stadig det bedste vi har. Og langt bedre end at basere det på solstrålehistorier (eller det modsatte). :)

Og så god weekend til alle med dette citat:

"Don’t believe half of what you see and none of what you hear"

Lou Reed: "Last Great American Whale" B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share