Aminos i stedet for proteinindtag


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Hej,

I mange indlæg og artikler om BB kan man læse om det anbefalede indtag af protein (2-2.5g protein/kg kropsvægt pr. dag).

Men det ser også ud til at man kan indtage aminosyrer i stedet for proteintilskud.

Er det muligt at beregne hvor meget x gram protein svarer til "i aminosyrer" ? - og er der i den forbindelse en sammenhæng med "biologisk optagelsesværdi", som nogle artikler også omtaler ?

Enkelte artikler omtaler 9 aminosyrer som er nødvendige i et bestemt (blandings)forhold for optimal muskelopbygning - hvilke 9 er det, og hvad er det bedste forhold - så man kan vurdere om aminos-produktet lever op til dette (5 x mere af noget er ikke altid 5 gange bedre...) ?

Den lette løsning er selvfølgelig at følge producentens råd omkring dosis på produktet, men det er meget godt selv at vide hvad man indtager, synes jeg.

Er der iøvrigt noget juridisk problem i at indføre aminos - de ser ikke ud til at være markedsført i DK, men det er jo såvidt jeg kan forstå hvad protein omsættes til af kroppen... ?

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Ret svære spørgsmål, men lad mig svare så godt jeg kan !

Citat: ”Men det ser også ud til at man kan indtage aminosyrer i stedet for proteintilskud”

Lad mig først forklare lidt om sammenhængen mellem protein og aminosyrer. For det første skal det siges at protein er de ”basale mursten” for vores væv – idet kroppen består af 20 % protein i vægt. Protein opbygges af 21 forskellige aminosyrer. I fordøjelseskanalen nedbrydes madens protein til aminosyrer, der optages i kroppen og opbygges til netop de proteiner vi har brug for. Idéen er derfor af man kan tage aminosyrer i stedet for protein. Teoretisk kommer det ud på et, men de fleste vælger at tage kosttilskud i form af proteiner i stedet for aminosyrer. (Når jeg siger de fleste, er det bl.a. fordi steder som her på MOL tales der betydelig mere om protein end aminosyrer). Grunden til det tror jeg er, at ved at indtage protein kan kroppen ud fra proteinerne danne de aminosyrer den har brug for, hvilke de fleste fortrækker. Når man køber aminosyrer-kosttilskud vælger man selv hvilke aminosyrer man ønsker at fodre kroppen med, oftest alanin eller glutamin. Her vælger folk i stedet at lade kroppen ”bestemme”. Grunden til det er alanin eller glutamin man oftest tager, skyldes at disse højst sandsynlig er løsningen til anti-katabolisme. (muskelnedbrydning)    

Samtidig har proteiner flere funktioner i kroppen. Nogle af dem er opbygning af kroppens celler, hormoner, enzymer, antistoffer, stofkifte, bindevæv, negle og hår.

Du ønsker at vide om det er muligt at beregne hvor meget x gram protein svarer til i aminosyrer. Dette kan umiddelbart ikke lade sig gøre. Men tager du aminosyrer, tager man blot en daglig dosis på ca. 3 x 12 gram, hvorimod ved proteinpulver tager de fleste 30-40 gram ca. 3 gange dagligt.  

Citat: ”Enkelte artikler omtaler 9 aminosyrer som er nødvendige i et bestemt (blandings)forhold for optimal muskelopbygning - hvilke 9 er det, og hvad er det bedste forhold - så man kan vurdere om aminos-produktet lever op til dette (5 x mere af noget er ikke altid 5 gange bedre...) ?”

De 9 (som i virkeligheder er 10) aminosyrer som ofte omtales, er dem kroppen ikke selv kan producere. De skal derfor indtages som proteiner eller decideret aminosyrer. De er følgende: Arginin, Histidin, Isoleucin, Lysin, Methionin, Fenylalanin, Treonin, Trypfofan og Valin. De skal enten være i kosten eller i kosttilskud, for at der kan genskabes væv som erstatning for det, som hele tiden nedbrydes under vækst og træning. Disse findes dog sjældent i kosttilskud, i stedet er det enten alanin eller glutamin, pga. deres formåede anti-katabolistiske effekt.

Citat: ”Er der i øvrigt noget juridisk problem i at indføre aminos - de ser ikke ud til at være markedsført i DK, men det er jo så vidt jeg kan forstå hvad protein omsættes til af kroppen... ?”

Glutamin kan købes stor set overalt. Danlabnutrition.dk / creasport.dk / coloseum.dk med mange flere. Er absolut ikke ulovligt.

Samtidig spørger du hvilke aminosyre du bør gå efter. Er et lidt komplekst spørgsmål, da aminosyrer også virker enkeltvis ved at stimulere insulinudskillensen og de bør derfor inkluderes enkeltvis i dit amino mix. Arginn er en potent faktor i insulinudskillelsen og virkningen øges ved at tilsætte lidt glykose. Anses derfor for vigtig. Vigtigere bliver dog glutamin anset for at være, da glutamin er den mest rigelige frie aminosyre i musklerne og udgør 50 % af de frie aminosyrer. Alanin udgør 10 % af de frie aminosyrer i musklerne. Niveauet af glutamin sættes i høj grad sammen med proteinsyntese. Fordi glutamin kan transportere to nitrogen molekyler, er den samtidig hovedtransportør af nitrogenaffald. Derfor er glutamin formidelig vigtigere end alanin. Under og efter træning, udskilles store mængder alanin og glutamin fra musklerne – langt mere end nogen anden aminosyre. Tabet af glutamin og alanin ved træning er langt større end lagerne i musklerne og er mere end 50 % af de samlede aminosyre, derfor må kroppen bruge andre aminosyrer til at producere alanin og glutamin. Gå derfor efter disse to.

P.S. Gå efter branched-chain aminosyrer. Kosttilskud med branched-chain aminosyrer hjælper på muskelvæksten, da disse bruges som byggematerialer til glutamin og alanin.

Om man bør tage proteiner eller aminosyrer er selvfølgelig op til den enkelte at vurdere. Personligt fortrækker jeg protein, og aminosyrer bør kun være et ekstra supplement til proteintilskuddet, aldrig en erstatning. Du kan således godt køre begge tilskud sideløbende. Her er det blot et spørgsmål om hvor meget du får ud af aminosyrerne når du spiser proteiner ved siden af. Mit råd er derfor, tag proteiner i stedet for aminosyrer, og suppler i stedet med en stor dosis kreatin derudover (ca. 10 dagligt) Dette er ikke for meget, så længe de er fordelt på flere tidspunkter. Da kreatin bør tages med pauser, kunne du i kreatinpauserne indtage et aminosyremix. På den måde kan du konstant være på to kosttilskud sideløbende.

Uanset hvilke tilskud du vælger, så lad at begå den typiske begynder fejl. Underdosering. Doseringsvejledningerne er ofte patetisk lave sat, hvilke skyldes det er et krav fra levnedsmiddelstyrelsen for at få produktet indført. Ved aminosyrer tag ikke under minimum 3 serveringer per. dag (3 x 12 gram).

Er der noget du ønsker uddybet da bare spørg.

Se i øvrigt også denne diskussion af samme emne (især de sidste 2-3 indlæg er meget informative):

http://www.motion-online.dk/cgi-bin....;t=1556

Link to comment
Share on other sites

Har ”surfet” lidt for at finde et godt tilbud på aminos.

Det synes jeg er et ok tilbud. Da har du til ca. til en halvandens måneds forbrug. (alt efter hvor ofte du træner, selvfølgelig)

Ved at købe danlab får du samtidig et godt kvalitets produkt til rimelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er utrolig glad for det meget fine indlæg (svar) - 1000 tak for det.

Det fremgår af en række indlæg at overskydende protein i forhold til hvad kroppen kan optage (blandt andet) udskilles i urinen, og man skulle derfor kunne måle sig frem til hvornår man har nået et for stort proteinindtag, ved at undersøge for protein i urinen. Vil de samme testformer kunne påvise 'overdosis' af aminos ?

Jeg arbejder pt. på at lave en diæt-kostplan, hvor jeg dels kan styre mit indtag rimeligt godt (næring er passende afstemt i forhold til behov og diæt), og samtidig har en løsning som er praktisk anvendelig i forhold til mit job, hvor jeg har vanskeligt ved at gnaske medbragte 100g's-tun-pitaer, mix'e pulvershakes etc., uden at det ser pudsigt ud.

Så umiddelbart forsøgte jeg at finde en model hvor jeg kunne tage 1 "normalt" måltid om dagen (for at holde normalt gang i systemet, kompensere for eventuelle mangler på tilskudssiden m.v.), og så køre resten i form af div. aminos-tilskud + div. kulhydrater, hvis det er en ernæringsmæssig holdbar løsning i fx en måned.

Kunne man køre følgende i en diæt-fase:

1. Kulhydrat-indtag = niveau for ketosis plus fx 10-20% (eller hvad der er nødvendigt for ikke at udskille keton-stoffer, samt at kunne holde diæten og være mentalt og fysisk frisk)

2. Aminos-indtag = niveau for protein/aminos-udskillelse minus fx 10-20% (for at holde et niveau under nyre-belastning)

3. Fedt-indtag = 10-20g.

W :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Udmærket indlæg Panser. Men du skriver; Glutamin kan købes stor set overalt. Danlabnutrition.dk / creasport.dk / coloserum.dk med mange flere. Er absolut ikke ulovligt.

Der findes jo både Glutamin og den der er bedst nemlig, L-Glutamin. Så vidt jeg ved, så er Danlab's Glutamin et blandingsprodukt (tror nok med ca. 60% glutamin) nok derfor den billige pris. Jeg har godt ikke prøvet deres Glutamin da jeg bruger den 100% rene L-Glutamin, så kan derfor ikke svare for effekten!!

Desuden er du inde på at BCAA er meget vigtige som du så ganske har ret i, men det at de har indflydelse på optagelsen af Glutamin, hvordan hænger det sammen. Jeg mener at BCAA bliver optaget direkte fra tarmen lige efter indtagelsen så hvordan kan de have en indvirkning på Glutaminen??

Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg chekkede op, for snart mange år siden, var Glutamin kun godkendt som lægemiddel til brug i samråd med læge. Det var, sagt med andre ord, som privatforbruger ulovligt at indføre/købe én enkelt isoleret aminosyre. Hvad er der sket siden?

Sublim-sport.dk og andre ved jeg sælger ulovlige produkter, bare tilsendt fra England, det bliver det ikke mere lovligt af. Jeg siger hermed ikke at glutamin er ulovligt men bare at et køb af kosstilskud fra dansk virksomhed via nettet, ikke nødvendigvis er lovligt.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Panser: ganske godt indlæg, men der er lige et par ting der gør ondt i mine øjne at se på....

For det første skal det siges at protein er de ”basale mursten” for vores væv – idet kroppen består af 20 % protein i vægt.
Muskler består af ca 20% protein....IKKE kroppen som helhed.
Grunden til det er alanin eller glutamin man oftest tager, skyldes at disse højst sandsynlig er løsningen til anti-katabolisme. (muskelnedbrydning)    

katabolisme er nedbrydning mens anabolisme er opbygning. Anti-katabolisme må derfor være det anabolisme og derfor det modsatte af det du skriver.

Glutamin er iøvrigt ikke ulovligt og kan aldrig blive det. Grunden er indlysende......den findes som nævn i flere indlæg i meget store mængder i både kroppen og kosten. Hvem kunne forestille sig at druesukker bliver forbudt fordi det har en præstationsfremmende effekt?

Link to comment
Share on other sites

Glutamin er iøvrigt ikke ulovligt og kan aldrig blive det. Grunden er indlysende......den findes som nævn i flere indlæg i meget store mængder i både kroppen og kosten. Hvem kunne forestille sig at druesukker bliver forbudt fordi det har en præstationsfremmende effekt?

Hvorfor skal druesukker nu blandes ind i det <_<

Steroider findes naturligt i kroppen og tildels i kosten.... men det er altså stadigvæk ikke lovligt at spise/injicere steroider ved siden af.

Glucosamin findes naturligt i kroppen men det er ikke lovligt at købe herhjemme (det var det ikke sidst jeg chekkede for et par måneder siden).

Link to comment
Share on other sites

Lige for at skære det ud i pap

lidt billedsprog:

proteiner er det færdige hus, og aminosyrerne er murstenene?????? det er sådan jeg har forstået det...

har lidt svært ved at gennemskue hvorfor folk omtaler det som om proteiner og animosyrer er to forskelillige ting???

Kan godt se ideen i at indtage "hele proteiner" så kroppen selv kan vælge, men fordelen ved amino piller er vel at det ligger frie og kan optages hurtig?

jeg har nogel amino piller fra BMS de indeholder 18 aminosyrer

har også nogen fra vitalfe, de indeholder 19 aminosyrer

så kroppen for vel sammeudbud som ved protein pulver?

undskylder lige hvis det er ren gentagelse jeg laver her,har ikke lig efulogt med i tråden. ;)

Link to comment
Share on other sites

sas:

Steroider findes naturligt i kroppen og tildels i kosten.... men det er altså stadigvæk ikke lovligt at spise/injicere steroider ved siden af.
Jepper, men de steroider du evt. skulle indtage gennem din kost vil ikke kunne spores i kroppen....af samme grund ser du ikke orale steroider.
Glucosamin findes naturligt i kroppen men det er ikke lovligt at købe herhjemme (det var det ikke sidst jeg chekkede for et par måneder siden).

Det er lovligt at købe og indtage. Fødevareloven er bare så underligt skruet sammen at man i øjeblikket ikke må købe glucosamin som kosttilskud. I løbet af i år bliver den lov ændret......eller det er i hvert fald hvad jeg har læst mig til.

devito:

proteiner er det færdige hus, og aminosyrerne er murstenene?????? det er sådan jeg har forstået det...

har lidt svært ved at gennemskue hvorfor folk omtaler det som om proteiner og animosyrer er to forskelillige ting???

Du har ret. De to ting bliver ofte blandet sammen så man ikke skulle tro de havde noget med hinanden at gøre....men bare rolig. Du har fat i den lange ende.
Kan godt se ideen i at indtage "hele proteiner" så kroppen selv kan vælge, men fordelen ved amino piller er vel at det ligger frie og kan optages hurtig?

jeg har nogel amino piller fra BMS de indeholder 18 aminosyrer

har også nogen fra vitalfe, de indeholder 19 aminosyrer

så kroppen for vel sammeudbud som ved protein pulver?

Endnu en gang rigtigt. Vi skal bare lige have økonomien med ind i det også. Aminosyrer koster kassen i forhold til proteinpulver. Ofte er det fordi proteinpulver er lavet fra det der er tilovers når man laver ost mens aminosyrer laves kemisk. Hvis du vil bruge pengene på det så gør det....det er et glimrende kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

De velkendte aminopiller er som reglen produceret af hydroliseret valleprotein (som også er et biprodukt af osteproduktion) og er ikke 100% frie og er derfor lovlige at sælge i DK.

Alle frie aminosyrer herunder også glutamin er IKKE tilladt at sælge/markedsføre i DK, denne regel har været her i mange år, men flere firmaer sælger alligevel fri glutamin og andre produkter med tilsatte aminosyrer.

Hvorfor findes denne regel ? Det er simpelthen fordi man er angst for at befolkningen vil få for meget af netop en eller flere aminosyrer i forhold til de andre aminosyrer der findes. :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

De velkendte aminopiller er som reglen produceret af hydroliseret valleprotein (som også er et biprodukt af osteproduktion) og er ikke 100% frie og er derfor lovlige at sælge i DK.

Alle frie aminosyrer herunder også glutamin er IKKE tilladt at sælge/markedsføre i DK, denne regel har været her i mange år, men flere firmaer sælger alligevel fri glutamin og andre produkter med tilsatte aminosyrer.

Hvorfor findes denne regel ? Det er simpelthen fordi man er angst for at befolkningen vil få for meget af netop en eller flere aminosyrer i forhold til de andre aminosyrer der findes. :teachingfinger:

bukker og takker for info :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest PlayboY

Hmm det er jo ord mod ord herinde..

Anyway, kan vi vel godt blive enige om at vil man have mange aminosyrer, skal man vel spise meget protein?.. Med mindre der er forskel på indholdet af aminosyrer i forskellige slags proteiner?.. For hvis vi nu siger at der f.eks. er flere forskelige aminosyrer i mejeriprodukter, end i kød, ville det jo være fordelagtigt at spise flere mejeriprodukter.. Men er der en forskel, eller har protein det samme indhold af aminosyrer, uanset hvor helved man har det fra ? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo derfor vi har den biologiske værdi... den er et tal for god sammensætningen af aminosyrermixet er i et indtaget protein, i forhold til kroppens behov for essentielle aminosyrer....

Jeg er ikke sikker på at optageligheden af aminotabletter.... har søgt efter noget dokumentation på hvor god NPU men har ikke kunne finde noget.... nogen der ved noget???

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Men er der en forskel, eller har protein det samme indhold af aminosyrer, uanset hvor helved man har det fra ? :unsure:

i'ts been a while.....

de forskellige aminosyrer/mursten kan bygge forskellige proteiner/huse....

hvis fx to produkter indeholder 10g. protein hver, kan det ene have en elendig aminosyre profil imens den anden er kanon....

tjeck evt. protein FAQ'en

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det er jo derfor vi har den biologiske værdi... den er et tal for god sammensætningen af aminosyrermixet er i et indtaget protein, i forhold til kroppens behov for essentielle aminosyrer....

Jeg er ikke sikker på at optageligheden af aminotabletter.... har søgt efter noget dokumentation på hvor god NPU men har ikke kunne finde noget.... nogen der ved noget???

<{POST_SNAPBACK}>

Hej jeg har lige et par spørgsmål, til den der kan svare på et eller flere af nedenstående spørgsmål:

1 Hvor kan jeg se en liste med den biologiske værdi for forskellige proteinholdige fødevarer?

2 Også gerne en liste med biologisk værdi for kosttilskud som f.eks. ****** som jeg har hørt skulle have den idelle aminosyre sammensætning, med lige de rette mængder af de enkelte essentielle aminusyrer i forhold til den protein byggesten kroppen skal bruge?

3 Jeg har hørt at æg skulle være en af de fødevarer der er tættest på den ideelle aminusyre sammensætning, er det rigtigt? Kan evt. ses i din liste!?

4 Ang. æg er det i blommen eller hviden der er mest protein og hvor er sammensætningen med den højeste biologiske værdi?

Jeg ser frem til svar, da det er spørgsmål jeg længe har gået og tænkt over og jeg nu mener at have fundet det rette forum at stille dem i :smile:

Hilsen MN

Link to comment
Share on other sites

1 Hvor kan jeg se en liste med den biologiske værdi for forskellige proteinholdige fødevarer?
Du kan jo prøve at bruge google. :smile:
2 Også gerne en liste med biologisk værdi for kosttilskud som f.eks. ****** som jeg har hørt skulle have den idelle aminosyre sammensætning, med lige de rette mængder af de enkelte essentielle aminusyrer i forhold til den protein byggesten kroppen skal bruge?

Jeg tvivler på, at du kan finde en liste over alle kosttilskuds biologiske værdier, og iøvrigt påstår alle producenterne jo at lige netop deres produkt er det optimale. :wink:

3 Jeg har hørt at æg skulle være en af de fødevarer der er tættest på den ideelle aminusyre sammensætning, er det rigtigt? Kan evt. ses i din liste!?
Æg ligger meget tæt på den ideelle aminosammensætning. :smile:
4 Ang. æg er det i blommen eller hviden der er mest protein og hvor er sammensætningen med den højeste biologiske værdi?

Hviden består stort set kun af protein, hvorimod blommen består af protein, fedt og vitaminer. Du opnår den bedste proteinoptagelse ved at spise hele æg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige for at skære det ud i pap

lidt billedsprog:

proteiner er det færdige hus, og aminosyrerne er murstenene?????? det er sådan jeg har forstået det...

har lidt svært ved at gennemskue hvorfor folk omtaler det som om  proteiner og animosyrer er to forskelillige ting???

Kan godt se ideen i at indtage "hele proteiner" så kroppen selv kan vælge, men fordelen ved amino piller er vel at det ligger frie og kan optages hurtig?

jeg har nogel amino piller fra BMS de indeholder 18 aminosyrer

har også nogen fra vitalfe, de indeholder 19 aminosyrer

så kroppen for vel sammeudbud som ved protein pulver?

undskylder lige hvis det er ren gentagelse jeg laver her,har ikke lig efulogt med i tråden. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Lange kæder af aminosyrer er bundet sammen via peptid bindinger=protein...din sætning omkring hus og mursten er ganske illustrativ!

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Kom lige til at tænke på dengang jeg havde biologi i skolen. der lavede vi eksperimenter med protein-opløsende enzymer som findes i rigelige mængder i f.eks. ananas og kiwi. (af samme grund kan man ikke lave f.eks. kiwi eller ananas budding da det opløser husbaldsen som primært består af protein).

overvejer lidt om man skulle forsøge sig med at lave protein shakes med f.eks. ananas juice.. kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share