er det her virkelig sund?


ap1983
 Share

Recommended Posts

Hej der.

Er ved at prøve mig med nye retter, skal tabe mig, men samtid have masster at protein da jeg træner.

Jeg har prøvet at lave en middag med pasta, tun, flået taomater og frosne grønsager. Retter lydder følgende:

pasta: 75g

tun: 140g

flået topmat: 150g

grønsager, frosne: 150g

Fordeling:

Protein: 46,5

Kulhyd: 72,0

Fedt: 3,7

kacl: 507,1

Ud fra det er det vel sundt nok. Men damn det er sku meget mad.

Er opskriften ok eller er det for meget?

ps: Jeg må indtage :

66 + 1208,34 + 920 – 148,8 = 2045,54 * 155 = 3170,587 -500 = 2670,587 pr dag

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ser rigtig godt ud.. Til frokost ku du jo evt prøve det her , når nu du kan li tun.. Jeg håber du også kan lide Torskerogn og kalkunbacon

:) ups.. Har lige opdaget at i mit forslag har jeg glemt at skrive en skive rugbrød på..

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Efter min mening ville jeg ikke spise pasta (fiberpaste jow) men det er bare mig ;-) måske skulle du også hellere droppe lidt af kulhydraterne og huske at hvis du ikke får fedt nok går maven i stå .. du skal bruge fedt for at kunne forbrænde fedt ;-)

/Kim

Link to comment
Share on other sites

Hov nu ved er ved det.

Jeg bruger som sagt KropKostHK exel programmet til at måle hvad jeg spiser.

I går indtog jeg:

Protein: 115g ( for lidt, jeg ved det. Det komme når først jeg er helt inde i det :) )

Kulhyd: 313g ( Ved ikke hvor meget jeg må indtage )

Fedt: 45g (mener at man ikke må kommer over 50-60g om dagen)

Kacl: 2113 (for lidt I KNOW :D )

Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg må indtage af f.eks Kulhyd og protein. Men mener at protein er 2g pr krops kg?

Nå mit spørgsmål, ser det nogetlunde rigtig ud eller indtager jeg formeget af noget? Og hvormange kulhyd. må man indtage om dagen? Jeg vil tabe mig, men ikke de muskler jeg har trænet op!

Link to comment
Share on other sites

Hov nu ved er ved det.

Jeg bruger som sagt KropKostHK exel programmet til at måle hvad jeg spiser.

I går indtog jeg:

Protein: 115g ( for lidt, jeg ved det. Det komme når først jeg er helt inde i det :) )

Kulhyd: 313g ( Ved ikke hvor meget jeg må indtage )

Fedt: 45g (mener at man ikke må kommer over 50-60g om dagen)

Kacl: 2113 (for lidt I KNOW :D )

Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg må indtage af f.eks Kulhyd og protein. Men mener at protein er 2g pr krops kg?

Nå mit spørgsmål, ser det nogetlunde rigtig ud eller indtager jeg formeget af noget? Og hvormange kulhyd. må man indtage om dagen? Jeg vil tabe mig, men ikke de muskler jeg har trænet op!

Når nu du træner så mener jeg det er 2 gram protein pr kg kropsvægt pr dag. Når du indtager det så falder dine kulhydrater automatisk. Det gør mine ihvertilfald.

Jeg æder 3 dåaser tun om dagen. Formiddag frokost og eftermiddag det giver 106 gram protein , 0 gram kuhydrater og ca 4 gram fedt.

Jeg bruger selv KropKost og iflg det ligger jeg i snit på 18% fedt om dagen, siden 1 juli.

Link to comment
Share on other sites

hmm hvad kan man så erstatte pastan med?? 3dåser tun :w00t: "IM IN HEAVEN"

Pastaen skal ikke væk. Bare lav lidt mindre af den.. Ellers gør som jeg lige har gjort nu.

Smid en dåse tun på panden (Dræn den først) Når tunen er varm så smid et stykke rugbrød som du har skåret i små firkanter ned til tunen og lad det varme op.. Salat i bunden i tallerkene, tun/brød blaning ovenpå, og så lidt lidt hjemmelavet dressing (Ylette, purløg, salt og pepper, smager friskt og godt).. Det er himmelsk

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo evt bruge ubberup metoden. Den siger at dit madindtag deles op i procenter:

Morgen 25%

Formiddag 10%

Frokost 20%

Eftermiddag 10%

Aften 25%

Sen aften 10%

Så er det jo bare at sige "dinekcal" x henholdsvis morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, aften, sen aften. Så har du hvor mange kcal til hvert måltid

Det samme kan du så gøre med dit proteinindtag.

Når du så taster ind i programmet, så taster du bare de ting der indeholder proteiner først og spæder op med resten indtil du rammer dit tal.

Jeg kender ikke de præcise tal for kulhydrat og fedt.

Jeg spiser selv meget fedtfattigt i løbet af dagen og tilsætter så 15 gram olie til mine salater

Hvis vi nu går ud fra at du skal have 25% af dine kcal i form af fedt. Så svarer det til at du skal have 801kcal i form af fedt. Jeg kan ikke huske hvor mange kcal der er pr gram, men det er vel til at finde..(vil jeg tro. JEg ved ikke om det er rigtigt)

Når du så ved nøjagtigt hvor mange gram fedt du skal have. Så har du proteiner og fedt og så kan du spæde op med kulhydrater for resten.. (vil jeg tro. Jeg er jo selv ny indenfor det her)

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

hehe jeg er også ny inden for lige det her, kunne bedre styre det andet. Men det her er optimal når man vil bevare sine muskler iforhold den anden måde jeg tabte mig på.

Jeg er stadig ikke helt med på hvormange kulhydrater man må indtage pr dag.

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg er også ny inden for lige det her, kunne bedre styre det andet. Men det her er optimal når man vil bevare sine muskler iforhold den anden måde jeg tabte mig på.

Jeg er stadig ikke helt med på hvormange kulhydrater man må indtage pr dag.

Ved jeg heller ikke, men hvis vi nu siger du skal have 2gram protein og vi finder ud af hvor mange kcal der er i 1 gram så skulle det være muligt at regne ud hvor mange kcal det er

Det trækker vi fra de 2670

Så trækker vi 801kcal fra også. Det er fedtet.

Det der er tilbage skulle så være kulhydrater..

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg er også ny inden for lige det her, kunne bedre styre det andet. Men det her er optimal når man vil bevare sine muskler iforhold den anden måde jeg tabte mig på.

Jeg er stadig ikke helt med på hvormange kulhydrater man må indtage pr dag.

Ved jeg heller ikke, men hvis vi nu siger du skal have 2gram protein og vi finder ud af hvor mange kcal der er i 1 gram så skulle det være muligt at regne ud hvor mange kcal det er

Det trækker vi fra de 2670

Så trækker vi 801kcal fra også. Det er fedtet.

Det der er tilbage skulle så være kulhydrater..

Kulhydrater: 1gram = 4 kcal

Protein : 1gram = 4 kcal

Fedt: 1 gram = 9 kcal

25% fedt om dagen er så lig med (2670 x 0.25) / 9 gram = antal gram fedt pr dag

2,5gram protein X 87,3kg = 218,25 gram x 4 = 873 kcal = 32,7%

resten kulhydrat 2670 - 873 kcal - 667,5 kcal = 1129,5kcal = 42,3%

dvs

Protein = 218,25 gram = 873 kcal = 32,7%

Kulhydrat = 282,38gram = 1129,5kcal = 42,3%

Fedt = antal gram = 667,5kcal = 25%

Sådan ser det ud når jeg regner det sammen... Håber da det er rigtigt hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg æder 3 dåaser tun om dagen. Formiddag frokost og eftermiddag det giver 106 gram protein , 0 gram kuhydrater og ca 4 gram fedt.

Det er smartere at spise lidt varieret end så meget tun hver dag. Det frarådes at man kun spiser rovfisk (hvis man spiser fisk 2-3 gange om ugen) da de indeholder flest tungmetaller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg æder 3 dåaser tun om dagen. Formiddag frokost og eftermiddag det giver 106 gram protein , 0 gram kuhydrater og ca 4 gram fedt.

Det er smartere at spise lidt varieret end så meget tun hver dag. Det frarådes at man kun spiser rovfisk (hvis man spiser fisk 2-3 gange om ugen) da de indeholder flest tungmetaller.

ok så smider jeg noget mørkt kød ind istedet for tunen en gang imellem hehe

Link to comment
Share on other sites

ok så smider jeg noget mørkt kød ind istedet for tunen en gang imellem he

Hvis du dermed mener rødt kød, så er kylling eller kalkun nok et sundere valg.

Sorry hehele

Glemte at skrive dem på... Jeg æder ikke andet end fugle for tiden synes jeg hehe

Link to comment
Share on other sites

ok så smider jeg noget mørkt kød ind istedet for tunen en gang imellem he

Hvis du dermed mener rødt kød, så er kylling eller kalkun nok et sundere valg.

Jeg vil tilslutte mig koret(som indtil nu kun bestod af Blanco)

Hvorfor ?

læs eventuelt følgende lille artikel af hajen.

Kylling eller oksekød - hvad er sundest?

Link to comment
Share on other sites

Blanco:

Rødt kød indeholder vist bl.a. ret store mængder af en hvis type syre (som jeg selvfølgelig ikke kan huske navnet på :( ), der forværrer (kan forårsage?) inflamatoriske tilstande i ledene (= gigtlignende symptomer). Jørgen Storm skrev et par indlæg om emnet på det gamle Getbig.dk forum i sin tid, men de arkiver er lukket nu, så jeg har ikke mulighed for at finde det frem... :(

Essensen var dog, at han frarådede et stort indtag af rødt kød på det kraftigste af flere forskellige grunde!

Nightbringer:

Den artikel du refererer til handler jo kun om rødt kød vs. kylling i forbindelse med vægttab og kommer slet ikke ind på andre sundhedsmæssige problematikker - hvilket jo egentlig gør titlen noget misvisende hvis du spørger mig! :blink:

Edited by Berg19
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share