Efedrins grænseværdi


Batman
 Share

Recommended Posts

Hvor store mængder efedrin skal der indtages før det betragtes som doping?

Brugen af ECA stacks er et meget omdiskuteret emne her på MOL. Det lyder til at være et meget anvendt og populært tilskud. Men jeg kan forstå, det er den generelle opfattelse, at ECA er doping og al indtagelse er forbudt i forbindelse med konkurrencesport. Nu forholder det jo sig, ifølge IOC dopingliste, faktisk sådan, at prøven først er positiv ved en overskridelse af en grænseværdi på 12 mikrogram koffein og 10 mikrogram efedrin pr. milliliter urin.

Grænseværdien på 12 mikrogram for koffein, skulle efter sigende svare til en indtagelse af 600-800 mg koffein, al afhængig af kropsvægt og væskebalance. Her til må man yderlig medregne, at koffein har en halveringstid på 4 timer.

Nu er spørgsmålet så bare, om de samme faktorer gør sig gældende for efedrin?

Men det kan jeg jo dårligt forestille mig, da man jo så måtte kunne indtage op til 500 mg efedrin. De fleste ECA stacks indeholder 20 mg efedrin og 200 mg koffein pr. stk. Så vil man jo nå grænseværdien for koffein lang tid før efedrin. Man ville så heller ikke have ballade i en kontrol, hvis bare man holder sig til 3 stk. ECA pr. dag. Men jeg har ligesom på fornemmelsen, at virkeligheden er skruet lidt anderledes sammen. Men det må der jo være nogle hardcore pumpere, der har en idé om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share