Sign in to follow this  
wizz

...

Recommended Posts

Det de snakker om, er det ikke noget a la det her ??

Det er ihvertilfald noget med at man hopper fra kcaloverksud til underksud hele tiden

Det skulle virke iflg artiklen

Edited by Silenced

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det de snakker om, er det ikke noget a la det her ??

Det er ihvertilfald noget med at man hopper fra kcaloverksud til underksud hele tiden

Det skulle virke iflg artiklen

Faktisk er det jo omvendt. Den artikel anbefaler korte bulk/cut cyklusser, hvorimod angel fraråder dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det de snakker om, er det ikke noget a la det her ??

Det er ihvertilfald noget med at man hopper fra kcaloverksud til underksud hele tiden

Det skulle virke iflg artiklen

Faktisk er det jo omvendt. Den artikel anbefaler korte bulk/cut cyklusser, hvorimod angel fraråder dette.

Damn LOLDA mig misforstå hehe.. Det danske sprog og jeg er ikke goe venner hehe.. Ikke medmindre det kommer ned på niveau med "Hva så... Ska vi ha en bajser" :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis man skal tage angels påstand på ordet: Hvis ikke nok energi kan komme fra fedtet hvis man er i underskud pga. "inpotimal" fedtforbrænding. Hvor skal det så komme fra ? Musklerne ?

Virker lidt usandsynligt at man skulle tabe musker i starten af en cutteperiode fordi man ikke "har nok enzymer" til fedtforbrænding hvis man ellers kører med et fornuftigt underskud ??

Det første der sker på en diæt er.... (forsimplet)

Den første dag eller to bliver dine glycogen depoter langsomt tømt (selvfølgelig alt efter type diæt vil det gå mere eller mindre hurtigt)

- i tiden efter vil din krop søge at danne ny glucose for at opretholde blodsukkeret samt andre metaboliske processer - dette sker primært fra protein da kun glycerol fra fedtet kan indgå i nydannelse af glucose!! Proteinet kommer enten fra dine muskler eller maden!

Jo længere tid du er på en diæt jo mere vil kroppen søge at blive god til at bruge fedt som primær energikilde. Det gør den bl.a. ved at frigive hormoner som aktivere processer i cellerne der gør dem i stand til at øge hastigheden af transkription og mængden af mRNA, hvorved du danner flere af de enzymer, som skal bruges i omsætningen af fedt.

På samme tid dannes der stoffer, som vil beskytte kroppens protein, så du med tiden nedbryder mindre muskelmasse i forhold til starten af en diæt!

Dette er meget kort fortalt (da det er sengetid ;) ) men alt i alt vil kroppen på lang sigt søge at beskytte musklerne og udvinde så godt som al energi fra fedt (~90%)

p.s. Uddyber gerne mere i morgen hvis nogen ønsker det :D

Edited by angel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det de snakker om, er det ikke noget a la det her ??

Det er ihvertilfald noget med at man hopper fra kcaloverksud til underksud hele tiden

Det skulle virke iflg artiklen

Faktisk er det jo omvendt. Den artikel anbefaler korte bulk/cut cyklusser, hvorimod angel fraråder dette.

Nu kender jeg ikke så meget til Bodyopus...

Men mig bekendt er der også loft over antal kulhydrater man spiser på refeed-dage .. netop for ikke at ødeløgge alt det man har bygget op ugen igennem!!

I Kathrines tilfælde (det jeg skrev i Hoos log) så er det fordi hun spiser meget 1 uge og ikke så meget næste!!

Der er stor forskel på at være på diæt 6-7 dage og så lave refeed i forhold til at spise forskelligt fra uge til uge :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kvali' info, Angel :bigsmile:

Det må da næsten kaldes for dødsstødet for zig-zag diæter.

Er det muligt at sige noget om hvor hurtigt denne omstilling går?

Variationer og genetik ... i det vi snakker DNA niveau!

Derfor vil nogle respondere godt på zig-zag diæter, da de hurtigt omstiller sig, mens langt de fleste er lang tid om at omstille sig - og der vil sådanne diæter ødelægge mere end det gavner <_<

Tiden for enzym-optimering mener jeg ligger omkring 4-5 dagen hvor der begynder at ske noget rent målemæssigt (tjekker lige mine bøger i morgen) men mener bestemt at latens tiden for aktivering af DNA for disse enzymer ligger omkring nogle døgn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Derfor vil nogle respondere godt på zig-zag diæter, da de hurtigt omstiller sig, mens langt de fleste er lang tid om at omstille sig - og der vil sådanne diæter ødelægge mere end det gavner

Men selvom nogle klarer sig fint på zig-zag diæter, så må diæter med længere perioder være bedre, da der så at sige er mindre spildtid fordi kroppen skal omstille sig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis man bulker og cutter hveranden dag ?
Vil man så se at glykogendepoterne fungerer som et slags buffersystem ?

Glykogendepoterne kan godt ses som et buffersystem.

De vil ikke tømmes ved bulk-cut hver anden dag.

En del af den energi du er i underskud vil tages fra depoterne i stedet for fedtvævet. Ligeledes vil en del af overskuddet gå i depoterne i stedet for at kunne bruges til muskelopbygning.

Stofskiftet bør vel ikke systematisk nedregulere på lang sigt på baggrund af 300-500 kcal. underskud ?

Nej. Det er der ingen hold i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis man f.eks. kører med et underskud på 500 kcal. på cuttedagen. Hvor meget tærer man i så fald på glykogendepoterne ?? Hvor mange kcal. fedtafbrænding går man glip af hvis effekten er som jeg foreslår ?
Det er umuligt at sige hvor meget der vil tages fra glykogendepoterne da det kommer an på blandt andet kostsammensætningen og aktivitetsniveau. Omkring halvdelen vil nok ikke være et urealistisk bud.

Man har ca 2000 Kcal energi i glykogendepoterne. Der kan være mere hos trænede og mindre ved utrænede, ligeledes kan der hos trænede og utrænede være individuelle forskelle på baggrund af kulhydratindtaget. Glykogendepoterne i musklerne kan ikke umiddelbart bruges som energi til kroppen, men til muskelarbejde. Ved energiunderskud/mangel kan musklerne istedet for at forbrænde glykogenet helt til H2O og CO2 forbrænde det delvist til laktat og pyrovat som i leveren kan indgå i glykoneogenesen.

Nu ved jeg så heller ikke om fedtforbrændingen først går i gang når glykogendepoterne når ned på et vist niveau eller om disse to processer foregår sideløbende ?

Sideløbende i større eller mindre grad.

Nat

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kvali' info, Angel :bigsmile:

Ja, meget spændende! :w00t:

I Kathrines tilfælde (det jeg skrev i Hoos log) så er det fordi hun spiser meget 1 uge og ikke så meget næste!!

Jeg er både en skovl til at beslutte mig og til at holde en diæt. :smashtard: Det skal der laves om på - nu! <_<

Tiden for enzym-optimering mener jeg ligger omkring 4-5 dagen hvor der begynder at ske noget rent målemæssigt (tjekker lige mine bøger i morgen)

Hvilke bøger kan du anbefale, hvis man gerne vil læse noget om dette emne? Man skulle vel ikke være så heldig, at der står noget i Stryer? :D

P.S. Ville en mere sigende overskrift til dette emne ikke være passende? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meget spændende læsning. God diskussion. Lad os se noget mere af det.

Ernæring er netop en af de sider jeg syntes der mangler at blive diskuteret på MOL. Jeg er sikker på der sidder flere personer med viden nok til at få skabt en god og sober debat.

Bring it on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men i realiteten er der jo tale om små bulke og cutteperioder i løbet af dagen.

wizz > ´det er muligt at jeg ikke er det hurtigste dyr i skoven, men hvad er det lige du mener med det her....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stryer er virkelige god biokemi bog at læse i... og mig informeret er der en ny udgave lige på trapperne :D

Devlin kan også varmt anbefales fra min side men er dog en smule mere tør og skal være for dem som kun er interesseret i fakta og ikke så meget i en pædagoisk gennemgang af tingene.

Ellers kan en bog som Frayn's Metabolic Regulation give et virkeligt godt overblik omkring kosten nedbrydning i kroppen samt hvad der sker under forskellige forhold som bl.a. træning, stress osv.

McArdle's Exercise Physiology er også ganske udemærket - jeg synes dog ikke den kommer i nærheden af Stryer hvis det er de grundlæggende ting man er ude efter at forstå.

Hvis man ønsker at forstå tingene mere grundlæggende bliver man nødt til at gå ind og læse om kulhydrat-, fedt- og proteinstofskiftet - kan helt klart anbefale at gøre det gennem Stryer :)

Ville nok først læse Frayn for derefter at fordybe mig i biokemi bøgerne og de mere specifikke detaljer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fortalerne for zig zag hævder bl.a. at det er fordelagtigt at lægge bulkdage ind i cutteperioder for "at holde stofskiftet oppe". Har det noget at sige hvis man kører med 300-500 kcal. underskud. Stofskiftet bør vel ikke systematisk nedregulere på lang sigt på baggrund af 300-500 kcal. underskud ?
Jeg er absolut ikke én af dem som går ind for refeed dage med mindre man kører en diæt hvor man lægger lige på grænsen af ens BMR!

Så længe du er fysisk aktiv og spiser det der svarer til 500 kcal mindre end dit daglige behov så er det min erfaring at der ikke forekommer en nedregulering.

At "holde stofskiftet oppe" kan dog være en nødvendighed hos nogle, hvis de hurtigt nedregulerer mængden af T3/T4 - men igen, det er individuelle variationer som ikke kan generaliseres, hvorfor man må prøve sig frem de første par gange man er på diæt for at finde ud af hvilken kategori man selv hører til... desværre er der ingen optimal løsning som er ens for alle :unsure:

Hvad sker der med kroppens tilpasningsevne hvis man lægger en enkelt bulkdag midt i en cutteperiode ? Sker der så den samme "skade" eller kan kroppen "ignorere" den enkelte dag ?? Og køre videre med den samme effektive fedtforbrænding dagen efter ?

Min erfaring siger at hvis det er en moderat refeed-dag dvs. 500-1000 kcal over dit diæt-niveau, så påvirker det ikke din fedtforbrænding!

Men indtager du groteske mængder mad over en hel dag, vil kroppen være så lang tid om at fordøje at det helt klart vil sætte dig flere dage tilbage! :(

Omvendt ved start af bulk efter en cutteperiode - Der burde vel ikke være nogen "opstartsfase"  - eller ?

Ved indagang til bulk behøves ingen opstart, kroppen er indrettet så den er langt mere følsom overfor insulin i forhold til glucagon!

I det øjeblik der frigives insulin lukker næsten al fedtforbrænding ned i kroppen, og er du i bulk-fase med kontinuerlig indtag som provokerer din insulinfrigivelse... ja, så vil der ikke ske den store fedtforbrænding.

Glucagon er modsat insulin ikke nær så nem at få op i omdrejninger, hvorfor det også er vigtigt at leve rimeligt ensformigt på en diæt, hvor man ønsker at tabe sig... dette vil optimere din glucagon-udskillelse idet du kan holde dit blodsukkerniveau på et rimeligt konstant og lavt niveau :)

Edited by angel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this