Board- og Floorpress


Gyver
 Share

Recommended Posts

Board presses = lig en klods på brystet på 5-15 cm tykkelse. Kør ned til klodsen og hold en pause der på 1 sek, og power så stangen til lockout.

Floor presses = lig på gulvet med benene fladt på gulvet. Tag stangen ud fra racket. Kør ned til overarmene når gulvet. Prøv at "slukke" for brystmuskulaturen, mens du lige holder spænding nok til at stabilisere stangen. Efter en kort pause power du stangen til lockout. Pausen på gulvet hvor brystmuskulaturen lige deaktiveres et splitsekund, "knækker" den eccentriske/koncentriske kæde, og opbygger derfor god startstyrke og eksplosivitet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Tak for svaret!

Hvis klodsen i boardpress er tilpas stor, opnåes vel samme effekt som i floopress (overarme parallelle m. gulvet , "slukke" for brystmuskulaturen) ??

- Eller er pointen i boardpress, at klodsen er så stor, så man kun træner den øverste del af løftet (ca. dødpunkt -> lock-out) ??

Den præcise størrelse af klodsen i boardpress har vel meget stor betydning for kraftudviklingen:

Jeg tænker på musklens kontraktion, når vægten ligger på klodsen - hvis klodsen enten er for høj eller for lav:

færre cross-bridges => lavere kraftudvikling (lavere acceleration) ?

Lige et sidespørgsmål:

Når du træner accelerationstræning (generelt), har du så høj muskelspænding inden du accelererer vægten op, eller "slapper" du af i musklerne for så at eksplodere vægten op?

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Hvis klodsen i boardpress er tilpas stor, opnåes vel samme effekt som i floopress (overarme parallelle m. gulvet , "slukke" for brystmuskulaturen) ??
Nej, det gør det ikke. Prøv at tænke over det. Hvis du pauser på klodsen, så er du nødt til at opretholde en hvis spænding i hele overkroppen, for at stangen ikke synker ned i brystet på dig. Ved floor presses hviler hele vægten på overarmen, som hviler på gulvet. Derfor forsvinder spænding fra brystmusklen og den eccentrisk/koncentriske kæde "knækkes".
Eller er pointen i boardpress, at klodsen er så stor, så man kun træner den øverste del af løftet (ca. dødpunkt -> lock-out) ??

Pointen i board presses, er at man skal anvende en klods som passer til det sted man normalt går i stå. Størrelsen er altså bestemt af din svaghed. Men som regel et sted mellem 5-15 cm. Ellers snakker vi decideret lockout træning.

Når du træner accelerationstræning (generelt), har du så høj muskelspænding inden du accelererer vægten op, eller "slapper" du af i musklerne for så at eksplodere vægten op?

Nej, min eksplosive træning er inspireret af westside´s måde at gøre det på. Det er med hurtig vending og maksimal strækrefleks aktivering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk boardpress er en øvelse jeg vil begynde at lege lidt med! Har bare lige et par spørgsmål;

Jeg tror sgu bare at jeg skal helt op og ligge på et sted mellem 15-20 cm (det vil nok bedst svare til min svaghed) Er det for meget?

Er der nogen speciel % man skal træne ved i disse øvelser? Ville det være en go´ ide både at køre tung & CAT træning?

Så lige de "dumme" spørgsmål;

Hvilken slags klods bruger i?

Floor presses: Hvordan fa´en får man vægtstangen med vægt ned på gulvet (uden brug af to spottere?)

DBM

Link to comment
Share on other sites

DBM>Husk den skal et lille stykke under det stykke du går i stå. Ellers er formålet ødelagt. Accelerationen fra bunden tager den jo som regel et stykke forbi den egentlige svaghed, får man når sit sticking point. Så går du i stå 20 cm oppe, så er den 10 cm klods måske god. Prøv dig frem med forskellige størrelser, indtil du finder en som har en god effekt på din bænk.

CAT er ikke velegnet som jeg ser det. Anvend tung træning.

Jeg bruger bare en lang træklods. Det kommer sig ikke så nøje.

Floor presses kan laves i vores squat stativ, hvor der er rack mulighed i armhøjde, når man ligger på gulvet inde i stativet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J -> Tak for det hurtige svar (som altid)

Jeg tror jeg vil ekspermintere lidt med boardpress, nu hvor jeg har go tid til bænktræning! så må vi se om det giver noget....

Jeg har desværre ikke rack mulighed i armhøjde, men må se om jeg kan finde på noget til Floor presses!

DBM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share