...


wizz
 Share

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når jeg om en måneds tid eller lidt mindre går i gang med at bulke, tror jeg , at jeg vil efterstræbe et overskud på 300-400 kcal. til at starte på, men senere skrue det op til ca. 500.

Hvad der er bedst, er nok ikke helt nemt at svare på. I høj grad vil et være et temperamentsspørgsmål -med et overskud på 500kcal, vil man gaine mere muskelmasse, end med et overskud på 300kcal -til gengæld vil der også ryge lidt mere fedt på. Er man villig til at betale prisen, og lidt ligeglad med, at man får en del fedt på sit korpus, så er 500kcal at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kalorier går der til at skabe 500 gram fedt og 500 gram muskel.

For det første er det slet ikke sikkert at det tager 3500 kcal at SKABE 500 gram fedt.

Og det er slet ikke sikkert det tager det samme antal kalorier at skabe et kilo fedt som et kilo muskler.

Den indeholdte energimængde i 500g fedtvæv er ca 3500kcal, så det må kræve mere end det at "fremstille" 500g fedtvæv. Hvor meget kan jeg ikke svare på. ;)

Muskelmasse indeholder langt mindre energi, da de kun består af ca 20% protein, dvs der er ca 800kcal i et kg muskler. Igen så ved jeg ikke hvor meget energi det kræver at skabe muskelmassen, men man skal jo også huske på at betingelserne for at kroppen vil øge muskelmassen skal være tilstede, dvs det er lige så meget er spørgsmål om at få stimuleret denne vækst. Energibehovet for processen er dog stadig interessant at kende til, ingen tvivl om det.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Den indeholdte energimængde i 500g fedtvæv er ca 3500kcal, så det må kræve mere end det at "fremstille" 500g fedtvæv. Hvor meget kan jeg ikke svare på.  ;)
Kan ikke huske præcise tal men det er ikke så meget energi der går til at opbygge fedtvæv.
Muskelmasse indeholder langt mindre energi, da de kun består af ca 20% protein, dvs der er ca 800kcal i et kg muskler.

20-25% protein alt efter hvor man kigger så ca 800-1000Kcal. Der går noget energi til muskelopbygning. Skal prøve at kigge efter noget konkret.

Der ud over skal du huske at ca 10% forbruges (fødens termogene effekt).

Nyt væv har også en metabolsk rate.

Hvis man indtager 500Kcal over ligevægt vil du i løbet af x måneder have opnået et nyt ligevægtsindtag, og vil være nodt til at øge indtaget endnu engang for at gaine.

Link to comment
Share on other sites

wizz -> når du indtager mere energi end du bruger tager du på, og større kropsvægt = højere stofskifte. Det gælder naturligvis også den anden vej.

Godt nok vil det vist tage mig rimelig længe at indhente et dagligt overskud på 500kcal. Jeg skal gå fra mine nuværende 90kg (ligevægtsindtag godt 3000kcal) til ca 110kg :lol: (NOT gonna happen)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder vildt !!!!! Hvor lang tid tager det ? Hvor forsvinder energien hen ? varme ?
Hovedsageligt føde termogenese og nyt vævs metabolisk rate.

Et klassisk studie på området blev udført på nogle fanger i USA. De fik 6000-8000 Kcal om dagen i 40 uger. På den tid havde de kun taget 6 kg på inden de nåede deres nye ligevægt.

Dette er selvfølgelig et ekstremt studie men fortæller alligevel lidt om det.

Så gælder det jo logisk set også den anden vej ?

Ja, stort set.

Vil man så ikke ryge ned på ens gamle ligevægtsindtag med tiden ? Dvs. fedttabet går i stå. Vil man fortsætte ned af den glidebane ???
Jeg forstår ikke helt glidebanen? :)

Hvis ikke man ændrer kropssammensætningen ryger ned på sit gamle ligevægtsindtag, ja.

Jeg syntes ellers du sagde at man ikke nedjusterede stofskiftet ved at køre 300-500 kcal. underskud ?

Der er også kun en kort forbigående justering udover de omtalte faktorer (fødens termogenese, tab af metabolsk væv, glykogenlagre)

Først ved et indtag omkring 1000 Kcal og under finder en reel nedjustering sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede at han mente at man systematisk kunne hæve BMR - Silly me  :lol:  :lol:  :lol:
Ikke helt silly :lol: . BMR bliver påvirket, men der skal meget under/overspisning til for at det reelt har noget at sige. Kostsammensætningen har også betydning.

Det er desværre svært at finde undersøgelser omkring dette da de er svære at lave.

Godt nok vil det vist tage mig rimelig længe at indhente et dagligt overskud på 500kcal. Jeg skal gå fra mine nuværende 90kg (ligevægtsindtag godt 3000kcal) til ca 110kg  (NOT gonna happen)

Nej slet ik. Et gæt vil være 95-100 kg. Med en røvfuld regning kan man estimere det og hvor lang tid der går.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Stubbe -- fandt du frem til hvor meget energi der går til at skabe fedtvæv og muskelvæv ???
Fik aldrig kigget :lol:
Ud over fødens termogenese forsvinder der vel en del via afføringen

Mennesker er normalt ret gode til at udnytte næringsstofferne, kun nogle få % går til spilde.

Den energi der ryger ud med afføring er trukket fra.

Link to comment
Share on other sites

Energiomkostning til dannelse af FFM og FM er ca 6,5 MJ/kg. Måske lidt mere for FFM end FM, men de kilder jeg har set viser ikke den store forskel.

Energiindhold i FM er ca 32-33 MJ/kg og i FFM er det knap 6 MJ/kg.

Ved et gain med ca 15% FM og 85% FFM er energiindholdet så knap 10 MJ/kg.

Der skal derfor bruges ca 16,5 MJ til at gaine et kg med den nævnte fordeling.

Ved et gain på ½kg om måneden skal der bruges ca 270 KJ dagligt. Dertil vil komme det ekstra gains ekstra energiomsætning "renters regning" og den øgede termogenese fra føden.

Så et optimalt indtag til dette gain vil være 300-350 KJ dagligt udover ligevægtsindtaget, som hele tiden, dog langsomt, øges.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share