Ekstrem diæt mulig ?


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Kunne man køre følgende (måske lidt ekstreme) i en diæt-fase på fx 1 måned ?

1. Kulhydrat-indtag = niveau for ketosis plus fx 10-20% (eller hvad der er nødvendigt for ikke at udskille keton-stoffer, samt at kunne holde diæten og være mentalt og fysisk frisk)

2. Protein-indtag = niveau for protein/aminos-udskillelse minus fx 10-20% (for at holde max muskelvækst men samtidig et niveau under nyre-belastning)

3. Fedt-indtag = fx 10g.

Link to comment
Share on other sites

Alt er muligt !!! Men det relevante spørgsmål er: Hvad er dit mål?

Er det:

- tab af vægt, alt andet underordnet?

- tab af fedt, alt andet underordnet?

- tab af fedt og bevarelse af muskler?

- skal kuren være sund eller er det ligegyldigt?

- et teoretisk/fysiologisk spørgsmål?

Link to comment
Share on other sites

Maksimal muskeltilvækst/bevarelse i perioden og samtidig tab af fedt 5-10 kg ned til omkring 10% BF.

Sund er vel et relativt begreb. Men jeg skal kunne fungere klart i perioden aht. job, studier, bilkørsel m.v. Så det sætter nok en nedre grænse for kulhydraterne... vitaminer m.v. kunne man sikre vha. vitamintilskud.

Et meget praktisk ment spørgsmål - jeg spiser et brugbart svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke den der skal moraliserer overfor for hurtige vægttab :cool3: - jævnfør min egen kur på strengen: "13 kilo fedt på 4 uger og intet muskeltab".

MEN er det virkeligt nødvendigt med et så hurtigt vægttab, når det nu kun drejer sig om 5-10 kg's vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Men så er der jo ikke nogen problemer.

Lad mig se....., 4 kg's vægttab på 30 dage.

4 kg fedtvæv indeholder ca 120.000 kj. Du skal atså være i et energiunderskud på 120.000 kj / 30 dage = 4.000 kj pr. dag.

4.000 kj's underskud pr. dag er til at overskue (et normalt (u)trænet menneske på 75 kg har typisk et stofskifte på mellem 11.000-13.000 kj pr. dag).

For ikke at tære på muskelmassen forslår jeg, at du henter 2.000 kj pr. dag ved motion (f.eks 30-40 min løB) og en diæt på -2.000 kj pr. dag (det kan nemt findes i en normal fødevarerindtagelse).

Link to comment
Share on other sites

<Citat begynd>

For ikke at tære på muskelmassen forslår jeg, at du henter 2.000 kj pr. dag ved motion (f.eks 30-40 min løB) og en diæt på -2.000 kj pr. dag (det kan nemt findes i en normal fødevarerindtagelse).

<Citat slut>

Kommentar:

.........Men husk på, at næsten al kalorie-forbrug som opgives(i tabeller m.m) er incl. tomgangsforbrænding, altså incl. den forbrænding du ville havde haft alligevel, hvis du ikke havde løbet.

De kondicykler med kalorietæller som står i mange motionscentre viser kalorieforbruget incl tomgangsforbrænding,- altså ikke den forbrænding du reelt har haft til at træde hjulene rundt på cyklen. Det er jo det ekstra energi forbrug du har ved at cykle/løbe som er interesant. Med andre ord,- i den tid du bruger på at cykle/løbe ville du jo under alle omstændigheder havde haft en tomgangsforbrænding og desuden havde lavet noget andet, som også koster kalorier, måske havde man brugt tiden på havearbejde, hvem ved ???

Mange glemmer dette.....Man bliver nemt imponeret af de flotte tal på kalorietællere, men sandheden er en anden.

Link to comment
Share on other sites

Hej lykke

Jeg synes du er efter mig :)

Ja, jeg er helt enig i at det interessante er nettoforbrændingen i motionen og ikke bruttoforbrændingen.

Forskellen er der. Men jo mere intensivt du træner, desto mindre bliver forskellen (relativt). Ved hurtigt løb forbrænder du henved ca 60 kj / min - altså bruttoforbrændingen. Dit normale vågne stofskifte er på 5-8 kj / min. Så í dette eksempel bliver nettoforbrændingen ca. 52-55 kj / min.

Ligesom Claus må jeg spørge: Er du sikker på det med madtabeller og motionscykler? Det lyder utroligt for mig, alene af den grund at hverken madtabellen eller motionscyklen kender dit hvilestofskifte, idet denne afhænger af vægt, muskelmasse, alder mm.

Link to comment
Share on other sites

Til Jarvig13

Nej jeg er ikke efter dig,- men det er jo et debat forum ikke ;)

Til claus B

Jeg er helt sikker på at det displayet viser er incl. din tomgangsforbrænding, men selvfølgelig ikke den forbrænding du ville havde haft udover din tomgangsforbrænding hvis du ikke havde siddet på cyklen. For cyklen kan jo ikke vide hvad du ellers ville havde lavet. Men en ting er sikkert, du havde nok lavet et eller andet,- er vi enig...?

Egentlig burde der være nogle knapper hvor man kunne vælge hvad men tror man ellers ville havde lavet. f.eks. en knap med: "en som vasker tøj", "en som ordner have", "en som handler ind", "en som vasker bil", o.s.v.   Så kunne computeren kompencere for dette. Effekten ville nok være at folk ikke gad at cykle. Så dum ide :)  Bare en strø tanke..

Men jeg mener,- at det er vigtig at huske på, at man jo altid ville havde lavet noget andet hvis man ikke havde siddet på cyklen.

Eks...................:

I mandags skulle jeg ud at svømme (koster ca. 700kcal), men jeg kom ikke afsted fordi en kammerat ringede, og vil havde min hjælp, da han havde købt en masse træfigure fra Thailand (kontainer salg og der var ikke narko i figurene). Jeg skulle hjælpe med at få dem op på hans loft (3. sal). det tog ca. en time incl at gå hen til ham. Da jeg kom hjem godt svedig har mit kalorieforbrug vel været ca. 750 Kcal. Så jeg var egentlig ikke gået glip af noget sådan rent kaloriemæssigt :)

Faktisk har jeg "tjent" på den konto

Link to comment
Share on other sites

Til jarvig13

Måske vil skulle udvikle en sådan kondicykel, med et display der kan Kompensere for de kalorier man ellers vil havde forbrændt, hvis man altså ikke havde siddet på kondicyklen og motionere.

OK,- vi bliver måske ikke millionære på det :D

Men folk vil få et mere realistisk billede af virkeligheden, og mange skuffelser vil være undgået.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den motionsmåler må vi lave.

Men drejeknappen for "forbrænding ved alternativ aktivitet i stedet for denne motion" skulle have mange valgmuligheder. Jeg tænker at valgmuligheden

"var ude at kaste med molotovcocktail sammen med vennerne, hvorefter vi tæskede et par rockere, for derefter at blive lagt i jern af politiet og senere at undslippe fra salatfadet alene og løbe gennem en pløremark og falde og brække benene, for dernæst at blive kørt til skadestuen, hvor jeg dyrkede hed sex med en sygeplejerske og endeligt faldt i søvn med en flaske whisky i blodet"

sikkert ikke er på standardmodellen, men kun på den dyre luksusmodel. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share