Udstrækning


Mikael_89
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Nu læser jeg en del om, at folk ikke gider at strække ud, fordi det kun øger smidigheden. Dette er måske korrekt nok, det kan jeg ikke fortælle jer, men alligevel: Du kan få skader af IKKE at strække ud.

En af mine venner, der har spillet fodbold med mig igennem mange år, har IKKE strukket ud efter træning osv. Det endte med, at han ikke kunne strække benet helt ud og måtte ud med 2-3 måneder, hvor det kun handlede om at strække ud 3-4 gange om dagen, så hans ben kunne komme igang igen.

Så, stræk ud 10 minutter hver dag. Det hjælper i sidste ende.

Link to comment
Share on other sites

Man bør også huske på altid starte med let opvarmning og hop etc. før man begynder på strækøvelser, for strækøvelser i sig selv, kan også give skader, hvis man ikke er varmet godt op for inden. Taler af erfaring, da jeg har trænet kampsport hele mit liv.

Link to comment
Share on other sites

Man bør også huske på altid starte med let opvarmning og hop etc. før man begynder på strækøvelser, for strækøvelser i sig selv, kan også give skader, hvis man ikke er varmet godt op for inden. Taler af erfaring, da jeg har trænet kampsport hele mit liv.

Ja man bør lægge hovedvægten af strækøvelser efter styrketræning og cardio. Der er muskler desuden bedre modtagelige over for stræk. Jævnfør principperne for PNF stræk, med at strække en muskel der er allerede er udtrættet.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke at strække ud hver dag, hvis du ikke laver noget fysisk den dag - men I den sidste ende, forebygger det dog at du får færre skader.

Man skal altid varme op, og efter fysisk træning (boldspil, styrketræning, osv.) skal man huske at strække ud. Hvis man ikke gør det, kan det i starten bare gøre ondt, men det kan blive meget værre.

Jeg varmer op og strækker kun ud, før og efter sport, ikke hver dag. Måske er det ikke nok, men det synes jeg nu.

Link to comment
Share on other sites

Fodbold og smidighed

Jeg har en bekende der startede Karate for nogle år siden, han gik/går meget op i det og med tiden har han det sorte bælte og blevet træner.

Han bander fodbold langt væk, det ødelægger smidigheden.

(Han har haft normalt udstrækning til fodbold)

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning forebygger ikke skader i sig selv. Den forebygger kun skader hvis man er for usmidig i forhold til den aktivitet man dyrker. Langt de fleste undersøgelser man kan finde viser tydeligt at der ikke er nogen decideret skadesforbyggende virkning ved udstrækning. Og der er endnu flere undersøgelser som viser at udstrækning overhovedet ingen indvirkning har på næste-dags-ømheden, også kaldet DOMS.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Man bør også huske på altid starte med let opvarmning og hop etc. før man begynder på strækøvelser, for strækøvelser i sig selv, kan også give skader, hvis man ikke er varmet godt op for inden. Taler af erfaring, da jeg har trænet kampsport hele mit liv.

Ja man bør lægge hovedvægten af strækøvelser efter styrketræning og cardio. Der er muskler desuden bedre modtagelige over for stræk. Jævnfør principperne for PNF stræk, med at strække en muskel der er allerede er udtrættet.

Hvilken form for PNF tænker du på, Janda eller nogle generelle hold/slip teknikker?? Mindes ikke, at det skulle være en fordel, at musklen er udtrættet før udstrækning, ihvert fald ikke, hvis man er Janda mand :)

Link to comment
Share on other sites

Fodbold og smidighed

Jeg har en bekende der startede Karate for nogle år siden, han gik/går meget op i det og med tiden har han det sorte bælte og blevet træner.

Han bander fodbold langt væk, det ødelægger smidigheden.

(Han har haft normalt udstrækning til fodbold)

Jeg har aldrig hørt at fodbold skulle ødelægge smidighed.

Derimod har jeg hørt en række kampsportstrænere bande udstrækning i fodboldregi langt væk fordi det ses med jævne mellemrum, at der praktiseres meget dårlig udstrækningsteknik (i nævnte tilfælde anfægtes huggende/aggressive udstrækningsbevægelser, hvorimod det vist nok bør være langsomme og rolige, men seje bevægelser).

/TCat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share